Permalänk

Internet Café Bandbredd hjälp !

Hej,

Jag blir galen på det här, vi har en lokal där jag skall öppna upp ett internet cafe med 60 datorer. Nu har hyresvärden glömt att informera mig om att det är fibernät privat ägt av telia. vilket innebär att stadsnätet är inte ett alternativ. Vilket innebär att jag har möjlighet till 100/10 Mbit fiber från Telia för 750 kronor i månaden, inte 100/100 från exempelvis BB2 för 1700 kr i månaden.

Jag är rädd a tt 10Mbit upload inte räcker för 60 datorer, nästa steg är att ta Telia Proline som erbjuder hastigheter på 30/30 Mbit för 5500 kronor i månaden, samt 100/100 för 8000 kronor i månaden vilket är vansinniga priser, detta priset är främst för "bra support" och kortare telefontider samt att min budget är gjord på ca 2500 kronor i månaden för 100/100 Mbit eftersom stadsnätet finns överallt ( eller ja inte tydligen i min lokal ).

Jag arbetar själv som IT tekniker sen 7 år tillbaka och är inte rädd för att felsöka själv, och kan ta reda på vems fel det ligger hos ifall nätet skulle vara nere, så supporten är inget jag behöver.

Alla forum på nätet säger olika, vissa säger att Download är lika viktigt som Upload när man kör sina online games.

ca värden avrundat nedan, enligt forum.

World of warcraft ligger på en average på 5 kb/s i båda riktningarna i raids.
Battlefield 2 ligger på ca 14 kb/s ner och 10 kb/s på en 32 slots server.
Battlefield 3 finns inga siffror på.
starcraft 2 ligger på 5kb/s bägge riktningarna.
Trackmania 14 kb/s ner och 4 kb/s upp
Cs ligger på ca 23 kb/s ner och 4-8 kb/s upp.

Dota och Wc3 , tibia etc gamla spel tar ca 4kb/s i bägge riktningar, vilket många "gamers" spelar fortfarande på cafér , jag tippar på att 70 % spelar nyare spel, och 30 % spelar äldre när det är fullt på stället.

Ovanstående siffror kan vara från ADSL abonnemang vilket inte går att jämnföra med fiber, eftersom fiber med full duplex har oberoende linor upp och ner, dvs dem påverkar inte varandra och är mycket starkare. Jag har varigt på ett lan med 40 datorer på en 10/10 lina som fungerat utmärkt, med dvs optisk fiber full duplex.

Jag jämnförde med ett annat internet cafe som har 80 datorer, och har en 40/40 lina dvs 0,5 Mbit till varje dator ( nu är inte detta strypt ,utan datorerna har en max cap på 6 Mbit ner samt 1 Mb upload ) så dem som använder mindre ger till dem som behöver mer etc).

Jag räknade att på en 100/10 lina så har du ca
12.5 Mbps ner , dvs 208 kb/s download till varje dator ( om alla kör max samtidigt )
1,4 Mbps upp , dvs 23 kb/s till varje dator (om alla maxar samtidigt )

på 30/30 Mbit får vi 50 kb/s till varje dator. Min erfarenhet är att man använder Download pipan mer för att spela men 1000 forum säger 1000 olika saker så nu vänder jag mig till expterna på Sweclockers. Vad hade ni gjort? testat 100 linan först och sen gått över till 30/30 ? är min tanke iaf....

Tacksam för alla svar !

/ Daniel

Permalänk
Medlem

Har du kolla möjlighet att skaffa flera abonemang/uppkopplingar hos Telia?

Segmentera nätet i flera små, bind samman dem med en router (om det behövs för lan-spel) och ha olika gateways ut mot internet. Alternativt lägg upp flera linor med lastbalansering mellan linorna. Du kan komma undan rätt billigt med mjukvarurouters, tex Pfsense eller monowall. Nackdel med lastbalansering är tjänster som inte gillar anslutningar från olika IP samtidigt. Tex internetbank, VPNer och FTP-servrar. Går såklart att lösa det med olika brandväggsregler.

Lägger till detta:
Har själv satt upp en lösning med pfsense och 5st Telia ADSL 24Mbit, med en sammanlagd bandbredd på 70-80Mbit när allt var lastbalanserat. Var en camping som behövde högre nerhastighet men hade varken tillgång till fiber eller stadsnät. Fungerar riktigt bra.

Permalänk

Tack för informationen, jag har ringt Telia och det ser faktiskt ut att gå, att beställa 2x 100/10 Mbit fiber abonnemang, problemet är att jag får betala 10 500 kr för ett nytt TP jack indraget från fiber convertern, men det är små pengar eftersom Telia proline kostar 8000 kronor, i månaden istället för 750 kronor som det kommer kosta när jag är klar.

