Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Uppgradering eller ej?

Sitter just nu på denna System Specifikation

Operating System: Windows 7 Home Premium 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.110408-1631)
System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
System Model: GA-MA785GT-UD3H
BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG
Processor: AMD Phenom(tm) II X4 945 Processor (4 CPUs), ~3.0GHz
Memory: 4096MB RAM
Available OS Memory: 4094MB RAM
Page File: 4562MB used, 3624MB available

Grafikkort har jag ett XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5
Card name: ATI Radeon HD 5700 Series
Manufacturer: ATI Technologies Inc.
Chip type: ATI display adapter (0x68B8)
DAC type: Internal DAC(400MHz)
Device Key: Enum\PCI\VEN_1002&DEV_68B8&SUBSYS_29911682&REV_00
Display Memory: 2805 MB
Dedicated Memory: 1014 MB
Shared Memory: 1791 MB
Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (59Hz)

Ram

2x Kingston DDR3 HyperX 1333 Mhz 2gb, ett Chieftec Super Series 750W, ATX 12V V2.3, 80+, Modular, 2x 6pin+, WD Caviar GP 750GB Sata 3Gb/s, 32MB Cache och ett Zalman GS1000 chassi.

Har köpt dessa ram-minnen Kingston DDR3 HyperX T1 1600MHz 8GB KIT
och funderar på att köpa ett XFX Radeon HD 6990 4GB GDDR5.

Passar ram-minnena eller måste jag köpa andra ram-minnen. Får jag bättre prestanda än nuvarande med detta eller blir jag tvungen att byta nätagg eller andra delar? Nätagg kan jag tänka mig att köpa ett kraftfullare. Men slipper helst behöva köpa nytt moderkort. vill få 50%+ mer i prestanda. Tar förgivet att 6990 borde ge mer än 50% mer i prestanda när det kommer till spel än mitt 5770. Ge gärna andra alternativ om om hur jag kan bygga, men inte någonting med Intel eller Nvidia. Ram-minnena fick jag reda på av komplett att dem inte passa så köpte nu ett par https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618010. har också bestämt mig för att köpa dessa delar http://www.inet.se/artikel/1902047/gigabyte-ga-990fxa-ud7 http://www.inet.se/artikel/6900362/xfx-core-edition-850w. Enligt speccen så borde all dessa delar passa ihop. det återstår dock att se. Men jag lär ju ha fått alla delar om två månader.

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk
Medlem

Du måste kolla upp om det moderkort stödjer 1600MHz hastigheten på RAM-modulerna. Det är väldigt höga värden som jag inte skulla förvånas endast stöds av moderkort av högre standard.

Vad gäller prestandan från minnessuppgraderingen så kommer den förmodligen att vara minimal med tanke på att du redan har 4GB samt att många spel inte konsumerar i närheten av så mycket ens på de högsta inställningarna. Framtidens spel kommer dock säkert nå dit.

Bytet av grafikkortet kommer göra en ordentlig skillnad. Definitivt i stil med de 50% du är ute efter. Se till att du har en 16x PCIe port på moderkortet.

Om ditt nätagg är i bra skick och inte har stressats hårt i flera år så klarar det uppgraderingen, men stäng av all överklockning och installera absolut inga fler hårddiskar eller PCIe-kort. Byt upp till 850 om du skall överklocka/installera fler diskar eller 950 om du skall göra bägge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Om ditt nätagg är i bra skick och inte har stressats hårt i flera år så klarar det uppgraderingen, men stäng av all överklockning och installera absolut inga fler hårddiskar eller PCIe-kort. Byt upp till 850 om du skall överklocka/installera fler diskar eller 950 om du skall göra bägge.

