Reklamation av Agility 3 - Rätt eller fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köpenhamn
Registrerad
Nov 2005

Reklamation av Agility 3 - Rätt eller fel?

Tjo

Jag var på Inets butik i fredags på jaket efter SSD. Bråttom som jag hade gick jag på kassamedarbetarens tips och köpte en OCZ Agility 3. Idag kunde inte laptopen känna av disken. Ett erkänt fel om man läser OCZ-forumet och ett fel som innebär RMA (retur).

Jag var förbi Inet precis och där påstod han att enbart corsair har erkänt fel på sina SSD. "OCZ kräver bara en firmwareuppdatering"-säger han då. "Det går ju inte eftersom disken inte hittas" -sa jag.

Jag ville ha en ny Agility men helst köpa en Intel 510-serie ssd. Men det gick inte utan att felet måste bekräftas av dom först. Eftersom jag måste jobba på laptopen imorgon fick jag surt punga ut 2500:- ytterligare på en Intel 510 120GB. (Sen kanske jag får pengar om felet bekräftas...)

Har någon orkat läsa allt? Rätt eller fel? Jag tycker det är dåligt beteende. Jag köper en SSD, och om den inte funkar vill jag inte vänta på reparation/felsökning. Det är ju en systemdisk!!

^__^

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Oggelito:

Tjo

Jag var på Inets butik i fredags på jaket efter SSD. Bråttom som jag hade gick jag på kassamedarbetarens tips och köpte en OCZ Agility 3. Idag kunde inte laptopen känna av disken. Ett erkänt fel om man läser OCZ-forumet och ett fel som innebär RMA (retur).

Jag var förbi Inet precis och där påstod han att enbart corsair har erkänt fel på sina SSD. "OCZ kräver bara en firmwareuppdatering"-säger han då. "Det går ju inte eftersom disken inte hittas" -sa jag.

Jag ville ha en ny Agility men helst köpa en Intel 510-serie ssd. Men det gick inte utan att felet måste bekräftas av dom först. Eftersom jag måste jobba på laptopen imorgon fick jag surt punga ut 2500:- ytterligare på en Intel 510 120GB. (Sen kanske jag får pengar om felet bekräftas...)

Har någon orkat läsa allt? Rätt eller fel? Jag tycker det är dåligt beteende. Jag köper en SSD, och om den inte funkar vill jag inte vänta på reparation/felsökning. Det är ju en systemdisk!!

Precis som när det gäller andra komponenter så har självklart säljaren rätt att bekräfta att det är fel på disken innan du får en ny, däremot kan man nog diskutera om det i detta fallet inte vore vettigt att byta disken utan att krångla med tanke på de problem som finns med sandforce just nu.

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köpenhamn
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Frispel:

Precis som när det gäller andra komponenter så har självklart säljaren rätt att bekräfta att det är fel på disken innan du får en ny, däremot kan man nog diskutera om det i detta fallet inte vore vettigt att byta disken utan att krångla med tanke på de problem som finns med sandforce just nu.

Ja, precis. I de flesta fall förstår jag att felet måste bekräftas. Men man tycker att en stor återförsäljare som INET borde erkänna bristerna i OCZ Agility-serien. De borde lägga ett säljstopp, och definitivt inte rekommendera dom..

^__^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jan 2008

Oj, detta låter inte bra. Jag som oxå har handlat på Inet fast ett Vertex 3 och tänkte byta den mot ett 510 om jag fick. Låter jobbigt om dom måste ha en bekräftelse från OCZ när det är ett allmänt känt fel, kan nog blir ännu svårare för min del då jag köpte den för nån månad sedan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Okt 2006

Fruktansvärd dålig stil utav Inet måste jag säga! Stå på dig och förklara för dem att man ska inte behöva ställ in eller stänga av en massa funktioner i operativsystemet för att "kanske" få den att fungera som ocz vill att du ska göra.

Jag köpte en vertex 3 utav webhallen som led utav bsod samt frysningar, jag skickade tillbaka disken och sa att jag betalade inte dyra pengar för en disk som jag ska behöva stänga av en massa funktioner som gör att jag tappar prestanda sen ändå inte ha ngn garanti på att den fungerar, stoppar du in en hdd, formaterar sen installerar os på den och den inte fungerar då är den defekt. Fick tillbaka pengarna direkt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jan 2008

Har köpt min senaste dator från Inet och en hel del andra grejer där ifrån, har vart kanon nöjd och riktig snabb leverans och allt, men har inte haft en så bra upplevelse med dom på sistonen. Köpte senast ett grafikkort av dom där varken bilden eller rubriken stämde riktigt så skickade tillbaka den, fick dock står för en fet retur då dom endast ta emot som ett företagspaket där minsta frakten ligger på minst 2-300kr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köpenhamn
Registrerad
Nov 2005

Jag skrev precis ett ärligt mejl till deras företagssupport och frågade om detta blev rätt hanterat. Man går ju till en fysisk butik för att få bättre service, inte tvärtom. Priserna är ju högre än i deras webbshop dessutom.

Jag återkommer med svaret.

^__^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Oggelito:

Jag skrev precis ett ärligt mejl till deras företagssupport och frågade om detta blev rätt hanterat. Man går ju till en fysisk butik för att få bättre service, inte tvärtom. Priserna är ju högre än i deras webbshop dessutom.

Jag återkommer med svaret.

Hoppas och tror att de kommer att ge me sig. De har inte råd att förlora kunder pga snål service.

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, i5 2500k (@1,6Ghz idle / 4,3Ghz load 26°C/55°C), Antec Kühler H2O 620, 8GB CL9 Corsair Vengeance, 2TB Seagate Barracuda Green, 60GB OCZ Agility 3, XFX HD6970 39°C/75-90°C (90 i civ5).