Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2011

Problem med SSD

Hejsan jag har ett litet problem . jag har precis installerat Wndows 7 med AHCI och det funkar snabbt datorn startar på 13 sekunder och då funkar det med 4 hårddiskar i men när jag kopplar i en mer hårddisk efter det tar det ca 25-35 sekunder att starta och då verkar det som AHCI stängs av tanke på
att det tar längre tid någon som kan hjälpa mig med detta problemet ?

fick även svart på detta .

Det är möjligt att den port du kopplar in den där sissta HDDn är till moderkortets sekundära SATA Controller?

När dessa är aktiva är det inte ovanligt att boot tiderna ökar kraftigt.

provade att inaktiverade SATA Controller men det var lika segt .

har en Corsair SSD Force Series 60GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av DuhKaKaPooPoo:

Hejsan jag har ett litet problem . jag har precis installerat Wndows 7 med AHCI och det funkar snabbt datorn startar på 13 sekunder och då funkar det med 4 hårddiskar i men när jag kopplar i en mer hårddisk efter det tar det ca 25-35 sekunder att starta och då verkar det som AHCI stängs av tanke på
att det tar längre tid någon som kan hjälpa mig med detta problemet ?

fick även svart på detta .

Det är möjligt att den port du kopplar in den där sissta HDDn är till moderkortets sekundära SATA Controller?

När dessa är aktiva är det inte ovanligt att boot tiderna ökar kraftigt.

provade att inaktiverade SATA Controller men det var lika segt .

har en Corsair SSD Force Series 60GB

Om datorn bootar långsammare när du kopplar in ytterligare en vanlig disk så är det knappast ssd:n som är problemet?

Är det själva starten av windows som går långsammare? Tror f.ö. knappast att ahci stängs av, antagligen är det disken/moderkortet som inte riktigt vill eller så är det något som windows får vänta på med den sista disken inkopplad.

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2010

Testa ändra BOOT Priority och sätt SSD disken först, sedan tar du HDD eller vad du nu vill ha där

PSU: BeQuiet Dark Power Pro 11 1000w Case: Fractal Design Define S
GPU: EVGA GTX 1080 FTW SLI Watercooled
RAM: Corsair Vengeance LPX 2x16GB
Motherboard: MSI GAMING M7
CPU: i7 6700k @ 5Ghz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Maj 2011

Har provat att lägga den först i BOOT Priority men det tar ändå lika lång tid det är som en fördröjning efter när windows 7 Logan är färdig