Permalänk
Medlem

Win Update säger att jag ska uppdatera SM-bussstyrenheten... gissar på att det är moderkortet. Men vilken driver av dom som finns på asus hemsida är det?

Visa signatur

1, Asus U36SD-RX145V | Intel i7 2620M | 8GB SDRAM 1333 MHz | Intel 310 160 GB | GeForce GT 520M | Laptop
http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SD/#specifi...
2, HP Pavilion DV7-3197EO | CI7 720QM 1.6 | 6GB RAM 1066mhz | 500 GB 7200 rpm | GeForce GT 230M | Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bölänge:

Jag har inga problem med ljudet på min, har ni installerat nya drivrutiner och uppdaterat bios?

Min U36'a har även genomgått ett hållbarhetstest genom att min ca 15kg tunga (lätta) dotter stod på den häromdagen, svettiga sekunder när jag öppnade den för att se om skärmen höll men det gjorde den

Vilka fördelar för de med sig att uppdatera bios ? och en dum fråga. Hur gör man de ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheNisse:

Installera senaste ljuddrivarna från www.realtek.com "HD Audio Codec Driver".

Ska man avinstallera den gamla, eller gör programmet detta själv? Och vad heter den gamla drivrutinen, för sonic programmet skall man väl ha kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qsker:

Win Update säger att jag ska uppdatera SM-bussstyrenheten... gissar på att det är moderkortet. Men vilken driver av dom som finns på asus hemsida är det?

Låter märkligt? Har du installerat om datorn själv och inte installerat chipset-drivare eller? Windows update brukar väl inte säga något om det själv inte har en uppdatering som rekommenderas...
Det är följande som gäller om man vill ha de senaste chipset-drivarna iaf: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Skrivet av Choffen:

Vilka fördelar för de med sig att uppdatera bios ? och en dum fråga. Hur gör man de ?

Allt ifrån inget till att saker fungerar bättre eller snabbare. MAn uppdaterar lättast med Asus WinFlash.

Skrivet av Dejch:

Ska man avinstallera den gamla, eller gör programmet detta själv? Och vad heter den gamla drivrutinen, för sonic programmet skall man väl ha kvar?

Den tar bort det gamla om det behövs. Sonic är ett separat program som jag personligen tyckte gör ljudet sämre, så jag har avinstallerat mitt.

Permalänk
Medlem

Tycker ni som har en U36SD att dess smidighet är värd förlusten av prestanda? Det är ganska intressant att om man väljer att öka till en MSI på 15,6" som inte är så tunn och väger 700 g mer så får man en ganska rejäl uppgradering, med ett av de tyngsta mobila grafikkorten på marknaden för samma peng.

Skrivet av Bölänge:

Min U36'a har även genomgått ett hållbarhetstest genom att min ca 15kg tunga (lätta) dotter stod på den häromdagen, svettiga sekunder när jag öppnade den för att se om skärmen höll men det gjorde den

Hah, där antar jag att du var glad att du inte hade köpt en plastig Acer?

Permalänk
Medlem

"Grafikdrivrutinen har slutat att fungera och har återställts"

När jag caddar på min U36sd så craschar programet och det kommer fram ett meddelande med texten "Grafikdrivrutinen har slutat att fungera och har återställts". Har de senaste drivrutinerna från Asus hemsida, någon som vet vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Tycker ni som har en U36SD att dess smidighet är värd förlusten av prestanda? Det är ganska intressant att om man väljer att öka till en MSI på 15,6" som inte är så tunn och väger 700 g mer så får man en ganska rejäl uppgradering, med ett av de tyngsta mobila grafikkorten på marknaden för samma peng.

Jag tycker inte ens det är värt en jämförelse. Om man vill ha en lätt och smidig bärbar med bra batteritid så är U36SD ett klockrent val, förutsatt att man inte behöver spela de senaste spelen. Om man behöver bättre grafikprestanda så är den helt enkelt inget val. På samma sätt är MSI'n inget val om man behöver en lätt och smidig laptop med bra batteriprestanda. När det gäller det så är skillnaden ju gigantisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1989Palm:

När jag caddar på min U36sd så craschar programet och det kommer fram ett meddelande med texten "Grafikdrivrutinen har slutat att fungera och har återställts". Har de senaste drivrutinerna från Asus hemsida, någon som vet vad det kan bero på?

