bilden fryser nytt grafik kort och SDD disk

Permalänk
Medlem

bilden fryser nytt grafik kort och SDD disk

Hej jag har fått problem med datorn efter att ha bytt grafik kort och Sdd disk. Jag har testat det mesta och när jag installera så formatera jag om båda diskarna den vanliga disken som jag hade förut 500 gigs WD disk
och jag installera win 7 på nya ssd disken. datorns bild fryser helt random kan ta 1 timme eller 2 dar och det händer när som helst när jag ser på film, när jag bara surfar eller spelar. jag har testa med att vänta 10 minuter men inget händer när bilden fryst. i bland när det här har hänt och jag startar om datorn så kan det stanna vid starten av datorn,när den laddar bios så jag trodde att det var det som var felet och tanka hem nya bios driv rutiner och allt är installerat och funkar men problemet kommer ändå. Vad tror ni ?

här är datorn
Cooler Master Silent Pro M600 600W PSU.
ASUS M4N78, Socket-AM2+/AM3 : Moderkort
Corsair TWIN2X PC8500 DDR2 4GB KIT CL5 : RAM
Western Digital Caviar® Black? 500GB : HDD
AMD Phenom II X3 720 Black Edition: pross
Sen va jag bytte är ASUS Radeon HD 4850 1GB GDDR3 till Sapphire Radeon HD 6970 2GB GDDR5
och nys SSD disken Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB
------------------
System Information
------------------
Time of this report: 4/11/2011, 12:20:47
Machine name: MICHA-PC
Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_rtm.101119-1850)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: System manufacturer
System Model: System Product Name
BIOS: BIOS Date: 04/28/10 16:28:25 Ver: 08.00.15
Processor: AMD Phenom(tm) II X3 720 Processor (3 CPUs), ~2.8GHz
Memory: 4096MB RAM
Available OS Memory: 4096MB RAM
Page File: 1929MB used, 6259MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7601.17514 64bit Unicode
DxDiag Previously: Crashed in system information (stage 4) & DirectInput (stage 1). Re-running DxDiag with "dontskip" command line parameter or choosing not to bypass information gathering when prompted might result in DxDiag successfully obtaining this information

Display Devices
---------------
Card name: AMD Radeon HD 6900 Series
Manufacturer: ATI Technologies Inc.
Chip type: ATI display adapter (0x6718)
DAC type: Internal DAC(400MHz)
Device Key: Enum\PCI\VEN_1002&DEV_6718&SUBSYS_0B001002&REV_00
Display Memory: 3826 MB
Dedicated Memory: 2034 MB
Shared Memory: 1791 MB
Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (60Hz)
Monitor Name: Generic PnP Monitor
Monitor Model: LG TV
Monitor Id: GSM0001
Native Mode: 1920 x 1080(p) (60.000Hz)
Output Type: HDMI
Driver Name: aticfx64.dll,aticfx64.dll,aticfx64.dll,aticfx32,aticfx32,aticfx32,atiumd64.dll,atidxx64.dll,atidxx64.dll,atiumdag,atidxx32,atidxx32,atiumdva,atiumd6a.cap,atitmm64.dll
Driver File Version: 8.17.0010.1070 (English)
Driver Version: 8.831.2.0
DDI Version: 11
Driver Model: WDDM 1.1
Driver Attributes: Final Retail
Driver Date/Size: 3/9/2011 06:55:52, 795136 bytes

Vill ni ha all info från Dxdiag så kan jag ladda up en fil.

Permalänk
Medlem

Kan du prova att stoppa i gamla grafikkortet igen och se om problemet försvinner?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Ja det kan jag väll göra. men det kan ta lite tid inan det händer nått.

Permalänk
Medlem

Samma sak hände nu när jag testa med andra grafik kortet fast jag lekte lite med att ha 2 st skärmar i.
Några minuter efter så frös det igen. Jag ska låta bli att röra grafik kortet. Vi får se om dator dör nu igen av att se på film eller surfa. samt ska jag gör ett memtest . Fast jag har testat dom för ett par månader sen med ett annat test genom att bota en skiva.
finns det test för grafik kortet för att se om det är sönder ?.

