Permalänk
Medlem

Fiberleverantör routing peering

Hej!

Jag bor i Vänersborg och söker en fiberleverantör med så låg ping som möjligt till servrarna i Frankfurt (Europa). Jag har testat Bahnhof, men de routar trafiken genom Stockholm innan den går vidare till Frankfurt, vilket ger mig onödigt hög latency.

(Globalconnect är markägare/statsnät)

Jag överväger nu Telia (AS3301) och Allente, Därför undrar jag:

Frågor till er som kör med Telia eller Allente:

1. Routas er trafik ut mot Europa via Göteborg eller Stockholm?

Jag vill att trafiken går Vänersborg → Göteborg → Frankfurt (t.ex. DE-CIX).

Om den istället går via Stockholm → Frankfurt tappar jag värdefulla ms i ping.

Vill hitta en leverantör som inte går via sthlm.

2. Vet ni om Telia använder Arelion (AS1299) som transit/backbone?

Arelion verkar ha extremt bra peering direkt till Frankfurt/DE-CIX från Göteborg.

Finns det någon traceroute som bekräftar detta?

Ringt leverantörerna men ingen kan bekräfta mina frågor. Inga vanliga frågor för kundtjänst och de får man ju förstå. Vänder mig till er proffs.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ja, Telia 3301 använder 1299 som sin transit. Arelion var tidigare Telia IC (internalional carrier).

Du kan använda t.ex bgp.he.net för att se vilken peering som finns uppsatt för olika AS och hur de hänger ihop.

Du kan också luska ut vilken väg trafik går genom att titta på vilka noder traceroute hoppar genom. Telia bgp looking glass kan hjälpa dig ännu mer då du kan tracerouta från deras noder på utvalda ställen.

Telia har historiskt varit väldigt väl-peerade, tack vare sin direktanslutning till 1299. Jag tror det är svårt för Allente att mäta sig där.

Visa signatur

CCNP
FCSS