Permalänk
Medlem

TrippleHead2Go vs Eyefinity

Hej!

Jag sitter på 3st BenQ 24" skärmar, har under dom senaste månaderna kört denna setup med 2st 8800GTS grafik-kort, vilket har fungerat helt OK.

Dock, vill jag ha möjligheten att köra vissa spel över alla 3 skärmar, och sitter just nu med en TrippleHead2Go, (Inte betald än, inte helt 100% på att jag verkligen ska ha den)

Mitt problem är att mina skärmar kör native 1920x1080, dock kan inte TH2GO trycka ut 5760x1080 upplösning så för tillfället får jag köra med 3840x1024

Visst, den klarar 5040x1050 upplösning, men då ser allt ännu sämre ut, då det inte är skalbart med native. Jag sitter därför och funderar på om det finns en eyefinity lösning som inte kommer kosta mig skjortan, men ge mig mina 1920x1080 på alla skärmarna.

Vad jag förstår det som, så kan ett 5850 kort köra 3 skärmar, med hjälp av en active displayport. vad finns det för fördelar och nackdelar med detta?, är det som jag läst på andra ställe att man får testa med en 10st olika displayports för att få det till att fungera, eller finns det en generell lösning som fungerar för alla?

Finns det något annat kort som är att rekommendera till min lösning, eller skita i eyefinity och ati's dåliga rykte om drivers och köra på 2x nvidia kort?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag bytte över till ATI för första ggn i senaste uppgraderingen, kan inte säga att jag har dåliga erfarenheter av drivers hittills. Jag kör Eyefinity på 5760 x 1080 på Dells P2310H (som har displayport redan) själv.

Ett 5850 bör klara dina tre skärmar, garanterar inte vilken FPS eller inställning grafikmässigt ingame som kommer att funka dock. Problemet är som du påpekar att du behöver en displayport och i ärlighetens namn så är inte en "active displayadapter" något jag rekommenderar baserat på allt lidande som verkar förekomma på forumen hos de som försöker. Samtidigt är det enda chansen om du ska köra Eyefinity på dina BenQ skärmar då dessa inte har displayport (om jag inte minns fel). Vet inte om det finns någon på SweC som har bättre info om displayportadapters?

Mig veterligen finns inte fler lösningar idag än just Eyefinity och TH2GO. Dubbla nvidia kort funkar ju till viss del men det ger väl inte riktigt samma funktioner om jag fattat det rätt.

Så tyvärr, jag sympatiserar med din situation men har ingen bra lösning.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Du rekommenderar 5870 istället för 5850, någon speciell funktion som 70 har men inte 50?

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Moderator
Moderator

Njae, jag menade 5850 fast skrev fel första ggn. Ändrade strax efter.

Nej, den har inte någon speciell funktion direkt. En aning mera kräm helt enkelt.

I min mycket begränsade erfarenhet av Eyefinity och vad jag läst ifrån forumen så är det väldigt svårt att veta hurpass bra man kan prestera med ett givet grafikkort i en given upplösning. Ett 5850 funkar säkert men hur bra på 5760x1080? Vet inte, måste söka efter andra som kör ungf samma och kolla deras ingame settings.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Inte en chans att du kan driva 1920x1080 över 3 skrämar ens med ett 5870, jag kör 5870 med 1680x1050 över 3 skärmar och det är gränsfall i vissa spel, i andra får jag offra AA för stabil FPS över 50.

Så nej, ingen billig lösning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Moderator
Moderator

Konkret bevis från KlosterKatten, gracias.

För att maxa över tre skärmar med totalt 5760x1080 krävs ett 5970, det kan jag intyga tyvärr.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Fast nu kanske inte TS är ute efter att maxa alla spel, men vad vet jag.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Moderator
Moderator

Helt rätt, Realin. Dock vet TS i alla fall lite mer om begränsningarna. Trodde faktiskt man kunde få acceptabla nivåer med ett 5850 dock.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

En displayport adapter är mig veterligen väldigt dyr också.

Med 5970 brukar den vara inkluderad.

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mintboll
En displayport adapter är mig veterligen väldigt dyr också.

Med 5970 brukar den vara inkluderad.

Brukar? Enda adapter som var med i min var en mini-DP till "standard 20 pins DP".

En aktiv adapter DP till DVI är vad som krävs i TS fall. Kostar runt tusenlappen med frakt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lan
Brukar? Enda adapter som var med i min var en mini-DP till "standard 20 pins DP".

En aktiv adapter DP till DVI är vad som krävs i TS fall. Kostar runt tusenlappen med frakt.

Följde med en sån adapter till en polares 5970 iaf.

Permalänk
Medlem

Nja nya 5870 kortet (2 gig) fick i gång de flesta spelen väldigt hög upplösning med lägre settings då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lan
Brukar? Enda adapter som var med i min var en mini-DP till "standard 20 pins DP".

En aktiv adapter DP till DVI är vad som krävs i TS fall. Kostar runt tusenlappen med frakt.

Nu kan jag mycket väl prata i nattmössan, men jag har läst om folk på forumet som fått det att fungera med en passiv omvandlare.. Prova att söka på't om det är intressant..

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Nu kan jag mycket väl prata i nattmössan, men jag har läst om folk på forumet som fått det att fungera med en passiv omvandlare.. Prova att söka på't om det är intressant..

Nja, det är relativt få som jag har sett hävdar att de lyckats. Nu minns jag inte detaljerna men tror inte att en passiv omvandlare klarar höga upplösningar om jag minns rätt.

Google is your friend.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers