Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Mionix Naos 5000 - Sämst eller vad?

Efter ett tag sen köpte jag en musmatta (Qpad CT Vit) till min Logitech G5 och det fungerade grymt.

Men tyvärr så gick den efter ett tag, då sladden fick glapp (musen fungerade lite då och då).
Så då köpte jag en Mionix Naos 5000 eftersom alla sa att den va så grym.

Men den läser av Qpad CT mattan kasst och läser även av min SS 9HD matta ÄNNU sämre.. Nu snackar jag dåligt.. Siktet laggar verkligen fram när jag använder min 9HD. Så vafan är det här för skit mus?
Verkar inte som att det är nåt vett alls i den här. 9HD SKA fungera bra med en lasermus då den
är utvecklad för Ikari Laser!

Däremot får den höga betyg i S.Q.A.T (8/10).. Men min Qpad CT får 3/10.

Jag säger utan tvekan att Mionix har gjort en dålig mus för en overkligt hög peng.
Man ska inte behöva ha JUST EN speciell musmatta för att kunna spela med en mus -.-

Vad är problemet tror ni?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zillio:

Efter ett tag sen köpte jag en musmatta (Qpad CT Vit) till min Logitech G5 och det fungerade grymt.

Men tyvärr så gick den efter ett tag, då sladden fick glapp (musen fungerade lite då och då).
Så då köpte jag en Mionix Naos 5000 eftersom alla sa att den va så grym.

Men den läser av Qpad CT mattan kasst och läser även av min SS 9HD matta ÄNNU sämre.. Nu snackar jag dåligt.. Siktet laggar verkligen fram när jag använder min 9HD. Så vafan är det här för skit mus?
Verkar inte som att det är nåt vett alls i den här. 9HD SKA fungera bra med en lasermus då den
är utvecklad för Ikari Laser!

Däremot får den höga betyg i S.Q.A.T (8/10).. Men min Qpad CT får 3/10.

Jag säger utan tvekan att Mionix har gjort en dålig mus för en overkligt hög peng.
Man ska inte behöva ha JUST EN speciell musmatta för att kunna spela med en mus -.-

Vad är problemet tror ni?

installerat drivrutinen till musen hos mionix?

Permalänk
Medlem

Min fungerar då perfekt. Det ända minuset är mjukvara programmet.

Permalänk

Skaffade mig min förra året i augusti, fungerar helt galant!

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem

Haft min ett bra tag nu och är nöjd, händer väl lite för ofta att det kommer damm på sensorn så musen kan bugga gött så antingen dra den lite kraftigt eller blåsa.

Annars extremt nöjd !

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

installerat drivrutinen till musen hos mionix?

Japp, senaste firmware'n. Så jag vet inte vad som kan strula.. Om jag drar musen RAKT över (från vänster till höger) så kan man förklara typ så här:
Pilens rörelse: ---------->hack------> hack --------> hack.
Pilen kan stå kvar på ett ställe när jag ändå dragit min mus 2cm åt höger.

EDIT: Kan ni berätta vad ni har för musmattor.. Eftersom ni är så "nöjda".
En mus är inte bra om den fungerar med 1/1000 musmattor. Har nu testat Qpad CT(Vit), SS 9HD, S&S.
Ingen fungerar. Snacka om wierd mus.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Har haft min Naos 5000 i snart ett år och har fungerat PERFEKT, har aldrig sett en så bra precision på någon mus. Det fungerade inte alls bra på min tyg musmatta, men bytte till en plast musmatta (Steelpad 4D) och får 10/10 i SQAT och perfekt precision. Antingen har du fått ett månadsex, bara att reklamera, eller så använder du en dålig (eller förstörd) musmatta. Testa att köra den direkt på ett träbord. Mitt ikea bord funkar perfekt att köra på.

Permalänk
Medlem

Har en SteelSeries QcK+

Permalänk

Jag har den. Funkar helt perfekt, bästa musen jag haft faktiskt. Har en Ace Edge Tactical Soft matta.

Visa signatur

CPU: i7 950 @ 3,27 RAM: 6Gb Corsair xms 1600Mhz GPU: Gigabyte AMD Radeon 6970 Mobo: ASUS sabertooth 58X PSU: Corsair TX 850 SSD: Corsair Nova 64gb HDD: WD Caviar green 1TB Kylning: Noctua NH-U12P

Permalänk
Medlem

Jag har en hård steelseries musmatta som är lite kornig på ovansidan funkar skitbra.

Kolla så att du inte har damm i sensorn.
Har du inte det borde du reklamera musen!

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Kanske är fel på just ditt ex?
Min fungerar klockrunt med en gammal func musmatta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hade en Saiph 3200 förut+Alioth matta. Det funkade bra. Köpte sen en Naos 5000, vilket fungerade mindre bra med Alioth-mattan. Köpte en Propusmatta, och inga problem. Min icke-vetenskapliga slutsats är att sensorn störs av mönster i mattan, vet inte hur, men så verkar min fungera i varje fall.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd

det är bog fel på musen, isåfall gäller rma.

Permalänk
Medlem

Har du installerat mjukvaran som behövs för att konfigurera musen korrekt ?

Vad har du tex "lift distance" inställt till ?
Är lift distance mycket låg är det nog lätt att få problem med avläsningen.

Har för övrigt samma mus och äger också den musmattan 9HD som du har problem med. Min mus funkar alldeles perfekt med den.
Jag har många olika musmattor och musen funkar utmärkt på samtliga.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Har haft min Naos 5000 i snart 2 månader, har provat den på 5-6 olika musmattor, bord, golv till och med på mina byxor så funkar den alldeles utmärkt. Som flera har sagt redan så har du antingen ett måndagsex eller alldeles för lågt inställt på lift distance.

Musmattan jag använder dagligen är en Steelseries QCK+ btw.

Permalänk
Medlem

Okej verkar som att musen har problem på nåt sätt.
Testade också lift distance och det fungerade inte bättre. Däremot blir DPI'n automatiskt högre av 9HD än av CT mattan. Alltså att siktet rör sig snabbare
när jag använder den musmattan.

Den har GRYM avläsning på 9HD utöver allt lagg.

Har gjort det här:
- Ändrat mellan USB-portar
- Provat 3 olika musmattor
- Testat med kanske 10 olika lift distance's
- Installerat om drivrutinerna till musen
- Slå den i bordet lite halv hårt
- Ändrat till olika dpi'er.

Tyvärr så fungerar inte det här.

Ska jag vända mig till där jag beställde den (maxfps) eller direkt till Mionix?
Men hur fungerar det med reklamation? Är dom känsliga över att den är dammig och sånt.
Det jag menar är att den är använd max 2 månader. I början fungerade CT mattan hyffsat. Men sen blev den skitigare och skitigare och nu
är den också lite dålig (fastnar när man gör snabba rörelser)

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?