Nytt tangentbord till Starcraft 2?

Permalänk
Discokungen

Nytt tangentbord till Starcraft 2?

Ja, jag la tråden här för att den passar jättebra här. Spelar ju mest Starcraft 2, så.

Spillde kaffe i mitt G15 idag och den enda tangenten som inte funkar är mellanslag, och det räcker. Så jag tänkte mig ett nytt tangentbord, nämligen ett mekaniskt. Vad föreslår ni? Vilket är bäst?

("nödplanen" är ett G19 annars, men det har ju i princip samma tangenter som mitt gamla G15, hade varit kul med nytt!)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Entusiast

6gv2 såklart, billigt mekaniskt tangentbord. Om du ska köpa ett tangentbord för SC2 så är det mekaniskt som gäller.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=617695

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

6gv2 såklart, billigt mekaniskt tangentbord. Om du ska köpa ett tangentbord för SC2 så är det mekaniskt som gäller.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=617695

6gv2 är bra, men om du ska köpa mekaniskt så tänk på att du väljer en switch som passar dig bäst. 6gv2 använder cherry black.

cherry black: ej taktil, ej klickljud, hård att trycka ner
cherry brown: lite taktil, ej klick, lätt att trycka ner
cherry blue: mer taktil än brown, klickljud, mellanhård att trycka ner

Det är de vanligaste. De flesta tycker black passar bra till fps och sc2, men jobbig att skriva med. Brown verkar vara mellantinget som passar bra till allting och favoriten bland sc2-spelare. Mycket sköna att skriva på. Blue är för personen som verkligen gillar klickljud och taktila tangenter. Funkar i stort sett lika bra till spel som brown och är lika sköna att skriva på fast med annan känsla som sagt.

Filco gör tangentbord med alla varianter och anses vara en av de bästa tillverkarna. Nu måste du bestämma om du vill ha med eller utan numpad också! Många går över till den utan, för man får bättre ergonomi eftersom man kan flytta musmattan mer till vänster.

http://www.keyboardco.com (En av de bästa affärerna finns tyvärr bara i england, men de säljer svenska bord också. Sök efter "filco swe")

Kolla in geekhack's forum om du är intresserad av att lära dig mer om mekaniska tangentbord

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Firkraag:

6gv2 såklart, billigt mekaniskt tangentbord. Om du ska köpa ett tangentbord för SC2 så är det mekaniskt som gäller.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=617695

Fast det ser ju jävligt tradigt ut om jag ska vara helt ärlig. Razors tangentbord är ju fina annars, har inga som helst erfarenheter av dem dock!

Skrivet av Zamn:

6gv2 är bra, men om du ska köpa mekaniskt så tänk på att du väljer en switch som passar dig bäst. 6gv2 använder cherry black.

cherry black: ej taktil, ej klickljud, hård att trycka ner
cherry brown: lite taktil, ej klick, lätt att trycka ner
cherry blue: mer taktil än brown, klickljud, mellanhård att trycka ner

Det är de vanligaste. De flesta tycker black passar bra till fps och sc2, men jobbig att skriva med. Brown verkar vara mellantinget som passar bra till allting och favoriten bland sc2-spelare. Mycket sköna att skriva på. Blue är för personen som verkligen gillar klickljud och taktila tangenter. Funkar i stort sett lika bra till spel som brown och är lika sköna att skriva på fast med annan känsla som sagt.

Filco gör tangentbord med alla varianter och anses vara en av de bästa tillverkarna. Nu måste du bestämma om du vill ha med eller utan numpad också! Många går över till den utan, för man får bättre ergonomi eftersom man kan flytta musmattan mer till vänster.

http://www.keyboardco.com (En av de bästa affärerna finns tyvärr bara i england, men de säljer svenska bord också. Sök efter "filco swe")

Kolla in geekhack's forum om du är intresserad av att lära dig mer om mekaniska tangentbord

Ojojoj! Tack för informationen! Är inte alls säker på vad för switchar jag vill ha, men jag vill ju gärna känna vad jag trycker på. Är de i samma stil som G15-knapparna så kör jag hårt på det. Kan ju iofs bara beställa hem ett Filco-tangentbord och testa. ^^

Men jag är som sagt helt osäker på vad för typ av switchar jag ska ha. Idéer?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Fast det ser ju jävligt tradigt ut om jag ska vara helt ärlig. Razors tangentbord är ju fina annars, har inga som helst erfarenheter av dem dock!

Jaha, du vill ha ett "G4M3R" tangentbord, inte ett som är extra bra för SC2. Då är det bara å köpa ett G15/G19 för lite bakgrundsbelysning å lcd skärmar.

Eller så kan du kolla på Razer's blackwidow som även det är ett mekaniskt tangentbord, blåa switchar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=717323

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Firkraag:

Jaha, du vill ha ett "G4M3R" tangentbord, inte ett som är extra bra för SC2. Då är det bara å köpa ett G15/G19 för lite bakgrundsbelysning å lcd skärmar.

Eller så kan du kolla på Razer's blackwidow som även det är ett mekaniskt tangentbord, blåa switchar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=717323

Nu ska du inte vara sån som är sån! Det får ju gärna se fint ut på mitt skrivbord menar ja, men funktion går före form, såklart. Även i G15/G19-fallet.

Ja, kollade på det. Ultimate var finare men får väl se. Ska ju bestämma sig och så. Vad har du för något?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Discokungen

Njaaaaaa. ;P

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Nu ska du inte vara sån som är sån! Det får ju gärna se fint ut på mitt skrivbord menar ja, men funktion går före form, såklart. Även i G15/G19-fallet.

Ja, kollade på det. Ultimate var finare men får väl se. Ska ju bestämma sig och så. Vad har du för något?

