Permalänk
Medlem

Android = gmail?

Hej,
Jag har läst att om man använder Outlook på sin PC för kontakter och kalender så måste man gå via google apps för att synka sin Android telefon med PC:n.

1) Hur ligger det till med email? Tvingas man gå via gmail eller kan jag lägga in mina POP3 login i telefonens mjukvara och sen kolla mail direkt i telefonen?

2) Och kan man installera sin egen browser, t.ex. Opera Mini?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,
Jag har läst att om man använder Outlook på sin PC för kontakter och kalender så måste man gå via google apps för att synka sin Android telefon med PC:n.

1) Hur ligger det till med email? Tvingas man gå via gmail eller kan jag lägga in mina POP3 login i telefonens mjukvara och sen kolla mail direkt i telefonen?

2) Och kan man installera sin egen browser, t.ex. Opera Mini?

0. Hur du synkar vanlig outlook med android vet jag inte. Filerna med kontakter ligger ju lokalt på datorn.
1. Du kan ställa in ditt pop3 konto i telefonen och hämta mejlen där. Kontrollera så att dina enheter är inställda på att lämna kvar mejlen vid hämtning annars är det först till kvarn som får mejlet. Ett imap konto är därför bättre om man har flera enheter.
2. Ja du kan installera vilken webbläsare i din telefon du vill så länge den finns för plattformen.

Permalänk
Avstängd

Använd ditt google konto för kontakter och kalender istället.

https://www.google.com/dashboard/

Permalänk
Medlem

Hela poängen är att jag inte vill ha min kalender eller kontakter hos Google. Om de ska datamina mitt privatliv och professionella liv för att tjäna pengar så ska de fan betala mig för det.

Permalänk
Avstängd

Är ju dock mycket enklare att ha allt hos google så man kan synka det till telefonen med ett knapptryck vid förlust av telen/köp av ny...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Är ju dock mycket enklare att ha allt hos google så man kan synka det till telefonen med ett knapptryck vid förlust av telen/köp av ny...

Men det är väl just det. Med min nuvarande icke smartphone så synkar jag mot PC:n och har således en backup där. Så det är därför jag tycker det är lamt att inte kunna göra likadant med en smartphone. Den skulle ju vara smart för bövelen! Men i Android verkar man ju nästan vara lika inlåst som i en iPhone. Och Windows Phone 7 är fult!

Permalänk
Avstängd

Det är ju smart, din dator kan ju krasha ska du ha en backup på datorns innehåll också blir det ju genast omständigt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guermantes:

Hela poängen är att jag inte vill ha min kalender eller kontakter hos Google. Om de ska datamina mitt privatliv och professionella liv för att tjäna pengar så ska de fan betala mig för det.

Hehe. Google betalar inte dig pengar till dig direkt, men de förser dig med ett gratis OS. Det är bara mobilen du betalar för så du spar faktiskt pengar genom att använda Android av denna anledning ;). Så argumentet att de skulle ge dig pengar OCH ett gratis OS köper jag inte.

Men jag kan förstå oviljan att inte få välja att inte dela med sig av personlig information.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Men på grund av att de granskar information så kan de utveckla produkter som är bra, klart som fan att man dela med sig för öppna saker. Det ända vi ger dem till levnadsbröd är lite tittande på reklam.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tror det finns appar för att göra som TS vill, finns ju en hel del som heter outlook synk, andra kontakt och mail program osv, men vet inte, då jag tycker googles funkar bra så har inte testat nått annat

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

men de förser dig med ett gratis OS.

Förvisso, men jag kan inte säga att jag tycker Androidtelefoner verkar vara billigare än iOS eller Windows Phone. Så det är en grej som inte kommer mig till del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Förvisso, men jag kan inte säga att jag tycker Androidtelefoner verkar vara billigare än iOS eller Windows Phone. Så det är en grej som inte kommer mig till del.

Kanske inte billigare men ljusår mycket bättre

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Förvisso, men jag kan inte säga att jag tycker Androidtelefoner verkar vara billigare än iOS eller Windows Phone. Så det är en grej som inte kommer mig till del.

Android är unix baserat och använder sig av opensource mjukvaror från grunden. Så operativsystemet skiljer otroligt mycket i pris i jämförelse med iOS och Windows.
Sen är marknaden mycket mer öppen för Android märket, alla tillverkare kan göra mobiler med Android.
Apple... ja deras egna produkter enbart. Windows är öppen men har strikta regler hur mobilerna skall se ut och hur vilka funktioner som ska finnas.

Permalänk
Medlem

Ladda ner K9mail och anslut till samma mailkonto som ditt Outlook är anslutet till och du får tillgång till samma mail på både dator och telefon.

Du kan använda följande program om du vill ansluta direkt till ditt outlook på datorn via USB-kabel och synkronisera kontakter och kalender utan att Google kan kika igenom dina grejer.
http://www.android-sync.com/
Självklart skall du inte använda Googles produkter om du inte vill.

EDIT: Att det bara är telefonen man betalar för när man köper en Androidlur låter ju lite bull. Du betalar även för märke och all annan skit som med alla produkter. Tillverkarna av lurarna tar nog ingen större hänsyn till att operativsystemet de kör är "gratis", de ser det bara som ännu ett sätt att krama ut mer vinst ur de höga priserna. Om jag inte minns helt fel så betalar även tillverkarna licensavgifter för att kunna skicka med "With Google", alltså market, mail, kalender osv. Någon som kan konfirmera/dementera?

Permalänk
Medlem

soocial funkar också

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guermantes:

Förvisso, men jag kan inte säga att jag tycker Androidtelefoner verkar vara billigare än iOS eller Windows Phone. Så det är en grej som inte kommer mig till del.

