Nätverksinstallation i kroneplint - precision?

Permalänk
Medlem

Nätverksinstallation i kroneplint - precision?

Hej

Har precis blivit klar med min lilla nätverksinstallation i nya lägenheten. Enkel grej, dubbeluttag vid routern som sedan löper till två olika enkeluttag i vardagsrum och sovrum. Jag har installerat nätverk i kroneplintar innan på lite måfå och det har fungerat bra. Denna gången läste jag dock denna artikel: http://www.kjell.com/?item=38467&path=38400000,57000000,60400... extra noga och började fundera på det är med kabellängd på de olika paren, att man inte får tvinna upp dem för mycket osv. Jag gjorde allting så noga jag kunde och det ser väldigt bra ut men jag är ju ingen expert. Problemet är att nu har jag börjat noja som fan och får för mig att Internet går sakta osv för jag tror att jag har gjort ett för dåligt jobb!

Hur noga är det egentligen? Hur slarvig måste man vara för att det ska bli någon märkbar skillnad i näthastighet osv. Har ju förstått att det kan uppstå massa mystiska problem om man har problem med crosstalk och impedansen.

Kan någon lugna mig? Snart kilar jag och köper en sådan där nätverkstestare för att se om mitt nätverk klarar Cat 5e standarden

Tack!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att det säkert är lugnt men vill du kolla så ta en titt på:
http://linhost.info/2010/02/iperf-on-windows/

Permalänk

Hur långa längder rör det sig om i lägenheten ?
Cat5e är väldigt förlåtande att få igenom standarden, kan misshandla det bra mycket innan det blir klagomål på längder under.... ~40 meter.

Permalänk
Medlem

Ja jag säger som Crypto, på kortare längder kan man typ göra nästan vafan som som helst och det fungerar.
Jag har skarvat tp på ca 80-90 meter med teleplint en gång och det fungerade fint.
Så slappna av du.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att den inte har några knäckar, annars borde det inte vara några problem, så länge det är rättkopplat. Alltså att paren ligger rätt.
Det där med att de ska ligga tvinnade är för skärmningen (ja, i en oskärmad kabel), och är till för att inte få några störningar. Sitter inte uttaget vid ett 380 volts eluttag så borde det inte vara några problem.