Permalänk

Gymnasieprojekt! [Tips&Tricks]

Tjena.

Vi ska nu börja med slutprojektet i gymnasiet och jag behöver lite idéer. Jag har tänkt bygga en HTPC/Liten dator. Chassit ska jag bygga ihop själv och sedan köpa in komponenterna. Men efter det då? Jag vill gärna kunna göra något med datorn som jag kan visa upp. Kanske en webbserver? Backup? Jag vill helt enkelt ha tips på vad jag kan göra med datorn/servern för att "imponera" lite på lärarna så att säga, kanske något program man kan ladda hem osv.

Tack på förhand

MvH
Niklas

Ändrade misledande titel
Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

En guide/handbok om hur man gör precis det du gjort?

Funderar själv på att bygga en komplett Hackintosh som skolprojekt, med ett Mac G5 chassi.

Till det hade jag tänkt ha en guide om och vad hackintosh är.

Du kan alternativt fixa en remote så du kan sitta långt ifrån datorn och styra den, och på så sätt visa att den lämpar sig mycket väl att ha brevid TVn.

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Du kan alternativt fixa en remote så du kan sitta långt ifrån datorn och styra den, och på så sätt visa att den lämpar sig mycket väl att ha brevid TVn.

Nu ville jag veta vad man kan göra med datorn (mjukvara) och inte vad man kan ansluta till den osv, men det var inget dåligt tips ändå!

Ingen annan som har något tips?

Har tänkt lite nu och kom på att jag kan göra en bygglogg av hela bygget, vi får se senare hur den planen går ihop med resten av projektet!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Sätt upp en Domän kontrollant? Kan ju berätta att skolnätet ser likadant ut eller nått med AD och clienter osv.
Sätt upp en webserver.
Sätt upp en FTP.
Sätt upp en SCCM med lite clientutrullning.

ja jag vetifan hur mkt du kan så lite svårt o ge tipps men det finns ju allt möjligt man kan göra.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Gör HTPCn disklös, skaffa en server som du bootar i från. Servern kan ju då också använda FreeBSD med lite andra servergrejjer som nog imponerar på lärarna lite. En HTPC i sig är ju mest flashig, inte så imponerande för den som kan nåt.
http://www.puppe.se/2010/08/24/att-bygga-nas/
http://www.puppe.se/2010/09/18/disklos-htpc-nu-var-det-gjort/
Han som driver den bloggen finns här på forumet. Klla den här tråden ifall du är intresserad:
http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativ...

--

Skippar du server-idén kan du istället använda HTPCn som server för vissa tjänser.

- Med program som subsonic kan du realtidstranscoda din musiksamling och streama till t.ex en mobiltelefon.

- Om du fixar tv-kort kan du streama vidare TV eller göra så den automatiskt kan spela in vissa program samtidigt som du tittar på ett annat (kräver två tv-kort).

- Om du bygger chassit själv kan du satsa på att göra det fläktlöst genom att fixa stora kylflänsar som chassieväggar och sen dra heatpipes från CPUn t.ex.

Du får tänka lite utanför en vanlig HTPCs användningsområden, det är ju inte direkt svårt att köpa delar, bygga ihop och sen installera XBMC/windows media center som redan fixar det mesta.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av usilusken:

Gör HTPCn disklös, skaffa en server som du bootar i från. Servern kan ju då också använda FreeBSD med lite andra servergrejjer som nog imponerar på lärarna lite. En HTPC i sig är ju mest flashig, inte så imponerande för den som kan nåt.
http://www.puppe.se/2010/08/24/att-bygga-nas/
http://www.puppe.se/2010/09/18/disklos-htpc-nu-var-det-gjort/
Han som driver den bloggen finns här på forumet. Klla den här tråden ifall du är intresserad:
http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativ...

--

Skippar du server-idén kan du istället använda HTPCn som server för vissa tjänser.

- Med program som subsonic kan du realtidstranscoda din musiksamling och streama till t.ex en mobiltelefon.

- Om du fixar tv-kort kan du streama vidare TV eller göra så den automatiskt kan spela in vissa program samtidigt som du tittar på ett annat (kräver två tv-kort).

- Om du bygger chassit själv kan du satsa på att göra det fläktlöst genom att fixa stora kylflänsar som chassieväggar och sen dra heatpipes från CPUn t.ex.

Du får tänka lite utanför en vanlig HTPCs användningsområden, det är ju inte direkt svårt att köpa delar, bygga ihop och sen installera XBMC/windows media center som redan fixar det mesta.

