Permalänk

Ny dator = BSOD MADNESS

Hej SweC!

Tänkte vara snäll och hjälpa en kompis bygga ihop en ny dator häromdagen och det har bara gått åt skogen.
Det började dock bra, datorn skickades från Inet samma dag och vi kunde hämta upp den dagen efter (dvs. igår). Började bygga ihop allting ganska direkt och allt gick som det skulle tills jag då skulle installera W7 64bit. Vid första försöket så fick jag bluescreen vid på 99% av installation, jag gjorde där efter ett till försök att installera med samma inställningar, denna gång så fick jag bluescreen redan vid 60%. Jag började då testa lite olika inställningar i BIOS och testa byta SATA-kontakter osv. Men med inga större resultat. Datorn fortsatte bluescreena vid olika tillfällen av installationen.

Tillslut hittade jag AHCI inställningen. Av egen erfarenhet så har den inställning påverkat bluescreen när jag har installerat Windows XP på en SATA-disk, dock var det då tvärtom, AHCI stod på av default och jag vart tvungen att stänga av för att kunna installera XP. Nu stod den på IDE som default och jag testade då att byta till AHCI. Det funkade. installation rullade på utan några problem.

Ca. 20min efter att installationen var klar och jag hade installerat alla drivrutiner så kom nästa bluescreen. 20min senare kom en till. Efter det har dom kommit med jämna mellanrum.

Jag har testat uppdatera alla drivrutiner till det senaste.
Jag har flashat bios till de senaste.
Jag har bytt platser på minnena.

Vad mer kan jag testa? Är det någon som har någon koll på vad det kan vara?

Delarna jag köpte från inet:

Asus M4A79XTD EVO DDR3
AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE AM3
Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3
XFX Radeon HD5770 1GB
500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ
Samsung 22X DL SH-S223C
Fractal Design Tesla 550W 80+
Fractal Design Define R2

Memory Dump-filer som jag inte riktigt vet hur dom ska hanteras eller läsas.

Väldigt tacksam för svar!

EDIT: Efter att ha kollat på dump filerna i BlueScreenView så ser jag att dom är olika.
Tex.

BAD_POOL_HEADER 0x00000019 ntoskrnl.exe
MEMORY_MANAGEMENT 0x0000001a ntoskrnl.exe
NTFS_FILE_SYSTEM 0x00000024 Ntfs.sys

Permalänk
Medlem

Testa minnena med memtest86+ och/eller kör med en sticka.

Permalänk

Tack Morgan för tipset. Verkar vara ena minnet som inte fungerar.

Permalänk

Kan rekommendera den här guiden där det står hur du "tolkar" dumpar från bluescreens, riktigt bra! Använde det själv när jag började få blåskärmar, stod nåt i stil med "RazerDA.exe" så jag fick installera om drivisarna till min razer mus

http://forums.majorgeeks.com/showthread.php?t=35246

Kommer med edit ifall jag tolkar dumparna

EDIT: http://data.fuskbugg.se/skalman01/---dump1.jpg

Verkar vara en process vid namnet "ntkrnlmp.exe" som strular, fanns med i dom 3 dumparna jag kollade igenom. Googla lite på den processen och se ifall du hittar någon lösning, läste att det hjälpte att flasha om moderkortets BIOS för några.

Lycka till

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air