Kommer troligtvis lösa sig om du kör med de senaste drivrutinerna från nvidia och intel istället. Sen kanske du behöver konfigurera att nvidia-kortet ska användas manuellt i kontrollpanelen, om ditt program har någon nytta av det.

Permalänk
Medlem

Om jag vill installera om operativsystemet för att få ett "rent" Windows på min U36SD, funkar vilken Win7 Home Premium-skiva som helst (via USB, då) tillsammans med nyckeln som står på baksidan av datorn?

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk

Funderar på att införskaffa en sån här. Ett par frågor till er som har en.

1. Tjockleken. Kollar man på bilden från sidan på tex. Dustin: http://www.dustinhome.se/image/1401641
Så ser den annorlunda ut mot den på tex. JME: http://www.jmedata.se/DataImage.ashx/12102794/600/600
Vilken är närmast sanningen?

2. Har tänkt att labba endel med webgl och stage3d, men är lite tveksam till om gpu:n räcker till.
Kan ni som har en testa dessa länkar i Chrome och se vad ni får för fps?
1 - http://mrdoob.github.com/three.js/examples/webgl_geometry_min...
2 - http://mrdoob.github.com/three.js/examples/webgl_postprocessi...
3 - http://oos.moxiecode.com/js_webgl/spiders/index.html

Vore grymt att få en ungefärlig uppfattning om vad den går för. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Bilden du länkar till hos JME är en helt annan dator. Dustins liknar i högsta grad min U36SD däremot.

Med Asus Power4Gear Entertainment power plan, med sladden i:
1: Konstant 60 FPS
2: 20+ vid snabba rörelser, ca 30 stillastående
3: Konstant 60 FPS

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk

Grymt! Tack! Inte så illa pinkat.

Vad innebär "Asus Power4Gear Entertainment power plan" då? Gör det någon skillnad vilken "power plan" man har?

Permalänk
Medlem

Ja, om man ställer in på energisparläge och har sladden ur throttlas processorn, och grafiken också, tror jag.

"Asus Power4Gear Entertainment power plan" är bara en preset Asus slängt in i Windows egna batterihanterare.

Edit: I energisparläge:
1: Konstant 60 FPS
2: Ca 15 FPS, dock bara en svart ruta, inga färgglada bollar...
3: Började lågt för att gå upp till 50+, sen verkade det som om Intels grafikkort tog över igen, och låg strax under 40 FPS tills jag stängde av.

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Skrivet av TheNisse:

Installera senaste ljuddrivarna från www.realtek.com "HD Audio Codec Driver".

Har testat, hjälper inte...Det är dock inget fel på högtalarna för startljudet innan OS-start kommer varje uppstart. Vad kan det annars vara? moderkort? BIOS?

Permalänk

Idag fick jag äntligen igång riktigt 5.1 ljud genom den optiska ljudutgången:D:D:D:D:D:D

Permalänk
Skrivet av TheNisse:

Installera senaste ljuddrivarna från www.realtek.com "HD Audio Codec Driver".

Fungerade perfekt Nisse, tack för tipset
Nu får jag ta hand om W-lan kortet som krånglar då och då, vilken återförsäljare rekommenderar ni på Ebay som säljer bra Intel kort med Bluetooth?

Permalänk

Jag köpte av den här! Snabb leverans till mig iaf, tog 3dagar innan det var hemma!

Permalänk
Medlem

Funderar på versionen med i7, 160 GB SSD och 8 gb ram. Prisskillnaden mellan den och versionen med 160 gb SSD men i5 2520M(snabbare än de vanliga i5 i U36SD) och 4 gb ram är endast 700 kr. Så är man uppe i de priserna finns det ingen mening att hålla tillbaka.

Borde den inte väga mindre och ha bättre batteritid med SSD? Är tveksam om det är värt uppgraderingen tbh, men samtidigt känns mekanisk HDD lite last decade. Det önskvärda hade ju varit en SSD på typ 80 gb. Ska inte lagra någonting på datorn ändå utom enstaka flyktiga filmer och spel...

Permalänk
Medlem

[QUOTE="JockeII;11375312"]Funderar på versionen med i7, 160 GB SSD och 8 gb ram. Prisskillnaden mellan den och versionen med 160 gb SSD men i5 2520M(snabbare än de vanliga i5 i U36SD) och 4 gb ram är endast 700 kr. Så är man uppe i de priserna finns det ingen mening att hålla tillbaka.

