Permalänk

Knas med nytt 5970!

Hejsan, idag hämtade jag mitt nya XFX Black Edition 5970 från Komplett.

Jag monterade det och installerade drivrutinerna medföljande skiva tyckte att jag skulle. Men efter rebooten började det strula.

Skärmen fryser, blinkar till lite/blir svart, några sekunder och sedan blir det som vanligt. "Grafikdrivrutin AMD blah blah fel, drivrutinen har återställts", något sådant kommer upp efteråt.

Detta händer med kanske 1-2 minuters mellanrum, det skedde kanske 6 gånger. Sen fick jag blue screen.

Jag låter datorn starta igen, och problemet kvarstår.

Hjälp.

Permalänk

Skippa skivan, pröva från hemsidan istället. Skivan kan ju ha legat i flera år och vara utdaterade

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Jo, men det är ju i princip omöjligt att orientera sig på datorn, då den fryser hela tiden. Tänkte om det fanns något man kunde göra, utan att behöva ladda ned något nytt?

Permalänk

Använd ditt gamla grafikkort, för att sedan ta bort drivrutinerna. Sätt sedan i nya kortet och tanka nya drivarna från hemsidan.

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilChicken
Jo, men det är ju i princip omöjligt att orientera sig på datorn, då den fryser hela tiden. Tänkte om det fanns något man kunde göra, utan att behöva ladda ned något nytt?

Det är ju bara att ladda hem drivrutinerna och lägga på ett usbminne, så är det ju bara att gå in och installera på några sek

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk

Och de drivrutiner som följde med var ändå rätt up-to-date. Version 10.2, både CCC samt grafikdrivrutinerna.

Permalänk
Medlem

starta i safe mode med tillgång till nätet, tanka nya drivrutiner och hoppas på att det löser sig!

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk

Men, i och med att de är 10.2 så bör det ju inte vara något problem? De är ju relativt nya?

Permalänk

Det som sagts här summerar det bra. Prova med safe mode. Fungerar inte det så använd ditt gamla kort när du installerar. Fungerar inte det får du eventuellt ta kontakt med återförsäljaren :/

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Visst det är kanske ganska nya drivrutiner. Med det kanske var någon bugg med just det moderkortet duanvänder som dem rättade till med en patch? Man vet aldrig.

Jag köpte ett nytt kort , ett 5770 hehe. Och ja satt i det. Starta datorn i felsäkertläge ta väck dem gamla drivrutinerna.

Och TANKA dem nya från hemsidan. Funkar inte det kan du ju testa med XFX också, dem brukar ha bra service.

Visa signatur

Radeon HD 5770 1GB GDDR5, MSI K9N SLI Platinum nForce 570 SLI ATX, AMD Athlon 64 X2 5200+ 2.6GHz Socket AM2 2MB TX650W

Permalänk

But still - 10.2 är väl de nya?

Googlade runt lite, hittade en tråd på något forum där de skrev om något liknande. Att deras 5970 kraschade när de egentligen inte använde någon GPU-kraft. Allltså, browsa runt på internet, msn etc.

- Men inte gjorde det när de körde 3D-program, såsom spel. (Kanske bör testas?)

Men så var det en person där som då hade lyckats få bort sina problem. Han installerade helt enkelt äldre drivrutiner och så fungerade det som det skulle.
Är detta något jag bör testa?

EDIT
Kanske beskrev det lite luddigt. Men via drivrutinsskrivan som följde med så blev man länkad till en hemsida, som då radade upp de senaste drivrutinerna.

Därifrån laddade jag ned.

EDIT2
CCC 10.3 betan kanske är något man bör testa?

Permalänk
Medlem

Står att du hade ett 8800GTS innan, enligt din sign, antar att du tog väck samtliga drivrutiner som hade med det grafikkortet att göra?

Visa signatur

Derp

Permalänk

Forze,
Ja, jag använde DriverSweeper och tog bort dem.

Permalänk

Försökte starta med felsäkert läge.
Det bootade upp, sen blev bilden bara svart. Och förblev svart.

