Möjligt att exekvera php från html via jquery?

Permalänk
Medlem

Möjligt att exekvera php från html via jquery?

Har en liten fundering. Är det möjligt att via jquery anropa en php-fil från ett html-dokument?
Anledningen varför jag undrar är att jag håller på med ett e-postformulär, om det är möjligt, går det att vidare ladda in feedback från php-filen till html-dokumentet? Eller är det onödigt krångel och lika bra att endast köra php rakt av?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Ajax är väll det man får köra med då

$.ajax( { type : "POST", url : "hmhmhm/file.php", data : "title="+$('#title').val()+"&message="+$('#message').val(), success : function(resp) { } });

Permalänk
Medlem

Tack, grymt med kodsnutten! Ska dyka in i Ajax, är fortfarande lite diffust för mig.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

jQuery har också en förenklad metod om man inte har så stora krav på AJAX anropet:

$('#divAttUppdatera').load('minsida.php');

Detta resulterar i att det som returneras av körningen av minsida.php läggs in i elementet med #divAttUppdatera.

Som standard används GET vid anropet men POST går att få genom att skicka in data som ett object.

Mer läsning på:
http://api.jquery.com/load/

Lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Tack, det kanske kan vara lämpligt i och med att det i princip bara är ett formulär som ska bakas ihop till ett mail.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com