Permalänk
Medlem

9 timmar nu utan att det har fryst. det värkar som att nya grafik kortet är problemet.

Permalänk
Medlem

ska köra in det igen nu testa. Kanske bara va glapp i sladarna vem vet.

Permalänk
Medlem

Har du koll på drivrutinerna?

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

har upplevt samma problem på nästan samtliga nForce-chipset moderkort jag har haft. uppdatera nForce-drivers och grafikkorts-drivers och kolla winReg hoppas det hjälper

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen. Jag använder det nya grafik kortet och det värkar fungera . Men det skulle inte förvåna mig om det fryser igen. Tack för tipset med nforce drivers. Jag har bara patchat biosen.

Permalänk
Medlem

Nu frös datorn igen och nu när jag bota skiten så kom jag fram till info rutan vid bios men sen när texten skulle ladda HDD så frös den. Så själv klart plugga jag ur 550 GIgs WD HDD och vips här e jag och skriver. Så kan det va nått med att jag har 2 st HDD i som fryser allt ?
och jag har installerat http://www.nvidia.com/object/nforce_vista_win7_64bit_15.49.ht... NFORCE DRIVER. vi märker snart om det är andra hdd som förstör.

Permalänk
Antielefant

Kan lika gärna vara så att din gamla hårddisk har börjat skära ihop, men att det inte märkts tidigare då systemdisken normalt sett inte inaktiveras och aktiveras stup i kvarten som en sekundärdisk gör.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ominstallera hela windows. Med alla hårddiskar och cdromar urdragna förutom den med win7 och ssdn.

Oftast funkar de och bara byta hårdvara i windows 7 utan konflikter. I andra os rekomenderas det alltid att ominstallera os vid stora hårdvaruförändringar.

Hirens bootcd behöver du annars.

Permalänk
Medlem

lang666 Ominstallera hela windows. Med alla hårddiskar och cdromar urdragna förutom den med win7 och ssdn.

Så jag ska formatera om datorn utan cd/dvd läsaren i och utan att ha någon annan HDD i förutom SDD. Själv klart så har jag Win 7 på Sdd disken och jag formaterade den andra HDD efter att jag hade installerat win7 på sdd . och där är då problemet att jag installerat win 7 med båda HDD och sdd i eller ??

Så för att installera win7 utan Cd/dvd läsare så måste jag ha Hirens bootcd ?.

Zcenicx jag köpte HDD 2010. Har dom bara ett års livs tid ?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gringo90:

Nu frös datorn igen och nu när jag bota skiten så kom jag fram till info rutan vid bios men sen när texten skulle ladda HDD så frös den. Så själv klart plugga jag ur 550 GIgs WD HDD och vips här e jag och skriver. Så kan det va nått med att jag har 2 st HDD i som fryser allt ?
och jag har installerat http://www.nvidia.com/object/nforce_vista_win7_64bit_15.49.ht... NFORCE DRIVER. vi märker snart om det är andra hdd som förstör.

Det skulle kunna vara så enkelt som en dålig sata-kabel

Permalänk
Antielefant
Skrivet av gringo90:

Zcenicx jag köpte HDD 2010. Har dom bara ett års livs tid ?.

Har köpt hårddisk som varit trasig ur box när jag fick den i handen. Den senaste i en kompis dator jag såg strula lika illa som din hade SATA-kabeln så hårt i spänn att själva SATA-kontakten knäcktes (gissa hur bra den fungerade efter det).

Börja med att testa annan kabel, sedan annan hårddisk, då det är där symptomen börjar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

MrDante till sdd eller hdd ? men en dator fryser väll inte om man pluggar ut andra disken som inte har win7 på som med externa diskar. för det har hänt att disken förviner från systemet på datorn så som du säger att det glappar med sladden eller att den är dålig. Men den fryser inte då utan jag kan bara inte se disken i system fast den är in pluggad i datorn. hur hade du tänkt att jag skulle testa om sladden är dålig ? eller måste jag köpa ny bara för att testa.
Jag testar datorn med Data Lifeguard Diagnostic for Windows från http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=613&sid=3... för att se om den kan vara nått fel där.
Och åter igen tackar jag för tipsen och hjälpen lätt bästa hemsidan för PC folket snabba och bra svar. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Har köpt hårddisk som varit trasig ur box när jag fick den i handen. Den senaste i en kompis dator jag såg strula lika illa som din hade SATA-kabeln så hårt i spänn att själva SATA-kontakten knäcktes (gissa hur bra den fungerade efter det).