Borde den inte väga mindre och ha bättre batteritid med SSD? Är tveksam om det är värt uppgraderingen tbh, men samtidigt känns mekanisk HDD lite last decade. Det önskvärda hade ju varit en SSD på typ 80 gb. Ska inte lagra någonting på datorn ändå utom enstaka flyktiga filmer och spel...[/QUO

Den totala vikten tror jag inte påverkas något märkbart om du kör på SSD istället för en mekanisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guerillerox:

Fungerade perfekt Nisse, tack för tipset
Nu får jag ta hand om W-lan kortet som krånglar då och då, vilken återförsäljare rekommenderar ni på Ebay som säljer bra Intel kort med Bluetooth?

Har också nå knas med wifin. Den typ kopplar ner ibland och jag loosar uppkopplingen. Kan det inte vara nått med att den timeoutar? Kollade min blåtand som gjorde samma sak men nu när jag gjorde nån inställning så har jag inte haft problem med blåtanden (nått strömsparläge som var på)

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Skrivet av Janne1:

Har också nå knas med wifin. Den typ kopplar ner ibland och jag loosar uppkopplingen. Kan det inte vara nått med att den timeoutar? Kollade min blåtand som gjorde samma sak men nu när jag gjorde nån inställning så har jag inte haft problem med blåtanden (nått strömsparläge som var på)

Vilka inställningar ändrade du för Blåtanden?
Själv så har jag samma problem med att den går på, utan att det går att stänga av.
Synd att Asus fuckade upp denna modell med dåliga drivers.

Permalänk

Asus U36SD-RX002V - bygga ut minne och SSD (foto/video-redigering)

Såg inte att datorn har en egen tråd förrän nu....

Behöver byta ut allt från dator till telefon och börjar komma rätt i tanken, tror jag... Funderade länge på en prisvärd 15" med bra krut i, surfplatta och ist en så liten tele som möjligt. Men reser så pass mycket att jag skulle sakna datorn som mer eller mindre skulle få ses som stationär (är lat och reser eg förbannat mycket (bara hemma någon vecka om året)). Tänkte ist en bra extern skärm hemma, datorn mindre än släpbar men ändå pigg och en smartphone att "vardags"-surfa på. Egentligen inte på någon knaper budget men datorer är knappast mitt största intresse och byter hellre dator var annat år ist för att köpa något skitdyrt nu.

Vad jag söker är således det mest prisvärda inom 11-13"-segmentet. Egentligen kräver inte det jag gör något speciellt alls av datorn, utom just video-redigeringen. Den kräver å andra sidan en hel del... Fortfarande lite tveksam till om datorn i rubriken, fast med sdd, extern disk, och 8gb minne kommer att bli dräglig nog..? (Inte fråga om professionell redigering, utan snarare på hobbynivå.) Gjort ett par sökningar och kommer fram till att det blir billigare att uppgradera till 8GB och sdd själv ist för att köpa en färdig config med det, men kanske är ute och cyklar? Eftersom jag är osäker på vilka minnen som är vettiga att stoppa i och var i prisklass man ska lägga sig vad gäller sdd.

Men om den ändå verkar vettigt och som en dator för mig... Vilken 4gb-sticka ska jag köpa till? Och vilken ssd? Stämmer det att det är krångligt att byta disk på modellen? (hur är det isf med garanti efter bytet? - så att jag inte kan skifta tillbaks till gamla hdd utan att det märks?)

Och en sak till: Stämmer det att max upplösning jag kan skicka till en extern skärm är 2560x1600, från grafikkortet NVIDIA GeForce GT 520M som sitter i konfigurationen. Inte för att jag behöver det men vill iaf köra 1920x1200. Och en sak till som egentligen inte har direkt med rubriken att göra - kommer jag få några förluster av att använda en hdmi->dvi kabel?

Permalänk
Medlem

Hej!
På min burk fungerar inte funktionsknappen för wlan/bluetooth (FN+F2). Det är den enda som inte fungerar, tror jag, och det stör mig en aning. Jag har installerat senaste drivers från ASUS och även ominstallerat en gång utan någon förbättring.

Någon med samma problem?

Permalänk
Skrivet av repop:

Hej!
På min burk fungerar inte funktionsknappen för wlan/bluetooth (FN+F2). Det är den enda som inte fungerar, tror jag, och det stör mig en aning. Jag har installerat senaste drivers från ASUS och även ominstallerat en gång utan någon förbättring.

Någon med samma problem?

