Operativsystem till AMD Fusion, systemdisk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011

Operativsystem till AMD Fusion, systemdisk?

Hej!

Jag har tröttnat på PS3 som mediaspelare och har precis beställt en Fusion-rigg med 4gb ram som jag tänkte köra på vanlig HDD då SSD kostar lite mer än vad jag tänkt till detta projekt. Kanske ändrar mig om ett tag då jag har som ambition att få det så tyst som möjligt.

I alla fall, min första fråga blir, om priset inte spelar någon roll, vilket OS och mediacenter är bäst för att få ut kapaciteten ur plattformen?

Linux och exempelvis XBMC är ju väldigt billigt, går att surfa på men svårare med spel. Startar antagligen upp snabbare också vilket kan vara värt ett plus.

Windows 7 ger möjlighet till windowsspel vilket inte heller är helt dåligt.

XP är mindre resurskrävande, men får det ut max ur plattformen?

Vad använder ni och vad rekommenderar ni? Gärna med lite för och nackdelar.

Sen undrar jag över systemdisken. Jag har sett att en del använder kortläsare med flashminne till detta, är det något att rekommendera om man vill ha allt tyst? Blir man då begränsad till Linux pga långsam uppstart?

Många frågor, tacksam för svar!

Storburk: i7 2600K@4,0 GHz, ASUS P8P67 Pro-M, FD Define Mini, CMH212+, CM M2 Silent 720W, 16 GB, R9 290X MSI Lightning, SSD + HDD - HTPC: i3 4330T, 4 GB, SSD, XFX HD7850, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Okt 2008

Ett större Flashkort och adapter kostar så mycket att man lika gärna kan köpa en 40Gb SSD, tror flashkort varit en budget lösning när SSD var dyrare.

Tror att det saknas stöd för GPU acceleration av film för fusion under linux, var då så för ett halvår sen, skulle satsa på Windows eller helt enkelt Atom+ION+Linux för det vet jag fungerar.

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av lideri:

Ett större Flashkort och adapter kostar så mycket att man lika gärna kan köpa en 40Gb SSD, tror flashkort varit en budget lösning när SSD var dyrare.

Misstänkte det, synd bara att det ska vara så svårt att hitta en begagnad SSD till lågt pris. Även om det inte är så mycket pengar så känns det trist att punga ut 4-500 för 30GB..

Skrivet av lideri:

Tror att det saknas stöd för GPU acceleration av film för fusion under linux, var då så för ett halvår sen, skulle satsa på Windows eller helt enkelt Atom+ION+Linux för det vet jag fungerar.

Har redan lagt beställningen på Fusion då jag såg större potential utanför 24p, men kanske var dumt. Antar dock att den frame-problemet inte ska vara så farligt. Men då får det bli Windows. Kanske blir lättare med kopiering mellan datorerna i nätverket då också, får bli lite NAS-stuk på burken också kanske.

Kollade lite på nätet, verkar vara lite svårt med AMD och Linux även nu..

Tack så mycket för svaren!

Storburk: i7 2600K@4,0 GHz, ASUS P8P67 Pro-M, FD Define Mini, CMH212+, CM M2 Silent 720W, 16 GB, R9 290X MSI Lightning, SSD + HDD - HTPC: i3 4330T, 4 GB, SSD, XFX HD7850, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Jag kör med WIN7 64-bit och med 8 gb i ram så rullar det på riktigt bra. Känns snabbare än min 3ghz spelburk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Mellanmjölk:

Jag kör med WIN7 64-bit och med 8 gb i ram så rullar det på riktigt bra. Känns snabbare än min 3ghz spelburk

Låter ju riktigt lovande! Vad kör du med för OS-disk då? Med 8gb ram funderar jag på om man kan lägga page-filen på en ramdisk, men jag stannar själv på 4gb den här gången.

Blir win7 känner jag, verkar krångligt om ens möjligt att få det bra med Linux tyvärr.

Tack för input! Har nu skaffat fram vad jag behöver för mitt speciella chassi jag tänkt bygga, kanske återkommer med tråd på forumet om det sen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2002

Fast fusion är väl inte direkt jättehet i spelsammahang (frånsett emulerade saker, vilket går i xmbc med har jag för mig). Så om du
skall spela windowsspel kanske du skall kolla vilka som kommer fungera bra i den upplösningen du vill köra på din TV.
Inte direkt så att en Fusion är jättesnabb i nyare spel iaf.

System:\Dator\Spel>2600k¤4.5ghz_-_8Gb_-_670GTX_OC_-_Xonar_DX.exe
System:\Dator\Laptop>Samsung_-_535U3C-A01.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Videoapan:

Låter ju riktigt lovande! Vad kör du med för OS-disk då? Med 8gb ram funderar jag på om man kan lägga page-filen på en ramdisk, men jag stannar själv på 4gb den här gången.

Blir win7 känner jag, verkar krångligt om ens möjligt att få det bra med Linux tyvärr.

Tack för input! Har nu skaffat fram vad jag behöver för mitt speciella chassi jag tänkt bygga, kanske återkommer med tråd på forumet om det sen.

Just nu använder jag en gammal 3.5" 160 gb(5400rpm) jag hade liggande. Funderar ev på att köra en SSD som systemdisk i framtiden men det bootar riktigt snabbt så ser ingen direkt anledning förutom att den blir helt tyst.

Kör XBMC på denna. Funkar riktigt bra, klockrent med XBMC fjärrkontroll för android tele

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Dr_Spackel:

Fast fusion är väl inte direkt jättehet i spelsammahang (frånsett emulerade saker, vilket går i xmbc med har jag för mig). Så om du
skall spela windowsspel kanske du skall kolla vilka som kommer fungera bra i den upplösningen du vill köra på din TV.

Håller med dig. Skulle man vilja köra spel så är nog en I3 är bättre val och då lägga till ett grafikkort för den inbyggda grafiken är väl ännu sämre på I3 mot Fusion?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Mellanmjölk:

Just nu använder jag en gammal 3.5" 160 gb(5400rpm) jag hade liggande. Funderar ev på att köra en SSD som systemdisk i framtiden men det bootar riktigt snabbt så ser ingen direkt anledning förutom att den blir helt tyst.

Kör XBMC på denna. Funkar riktigt bra, klockrent med XBMC fjärrkontroll för android tele

Låter vettigt, tänker själv köra på den varianten då jag har en 2,5" 500gb att stoppa in (5,4k), alternativt köra os på flashminne. Tror dock det blir überslött med Win7 så har nästan släppt den idéen redan nu.

Skrivet av Dr_Spackel:

Skrivet av Mellanmjölk:

Håller med dig. Skulle man vilja köra spel så är nog en I3 är bättre val och då lägga till ett grafikkort för den inbyggda grafiken är väl ännu sämre på I3 mot Fusion?

Jo, speldelen är väl inte jättebra. Syftet med burken är dock att ha som mediaspelare, lära mig modda lite chassi och framförallt se om det går att göra en helt passivt kyld dator med ok prestanda. Går det sen att spela så är ju det en bonus. Vet inte om man kan ha I3 passiv utan megafläns. Dessutom försvinner lite av den kompakta formen med diskret grafikkort..

Nu har jag ju redan beställt, så det blir en fusion (skickad från butiken idag, väntar otåligt), men till nästa försök kanske jag kan leva med svaga fläktljud och då ta en Llano (eller motsvarande sak vid den tidpunkt som blir nästa gång).

Tack för allt input!