Permalänk
Skrivet av tsint:

Försöker byta till min SSD-disk, och har lyckats lossa alla skruvar på undersidan utan någon direkt åverkan. Nu ska jag bara försöka få av tangenbordet, och jag har använt mig av Öppningsverktyg - 2 delar - tyvärr så gick dessa sönder nästan direkt. Finns det något annat lämpligt verktyg jag kan använda? Vill absolut inte ha något märke på datorn.

Hur lyckades du ha sönder dom? Spetsen ska in nån mm i något av de främre hörnen och sen drar man verktyget i sidled för att liksom sprätta upp chassit!

Permalänk
Medlem

Tack Rattnalle o PhenPhantom för svar.

Tror det blir en sådan, fast med ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Det beror nog helt och hållet på om man föredrar OSX eller Windows. Macbooken har helt klart bättre pekplatta men det är det enda område jag ser där det är någon betydelsefull skillnad ur det perspektivet.

Jag har aldrig ägt en Mac, så förutom vid några tillfällen på jobbet så är jag totalt ovan med OSX. Däremot känner jag flera som sagt att man enkelt kommer in i OSX och därefter börjar föredra Mac'en före en PC, så allt är väldigt förvirrade.

Nu i höst verkar flera ultaportabla datorer komma ut med liknande prestanda, men mindre i storlek. Ska man kanske hålla ut 2 månader?

Permalänk

Men nu är jag arg! Min trådlösa internetanslutning la ner helt! Är det asus som står för de drivrutinerna? Kan nån skicka en länk för download till dem?

EDIT: Löste sig med en systemåterställlning. Men vilka står för de drivisarna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bölänge:

Hur lyckades du ha sönder dom? Spetsen ska in nån mm i något av de främre hörnen och sen drar man verktyget i sidled för att liksom sprätta upp chassit!

Ok, får väl köpa två nya

Jag tryckte in spetsen på höger sida och började benda lite, då gick själva spetsen sönder på verktyget...

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeuz:

Jag har aldrig ägt en Mac, så förutom vid några tillfällen på jobbet så är jag totalt ovan med OSX. Däremot känner jag flera som sagt att man enkelt kommer in i OSX och därefter börjar föredra Mac'en före en PC, så allt är väldigt förvirrade.

Nu i höst verkar flera ultaportabla datorer komma ut med liknande prestanda, men mindre i storlek. Ska man kanske hålla ut 2 månader?

Jag var lite i samma situation, fast jag var mer inne på nya MB Air - den vanliga MB 13" har för dålig skärmupplösning för att vara ett alternativ för mig.

Men efter jag känt på en U36SD i butik så kändes det inte motiverat med att betala 4-5k mer för en MB. ASUS'en har mycket bra byggkvalitet, tangentbordet svikar inte det minsta (gjorde det på min U30A) och inget knakljud var man än håller den. Dessutom så har jag börjat tröttna på silvriga datorer, mattsvart är mycket coolare

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Skrivet av tsint:

Ok, får väl köpa två nya

Jag tryckte in spetsen på höger sida och började benda lite, då gick själva spetsen sönder på verktyget...

aha...då förstår jag att det gick sönder. Du behöver inte bända nånting egentligen och när första "snäppet" släppt kan man nästan använda ett finger att sprätta med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Jag var lite i samma situation, fast jag var mer inne på nya MB Air - den vanliga MB 13" har för dålig skärmupplösning för att vara ett alternativ för mig.

Men efter jag känt på en U36SD i butik så kändes det inte motiverat med att betala 4-5k mer för en MB. ASUS'en har mycket bra byggkvalitet, tangentbordet svikar inte det minsta (gjorde det på min U30A) och inget knakljud var man än håller den. Dessutom så har jag börjat tröttna på silvriga datorer, mattsvart är mycket coolare

Det kommer dock väldigt intressanta ultaportal modeller i höst. Exmepelvis Lenovo u300, acer aspire S3 men framför allt Asus UX31 som har bättre skärmupplösning än de övriga. Efter att ha sett några klipp på youtube så blir det nog att hålla igen och avvakta.

Permalänk
Medlem

Strömsparlägen

Skrivet av Kaninjägarn:

Har funderat på en sak, vad fanken använder man knappen till vänster som ser ut som av/på knappen fast motsatt sida? Märker inte något när jag trycker på den!?

