Råd om bilköp (kombi, prisklass <50.000)

Permalänk
Medlem

Du verkar ha fastnat för Ford, även om folket här säger åt dig att akta dig lite ..
Köp den då? Annars tycker även jag att du ska titta på Skoda Octavia eller VW Passat. (1.8t)
VW (Passat) är i mitt tycke bättre bilar än Volvo (V70) när det gäller kvalitetskänsla, medan Skoda
eventuellt ligger strax under V70:n. Volvo är dock lite plottriga i instrumenteringen (knapparna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Tycker du att det där är ett vettigt köp? Hur gammal är du?

Nu är S6:an såld till någon annan med god smak, men jag skulle definitivt slå ett slag för liknande familjeräsers. Man får en betydligt bättre bil för i stort sett samma peng, eftersom många (likt du själv) är fullständigt hysteriska över en bil som drar det oöverstigliga 1,0L/mil jämfört med 0,7L/mil för motsvarande standardbil. Normalservicekostnaden för exempelvis en B5 A4 är 3000kr mot 6000kr för en S4. Men jag håller med; om inte differensen orsakar massvält så i alla fall spruckna familjer och skuldsanering i generationer.

En kollega köpte en A4 B5 1.8T för samma pris som man får en minst lika fin S4 av samma årgång. Det är fullständigt obegripligt för mig. Utöver ovan redan nämnda argument kan man gissa vilken bil som fått kärlek och vilken som aldrig tvättats annat än till försäljningstillfället.

Slutligen hatten av, din retorik är fullkomligt bländande.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Du kanske skall prova att beställa lite reservdelar till din S4 4.2,Eller teckna en försäkring?
Jag har själv haft en s4.Typ c4 och det var mitt livs dyraste affär.

Jag vet inte om min retorik är fullkomligt bländande? Jag hoppas ialla fall att folk fattar att en s4/s6 inte är en bra affär. Läste du första inlägget ?
Jag citerar

Skrivet av Djärven:

Hej!

Frugan och jag känner att det är dags att investera i en "vuxenbil" för att dels kunna få med oss möbler hem när vi handlar på IKEA men också för att säkra oss inför framtiden och barn m.m.

Vi har en budget som sträcker sig till 50.000 kr (60.000 om det är ett riktigt kap men vi letar inte i den prisklassen) och det vi önskar är en rymlig kombi som är billig i drift och ägande men som man även kan räkna kommer att hålla i minst 5 år framåt så att vi dels hinner betala av den men sedan även njuta lite av den.

// Peter

Permalänk
Medlem

Rekommenderar en Volvo V70 köp en med vettiga mil på mätaren, jag har en classic årsmodell 2000 och den har gått 34000mil nu, står sig bra i värde trots milen den känns stabil och säker. Folk snackar om kamremsbyten kan informera om att intervallet på min bil är 16000mil och att jag betalade 4400kr för bytet för ett par månader sedan på en mekonomenverkstad. Har haft bekymmer med ABS:en dock kostade det 1800kr att renovera boxen, vill man slippa väldigt onödiga utlägg så undvik märkesverkstäder och använd huvudet vid val av verkstad. Får man ett fel så kolla forum och få ett annat utlåtande för exempelvis min absbox kostar 4900kr ny på exempelvis skruvat.se, på volvo med byte så får du räkna med en 10000kr till och jag hittade ett företag som lagar boxarna för 1800kr fast pris. Oljebyten, tändstift, filter och sånt kan man göra själv på en bil som gått 25k+. Det du förlorar på värdeminskningen på bilen pga servicebok är ingenting emot vad du får betala för att få stämplarna.

Så mitt förslag köp en V70 med en årsmodell och miltal inom budget, undvik turbo, awd och stylade bilar så får du en riktig bruksbil som går långt. Vill man ha en rolig bil köp en sommarbil att leka med absolut inte ha en rolig bruksbil då gråter man mkt pga att det blir dyrt och i slutändan den sämsta bil man haft. Den enda bil jag skulle kunna tänka byta emot är en nyare V70 eller en VW Passat.

Soppaförbrukningen på min V70 ligger på 0,7 långkörning och 0,85 blandad körning.

Vad du än köper så köp INTE en bil med GDI motor nu, då E10 bensinen kommer så går det inte att köra på det.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du har nog inte letat särskilt flitigt om du tror att det inte finns någon rost på en 12 år gammal "året runt"-bil, oavsett märke och modell.

Du bor i stockholm och får gärna komma och inspektera karossen.

rost finns är på bärarmar stötdämpar bromsskivor sköldar etc men öppna ex förardörren och toksyna den i underkant runt valsen eller hjulhuskanter etc 100% rostfri.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Skrivet av ruhler:

Vad du än köper så köp INTE en bil med GDI motor nu, då E10 bensinen kommer så går det inte att köra på det.

Mitsubishis GDI-motor*

Andra direktinsprutade bensinare kommer funka finfint.

Skrivet av fimp3n:

Edit: Ang Flexifuel. Min mor hade en Ford C-max -06 Flexifuel ett par månader. Bränslefiltret satte igen ganska ofta pga att hon bara körde etanol (Tror det var bränslefiltret). Kostade några lappar att byta på verkstad. Enligt den Ford verkstaden så var etanolen ganska skitig så det satte igen filtret helt enkelt. Sanningen i den historien vet jag inte. Men säger bara vad jag har fått höra. När hon sålde den också så tappade hon mer än 50% av vad hon köpte bilen för (Hade den knappt 6månader). Så andra hands värdet är verkligen inte högt.

Fosfathalten i bränslet brukade vara ganska hög och det satte igen spridare osv, men nu säger bränslebolagen att det har bojkottat den skitiga etanolen.

Ford rekomenderade, när etanolen hade hög fosfathalt, att man körde var fjärde tank eller liknande på bf95.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Fosfathalten i bränslet brukade vara ganska hög och det satte igen spridare osv, men nu säger bränslebolagen att det har bojkottat den skitiga etanolen.

Ford rekomenderade, när etanolen hade hög fosfathalt, att man körde var fjärde tank eller liknande på bf95.

Det sa verkstaden efteråt när den hade varit på service första gången. Säljaren nämnde inget om det när bilen köptes. Bilen är såld i nuläget ändå.

Permalänk
Skrivet av fimp3n:

Det sa verkstaden efteråt när den hade varit på service första gången. Säljaren nämnde inget om det när bilen köptes. Bilen är såld i nuläget ändå.

Jo, men det var ju så det var. När bilen var ny visste inte ford något om den skitiga etanolen, men när fler och fler råkade ut för det blev det väl en "servicebulle" hos ford.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″