Ska finnas en drivrutin för just den funktionen om jag minns rätt. Kolla hos ASUS igen.

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus_hbg:

Gjort ett par sökningar och kommer fram till att det blir billigare att uppgradera till 8GB och sdd själv ist för att köpa en färdig config med det, men kanske är ute och cyklar? Eftersom jag är osäker på vilka minnen som är vettiga att stoppa i och var i prisklass man ska lägga sig vad gäller sdd.

Men om den ändå verkar vettigt och som en dator för mig... Vilken 4gb-sticka ska jag köpa till? Och vilken ssd? Stämmer det att det är krångligt att byta disk på modellen? (hur är det isf med garanti efter bytet? - så att jag inte kan skifta tillbaks till gamla hdd utan att det märks?)

Garantin ryker tyvärr ja, och det är lite småbök. Man måste skruva loss hela chassit och typ lyfta av, sök på youtube så finns det videos för det.

Står själv i samma fundering som dig, om jag ska köpa modellen med mekanisk HDD för 7k eller betala 4k till för 4 gb ram, 160 gb SSD och en i7 dual.

Permalänk
Skrivet av JockeII:

Garantin ryker tyvärr ja, och det är lite småbök. Man måste skruva loss hela chassit och typ lyfta av, sök på youtube så finns det videos för det.

Står själv i samma fundering som dig, om jag ska köpa modellen med mekanisk HDD för 7k eller betala 4k till för 4 gb ram, 160 gb SSD och en i7 dual.

i7an (med två kärnor?!) som kostar större delen av de där 4k - känns allt annat än prisvärt för så liten prestandaökning

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus_hbg:

Men om den ändå verkar vettigt och som en dator för mig... Vilken 4gb-sticka ska jag köpa till? Och vilken ssd? Stämmer det att det är krångligt att byta disk på modellen? (hur är det isf med garanti efter bytet? - så att jag inte kan skifta tillbaks till gamla hdd utan att det märks?)

Och en sak till: Stämmer det att max upplösning jag kan skicka till en extern skärm är 2560x1600, från grafikkortet NVIDIA GeForce GT 520M som sitter i konfigurationen. Inte för att jag behöver det men vill iaf köra 1920x1200. Och en sak till som egentligen inte har direkt med rubriken att göra - kommer jag få några förluster av att använda en hdmi->dvi kabel?

Det finns inga plomberingar eller liknande, så även om garantin försvinner officiellt så är det inget en serviceverkstad upptäcker om du sätter tillbaka originaldisken som du säger.

När det gäller maxupplösningen så ligger den begränsningen bland annat i HDMI-tekniken, i 60Hz så är den begränsad till den upplösning.
Inga konstigeter med HDMI>DVI, det är samma videosignal. Jag har det kopplat så med 1920x1200 själv-

Skrivet av repop:

Hej!
På min burk fungerar inte funktionsknappen för wlan/bluetooth (FN+F2). Det är den enda som inte fungerar, tror jag, och det stör mig en aning. Jag har installerat senaste drivers från ASUS och även ominstallerat en gång utan någon förbättring.

Någon med samma problem?

Det du behöver för att det ska fungera är ATK och ASUS Wireless Switch.

Permalänk
Medlem

Någon ny variant av RX002V på g? Såg att dustin plockat bort den från sidan.

Permalänk

Tack för påpekandet om att HDMI sätter begränsningen i det fallet "TheNisse"!

Men vad säger ni om vilket 4GB-minne jag ska köpa till för att komma billigt undan utan att varken under- eller over- do it?

Och vilken SDD eller prisnivå på den samma ska man lägga sig på? Är "Samsung 470 Series MZ-5PA128 128GB" ett vettigt alternativ (ca11kr/GB)? E det värt att lägga några hundralappar extra för en "Intel 320 Series 2.5" SSD 120GB " (ca 14kr/GB)? Och räcker 120GB till storleksmässigt för att använda den till både operativsystem/program och som arbetsyta för videoredigering? Har en extern USB-disk för lagring.

Blir det ens drägligt att arbeta med den datorn inom videoredigering (HD-kvalitet)? Den uppfyller minimumkraven för videoredigeringsprogram idag, men inte mycket mer...

Permalänk

På tal om att mata en extern skärm. Nån som vet om det funkar att mata 2 externa skärmar?
Med tex. en sån här: http://www.sweclockers.com/nyhet/14308-zotac-forvandlar-displ...