Intel fixar 8MB-buggen i 320-serien SSD

Permalänk
Melding Plague

Intel fixar 8MB-buggen i 320-serien SSD

Intel ger ut en ny firmware till SSD-enheterna i 320-serien som ska lösa "Bad Context 13x Error", en bugg som får lagringsenheten att krympa till futtiga 8 MB.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

bra det!
kan bli att köpa en då!

Permalänk
Medlem

Det som skrämmer mig mest är alla dessa firmwarebuggar. Visst, SSD är en ny teknik jämfört med HDD - men jag undrar om det är något vi kommer få se mycket av framöver. Jag kommer i alla fall inte dyka över nya SSD-produkter så fort ner når marknaden, utan andra får vara försökskaniner

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det som skrämmer mig mest är alla dessa firmwarebuggar. Visst, SSD är en ny teknik jämfört med HDD - men jag undrar om det är något vi kommer få se mycket av framöver. Jag kommer i alla fall inte dyka över nya SSD-produkter så fort ner når marknaden, utan andra får vara försökskaniner

Ny firmware (som bland annat löser buggar) har väl i princip släppts lika länge som just detta funnits (...och ja, jag har uppdaterat ett antal mekaniska ditton i mina dagar). Sen kan jag inte direkt påstå att det är många revisoner som släppts när det gäller just SSDaer från Intel.

Permalänk

Perfekt till min beställning! Super!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 REV B3 | i5 2500k | Corsair Cooling Hydro H80
GTX 570 | 8 GB Vengeance LP 1600 MHz | Intel SSD 320 120GB
Cooler Master HAF X | Corsair HX 850W | 1TB WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Jobba sent idag eller?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Jobba sent idag eller?

De verkar som det ^^

Älskar att nyheterna strömmar in även under natten Kan man inte sova är det super att sitta uppe och surfa Swec ^^

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem

flashade just om min 120GB gick perfekt ingen data gick förlorad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ny firmware (som bland annat löser buggar) har väl i princip släppts lika länge som just detta funnits (...och ja, jag har uppdaterat ett antal mekaniska ditton i mina dagar). Sen kan jag inte direkt påstå att det är många revisoner som släppts när det gäller just SSDaer från Intel.

Förvisso, men jag har aldrig behövt uppdatera firmware på en mekansik hårddisk.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Förvisso, men jag har aldrig behövt uppdatera firmware på en mekansik hårddisk.

Ja, jag tror dig, men det betyder ju inte att det inte behövts av andra.

http://files.hddguru.com/download/Firmware%20updates/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intel fixade buggen ganska fort

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Ja, den kom snabbare än jag trodde. Trevligt!

Feg som man är så väntar jag några timmar åtminstone och ser hur uppdateringen går för andra.

Visa signatur
Permalänk

Kul. Kanske blir en sån då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Testpilot

Synd att den är en ISO-fil, finns det nått enkelt sätt att konvertera skivan så det går att boota och uppdatera från ett USB-minne? slipper gärna att flytta hårddisken från den bärbara datorn till min stationära.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Intel fixade buggen ganska fort

Allt är relativt, första rapporterna om detta kom i mitten av maj om inte ännu tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det som skrämmer mig mest är alla dessa firmwarebuggar. Visst, SSD är en ny teknik jämfört med HDD - men jag undrar om det är något vi kommer få se mycket av framöver. Jag kommer i alla fall inte dyka över nya SSD-produkter så fort ner når marknaden, utan andra får vara försökskaniner

Dessa saker inträfar på hdd's också. Se bara på segates barracuda problem de hade för ett par år sedan.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av hunden:

Synd att den är en ISO-fil, finns det nått enkelt sätt att konvertera skivan så det går att boota och uppdatera från ett USB-minne? slipper gärna att flytta hårddisken från den bärbara datorn till min stationära.

Det ska visst gå att göra med UNetbootin, hur vet jag dock inte.
En annan möjlighet är att mounta ISO:n och göra en exakt kopia med bootsektor och allt, kommer dock inte ihåg hur man gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Synd att den är en ISO-fil, finns det nått enkelt sätt att konvertera skivan så det går att boota och uppdatera från ett USB-minne? slipper gärna att flytta hårddisken från den bärbara datorn till min stationära.

Hej, Du kan göra ett USB-minne bootbart genom följande kommandon (Kommandon i VERSALER) i kommandotolken (om du har Win Vista/7):

Startmenyn > Kör > cmd (Enter)

DISKPART
LIST DISK (Du får nu en lista över dina diskar. Kontrollera vilket nummer ditt usbminne har (kolla med hjälp av diskens storlek))
SELECT DISK X (X är numret för ditt usb-minne)
CLEAN ALL
CREATE PARTITION PRIMARY
SELECT PARTITION 1
ACTIVE
FORMAT FS=NTFS eller FORMAT FS=FAT32 (NTFS om du vill har filer över 4GB på disken, men FAT32 har bättre prestanda för små drives)
ASSIGN
EXIT
EXIT

Kopiera över filerna i ISO-imagen till USB-minnet med hjälp av t.ex. Deamon Tools

Edit: Hittade en lättföljd guide med lite bilder som använder samma metod. De har dock ett par kommandon till efter att disken formaterats, men jag har inte upplevt att jag behövt använda mer än de jag beskrev ovan. Du får testa själv.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Testpilot

Perfekt! tack så mycket båda två
Ska uppdatera disken ikväll så jag återkommer med resultat.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Ja, den kom snabbare än jag trodde. Trevligt!