Skickades från m.sweclockers.com

Knappen i vänstra övre hörnet byter mellan olika ström lägen, high performance, entertainment, quiet office och battery save.
På min första U36SD var den knappen helt död, man kände att den inte hade någon respons alls och inget hände.
Jag fick byta datorn mot en ny och nu funkar det bra, så kanske är fallet för dig också.

Permalänk
Inaktiv

Hm, tycker värmennivån blir ganska högt när man spelar eller är det bara jag som upplever detta? Vad har ni för temps?

Jag har ca 49-52 grader vid idle, dvs när jag surfar.
Jag har ca 60-67 när jag laddar ner eller kollar på hd clipp.
Jag har ca 80-90 när jag spelar ett simpelt spel som red alert 3

Är detta normalt, mäter allt med everest ultimate.

Permalänk
Skrivet av earlo:

Knappen i vänstra övre hörnet byter mellan olika ström lägen, high performance, entertainment, quiet office och battery save.
På min första U36SD var den knappen helt död, man kände att den inte hade någon respons alls och inget hände.
Jag fick byta datorn mot en ny och nu funkar det bra, så kanske är fallet för dig också.

Okej får pröva igen när jag kommer hem då, dock inte min utan sambons så hon får avgöra om det är värt att vänta på en ny för den knappen ^^ går ju finfint å använda windowsbaren imo!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hm, tycker värmennivån blir ganska högt när man spelar eller är det bara jag som upplever detta? Vad har ni för temps?

Jag har ca 49-52 grader vid idle, dvs när jag surfar.
Jag har ca 60-67 när jag laddar ner eller kollar på hd clipp.
Jag har ca 80-90 när jag spelar ett simpelt spel som red alert 3

Är detta normalt, mäter allt med everest ultimate.

Det ligger i ungefär samma område som vad jag får ut i HWMonitor så antar att det är mer eller mindre normalt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rattnalle:

Det ligger i ungefär samma område som vad jag får ut i HWMonitor så antar att det är mer eller mindre normalt.

Men jag känner att jag inte vågar spela när det är så höga värden, eller är detta normalt, och vad är maxgränsen?

Permalänk

Datorn blev riktigt högljudd när jag testade amnesia med allt på max, men det var ju laggfritt iaf.

Visa signatur
Permalänk

Tjena! Jag är väldigt inne på att köpa mig en Asus och då från u-serien då jag vill ha en så lätt och smidig laptop som möjligt.

Funderar just nu på:

U36SD-RX145V
http://www.pricerunner.se/pi/27-2743252/Baerbara-datorer/ASUS...
ASUS U36SD-RX163V
http://www.pricerunner.se/pi/27-2739154/Baerbara-datorer/ASUS...

Nu till mina frågor:
Är det värt att lägga 4500.- mer för att få SSD? lite snabbare cpu samt i7 ist för i5?
Vad kostar en grym SSD om man köper 163V'n och bytar själv?

Läst en del om att datorn blir galet varm? Problem? Gäller det bara HDD eller även SSD?
Vad är era största +/- med dessa modeller?

Dessa levereras alltså utan CDläsare? Hur ska man klara sig utan det tänker jag samtidigt som när jag tänker efter kommer på att jag bara andvänt min nuvarande CD läsare två gånger på 4 år. Så ja.

Men droppa era åsikter och funderingar kring mina tankar.
Mvh
/G-mannennnn

ps. Nu är 145V-versionen sprillans ny och jag har ingen Super broska , hur tror ni den kommer ligga i pris om säg 2-3 månader?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PhenPhantom:

Fick min igår och efter några timmars användning kan jag säga att den känns underbar! (Har 002an)
Tangentbordet är ju skit bra! Byggkvalitén exemplarisk, det enda jag stör mig på är all bloatware, vad ska man behålla och vad ska man ta bort?

Tycker personligen att tangentbordet är helt jävla värdelöst då vissa knappar, tex "." knappen på mitt är "seg". Det finns två lägen.
Så ofta trycker man in den för lite och då får man ingen ".".... Bara min som har detta problem? Eller missar ni vissa tecken också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Tycker personligen att tangentbordet är helt jävla värdelöst då vissa knappar, tex "." knappen på mitt är "seg". Det finns två lägen.
Så ofta trycker man in den för lite och då får man ingen ".".... Bara min som har detta problem? Eller missar ni vissa tecken också?

