Permalänk
Medlem

Format till CNC maskin?

Hejsan swec,

det har ju inte så jätte mycket med datorer att göra, men jag testar Och jag har redan googlat utan större framgång.

Är så att jag skulle vilja ha en del jag gjort i Autodesk Inventor tillverkad i nåt kul material än plast som skolan kunde göra och nu undrar jag vad jag ska spara den i för format för att killen som ska tillverka den åt mig ska kunna öppna/använda filen, jag har inte själv kontakt med honom utan det går vi min fars jobb så jag har inte kunnat fråga vilket format den ska vara i.

Kan även tillägga att han är nån slags egen liten företagare så jag vet inte alls vad han har för maskin.

Tack på förhand

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Sötast

Beror helt på vilket system maskinen använder.

Du får helt enkelt fråga.

Permalänk
Medlem

Är den inte för avancerad så spara den som en ritning på PDF eller liknande, är det lite mer avancerat så måste du göra om den kod som maskinen kan läsa, då använder du ett CAM-program och konverterar den till ISO-kod anpassat för styrsystemet som maskinen kör.

Med avancerat menar jag om detaljen innehåller ex 3D former, då är det i stort sett uteslutande CAM som gäller eftersom programmeringen skulle blir för svår.

Ett program som skall jobba bra med autodesk är mastercam.

Snacka med CNC operatören som skall utföra jobbet så vet han säkert mer vad du behöver.

Visa signatur

BAAH

Permalänk

DFX har de flesta jag beställt jobb hos velat ha.. dock beror det mycket på vad för program de kör så...

Visa signatur

I am Extrazz.