Permalänk

Jag hade formaterat om datorn även om du har använt DriverSweeper, gör alltid det när jag byter GFX så att man kan utesluta det problemet.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Skippa skivan, pröva från hemsidan istället. Skivan kan ju ha legat i flera år och vara utdaterade

Kortet är bara funnits i ett par månader. Hur kan då skivan ha legat i flera år?

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Kanske låter dumt, du verkar inte var en nybörjare så ta inte illa upp, men är du säker på att du har kopplat i grafikkortet rätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anders127
Kortet är bara funnits i ett par månader. Hur kan då skivan ha legat i flera år?

De kanske har ett stort lager med färdiga skivor de plockar ur och bara lägger ner i kartongerna, häng inte upp dig på småsaker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krippe91
De kanske har ett stort lager med färdiga skivor de plockar ur och bara lägger ner i kartongerna, häng inte upp dig på småsaker.

Gamla skivor med nya drivrutiner för att stödja de nya korten då asså? Som typ magiskt uppdateras?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krippe91
Kanske låter dumt, du verkar inte var en nybörjare så ta inte illa upp, men är du säker på att du har kopplat i grafikkortet rätt?

Nej då, tar inte illa upp. Men jag är garanterat säker på att jag har kopplat det rätt.

Pluggar förövrigt datorteknik.

Men installerade den (väldigt) nya catalysm 10.3a. Inget har hänt på ett tag. Ska reboota och låta datorn stå ett tag, fingers crossed.

Permalänk
Medlem

du kan testa att uppdatera bios. Det kanske är ett kompatibilitetsfel med moderkortet

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilChicken
Nej då, tar inte illa upp. Men jag är garanterat säker på att jag har kopplat det rätt.

Pluggar förövrigt datorteknik.

Men installerade den (väldigt) nya catalysm 10.3a. Inget har hänt på ett tag. Ska reboota och låta datorn stå ett tag, fingers crossed.

Vad jag har hört så har de nya 5xxx korten från ATI för en del orsakat problem i windows-miljö vilket tros vara relaterat till en "för" låg klockfrekvens på gpu och minnen i 2d-miljö. Folk som har bättrat på 2d-klocksen manuellt har slutat få frysningar/buggar. Så ett tips är att prova det Kan vara så att ATI observerat detta och åtgärdat det i 10.3 i och med att du verkar ha ordning på burken nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Kan vara så att ATI observerat detta och åtgärdat det i 10.3 i och med att du verkar ha ordning på burken nu?

Tja, det har gått "rekordlång" tid och inga drivrutiner har ännu flippat ur. Det ser lite ljusare ut nu. Hoppas att det håller sig såhär.

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem när jag började med crossfire. kan kanske va en sån enkel sak som att du ska aktivera crossfire? visst, dom är sammanlänkade via chipet men kan va värt att testa. är ju 2 st GPU. hjälpte mig.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk

Hopp, där dog drivrutinerna igen. Satan.

Disclose, vars hittar man Crossfire-inställningarna då? Har letat omkring i CCC, men hittar det inte.

Permalänk
Medlem

Det fungerar som så att under 3d-inställningar ska Catalyst AI vara dragen åt höger, dvs på Advanced för att aktivera Crossfire och använda båda dina kärnor.

Kolla om man inte kan pilla på 2d-klocksen någonstans med.

Permalänk

Kollade GPU-Z innan, och det stod att CF var aktiverat.

Men gjorde det du sa, Broder Truck. Just in case.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilChicken
Kollade GPU-Z innan, och det stod att CF var aktiverat.

Men gjorde det du sa, Broder Truck. Just in case.

Ja, nu tror väl inte jag iofs att det skulle vara det som spökar men skadar ju inte att undersöka.

Jag röstar dock på att du googlar AMD GPU Clock Tool 0.9.26 , laddar ner det och ökar med hjälp av det programmet hastigheten på kärnorna till 300 MHz i 2d.

Permalänk
Medlem

catalyst A.I på advanced, sen går du till Crossfire X inställningar och sätter det som aktiverat.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk

Det hände samma sak med mitt 5770 med min nya bruk, jag provade 9.10, 9.11, 9.12, 10.1 och 10.2.

jag använde och driversweeper och renade i safe mode varje gång.

Blev att jag satte in 6600gt och ska skicka in den till Inet igen för felsökning.

/Jingelman