min gud! han behöver verkligen inte ett agg på 950 eller 850W

det räcker med ett agg på 550W även om han överklockar och har fler diskar

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

min gud! han behöver verkligen inte ett agg på 950 eller 850W

det räcker med ett agg på 550W även om han överklockar och har fler diskar

Det tror jag inte om han spelar tuffa spel mycket och inte vill köpa ett nytt agg varje år. Vet du inte att nätagg förlorar 10-20% av sin kapacitet efter ett års normal användning? Att använda nätagg precis på gränsen av vad som krävs betyder att agget kommer arbeta ihjäl sig snabbt. Han borde handla för framtiden och inte för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Det tror jag inte om han spelar tuffa spel mycket och inte vill köpa ett nytt agg varje år. Vet du inte att nätagg förlorar 10-20% av sin kapacitet efter ett års normal användning? Att använda nätagg precis på gränsen av vad som krävs betyder att agget kommer arbeta ihjäl sig snabbt. Han borde handla för framtiden och inte för stunden.

swecklockers jonas och emil har själva sagt att det är ingen fara överhuvud taget att ligga på 80% last av nätdelens kapacitet
och det är i load vilket datorn inte är i konstant

sen tror jag inte jag vet och kan baka upp det med fakta från denna sida

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Det gamla vanliga ord mot ord vad gäller nätagg alltså. Har flera vänner som tänkt i banor som du och som har fått lida för det med både eld och rök. Jag tar hellre den säkrare sidan vad gäller något så viktigt som strömförsörjningen och jag föreslår att Preverb gör det samma.

Och jag kan "baka upp" med fakta från tillverkarna själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Det gamla vanliga ord mot ord vad gäller nätagg alltså. Har flera vänner som tänkt i banor som du och som har fått lida för det med både eld och rök. Jag tar hellre den säkrare sidan vad gäller något så viktigt som strömförsörjningen och jag föreslår att Preverb gör det samma.

Och jag kan "baka upp" med fakta från tillverkarna själva.

Snälla sluta skrämma upp folk utan fakta, förövrigt så är det här en bra sida som du kan titta på där du även har "Capacitor Aging".

http://www.enermax.outervision.com/index.jsp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Det gamla vanliga ord mot ord vad gäller nätagg alltså. Har flera vänner som tänkt i banor som du och som har fått lida för det med både eld och rök. Jag tar hellre den säkrare sidan vad gäller något så viktigt som strömförsörjningen och jag föreslår att Preverb gör det samma.

Komponent Modell
Processor Intel Core i7 975 @ 3,8 GHz
Moderkort Asus Rampage III Extreme
Minne 6 GB Corsair Dominator GT
Hårddisk Western Digital Velociraptor 600 GB
Nätaggregat Cooler Master Silent Pro Gold 1 200 W

som du ser i tabellen ovan drar ett 6990 och test systemet som är överklockat 486W från väggen

då tar vi det och multiplicerar verkningsgraden på nätdelen som används i testet jag vet för jag har kollat upp det på Cooler Master Silent Pro Gold 1 200 W är ca 90% effektivt vid den belastningen du kan hitta den faktan på deras hemsida.

486*0,9=437,4

sedan tar vi resultatet och delar på nätaggregatet kapacitet som vi tänker använda oss av som i det här fallet är 550W
437/550=79%
437/550=113W

så nu är det fakta mot ord

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Snälla sluta skrämma upp folk utan fakta, förövrigt så är det här en bra sida som du kan titta på där du även har "Capacitor Aging".

http://www.enermax.outervision.com/index.jsp

Vadå skrämma upp? Jag förklarar bara vad jag själv lärt från läsning på tillverkarnas hemsidor samt från mina egna erfarenheter. Det är minst lika trovärdigt som något som ägarna av denna hemsida någonsin sagt. Jesusbarnet har ju inte heller skrivit några bevis, så varför utpekar du mig som the bad guy? Om nätagg brinner upp pga de inofficiella rykten som han snackar om så är det ju snarare han som borde anklagas för något.

