Permalänk
Skrivet av K3r3xXx:

Tycker det är j*vligt märkligt! Att köra PnP är inte så viktigt, gäller några ynka grader och det ser snyggare ut men 75-80* efter 2min, låter som något är väldigt fel!
Det är att har skruvat dit den för hårt eller för löst, nja...
Så länge fläkten täcker iaf 90% av kylaren så och pumpen vet jag inte..
Går inte den plattan att ta av eller så?

Nope, den plattan går ej att ta av, och jag har lyckats fixa tempen en aning och idlar nu på ca 38 grader, och efter 5 min i 100% load så ligger jag på ca 70 - 72 grader.
Som 24mb sagt, så har det nog till stor del att göra med kylpastan, och jag ska skaffa mig en tub Arctic silver 5, eller en Arctic cheramique.

Då är frågan om jag kan köra med denna mix av gammal och ny kylpasta tills vidare, ända tills jag köper ny. Kommer processorn klara sig i kanske en månad utan problem i vanliga drift, alltså inte 100%, med den dåliga pastan?

Jag ska då även köpa en till scythe GT 1850 och sätta på sidan, då den fläkten som följde med H60:n(den på 1700rpm som jag satt på sidan) låter som ett flygplan.

Jag har just nu denna setup, och jag tänker byta den på sidan mot en till scythe.

Permalänk
Medlem

Till iaf 80% chans att det kan vara det som gör detta med tempsen

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Nope, den plattan går ej att ta av, och jag har lyckats fixa tempen en aning och idlar nu på ca 38 grader, och efter 5 min i 100% load så ligger jag på ca 70 - 72 grader.
Som 24mb sagt, så har det nog till stor del att göra med kylpastan, och jag ska skaffa mig en tub Arctic silver 5, eller en Arctic cheramique.

Då är frågan om jag kan köra med denna mix av gammal och ny kylpasta tills vidare, ända tills jag köper ny. Kommer processorn klara sig i kanske en månad utan problem i vanliga drift, alltså inte 100%, med den dåliga pastan?

Jag ska då även köpa en till scythe GT 1850 och sätta på sidan, då den fläkten som följde med H60:n(den på 1700rpm som jag satt på sidan) låter som ett flygplan.

Jag har just nu denna setup, och jag tänker byta den på sidan mot en till scythe.
http://i550.photobucket.com/albums/ii427/arebokert/Dator%20bi...

Den klarar sig med den gamla kylpastan i en månad, så länge du inte stressar datorn in i helvete!
Köp då Artic Silver 5, rekomenderar den. Har den på min GPU och CPU, sänkte tempen på GPU'n ca. ~2*. Märker inte mycket på CPU'n, har AMD original kylare, vilket suger!
Ska du ha en Gentel Typhoon i sidan, köp då en 1450rpm så väsnas det inte lika mycket.

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Nope, den plattan går ej att ta av, och jag har lyckats fixa tempen en aning och idlar nu på ca 38 grader, och efter 5 min i 100% load så ligger jag på ca 70 - 72 grader.
Som 24mb sagt, så har det nog till stor del att göra med kylpastan, och jag ska skaffa mig en tub Arctic silver 5, eller en Arctic cheramique.

Då är frågan om jag kan köra med denna mix av gammal och ny kylpasta tills vidare, ända tills jag köper ny. Kommer processorn klara sig i kanske en månad utan problem i vanliga drift, alltså inte 100%, med den dåliga pastan?

Jag ska då även köpa en till scythe GT 1850 och sätta på sidan, då den fläkten som följde med H60:n(den på 1700rpm som jag satt på sidan) låter som ett flygplan.

Jag har just nu denna setup, och jag tänker byta den på sidan mot en till scythe.
http://i550.photobucket.com/albums/ii427/arebokert/Dator%20bi...

Ska inte 3 och 4 va röd och skicka varm luft ut?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Ska inte 3 och 4 va röd och skicka varm luft ut?

Tycker hans setup ser bra ut. Fläkt nr.3 är hans H60 vilken ska vara monterd som insug för bästa prestanda, vad jag förstått

Och ja processorn bör överleva då 70 grader i max låter oki... men byt pasta så fort du kan.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Ska inte 3 och 4 va röd och skicka varm luft ut?

