Annars är mitt råd att man ska ha WIFI avstängt som regel när man är ute och ansluter man så gör inte det automatiskt, snut bara till nät man vet vem det tillhör. På det området finns det en rejäl fuling som jag vill varna för och ska föröka förklara det kortfattat.
En kunnig aktör kan ha egen WIFI utrustning där har låter allmänheten logga in, han kan döpa WIFI till snarlikt nät som finns i närheten. Exempel Om ett "gratis" WIFI heter säg Stabucks-1 så kan han ha döpt det till Starbucks-1 och ha det utan lösenord.
Då går all trafik via det nätet och med det kan man göra väldigt mycket fula grejer eller i bästa fall bara snoka lite. Har man sina grejer inställda att automatisk ansluta så är det nog där den största risken ni utsatt er för någonsin när det kommer till anslutna enheter mot nätet. Det slår ju många gånger "var det en risk att googla på min egen MAC adress".
I det sammanhanget anser jag att det är väldigt säkert att ansluta till något känt butiksnät som någon butik delar ut om man jämför med det ovan, anser man det osäkert kan man dra i gång en VPN...