Tre orter : Tre bildbibliotek : Lösning?

Permalänk
Medlem

Tre orter : Tre bildbibliotek : Lösning?

Hej!

Är ute efter ett sätt att lösa lagring och synkning av bildbibliotek.
Vi har tre noder som alla lägger in bilder lite då och då. Alla bilderna ska skickas till de andra noderna så fort som möjligt. Varje nod ska ha någon sorts raid för backup.
Säkerheten är såklart mycket viktig i detta fallet eftersom det handlar om privata bilder.

Vad blir bäst? Sätta ihop något själv eller köpa någon färdig lösning, QNAP?
Budget: ~2000-5000?

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Edit: Damn Solaris, att jag inte tänkte på Dropbox. Är ju nog perfekt. Dock får nog m0nkiii ta och betala för lite mer utrymme men det borde ju inte vara några problem. m0nkiii kan för 2000 till 5000 kr få 50 GB disk i ungefär 2,8 till 6,9 år (99 USD per år).

Jag tar chansen och slänger upp min "referallänk" som ger både mig och de som registrerar sig via den 250 MB extra utrymme vardera (snälla ): https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMzcyMDI5

Först och främst RAID är INTE backup. RAID är bara till för att öka tillgängligheten. Du kan med andra ord tappa en disk (eller flera beroende på RAID-nivå) och fortsätta köra.

Har du tänk lägga 2000-5000 kr per ort eller totalt?
Hade du tänkt dig totalt tror jag att det blir svårt, beror på hur mycket du redan har och hur många bilder du tänk att lagra.

Själva synkningen hade jag nog gjort med hjälp av "zfs send/recieve" eller "rsync" (googla).

Personligen hade jag nog satt upp tre stycken identiska maskiner baserade på OpenSolaris:
OS: OpenSolaris
Filsystem: zfs
RAID: mirror eller raidz1 (både fixas genom zfs direkt så du behöver inga snordyra RAID-kort, mirror borde räcka i ditt fall anser jag i och med att du har datat utspritt på tre olika maskiner på tre olika orter.)
OS-disk: Någon billig sak.
Lagringsdisk: 2 st av samma storlek

Sen hade jag kört "zfs send/recieve" för att synkronisera datat mellan maskinerna samt "zfs snapshots" på varje maskin efter varje synkronisering för någon form av psuedo-backup.

Det tror jag är den säkraste och kostnadseffektivaste lösningen du kan åstadkomma. Extra fördelar du får med zfs är att det också håller koll på att datat som kommer tillbaka ifrån disken är korrekt. Alltså ett steg mer än vanligt RAID som endast noterar om en disk dör. zfs kan dessutom försöka reparera datat åt dig. Vill du ha mer hjälp om OpenSolaris så är du välkommen till OpenSolaris tråden i Linux och övriga operativsystems forumet.

Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dropbox eller bygga server.

Permalänk
Medlem

bygga serer går också bra med Windows server 2000 2003 2008 osv

Dfs och sen filreplikering över internet... det är lite mer jobb än just något så enkelt som Dropbox

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Dropbox verkar vara schysst. Men nu har vi fotografera i många år och är uppe i ett par 10-tal GB var redan. Vi har nog >100 GB bilder tillsammans. Dropbox verkar inte erbjuda mer än 100 GB på samma konto? Då känns en server som ett bättre alternativ även om det kanske blir en hög engångssumma för inköp. Kommer även kunna använda servern till annat ifall det skulle bli aktuellt.

OpenSolaris kan bli en utmaning men låter stabilt och säkert.
Tänkte mig 2000-5000 per ort, man får kanske mängdrabatt

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk

http://www.novadrive.net/

Strax under 5$ i månaden för "obegränsad" lagring/backup och synkronisering mellan max tre datorer.

Med obegränsat menar de "inom rimliga nivåer" men jag tror inte att 100GB ska vara något problem. I värsta fall får du betala någon dollar mer.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~