Har du så att 3:n tar luft från burken och ut i rummet så blir det några extra plus grader på CPU'n men har du så att den tar luft utifrån så sänks tempen lite men värme stiger, då är det bättre att det är utsug i toppen. Så har jag det och det funkar prima skinka

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Tycker hans setup ser bra ut. Fläkt nr.3 är hans H60 vilken ska vara monterd som insug för bästa prestanda, vad jag förstått

Fast hur kan hans grafikkort ta in kall luft ut ifrån ?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Fast hur kan hans grafikkort ta in kall luft ut ifrån ?

Fläkt nr.2 skickar in luft till grafikkorten? Han använder "CPU-fläkten" som casefan :P.. tror jag.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Fläkt nr.2 skickar in luft till grafikkorten? Han använder "CPU-fläkten" som casefan :P.. tror jag.

Då borde väll inte pilen komma ute från?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Då borde väll inte pilen komma ute från?

Fläkt nummer 2 är satt inåt, så den suger in luft i chassit till mina grafikkort
Jag ändrade den röda på baksidan till blå så att det skulle synas att jag satt den på insug
Och ja till den personen som undrade, det är fläkten som kom med min processorkylare, vilket är en helt vanlig 120mm fläkt, som sitter på sidan.

Permalänk

Föresten, jag är inte så jätte känslig för ljud, så skulle det löna sig att köpa två stycken 3000rpm fläktar och sätta en på processor kylaren och en i taket, och sedan placera scythe 1850:n som jag har, på sidan? Hur mycket låter 3000 i förhållande till den jag fick med processorkylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Föresten, jag är inte så jätte känslig för ljud, så skulle det löna sig att köpa två stycken 3000rpm fläktar och sätta en på processor kylaren och en i taket, och sedan placera scythe 1850:n som jag har, på sidan? Hur mycket låter 3000 i förhållande till den jag fick med processorkylaren?

Extremt?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Hejsan alla här på Sweclockers! Jag har en fråga till er.
Det är så att jag är ny när det gäller både kylning och överklockning. Jag har beställt en Corsair H60 ifrån inet efter att ha kollat på många review. Men några timmar efter att jag beställt den så kom jag enligt andra reviews fram till att en Antec kühler 620 presterar bättre än H60, är det så?
Jag har aldrig överklockat förut, men jag hade tänkt lära mig hur man pumpar upp min i7 950 3,07 GHz till 4 GHz.

Då är alltså frågan om jag ska skicka tillbaka H60:n till inet när den kommer och ta en 620 istället?
Vill ni veta mina övriga delar så står de i siggen.

Tycker detta http://www.sweclockers.com/nyhet/13968-antec-kuhler-h2o-920/4... testet talar för sig självt! Behåll H60´n!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Föresten, jag är inte så jätte känslig för ljud, så skulle det löna sig att köpa två stycken 3000rpm fläktar och sätta en på processor kylaren och en i taket, och sedan placera scythe 1850:n som jag har, på sidan? Hur mycket låter 3000 i förhållande till den jag fick med processorkylaren?

Visste flyttar Kaze fläkten sjukt mycket luft men den för sjukt mycket oväsen med!
Haft en sådan på din H60 som tar luft utifrån, det hade dragit ner tempsen drastiskt men ha då en Kaze på radiatorn, en 1850rpm i toppen, en 1850rpm i sidan.

Det kommer bli riktigt bra då. För 1850rpm kyler jävligt bra och ha den blåsande på ditt grafikkort, kommer sänka med några grader.

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk

Ok, så jag har nu applicerat den nya kylpastan. Jag valde Arctic ceramique.
Nu till de dåliga nyheterna, jag får ej bättre temperaturer, tvärt om, jag får värre temperaturer. Jag följde sweclockers egna guide, men jag tog på lite mer kylpasta än vad sweclockers rekommenderade, då det stod att man skulle ta lite mera på Arctics egna guide.
Jag idlar nu på några grader över det jag gjorde förut, och jag maxxar ca 80 efter 5 minuter med prime95. Jag har hört att temperaturerna kommer att ändras efter ca 24 timmar, är det rätt?
Jag har ingen aning om vad jag gjort fel. Jag rengjorde både processorn och kylaren grundligt, och jag nuddade dem inte med något annat än topsen jag rengjorde med. Lägg även märke till tem+peraturstegen man ser från core 0 till core 3. Kan det vara att jag applicerat för mycket kylpasta eller att den har hamnat fel? Eller kanske att kylaren är ojämnt skruvad?