Ja du, om man fyller i de komponenter som Preverb snackar om samt en 120mm fläkt, en dvd-läsare samt några inkopplade usb-enheter så når vi 705 watt, varav överklockning av processorn samt ett par extra hårddiskar når närmare 800, vilket är exklusive en potentiell överklockning av grafikkortet.

Vad sägs om 550 watt med 20% slitage nu då?

Ord mot ord, test mot test, erfarenhet mot erfarenhet. Det är mycket möjligt att ni har rätt och att tillverkarna ljuger. Men det är precis lika möjligt att det är tvärt om också. Så min poäng är; ta det säkra före det osäkra. Och om man dessutom vill uppgradera vidare senare så skall man ju inte behöva köpa ett nytt agg igen bara för att man sitter på gränsen med sitt nuvarande.

Permalänk
Medlem

När jag köper nätagg så brukar jag tänka på framtiden. "kommer jag lägga till mera discar osv." och ett 80 + nätagg kan ligga på 80%, MEN om du köper ett 550w nätagg till ett 6990 så kan du lika gärna lägga ner. Gå på lite större så du har. Jag hade kört på ett hx850 eller om jag har råd, ett ax1200 för att vara framtids säker.

Och kolla så att du har plats i chassit, 6990 är en dryga kilometer långt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag köper nätagg så brukar jag tänka på framtiden. "kommer jag lägga till mera discar osv." och ett 80 + nätagg kan ligga på 80%, MEN om du köper ett 550w nätagg till ett 6990 så kan du lika gärna lägga ner. Gå på lite större så du har. Jag hade kört på ett hx850 eller om jag har råd, ett ax1200 för att vara framtids säker.

Och kolla så att du har plats i chassit, 6990 är en dryga kilometer långt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Vadå skrämma upp? Jag förklarar bara vad jag själv lärt från läsning på tillverkarnas hemsidor samt från mina egna erfarenheter. Det är minst lika trovärdigt som något som ägarna av denna hemsida någonsin sagt. Jesusbarnet har ju inte heller skrivit några bevis, så varför utpekar du mig som the bad guy? Om nätagg brinner upp pga de inofficiella rykten som han snackar om så är det ju snarare han som borde anklagas för något.

Ja du, om man fyller i de komponenter som Preverb snackar om samt en 120mm fläkt, en dvd-läsare samt några inkopplade usb-enheter så når vi 705 watt, varav överklockning av processorn samt ett par extra hårddiskar når närmare 800, vilket är exklusive en potentiell överklockning av grafikkortet.

Vad sägs om 550 watt med 20% slitage nu då?

Ord mot ord, test mot test, erfarenhet mot erfarenhet. Det är mycket möjligt att ni har rätt och att tillverkarna ljuger. Men det är precis lika möjligt att det är tvärt om också. Så min poäng är; ta det säkra före det osäkra. Och om man dessutom vill uppgradera vidare senare så skall man ju inte behöva köpa ett nytt agg igen bara för att man sitter på gränsen med sitt nuvarande.

vad snackar du om jag har visat test, som händer i verkligheten! vad har du att komma med tomma ord?
och dom är inte ägare av sidan dom håller på med datorer och det är vad dem livnär sig på.

så du menar att om jag köper ett agg så kommer den förlora så mycket effekt varje år eller är det en en gångs grej?

för annars så kommer agget under garanti tiden ändras
år 0 550w
år 1 440W
år 2 352W
år 3 281,6w
år 4 225,28W
år 5 180,224W

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Plats i chassit har jag nog då zalman gs1000 är ett fulltower och när jag mätte så var det cirka tio centimeter utrymme kvar. så nog passar det alltid. uppdaterade mitt inlägg. skriver även in det här för dem som inte tittar högst upp. Ram-minnena fick jag reda på av komplett att dem inte passa så köpte nu ett par https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618010. har också bestämt mig för att köpa dessa delar http://www.inet.se/artikel/1902047/g...-ga-990fxa-ud7 http://www.inet.se/artikel/6900362/x...e-edition-850w. Enligt speccen så borde all dessa delar passa ihop. det återstår dock att se. Men jag lär ju ha fått alla delar om två månader. Jag kommer nog att flippa switchen på grafikkortet för att få ut två fulla 6970. ska använda samma processor, känner inget behov av att byta ut den då jag är väldigt nöjd med den. men måste jag köpa en bättre processor kylning för min nya setup?