Hoppas bara Telia inte sätter mer käppar i hjulet nu, och jag tänkte köra en Cisco router på varje våning, och fasta ip nummer med olika gateways, så att det inte behövs en VPN tunneln mellan 2 brandväggarna för att få lokalt lan mellan datorerna.

200/20 mbit fiber skall räcka till 60 datorer är jag övertygad om. Samt bättre för "youtube" streaming och snabb surfning för användarna, och övrig streaming. Skulle det mot all förmodan inte fungera, med 20 Mbit upload så får jag ta 3 abonnemang, och lastbalansera dessa enligt ditt tipps så det b lir 300/30. För 30 Mbit upload vet jag fungerar 110%.

Tack för svaret igen !

Permalänk
Medlem

Om du har ett nätverks-schema liggandes får du jätte gärna lägga upp det så vi teknikberoende kan dräggla lite över det. Sedan vore ett galleri att uppskatta också senare.

Tycker att det är kul att se intressanta och alternativa lösningar. Det var ju gött att det funkade i slutändan. Trist bara att det inte gick och lösa med den lokala nätet från början

Permalänk
Medlem

Om det är sista biten till din lokal kanske du kan dra det själv. Alternativt kontraktera elektriker att göra det. 10500kr för en kabeldragning är rena rånet. Tar du Telia så se till att killen som kommer ut drar ett par extra kablar till dig, när han ändå är igång. Så kan du själv kontaktera ändarna om du vill lägga på ännu en lina.

Istället för lastbalansering kanske du kan köra en lina till varje våning (eller jämt delat datorer mellan linorna). Hade nog hellre gjort det än lastbalansering. Kör själv lastbalansering hemma och en del tjänster bråkar. Man får manuellt lägga upp vissa protokoll till bara en gate. Tex all HTTP-trafik över en lina så slipper du problem med Internetbanken och flera olika source IP´n. Det är jobbigt och kräver handpåläggning för en massa småfall. Har du två gateways i nätet och delar datorerna jämt mellan dessa så slipper du de problemen.

Lycka till!

Permalänk

Ja, men frågan är om en av "mina" certifierade elektriker får komma in, i Telias vaktade El rum, jag har en elektriker som drar TP jack nu i veckan, så givetvis hade det kostat 100 kronor istället för 10 500 men, Telia är som dem är har jag märkt, att dem var statligt ägda innan bevisar dem gång på gång.

Jag kör som jag skrev ja, en lina till varje våning med 30 datorer på varje fiberlina och 2 Cisco routrar som fixar kommunikationen. En vpn tunnel mellan boxarna hade slöat ner prestandan, med tanke på att man kan inte starta ett Internet Cafe idag som är inriktad på Gaming om, det inte är Gigabit lan minst :). Man kan ju VLANA olika mindre segment med, för att förhindra problem att sprida sig till mer än 5 datorer max. Nu kör jag en Ghost server, och kan skjuta ut nya images på och ha 60 datorer ominstallerade på 3 timmar. Tack för svaren igen

Kan lägga upp lite bilder sen när tekniken är på plats Berra, hoppas det får dig att dreggla då har jag lyckats

Permalänk
Medlem

Hade i alla fall slagit en pling till hyresvärden. Har själv jobbat med driftsättning av växlar (IP/ISDN), och där brukade jag få dra fram kablaget från KK-rum till slutkundens lokaler om det saknades.

Även jag är sugen på att se nätskiss.

Permalänk

Ja, problemet är att det är semester tider, det är ett hel**** att få tag i någon som kan ta tag i ärendet. Min kontakt person hos hyresvärden har semester i 4 veckor. Ingen annan kan ta i ärendet, vilket jag tycker personligen är dåligt då man måste ha backup på vissa saker, detta kan ju vara avgörande för min verksamhet. Men jag håller tummarna..... nätskiss är utlovat ! jag skall fotta lite vid resan gång med, det är alltid kul.

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken på om Telia sa att det var ok att teckna komersiella lokaler på deras nät för privatpersoner? Tänk på att du förmodligen inte har någon SLA då heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Är lite nyfiken på om Telia sa att det var ok att teckna komersiella lokaler på deras nät för privatpersoner? Tänk på att du förmodligen inte har någon SLA då heller.

Skummade igenom Telias avtal när ADSL var relativt nytt (läs: 0,5Mbit upp och ner) och sålänge det inte finns "serverobjekt" så ska det vara lugnt. Kan ha ändrats sedan dess, är ju ett bra tag sedan...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Gör inte Telia som BBB och delar ut 4 adresser och stryper 100/10 på varje ip?
Annars tror jag 100/10 räcker många lanar ju bara

Permalänk
Medlem

100/10 räcker väl gott och väl, Jag har själv hjälpt en som äger ett internet-café om såna här grejor och vi kom fram till att det används ungefär 7 Mbit när alla datorer var på samtidigt och användes (det var ungefär 50 datorer justdå).

