Internet Café Bandbredd hjälp !
Hej,
Jag blir galen på det här, vi har en lokal där jag skall öppna upp ett internet cafe med 60 datorer. Nu har hyresvärden glömt att informera mig om att det är fibernät privat ägt av telia. vilket innebär att stadsnätet är inte ett alternativ. Vilket innebär att jag har möjlighet till 100/10 Mbit fiber från Telia för 750 kronor i månaden, inte 100/100 från exempelvis BB2 för 1700 kr i månaden.
Jag är rädd a tt 10Mbit upload inte räcker för 60 datorer, nästa steg är att ta Telia Proline som erbjuder hastigheter på 30/30 Mbit för 5500 kronor i månaden, samt 100/100 för 8000 kronor i månaden vilket är vansinniga priser, detta priset är främst för "bra support" och kortare telefontider samt att min budget är gjord på ca 2500 kronor i månaden för 100/100 Mbit eftersom stadsnätet finns överallt ( eller ja inte tydligen i min lokal ).
Jag arbetar själv som IT tekniker sen 7 år tillbaka och är inte rädd för att felsöka själv, och kan ta reda på vems fel det ligger hos ifall nätet skulle vara nere, så supporten är inget jag behöver.
Alla forum på nätet säger olika, vissa säger att Download är lika viktigt som Upload när man kör sina online games.
ca värden avrundat nedan, enligt forum.
World of warcraft ligger på en average på 5 kb/s i båda riktningarna i raids.
Battlefield 2 ligger på ca 14 kb/s ner och 10 kb/s på en 32 slots server.
Battlefield 3 finns inga siffror på.
starcraft 2 ligger på 5kb/s bägge riktningarna.
Trackmania 14 kb/s ner och 4 kb/s upp
Cs ligger på ca 23 kb/s ner och 4-8 kb/s upp.
Dota och Wc3 , tibia etc gamla spel tar ca 4kb/s i bägge riktningar, vilket många "gamers" spelar fortfarande på cafér , jag tippar på att 70 % spelar nyare spel, och 30 % spelar äldre när det är fullt på stället.
Ovanstående siffror kan vara från ADSL abonnemang vilket inte går att jämnföra med fiber, eftersom fiber med full duplex har oberoende linor upp och ner, dvs dem påverkar inte varandra och är mycket starkare. Jag har varigt på ett lan med 40 datorer på en 10/10 lina som fungerat utmärkt, med dvs optisk fiber full duplex.
Jag jämnförde med ett annat internet cafe som har 80 datorer, och har en 40/40 lina dvs 0,5 Mbit till varje dator ( nu är inte detta strypt ,utan datorerna har en max cap på 6 Mbit ner samt 1 Mb upload ) så dem som använder mindre ger till dem som behöver mer etc).
Jag räknade att på en 100/10 lina så har du ca
12.5 Mbps ner , dvs 208 kb/s download till varje dator ( om alla kör max samtidigt )
1,4 Mbps upp , dvs 23 kb/s till varje dator (om alla maxar samtidigt )
på 30/30 Mbit får vi 50 kb/s till varje dator. Min erfarenhet är att man använder Download pipan mer för att spela men 1000 forum säger 1000 olika saker så nu vänder jag mig till expterna på Sweclockers. Vad hade ni gjort? testat 100 linan först och sen gått över till 30/30 ? är min tanke iaf....
Tacksam för alla svar !
/ Daniel