Du förstår mig precis! Tack så mycket, ska kolla igenom allting!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

"Hacka" dig in i shell med MS Paint. Simpelt men kul. Förutsätter att du har ett användarkonto med begränsade rättigheter, dvs ej tillgång till kommandotolken. Hur du fixar detta kan du säkert googla fram.

Så här gör du
1: Se till att du är inloggad i datorn med ett användarkonto med begränsade rättigheter (så att du ej kan köra cmd.exe).

(2: Visa din publik att du inte kan starta det.)

3: Starta upp MS Paint. (Start -> Kör... -> mspaint.exe)

4: Resiza bilden till 6x1 pixlar (mycket viktigt att detta blir rätt!)

5: Rita med pennan pixel för pixel enligt följande (från vänster med RGB-färger):
Pixel 1, R:10 G:0 B:0
Pixel 2, R:13 G:10 B:13
Pixel 3, R:100 G:109 B:100
Pixel 4, R:120 G:101 B:46
Pixel 5, R:0 G:0 B:101
Pixel 6, R:0 G:0 B:0

6: Spara bilden som 24-bitars BMP.

7: Döp om din fil så att filändelsen är *.bat.

8: Kör filen och du är inne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Du förstår mig precis! Tack så mycket, ska kolla igenom allting!

Lärare blir alltid glada om man visar att man förstår vad det är som händer också. Så säg att du fixar en HTPC med XBMC, kan du då sätta dig in i vad den gör och förklara det är det ett bra steg på vägen. T.ex alla problem en HTPC måste överbrygga. Jag tänker på datorskärm vs TV typ 60hz vs 24p (och alla drivrutiner till grafikkort som måste stödja detta), olika kabelstandarder som HDMI, DVI, VGA, SCART osv. Ljud som AC3 (dolby digital), DTS, PCM. Digitalljud vs analogt (äre bättre att fixa ett ljudkort i HTPCn och mata ut ljudet med analoga RCA-kablar till receivern därför att receivern har en dålig D/A-omvandlare?). Kommunikationsgrejjer som DLNA som ska få olika apparater att prata med varandra. Filmbolagens trams med "protected-audio-path" och andra kopieringshindrande saker som en vanlig bluerayspelare sktier i. Problematiken med att styra en HTPC då mus och tgb inte lämpar sig perfekt i soffan, och att fjärrkontroll ibland inte är tillräckligt. Fjärrstyrning som nån nämnde, t.ex att styra HTPCn via en ipad för att slippa ha stor-TVn igång bara för att spela musik.

Eller om du fixar nåt av alternativen i den här tråden, åtminstone beskriv vad de gör och varför det måste göras. T.ex om du tar mitt förslag med subsonic, måste man, och i så fall varför, transcoda om man vill streama till en mobiltelefon? Jag ska inte göra din uppgift åt dig, men du kanske fattar vart jag vill komma. För lärare ställer alltid såna frågor för att veta vad du gjort och om du förstått dig på det.

Nu är du bara på gymnasienivå så det behöver inte överdrivas. T.ex byggde jag en liten 3,5W ljudförstärkare av en ELFA-byggsats. Visst jag va tvungen att löda och ha mig men läraren ville att jag skulle göra mätningar och förklara vad för elektriska lagar som gäller och vad varje komponent gör osv.

Gör du lite mer avancerade program som unix-servergrejjer räcker det nog med korta enkla förklaringar och tvärt om. Snacka med din lärare och få en uppfattning om nivån så slipper du tjat efteråt

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av opt1:

"Hacka" dig in i shell med MS Paint. Simpelt men kul. Förutsätter att du har ett användarkonto med begränsade rättigheter, dvs ej tillgång till kommandotolken. Hur du fixar detta kan du säkert googla fram.

Så här gör du
1: Se till att du är inloggad i datorn med ett användarkonto med begränsade rättigheter (så att du ej kan köra cmd.exe).

(2: Visa din publik att du inte kan starta det.)

3: Starta upp MS Paint. (Start -> Kör... -> mspaint.exe)

4: Resiza bilden till 6x1 pixlar (mycket viktigt att detta blir rätt!)

5: Rita med pennan pixel för pixel enligt följande (från vänster med RGB-färger):
Pixel 1, R:10 G:0 B:0
Pixel 2, R:13 G:10 B:13
Pixel 3, R:100 G:109 B:100
Pixel 4, R:120 G:101 B:46
Pixel 5, R:0 G:0 B:101
Pixel 6, R:0 G:0 B:0

6: Spara bilden som 24-bitars BMP.

7: Döp om din fil så att filändelsen är *.bat.

8: Kör filen och du är inne

Funkar det ?

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB