Permalänk
Hedersmedlem

Nätverksprestanda med Atom?

Tjo!

Jag har eventuellt fått tag i en litet rackchassi på 1U, närmare bestämt en LaCie Ethernet Disk 1 TB. Jag har ett likadant chassi sedan tidigare och är bekväm att modda/bygga i det.

Då hårdvaran som sitter i nu är väldigt gammal är planen att i så fall byta ut den mot nyare. Tanken just nu är ett Asus AT5IONT-I med en Atom D525 och 4/8 GB RAM samt fyra 2 TB-diskar. Jag skall sedan köra en eller två 2.5-tumsdiskar som systemdisk (ev SSD). När det gäller OS lutar det mot FreeNAS, men det är inte bestämt. Kanske OpenFiler eller ClearOS, men Unix/Linux-baserat åtminstone.

De flesta nyare Atom-moderkort har gigabit-LAN, och NAS:en kommer kopplas till en D-Link DGS-1016T (24p Gbit) och användas främst som en backup mot min stora filserver, HTPC:n och min workstation.

Men, pallar Atom av trycket? Jag vill nog minst kunna köra SMB/CIFS i 60-80 MB/sek och helst köra iSCSI med fullt ös (cirka 110-115 MB/sek). Orkar exempelvis en Atom D525 1.8 GHz det jobbet? Någon som har testat med en liknande rigg?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Keeper of the Bamse

På jobbet har vi en gammal P4D-xeon med ett gäng 2TB-diskar i raid5 och ZFS, samt 2st SSD raid0 som skrivcache. Vi får riktigt rejält prestanda. Nu vet jag inte hur jämförbar en P4 david Xeon är mot en Atom, men snabb är den ju inte...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju minst sagt lite olika processorer, men det låter ändå positivt tycker jag. Tror inte jag behöver någon dedikerad skrivcache, men måste läsa på lite mer om ZFS tror jag. Har ni mätt prestandan? Hur mycket påverkar skrivcachen tro?

En till fråga dök upp, vad tror ni om värmen? 4 2 TB-diskar samt ett Atom-moderkort, hur kommer det fungera i ett 1U-chassi? Eftersom jag har prylarna i lägenheten är det relativt viktigt att jag kan sänka ner 40 MM-fläktarna till 5V samt ta bort nätaggsfläkten (vilket jag gjort på min nuvarande LaCie Ethernet Disk utan problem) utan att den överhettar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk

Hade tidigare en atom330 och att köra 100MB/s över nätet fixar den relativt enkelt. Kan inte säga att jag har det färskt i minne men skulle säga ca <30% cpu?
Värre blir det om disken är krypterad då fixar den ca 50MB/s.

40mm fläktar är inte roligt men tror nog det blir acceptabla temperaturer om det bara är lite cirkulation men inte helt enkelt att veta så man får testa. Vet inte om 1U är den tystaste lösningen man kan tänka sig men har väl andra fördelar.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter bra! Ska inte köra krypterat och i princip bara SMB/CIFS och iSCSI. Det kommer att bli en kompromiss av utrymme, energiförbrukning och ljudnivå. Den kommer inte bli helt tyst, men den kommer sitta i ett stängt rack så troligen inte så värst farligt. Tackar för informationen, då börjar planerna forma sig i huvudet sakta men säkert!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk

okej lycka till skulle nog med funderat lite på rack om jag hade fått plats med det i det lilla serverrummet jag använder. Kanske skulle kunna fästa en 2u vertikalt på väggen

Har väl ganska varmt i det rummet så mina hårddiskar körs ganska varma. 38-50 grader men är väl rekommenderat att försöka ligga under 45 grader.

Permalänk
Medlem

Kolla posts av linuxproffesorn här på swec, han är riktigt bra på zfs och skriver rätt mycket, hans blog på http://nickebo.net har mycket matnyttigigt. SSDn du planerat att ha som systemdisk skulle nog göra sig väldigt bra som L2ARC i ett ZFS system till exempel.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Det är ju minst sagt lite olika processorer, men det låter ändå positivt tycker jag. Tror inte jag behöver någon dedikerad skrivcache, men måste läsa på lite mer om ZFS tror jag. Har ni mätt prestandan? Hur mycket påverkar skrivcachen tro?

En till fråga dök upp, vad tror ni om värmen? 4 2 TB-diskar samt ett Atom-moderkort, hur kommer det fungera i ett 1U-chassi? Eftersom jag har prylarna i lägenheten är det relativt viktigt att jag kan sänka ner 40 MM-fläktarna till 5V samt ta bort nätaggsfläkten (vilket jag gjort på min nuvarande LaCie Ethernet Disk utan problem) utan att den överhettar.

Jag har LaCie Ethernet men med plats för två diskar, för att få den tillräckligt tyst så åkte nätagget ut och ersattes med PicoPSU och för att hålla värmen låg monterade jag en Titan "PCI-fläkt" som jag kör på låga varvtal. Klarar tempen precis utan något hörbart oljud. Men nu kommer du köra fyra diskar så jag är tveksam till att den kan bli riktigt tyst.
Förövrigt så kör jag Atom 330 och har inte haft några prestanda problem.