Samt en intressan tråd, Om du kan/vill kan du alltid slänga upp nätverks-skiss över det hela

Edit: Samt, Levererar inte Telia 100/100 om inte 1000/100?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vart läser ni att det är ett privat avtal hans ska teckna? Med tanke på priserna han har fått från Telia så ser det mer ut som priser för företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Vart läser ni att det är ett privat avtal hans ska teckna? Med tanke på priserna han har fått från Telia så ser det mer ut som priser för företag.

Jag menade på 750:- för 100/10. 100/10 för ett företag brukar kosta en slant.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hej kul att se att alla är intresserade. Givetvis är det ett inte ett privat abonnemang, 795 kronor är bas priset för Telia Fiberlan, men priset varierar beroende på vilket avtal hyresvärden skrivit på. I mitt fall är det 750.

Till privat personer finns Gigabit Wan hastigheter, samt 100/100 som jag själv har hemma för 330 kronor i månaden. Men på företagssidan finns där enbart tyvärr, 100/10 och inget går att förhandla fram. Dem gillar inte att vissa företag har denna möjlighet, eftersom det är exakt samma teknik som telia Prolane som kostar 8000 kr i månaden( ja skillnaden är att du får en Cisco router som telia "övervakar ) och du får ringa ett "finare" nummer.

Fibern är dedikerad med 100 Mbit per dedikerat port, dvs får jag en till port i lokalen, så blir den inte strypt på något sett utan fungerar precis som en ny lina med full styrka på den optiska fibern med 100/10.

Timeleap, intressant. Var det ett gaming Cafe? tänk på att en väldigt liten % lanar nuförtiden eftersom det bästa pirat kopieringsskyddet är just, att ta bort LAN funktionen och tvinga användaren till ett konto, mot deras authent servrar. Visst finns ju tunngle och hamachi, men vem vill spela på koreanska pirat server på ett internet café :).

7 Mbps eller 7 Mbit vid 50 datorer samt var detta endast i nergående riktning? och var det ett renodlat gaming café och inte bara ett surf café med folk som lanade? pingen måste ju vara rekord låg om det ska locka till sig dem seriösa, jag har lite special konfigurationer med windows registret som ändrar nätverkskortet att inte vänta på att få svar på andra sidan innan den kommunicerar, så den strömmar paket hela tiden vilket sänkte min ping från 12-16 med min fiberlina till 4-6.

Enligt "google" säger majoriteten att exempelvis netcode för Battlefield är värdelös och att din upload är alltid flaskhalsen, hur detta påverkar när det gäller fiber eftersom den är så stabil vet jag inte, men efter mätt igår när jag spelat starcraft II samt surfat lite, samt spelat battlefield BC2 i 3 timmar hade jag ca 80 % download och 20 % upload på den totala mängden data som skickats......

Det är ju aldrig fel att ha en 200/20 lina när man ska patcha spel, ladda ner nya mods eller liknande på 60 datorer iheller, samt att en expandering ligger inom snar framtid till mellan 70-90 datorer.

Tack för alla svar, over and out

/Daniel

Permalänk
Medlem

Danne,

Patchar och övrigt ska du försöka köra utöver öppningstider. Men visste det kommer ju patchar lite hur som helst så det kommer även ske under dagen.
Ser fram emot att stresstesta nätet!

/Stefan

Permalänk
Medlem

Daniel,

Såg du har Skåne som plats i din profil. Undrar vart ditt Cafe ligger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlzon:

Daniel,

Såg du har Skåne som plats i din profil. Undrar vart ditt Cafe ligger?

"Internet Cafét kommer ligga i Helsingborg, centralt på kullagatan. och det är 120 hz BENQ gaming skärmar utan Zowie bundle, jag kommer brygga gott kaffe med och ha en fik hörna, så vill ni bara komma dit och titta så bjuder jag på kaffe "

Visa signatur

Det finns ingen licenspliktig utrustning i mitt hushåll

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dannydevito:

Jag räknade att på en 100/10 lina så har du ca
12.5 Mbps ner , dvs 208 kb/s download till varje dator ( om alla kör max samtidigt )
1,4 Mbps upp , dvs 23 kb/s till varje dator (om alla maxar samtidigt )
på 30/30 Mbit får vi 50 kb/s till varje dator.

/ Daniel

Jag förstår inte riktigt hur du räknat här, du skulle ha 60 hostar i nätet, ska du inte fördela bandbredden jämnt mellan dem? eller hur har du fått fram de här siffrorna, jag tror du räknat fel och för lågt/host, eller kan du förklara de besynnerligt låga siffrorna på nått sätt?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår inte riktigt hur du räknat här, du skulle ha 60 hostar i nätet, ska du inte fördela bandbredden jämnt mellan dem? eller hur har du fått fram de här siffrorna, jag tror du räknat fel och för lågt/host, eller kan du förklara de besynnerligt låga siffrorna på nått sätt?