Feg som man är så väntar jag några timmar åtminstone och ser hur uppdateringen går för andra.

Jag har uppdaterat min disk och än har jag inte märkt något konstigt.

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Ja, den kom snabbare än jag trodde. Trevligt!

Feg som man är så väntar jag några timmar åtminstone och ser hur uppdateringen går för andra.

Har uppdaterat på min laptop. Det verkar ha gått bra. Den har CD-läsare så jag behövde inte krångla med bootbart USB-minne.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som failar med detta? :(. Har två skivor, en med iso-filen hel och en med filerna uppackade. Ingen fungerar, den klagar på att det inte finns någon "bootable media". Ska det verkligen bara vara en exe-fil och en txt-fil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mempatch:

Är det bara jag som failar med detta? :(. Har två skivor, en med iso-filen hel och en med filerna uppackade. Ingen fungerar, den klagar på att det inte finns någon "bootable media". Ska det verkligen bara vara en exe-fil och en txt-fil?

du måste bränna den som man bränner image filer "burn image to disk" brukar det heta. om du inte hittar det i ditt program så tanka imgburn bra gratisprogram och enkelt.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk

Nån som hittat någon checksumma till filen nånstans? Det känns ju alltid tryggare att göra en sån här sak om man åtminstone så långt vet att det är rätt.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av lop3r:

du måste bränna den som man bränner image filer "burn image to disk" brukar det heta. om du inte hittar det i ditt program så tanka imgburn bra gratisprogram och enkelt.

Så att öppna med Daemon Tools och sedan bränna filerna till CD med windows egna bränningsprogram skulle alltså inte fungera?

Edit: Fungerade mycket bättre med image-brännarprogram. Tydligen finns det massa dolda filer som inte vill följa med annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr*Gibson:

Nån som hittat någon checksumma till filen nånstans? Det känns ju alltid tryggare att göra en sån här sak om man åtminstone så långt vet att det är rätt.

Låter jätteskumt att dom inte skulle ha det? Läskigt att dra ner drivare som man inte kan verifiera..

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det som skrämmer mig mest är alla dessa firmwarebuggar. Visst, SSD är en ny teknik jämfört med HDD - men jag undrar om det är något vi kommer få se mycket av framöver. Jag kommer i alla fall inte dyka över nya SSD-produkter så fort ner når marknaden, utan andra får vara försökskaniner

Den må vara nyare (vet ej om det stämmer) men den är inte så pass ny, bara det att den inte sett behovet och framför allt aktuellt pris till persondatorer förrän de senaste 2-3 år kanske.

Är det säkert att köra utan den här uppgraderingen om man inte fått något fel tills dess att man får? Firmware är alltid lite riskabelt och blir det något fel under uppgraderingen kan man skada hårdvaran (aldrig hänt för mig men jag har undvikit lågnivå uppgraderingar när det gäller sånt här). Annars, någon som kan rekommendera ett bra systembackup gärna specifikt för SSD om det finns?

Permalänk
Skrivet av nikwid:

Hej, Du kan göra ett USB-minne bootbart genom följande kommandon (Kommandon i VERSALER) i kommandotolken (om du har Win Vista/7):

Startmenyn > Kör > cmd (Enter)

DISKPART
LIST DISK (Du får nu en lista över dina diskar. Kontrollera vilket nummer ditt usbminne har (kolla med hjälp av diskens storlek))
SELECT DISK X (X är numret för ditt usb-minne)
CLEAN ALL
CREATE PARTITION PRIMARY
SELECT PARTITION 1
ACTIVE
FORMAT FS=NTFS eller FORMAT FS=FAT32 (NTFS om du vill har filer över 4GB på disken, men FAT32 har bättre prestanda för små drives)
ASSIGN
EXIT
EXIT

Kopiera över filerna i ISO-imagen till USB-minnet med hjälp av t.ex. Deamon Tools

Edit: Hittade en lättföljd guide med lite bilder som använder samma metod. De har dock ett par kommandon till efter att disken formaterats, men jag har inte upplevt att jag behövt använda mer än de jag beskrev ovan. Du får testa själv.

Jag har testat ditt tips men inte fått de att fungera. Själva formateringsprocessen funkar, men att sen få dator att boota från usb minnet verkar inte funka. Hur menar du med att kopiera över filerna? Alltså öppna ison i deamontools och sen bara copy-paste in på usb minnet? Så har jag gjort men får de inte att starta upp. Bios känner av usb minnet men den vill inte starta ifrån de.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Nu har jag också uppdaterat, funkade fint!

Skönt att man slipper radera datan på disken, bara att köra.

En liten bieffekt är att smart-värdet för power-on hours nollställdes. Men host read/writes mm. finns kvar.

Visa signatur
Permalänk

Ska köpa en ssd som systemdisk men funderar på vilken, är 320 serien ett bra val?

Visa signatur

Mvh Emil Kihlström
|| Intel Core i5 750 @ 3,7 ghz || Corsair H50 || Asus P7P55D PRO || A-data 8GB || AMD 6970 || Corsair HX 750W || Lian Li K62 || Windows 8 || Samsung P2350 || Logitech MX518 || Razer Lycosa || Klipsch F3 5.1 || Infocus IN80 || Sherwood R972 || iPhone 5S 16GB ||