Börja med att testa annan kabel, sedan annan hårddisk, då det är där symptomen börjar.

Ja det skulle jag kunna göra om jag hade lite extra sladdar och hårddisk. Men om det vore nått fel så måste det ju vara nya Sdd sladden då som är trasig. Det jobbiga är ju att det tar en sån tid innan man vet om det är fixat eller inte efter som den fryser ju helt random. Jag ska se om sladden är spänd

Permalänk
Antielefant
Skrivet av gringo90:

MrDante till sdd eller hdd ? men en dator fryser väll inte om man pluggar ut andra disken som inte har win7 på som med externa diskar. för det har hänt att disken förviner från systemet på datorn så som du säger att det glappar med sladden eller att den är dålig. Men den fryser inte då utan jag kan bara inte se disken i system fast den är in pluggad i datorn. hur hade du tänkt att jag skulle testa om sladden är dålig ? eller måste jag köpa ny bara för att testa.
Jag testar datorn med Data Lifeguard Diagnostic for Windows från http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=613&sid=3... för att se om den kan vara nått fel där.
Och åter igen tackar jag för tipsen och hjälpen lätt bästa hemsidan för PC folket snabba och bra svar. <3

Om Windows inte lägger exempelvis pagefil eller annan data på andradisken har du helt rätt. Jag skulle kunna dra ut vilken disk som helst förutom just min andradisk - den blåskärmar datorn om jag gör något med då det just ligger 16 GB pagefile på den.

Skrivet av gringo90:

Ja det skulle jag kunna göra om jag hade lite extra sladdar och hårddisk. Men om det vore nått fel så måste det ju vara nya Sdd sladden då som är trasig. Det jobbiga är ju att det tar en sån tid innan man vet om det är fixat eller inte efter som den fryser ju helt random. Jag ska se om sladden är spänd

Börja med att bara koppla ur den och se om problemet försvinner.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Yes jag tar och pluggar ut den efter testet är klart och låter datorn brumma på tills det händer nått / om det händer nått ^^
Du är allt en klyftiga person Zcenicx. tack för det snabba svaret

Permalänk
Medlem

Det har inte hänt nått nu på 24H. Det värkar som att nått med hårddiskarna som fryser. Så problemet är då datorn fryser tack vare att jag har 2 st hårddiskar i samtidigt och ena är ssd och den andra vanlig hdd. Hur fixar vi det här då ? Jag ska Försöka förklara hur jag har det i datorn.Det här är första gången min dator har 2 st HDD i sig måste man ha nått special driver eller inställningar i bios?

2st sata kablar som går till diskarna som är relativt bredvid varandra eller under varandra /över ^^ jag har samma ström kabel till båda som är en avlång kontakt som passar in. 2 sata kablar ena är rosa kort som går till sdd den andra är orange lång kabel som går till HDD som inte är i kopplad.
ja det här är alla sladdar som följde med som jag använder mig av. Jag ska testa med att koppla in en till ström sladd. jag ska låta den gå i 10 timmar till och se om den fryser.

2 x 8-stifts PCI Express-ström med löstagbar 2-stiftssektion
1 x ström, 8 pin +12 V
5 x 4 pin intern effekt
1 x 4 pin strömuttag för minimikontakt
6 x 15-pin seriell ATA, ström

Permalänk
Medlem

Hej jag ville bara höra av mig för att säga att jag fick det att funka. Jag fixa till sladden och gav en separat ström sladd till båda diskarna och det funkar nu kört i 3 dar nu utan att det fryser. tack så mycket för hjälpen alla .