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk
Medlem

Det där är ett grymt moderkort som de nya RAM-modulerna du hittat kommer fungera bra med. Men jag håller med om att du inte behöver köpa en ny processor bara för att det nya moderkortet stödjer bättre. Det är en bra processor. För den delen så har väl AMD inte släppt några processorer för AM3+ än? Tror att Bulldozer (FX) som kommer till hösten blir de första.

Vad menar du med att du flippar switchen på grafikkortet? Skall du köpa två 6970 istället? Då blir XFX agget bra eftersom den har de dubbla 6+2- och 6-pin kontakterna du behöver för att försörja dem till fullo.

Använder du den medföljande CPU-kylaren? Då förmodar jag att processorns temperaturer är ganska höga samt att datorn väsnas en hel del när du spelar. En av de mest prisvärda kylarna du kan köpa just nu är Mugen II Rev. B men den är också stor som ett hus. Eftersom det nya moderkort du valt är lika långt dock lite bredare än mitt Crosshair IV Formula så kommer du nog få plats med grafikkorten och denna kylare utan problem eftersom min PC får det. Finns självfallet andra alternativ men detta är den enda fläkt som jag har egen erfarenhet av hittils. Den kyler mycket bra även under bara 50% RPM med en fläkt. Du kan sätta fast upp till fyra 120mm fläktar på den här så den är verkligen framtidssäker, om framtidens processorer nu blir varmare och varmare vill säga. Jag vet inte hur mycket grafikkorten väsnas men processor-fläktar brukar väsnas mest av allt så jag tror du skulle få det mycket tystare om du kylde just processorn mer. Bra tänkt.

Jesusbarnet, det stämmer bra att uteffekten förämras kontinuerligt. Visst varierar det från förmodligen kraftigt från agg till agg beroende på kvalitet samt på hur mycket agget används och stressas, men alla agg försämras stadigt hela tiden, t.ex. som ett uppladdningsbart batteri gör. Det som jag läst på alla hemsidor för tillverkare av nätagg som jag någonsin besökt samt många diverse platser på nätet är att man skall räkna med att ditt nätagg BÖRJAR förlora mellan 10-20% av sin kapacitet per år efter det första användningsåret. Och den regeln borde ju definitivt gälla minst like mycket om man väljer att köpa nätagg som kan leverera precis gränsen till vad datorn drar under stress. Det är därför smartare att köpa ett agg som kan leverera ett par hundra watt mer än vad datorn egentligen drar eftersom agget då inte behöver stressas lika mycket vilket betyder att slitaget är mycket lägre. Det gäller att läsa det finstilta på de officiella hemsidorna. Står möjligtvis om detta i manualerna också. Det är en helt normal process som alla nätagg alltid ha lidit av. Det som ett par vänner har råkat ut för är just att köpa ett för klent agg som sedan ballat ur med tiden. Först kommer konstiga lagg och felmeddelanden. Sen stängs datorn av slumpmässigt när du anstränger den. Fortsätter du ändå så kan det smälla till och ta med sig flera av de andra komponenterna i graven. Förmodligen mycket sällsynt, men det kan hända och har hänt, och det pga slitage. Chanserna för det ökar logiskt sett ju lägre kvalitet samt uteffekt det agg du köper har eftersom dessa problem sker just pga det naturliga slitaget.