Är du missnöjd med priset så är det mobiltillverkaren du skall vara missnöjd på. Hur du än vänder och vrider på det kan du inte skuldbelägga Google för att din telefon är dyr. Så fortfarande gäller att Google erbjuder ett gratis OS. Klaga på tillververkaren istället, eller välj en billigare lur. Min zte blade kostar under tusenlappen och det är inte så likt iOS eller Windows Phone-lurarna i pris.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Murer:

Ladda ner K9mail och anslut till samma mailkonto som ditt Outlook är anslutet till och du får tillgång till samma mail på både dator och telefon.

Du kan använda följande program om du vill ansluta direkt till ditt outlook på datorn via USB-kabel och synkronisera kontakter och kalender utan att Google kan kika igenom dina grejer.
http://www.android-sync.com/
Självklart skall du inte använda Googles produkter om du inte vill.

Bra förklaring till hur man kan använda alternativ till Androids inbyggda grejer

Skrivet av Murer:

EDIT: Att det bara är telefonen man betalar för när man köper en Androidlur låter ju lite bull. Du betalar även för märke och all annan skit som med alla produkter. Tillverkarna av lurarna tar nog ingen större hänsyn till att operativsystemet de kör är "gratis", de ser det bara som ännu ett sätt att krama ut mer vinst ur de höga priserna. Om jag inte minns helt fel så betalar även tillverkarna licensavgifter för att kunna skicka med "With Google", alltså market, mail, kalender osv. Någon som kan konfirmera/dementera?

Men man kan inte skuldbelägga Android för att en telefon i butik är dyr om Android var varit gratis för tillverkaren att använda sig av. Det är då endast tillverkare och mellanhänder man kan belasta för att en mobiltelefon är dyr. Det är alltså inte relevant i sammanhanget huruvida tillverkaren tar hänsyn till Androids gratispris eller ej när de lanserar en ny telefon för frågan rörde inte slutpriset i sig utan om det är just Android som är orsaken till ett högt pris på mobilerna vilket det inte är.
Hela tanken med mitt inlägg från början var ju att peka på är att man inte kan skylla höga slutpriser på Android om tillverkaren fått använda detta helt gratis. Jag tycker inte det är en orimlig slutsats.

Nu känner jag inte till hur det ligger till med att Android för tillverkare skall kosta extra med "with Google". Har inte hört detta innan, och det är möjligt att det är så. Hade varit trevligt med nån källa på detta. Om det kostar pengar så är det fortfarande intressant att se hur mycket det i så fall kostar jämfört med OS från andra tillverkare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

På många märken av Android-lurar kan du absolut synca mot outlook precis som du gjorde med din gamla lur. Jag kör Samsung och där kan man synca via Kies, ett program som installeras på datorn. Jag vet att samma gäller för HTC, så åtminstone två stora tillverkare stödjer detta, jag skulle bli förvånad om inte de flesta större tillverkare gör det.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Tror att du behöver något typ av google konto för att kunna handla på market. Men det går utmärkt att stänga av all sync mot googlekontot, gällande gmail och kontakter. Bara en liten bock i menyn så är det klart :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bra förklaring till hur man kan använda alternativ till Androids inbyggda grejer

Men man kan inte skuldbelägga Android för att en telefon i butik är dyr om Android var varit gratis för tillverkaren att använda sig av. Det är då endast tillverkare och mellanhänder man kan belasta för att en mobiltelefon är dyr. Det är alltså inte relevant i sammanhanget huruvida tillverkaren tar hänsyn till Androids gratispris eller ej när de lanserar en ny telefon för frågan rörde inte slutpriset i sig utan om det är just Android som är orsaken till ett högt pris på mobilerna vilket det inte är.
Hela tanken med mitt inlägg från början var ju att peka på är att man inte kan skylla höga slutpriser på Android om tillverkaren fått använda detta helt gratis. Jag tycker inte det är en orimlig slutsats.

Nu känner jag inte till hur det ligger till med att Android för tillverkare skall kosta extra med "with Google". Har inte hört detta innan, och det är möjligt att det är så. Hade varit trevligt med nån källa på detta. Om det kostar pengar så är det fortfarande intressant att se hur mycket det i så fall kostar jämfört med OS från andra tillverkare.

Nejnej, självklart skuldbelägger jag inte Android för detta. Det är mer tillverkarnas sätt att utnyttja läget, vilket jag egentligen förstår då det är hyffsat lätta pengar. Även om det kostar en del kosing att få Android att rulla smärtfritt på den egna hårdvaran.

Angående licenseringen så hade jag fel. Det kostar tydligen inte, men Google avgör om en telefon är kompatibel med Androids ekosystem. Vilket är helt förståeligt.
http://source.android.com/faqs.html#compatibility

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Förvisso, men jag kan inte säga att jag tycker Androidtelefoner verkar vara billigare än iOS eller Windows Phone. Så det är en grej som inte kommer mig till del.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=725900

Du får gärna visa en motsvarande Android som är billigare. Sen att det finns skitkassa Androidmobiler för 1000:- är helt inrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=725900

Du får gärna visa en motsvarande Android som är billigare. Sen att det finns skitkassa Androidmobiler för 1000:- är helt inrelevant.

Huawei U8800 Ideos X5

X5:ans processor går 200MHz långsammare men har Adeno 205 grafikkretsen jämfört med Adeno 200 på LG:n.

Dessutom är den 700 kr billigare. ZTE Blade har lite svagare hårdvara ändå men är ännu billigare. Inte för att jag säger att WP7 är sämre, det är upp till användaren, men att de är allmänt dyrare idag (förutom topmodellerna) är ett faktum idag.