6gv2 har jag, Blackwidow Ultimate är samma tangentbord som det vanliga Blackwidow så det är bra också.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Firkraag:

6gv2 har jag, Blackwidow Ultimate är samma tangentbord som det vanliga Blackwidow så det är bra också.

Ah. Då är jag med! Får tacka för informationen och jag beställer nog ett Blackwidow sålänge så jag kan testa det i alla fall.

Edit: Fast om bara Ultimate har bakgrundsbelysning så får det faktiskt bli det!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

För guds skull köp inte Razer. De är ju uppfinnare till plast, då deras saker är plastigare än plast plast.

Nämnde jag att Razers saker är plastiga?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av partynikko:

För guds skull köp inte Razer. De är ju uppfinnare till plast, då deras saker är plastigare än plast plast.

Nämnde jag att Razers saker är plastiga?

Haha! Testat Blackwidow? Vad föreslår du då?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Tänk på att 6gv2 inte har den vänstra windows tangenten. Personligen skulle jag störa ihjäl mig på att den inte finns då jag använder den 1000 gånger per dag
Annars rekommenderar jag verkligen tangentbordet! Har själv ett 6G.

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Discokungen
Skrivet av guffen86:

Tänk på att 6gv2 inte har den vänstra windows tangenten. Personligen skulle jag störa ihjäl mig på att den inte finns då jag använder den 1000 gånger per dag
Annars rekommenderar jag verkligen tangentbordet! Har själv ett 6G.

Uff. Den är ju asviktig med alla windows-kommandon man gör med vänsterhanden...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

som firkraag säger, 6gv2, svarta switchar = gaming, billigt och lätt att få tag på. Sedan kan du ju kolla på blackwidow också iofs men det är mer ett "skriv-tangentbord".

Permalänk
Discokungen
Skrivet av m1n1h0p:

som firkraag säger, 6gv2, svarta switchar = gaming, billigt och lätt att få tag på. Sedan kan du ju kolla på blackwidow också iofs men det är mer ett "skriv-tangentbord".

Jaså? Hur menar du då? Skriver bättre på det än att spela på det eller?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Jaså? Hur menar du då? Skriver bättre på det än att spela på det eller?

Här har du en guide :
http://www.overclock.net/keyboards/491752-mechanical-keyboard...

Permalänk

Razer Black Widow

Permalänk
Medlem

Synd att de är så sjukt fula bara

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Jaså? Hur menar du då? Skriver bättre på det än att spela på det eller?

Det är helt enkelt lättare att dubbelklicka på svarta/röda switchar medan blåa är skönare att skriva på (och går nästan snabbare), brown är lite mittemellan men ganska lika blåa ändå. 6gv2 har svarta switchar, är lätt att få tag på och billigt, kan rekommenderas!!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av m1n1h0p:

Det är helt enkelt lättare att dubbelklicka på svarta/röda switchar medan blåa är skönare att skriva på (och går nästan snabbare), brown är lite mittemellan men ganska lika blåa ändå. 6gv2 har svarta switchar, är lätt att få tag på och billigt, kan rekommenderas!!

Ah. Men jag satsar nog hellre på ett tangentbord som är bra att skriva på, det andra kommer efterhand. Mellantinget kan ju funka också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Ah. Men jag satsar nog hellre på ett tangentbord som är bra att skriva på, det andra kommer efterhand. Mellantinget kan ju funka också.

Fast, sen finns det folk som tycker att svarta är bäst att skriva på, och inte alls hårda att trycka ner.
T.ex mig själv.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Discokungen
Skrivet av BareHipster:

Fast, sen finns det folk som tycker att svarta är bäst att skriva på, och inte alls hårda att trycka ner.
T.ex mig själv.

Mja, beställer som sagt ett Blackwidow och testar. ^^ Filcos ser fina och vettiga ut men jag vet inte riktigt vad de olika modellerna har för switchar. Störigt. Hah!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Mja, beställer som sagt ett Blackwidow och testar. ^^ Filcos ser fina och vettiga ut men jag vet inte riktigt vad de olika modellerna har för switchar. Störigt. Hah!

Lätt o ta reda på men å andra sidan är filco svåra att få tag på och man måste betala frakt aslångt etc så blackwidow blir nog kul )

Permalänk
Medlem

Om du tycker cherry black är ok, men vill ha ett som är snyggare så kolla in http://www.mionix.net/page.php?id=459

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zamn:

Om du tycker cherry black är ok, men vill ha ett som är snyggare så kolla in http://www.mionix.net/page.php?id=459

Jo visst, ska man köpa tangentbord till en 12 åring så kanske det där hade klassats som snyggare.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av Zamn:

Om du tycker cherry black är ok, men vill ha ett som är snyggare så kolla in http://www.mionix.net/page.php?id=459

Ganska tufft men kostar dubbelt så mycket som ett 6gv2, och skillnaderna är läskigt små :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Jo visst, ska man köpa tangentbord till en 12 åring så kanske det där hade klassats som snyggare.

Personligen gillar jag utseendet på 6gv mer, men det verkade på op att han ville ha mer bling

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zamn:

Om du tycker cherry black är ok, men vill ha ett som är snyggare så kolla in http://www.mionix.net/page.php?id=459

Oj. Det var ju brutalt fint! Beställde ett Blackwidow Ultimate sålänge, kanske fixar ett sånt också, får se. Ska testa Razers först i alla fall! Bakgrundsbelysning och mediaknappar är nödvändigt i alla fall! :3

Edit: Är ju mer och mer övertygad om att det är exakt samma modell på tangentbordet bara annan logga och annan färg på LEDsen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Tror du kommer gilla cherry blue-switcharna på black widow

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650