Permalänk
Medlem

på 6990 sitter det ju en liten switch under en lapp. drar du avv lappen och flippar switchen där så får du ut 2st 6970 kretsar på 880 mhz ist för två 6970 kretsar nedklockade till 830. så får alltså 50 mhz till på vardera krets. tänkte att det borde funka.

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk
Medlem

Jaha, den lilla funktionen ja! Det där nätagget levererar riktigt mycket ström på 12-volt linan så det skall nog inte vara några problem att överklocka det på det sättet. Glöm dock ej att koppla in alla strömkontakter i kortet först.

Permalänk
Medlem

bytte du ut fläkten på processorkylaren?

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk
Entusiast

Ta ett HX 750, räcker gott och väl.
http://www.inet.se/artikel/6900190/corsair-hx-750w-80-

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

vill gärna köpare lite mer watt, då jag redan sitter på ett 750watts som jag dessutom funderar på att flytta över till min gamla dator dit jag tar alla delar som sitter i den här datorn, bortsett från processorn som jag behåller. Kommer spela spel med tung grafik och kommer spela än jävla massa Minecraft. Funderar på att hosta en server med min nya setup om jag pallar.

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PReVerb:

vill gärna köpare lite mer watt, då jag redan sitter på ett 750watts som jag dessutom funderar på att flytta över till min gamla dator dit jag tar alla delar som sitter i den här datorn, bortsett från processorn som jag behåller. Kommer spela spel med tung grafik och kommer spela än jävla massa Minecraft. Funderar på att hosta en server med min nya setup om jag pallar.

Ja ? Du kommer inte behöva 750 watt på långa vägar.
Coolt, spela med tung grafik, kommer fortfarande räcka.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av PReVerb:

bytte du ut fläkten på processorkylaren?

Nej. Men du kan sätta dit fler fläktar om du vill. Mugen tillverkas av Scythe, vilka också tillverkar bland de bästa fläktarna. Och den fläkt som följer med kylaren är en av de bästa de gör. Du kommer alltså att få en mycket kallare processor och tystare dator bara genom att använda den ensamma fläkt som följer med Mugen kylaren.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk
Medlem

Det där är en kraftigare modell, säkert av högre tekniskt kvalitet än Mugen. Den kyler dock förmodligen inte mycket mer än Mugen gör under samma varvtal och har en max dB på 39 mot Mugens 27. Zalmanen kan heller inte bestyckas med extra fläktar. Jag läste ett intressant test av ett enormt antal CPU-kylare, tror det var närmare 250 stycken, varav Mugen hamlade på andra plats vad gäller Pris vs Kylförmåga efter en kylare som kostade dubbelt så mycket. Det blir inte tystare än med Mugen, men om du du vill kyla så väl att du inte ens bryr dig om oväsendet så kan du ju helt enkelt fräsa på fläkten/fläktarna på manuellt högre varvtal. Med dubbla eller trippla fläktar på en och samma kylare så behöver du ju dock inte öka varvtalet för att kyla bättre.

Zalmanen är som sagt säkert minst lika bra, dock absolut inte tystare än Mugen vid högre varvtal. Så välj den om du vill.

Permalänk
Medlem

vad skulle ett sånt här monster kosta per år? Kommer typ aldrig stänga av den då jag alltid lyssnar på musik genom datorn när jag ska sova, så den lär ju stå på nästan 24/7. Beror i och för sig på hur jag jobbar och så. Men ofta kommer den i alla fall stå på. Har ni någon bra sida där man kan mäta wh och pris?

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått delarna. men fick byta ut nätagget mot ett 850 HX i stället. Funkar fin fint med denna setup. Blir att införskaffa en en processor i Bulldozer serien när den kommer.

Visa signatur

Gigabyte 990FXA-UD7 | AMD FX 8120 3.8Ghz | Antec Kühler H20 620 | 8GB Corsair Vengeance (2x4GB) | XFX Radeon 6990 4GB GDDR5 | Corsair HX 850w | Zalman GS1000