Ett annat perspektiv på SSD:ns livslängd...

Permalänk
Medlem

Ett annat perspektiv på SSD:ns livslängd...

Hmmm... försöker klura ut vilken storlek jag ska ha på min första SSD.

När det kommer till livslängd och sånt så säger folk att man ska multiplicera storleken på disken med antal writecycles eller hur det nu blir och så kommer man fram till att man kan skriva X antal terabyte till disken innan den börjar slokna. Dela X med skriven data per dag i genomsnitt och så kan man få fram hur länge (L) den kommer att hålla, på ett ungefär.

Men om jag köper en 80GB SSD och fyller den till 65GB med OS och program, då har jag ju bara cirka 20% kvar av disken att skriva data till. Det mesta av OS och program är ju data som läses och alltså ligger och "blockerar" en massa writecycles som aldrig kommer att kunna utnyttjas. Så livslängden som beränkas måste ju räknas ner till typ 20% av L.

Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hmmm... försöker klura ut vilken storlek jag ska ha på min första SSD.

När det kommer till livslängd och sånt så säger folk att man ska multiplicera storleken på disken med antal writecycles eller hur det nu blir och så kommer man fram till att man kan skriva X antal terabyte till disken innan den börjar slokna. Dela X med skriven data per dag i genomsnitt och så kan man få fram hur länge (L) den kommer att hålla, på ett ungefär.

Men om jag köper en 80GB SSD och fyller den till 65GB med OS och program, då har jag ju bara cirka 20% kvar av disken att skriva data till. Det mesta av OS och program är ju data som läses och alltså ligger och "blockerar" en massa writecycles som aldrig kommer att kunna utnyttjas. Så livslängden som beränkas måste ju räknas ner till typ 20% av L.

Eller?

Ja, men "wear leveling" (finns t o m i USB-flashminnen som jag fattat det) borde motverka det. Det sprider ut skrivningarna så att alla celler har skrivits till ungefär lika många gånger. Det borde ju då betyda att data som ligger länge måste flyttas till ett annat ställe då och då. Det slösar visserligen några skrivcykler, men mycket bättre än att bara kunna skriva på en del av flashminnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Stämmer det att liggande filer flyttas? Eller används bara wear-leveling för att jämnt sprida gracerna över de celler som för tidpunkten finns lediga i enlighet med deras skrivhistorik??

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Stämmer det att liggande filer flyttas?

Ingen aning, men om cellerna ska bli en helt jämnt "utslitna" (för att förlänga livslängden) måste ju kontrollern flytta på data som ligger länge.

edit:

Jo, nu vet jag att kontrollern flyttar på data då och då (om den använder "static wear leveling"). Det står ju på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Wear-levelling

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Moderna kontrollers kan vid behöv flytta runt statisk data för att sprida ut skrivningarna. Man behöver alltså inte oroa sig för att delar av disken slits ut om den nästan är full. Utöver det så finns det också extrautrymme som du inte ser som disken bla använder för att sprida ut skrivningar och att hålla prestandan uppe.