Så är det inte på min...mitt tangentbord känns helt underbart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeuz:

Hur bra är Asus U36SD-RX145V jämfört med Macbook Pro 13"?

Jag har besluts ångest. Asus krossar macbook'en om man kollar på specs, men vilken ska man satsa på ur ett användar perspektiv?

Det mesta jag kommer använda datorn till är vardagliga saker så som surfar, filmer (HD via tv-ut), musik samt spela lite då och då.

Gillar du anstalter och fängelsehålor?
Köp Macen....

Jag gav 6400kr för min Asus U36SD. En Mac kostar 11.000kr ?

Permalänk
Skrivet av anon176726:

Tycker personligen att tangentbordet är helt jävla värdelöst då vissa knappar, tex "." knappen på mitt är "seg". Det finns två lägen.
Så ofta trycker man in den för lite och då får man ingen ".".... Bara min som har detta problem? Eller missar ni vissa tecken också?

För mig är allt tiptop! :3

Skrivet av stirrah:

Så är det inte på min...mitt tangentbord känns helt underbart.

Visst är det?!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller med, riktigt bra tangentbord. Har du problem med att någon tangent inte fungerar som den ska så lämna tillbaka datorn och få en ny.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tsint:

Håller med, riktigt bra tangentbord. Har du problem med att någon tangent inte fungerar som den ska så lämna tillbaka datorn och få en ny.

Jo, så jävla surt bara att lämna tillbaka för att "." inte känns 100% solid. I övrigt känns tangentbordet helt kanon.
Testa att trycka in "." sakta och känn om ni känner 2 lägen. Eller någon annan knapp när datorn är avstängd kanske?

Permalänk
Medlem

bara jag som kör blåtandsmus å har "flimmer" i anslutningen? "trög" anslutning ibland

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Jo, så jävla surt bara att lämna tillbaka för att "." inte känns 100% solid. I övrigt känns tangentbordet helt kanon.
Testa att trycka in "." sakta och känn om ni känner 2 lägen. Eller någon annan knapp när datorn är avstängd kanske?

Nope, alla mina tangenter känns likadant, av/på typ - inga mellanlägen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Nu vart datorn beställt. Blev versionen med ssd. Jag knappt berga mig

Permalänk
Medlem

För er som fn-tangenter och "knappen uppe till vänster" power4gear knappen som krånglar. Installera ATK paketet som finns på asus hemsida support->downloads->u36sd då fixar sig det!

För er som HoN krånglar för: installera nyaste nvidia graffedrivisar och kör HoN i administratörsläge, då funkade det iaf för mig

Visa signatur

Core i5 750 // GA-P55M-UD2 // XFX 5770 1 GB // ocz vertex 2 // 4 gb 1600mhz // 2 TB hdd // Fractal design r2

Permalänk

Tack men jag håller på att installera ett rent windows, har dock en fråga. Av alla program som ligger under utilitys på asus hemsida är det något som man bör installera eller är allt skit?

http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SD/#downloa...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem

Jag har nu installerat en ren kopia av Windows 7 Home Premium och även installerat drivrutiner från nVidia och Intel. Har nu noterat att mitt WEI score för Aerografik är lägre än väntat (4,8 dvs lägre än vad som uppnåtts i recensioner jag läst/sett). Vad ligger ni andra på? Enligt http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-3000.37948.0.h... ligger snittet omkring 5.1.

Nu är väl detta inget att hänga upp sig på då WEI inte alltid är relevant för vad datorn faktiskt presterar... men man kan ju börja fundera på om allt står rätt till.

Vad gäller Asus utilitys tycker jag Power4Gear är bra (växlar mellan olika förinställda energischeman)

Permalänk
Medlem

4 cell i lager nånstans?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulle:

Jag har nu installerat en ren kopia av Windows 7 Home Premium och även installerat drivrutiner från nVidia och Intel. Har nu noterat att mitt WEI score för Aerografik är lägre än väntat (4,8 dvs lägre än vad som uppnåtts i recensioner jag läst/sett). Vad ligger ni andra på? Enligt http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-3000.37948.0.h... ligger snittet omkring 5.1.

Jag har samma värden som dig förutom disken som har 5.9 (500GB/7200rpm).

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Okej, jag kan tillägga att jag har RX002V med 5400 rpm-disken.