Här är en bild på ca hur mycket kylpasta jag applicerade:

Jag har även installerat två nya fläktar, en i taket och en på sidan. Båda är Scythe GT 1850rpm.

Permalänk

Ok, så nu har break-in tiden passerat och jag får fortfarande dåliga temps
Någon som har något förslag på vad jag ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Ok, så nu har break-in tiden passerat och jag får fortfarande dåliga temps
Någon som har något förslag på vad jag ska göra?

Är ingen expert men tjockleken på kylpastan spelar stor roll, mer är absolut inte bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Ok, så nu har break-in tiden passerat och jag får fortfarande dåliga temps
Någon som har något förslag på vad jag ska göra?

Skrivet av Ibymafayhas:

Är ingen expert men tjockleken på kylpastan spelar stor roll, mer är absolut inte bättre!

Det stämmer bra, kylpasta är inte speciellt bra på att leda värme, den enda egentliga funktionen den har är att fylla igen ojämnheter så att inga luftfickor bildas mellan kylare och CPU, därför räcker det med en mängd motsvarande ett okokt riskorn på normalt jämna ytor. Din tempskillnad kan bero på flera saker.

Ojämna ytor på CPU eller kylare.
För mycket kylpasta.
Typ av kylpasta, vissa ger lägre temp än andra.
Luftbubblor i kylpastan som man kan få om man lossar lite på kylaren eller om man breder ut pastan innan man sätter dit kylaren.

Skillnaden i temp mellan kärnorna kan även de bero på ovanstående, eller ojämnt tryck mot CPU eller att tempgivarna visar lite fel. Man ser ofta en större skillnad mellan kärnorna på en tung luftkylare då graviationskraften drar lite i den tunga kylaren så de övre kärnorna får ett lägre tryck från kylaren än de nedre.

Permalänk
Medlem

Jag har en Corsair H60 som jag installerade häromdagen. Jag bytte medföljande fläkt mot en GT 1450rpm och satte den som utblås. CPU temp ligger på 26 grader och Core 1-4 ligger på 36 grader. Vet inte vilken man ska gå efter? när jag körde prime95 fick jag ca 60 grader på alla cores. Jag har dock en intel i5 750 @ 3.0 Ghz. Borde väl vara bra temps? har ett Fractal Design R3 chassi med 2 GT 1450rpm inblås i front och Papst 1600rpm(inblås) i botten och en FD i top(utblås).

jag använder kylpastan som följde med CPU kylaren och tycker den ger bra temps. Du kanske ska prova att köra din GT till H60n på utblås istället för inblås och se om det funkar bättre? Prova också att applicera lite mindre kylpasta och få ett jämt tryck när du sätter dit den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McNuggle:

Jag har en Corsair H60 som jag installerade häromdagen. Jag bytte medföljande fläkt mot en GT 1450rpm och satte den som utblås. CPU temp ligger på 26 grader och Core 1-4 ligger på 36 grader. Vet inte vilken man ska gå efter? när jag körde prime95 fick jag ca 60 grader på alla cores. Jag har dock en intel i5 750 @ 3.0 Ghz. Borde väl vara bra temps? har ett Fractal Design R3 chassi med 2 GT 1450rpm inblås i front och Papst 1600rpm(inblås) i botten och en FD i top(utblås).

jag använder kylpastan som följde med CPU kylaren och tycker den ger bra temps. Du kanske ska prova att köra din GT till H60n på utblås istället för inblås och se om det funkar bättre? Prova också att applicera lite mindre kylpasta och få ett jämt tryck när du sätter dit den.

det där är ganska dåliga temps. Jag får max 60 grader med min i5 750 när jag använder en billig luft kylare @ 3,6 ghz.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Så du får 60 grader i Prime95? Vad har du för kylare då? Vore väldigt intressant att veta. Jag har väldigt varmt i mitt rum också. Så det höjer väl tempsen lite också. med stock kylaren hade jag 40 grader Idle och 80 grader 100% load. Så för mig har det blivit rejäl skillnad. Sen är inte alla CPU:er identiska heller.

Edit: Körde Prime95 nu och den varmaste Kärnan blev 56 grader. Kör PnP på H60'n också med 2 GT 1450rpm. Så en stor skillnad mot stock kylaren.