Hej,

Har inte räknat fel:

En 100/10 lina från Telia ger 12,5 Mbps ner
Samt 1,4 Mbps upp dvs till varje klient:

ner ca 12500 kb/s / 60 = 208 kb/s ner per klient
upp ca 1400 kb/s = 23 kb/s upp per klient.

På en full duplex fiber räcker detta hela vägen på upload, utan 40 kb/s är att rekommendera. Nu har jag köpt in 3 pipor och skall lastbalansera 300/30 vilket är overkill, men fiber kills latency så det är lika bra att skämma bort tonåringarna

Har du mätt din trafik när du spelar någon gång? med ex net limiter? det är inte höga världen på Fiber vi pratar om.....SC2 tar 5 kb/s i bäggre riktningarna, battlefield ligger på 14 kb/s ner på dem stora servrarna..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydevito:

Hej,

Har inte räknat fel:

En 100/10 lina från Telia ger 12,5 Mbps ner
Samt 1,4 Mbps upp dvs till varje klient:

ner ca 12500 kb/s / 60 = 208 kb/s ner per klient
upp ca 1400 kb/s = 23 kb/s upp per klient.

På en full duplex fiber räcker detta hela vägen på upload, utan 40 kb/s är att rekommendera. Nu har jag köpt in 3 pipor och skall lastbalansera 300/30 vilket är overkill, men fiber kills latency så det är lika bra att skämma bort tonåringarna

Har du mätt din trafik när du spelar någon gång? med ex net limiter? det är inte höga världen på Fiber vi pratar om.....SC2 tar 5 kb/s i bäggre riktningarna, battlefield ligger på 14 kb/s ner på dem stora servrarna..?

Menar du nu 12,5 MB/s? För 12,5Mbps är 12,5 Megabit per second.

Permalänk
Skrivet av CloX:

Menar du nu 12,5 MB/s? För 12,5Mbps är 12,5 Megabit per second.

Förlåt, ja 12,5 MB/s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kommer inte kunna anlita någon av dina tekniker, telia är stenhårda, är själv certad för att "vara" i lokalen men är ej certad för att koppla i nätet som dom säger

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vcz:

Du kommer inte kunna anlita någon av dina tekniker, telia är stenhårda, är själv certad för att "vara" i lokalen men är ej certad för att koppla i nätet som dom säger

Tror du tänker på stationer och dyl. Det här är i slutkundens lokaler. Ofta sitter utrustningen i något lås utrymme i källaren, skrubb, elcentral, våtrum osv. Att dra ner ett par extra kablar dit är inget problem, snarare en fråga för fastighetsägaren. Och släpper fastighetsägaren in dig i lokalen så är det bara att kontaktera kablaget i panelen.

Permalänk
Medlem

Vilken adress på Kullagatan? Vet att vi har dragit tomslang i gatan för ev nya fastigheter. Finns ju inget hinder att fastigheten har en ODF från Öresundskraft eller det kanske Skanova/Telia sätter P för?

Permalänk
Skrivet av karlzon:

Tror du tänker på stationer och dyl. Det här är i slutkundens lokaler. Ofta sitter utrustningen i något lås utrymme i källaren, skrubb, elcentral, våtrum osv. Att dra ner ett par extra kablar dit är inget problem, snarare en fråga för fastighetsägaren. Och släpper fastighetsägaren in dig i lokalen så är det bara att kontaktera kablaget i panelen.

Hej,

Stämmer, det är bara en patch panel, har fått tillstånd av fastighetsägaren samt, telia skicakde över ärendet till fastighetsägaren. Så nu är 3 kablar indragna till min lokal för 300/30 lina, underbart

Permalänk
Skrivet av BJorNus:

Vilken adress på Kullagatan? Vet att vi har dragit tomslang i gatan för ev nya fastigheter. Finns ju inget hinder att fastigheten har en ODF från Öresundskraft eller det kanske Skanova/Telia sätter P för?

Precis, Telia har dragit in fibern i byggnaden, och slutit ett avtal med hyresvärden som resulterar i att endast Telia fiber abonnemang får användas i lokalen. På så sätt kan hyresvärden erbjuda fiber gratis till sina kunder, samt Telia har monopol på området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydevito:

Hej,

Stämmer, det är bara en patch panel, har fått tillstånd av fastighetsägaren samt, telia skicakde över ärendet till fastighetsägaren. Så nu är 3 kablar indragna till min lokal för 300/30 lina, underbart

Gött:) hoppas allt går bra nu med nya cafet;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