är denna mac setup prisvärd?

Permalänk
Avstängd

är denna mac setup prisvärd?

tänkte göra en beställning nu utav en: MacBook Air, Apple Thunderbolt Display och en Promise Pegasus lagrings system. har tänkt att ha denna setup som lagring till filmer och musik till min hemmabio system.
och så klart för vanligt surfande m.m.

http://store.apple.com/se/configure/MC966S/A?select=select&pr...

är det ett dåligt köp eller bra köp?

är 1.8ghz dual core intel i7 core för 910kr extra värt det?

era synpunkter? tackar.

Permalänk
Medlem

Setupen ser bra ut för dina ändamål.
Dåligt/Bra. Det är en mac och är grovt överprisad. Min åsikt. En Air jämfört med en macbook pro är som att skilja stationär från notebook

Angående i5 vs i7, det du får med i7:n är Hyperthreading Vilket kortfattat innebär att du kommer att kunna rendera filmer etc snabbare, håller du inte på med 3dmax etc konstant så finns inget behov av en i7:a. Har du dock 900 liggandes och planerar att konvertera filmer etc en hel del så kan det vara relevant.

Permalänk
Medlem

Prisvärt jämfört med vad?

Det finns bra mycket billigare NASar och skärmar om det är det du undrar. Men om du gärna vill ha thunderbolt-prylar så finns det väl inte så mycket att välja på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fusy:

En Air jämfört med en macbook pro är som att skilja stationär från notebook

Jag vill minnas att det sades att nya macbook air var lika snabb eller snabbare än förra årets macbook pro (i alla fall när det inte gäller 3d-prestanda).

Permalänk
Avstängd

alright, jo jag e sugen på detta setup tack vare thunderbolt. för vill att överföringar av filmer m.m skall gå snabbt.
plus den webcameran som thunderbolt displayen har m.m.
och jag vill ha det snyggt och stilrent, vilket detta setup verkar vara.

men ni föredrar en macbook pro istället för en air? men annars samma setup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag vill minnas att det sades att nya macbook air var lika snabb eller snabbare än förra årets macbook pro (i alla fall när det inte gäller 3d-prestanda).

Kanske det, Men jag sitter på en Macbook pro från 2010 som kostade mig 17800.

Tex Processorn, jag fick quad på 2.44ghz, air får dual på 1.8

Och jag tror att du får mer utav en pro än en air, dock om du ska resa mycket etc så kanske air är att föredra, pro väger uppåt 3 kg beroende på komponenter.

Permalänk
Medlem

Men, om du ska ha den för lagring och surf, och ha en extern skärm (antar du menade det) så borde du kanske kolla på en Mac Mini istället? Jag är iten så insatt men den har väl allt du behöver?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Jag håller med pekkasteele; En mini med valfri NAS är klockren som hemmabiomaskin. Men vill du kunna bära runt på maskinen så skulle jag välja en pro framför en air istället, tror jag.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd

jag behöver en laptop för att kunna spela poker och surfa från vart jag vill i hemmet har jag tänkt.
jag kmr inte bära runt på laptoppen när jag reser m.m.

men blev nyfiken på en mac mini, hur exakt funkar den? o vilken skall jag isf välja mellan dessa 3:
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/mac_min...

den hade ingen thunderbolt-display som tillbehör, men det går att koppla en thunderbolt-display till den?
är det värt att köpa, 2X256GB Solid State Drive [+ 4.095,00 kr] till den? isf varför.

och 4gb eller 8gb ram? kanske bättre med 8gb om man skall se stora bluray filmer?

priset blev totalt ca: 28tusen utan thunderbolt-skärmen, blir 38tusen med thunderbolt skärmen.

era synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasva:

jag behöver en laptop för att kunna spela poker och surfa från vart jag vill i hemmet har jag tänkt.
jag kmr inte bära runt på laptoppen när jag reser m.m.

men blev nyfiken på en mac mini, hur exakt funkar den? o vilken skall jag isf välja mellan dessa 3:
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/mac_min...

den hade ingen thunderbolt-display som tillbehör, men det går att koppla en thunderbolt-display till den?
är det värt att köpa, 2X256GB Solid State Drive [+ 4.095,00 kr] till den? isf varför.

och 4gb eller 8gb ram? kanske bättre med 8gb om man skall se stora bluray filmer?

priset blev totalt ca: 28tusen utan thunderbolt-skärmen, blir 38tusen med thunderbolt skärmen.

era synpunkter?

Fan för 38k så får du ju en 27" imac+3G ipad+nas och har ändå pengar över till en redig krogkväll.

Permalänk
Medlem

Oj herregud.
Angående Macbook Air vs Macbook Pro så får du själv avgöra vad du vill ha.

Eftersom Air:en släpptes mera nyligen så fick den bättre upplösning på skärmen. Däremot får du mindre utrymme i den också(eftersom den är tunnare). Om du nu är beredd att köpa Air:en som inte har någon superdrive(cd/dvd) så antar jag att du inte bryr dig om det utan lika gärna kan tänka dig att köra på en extern optical drive.

Om det är fallet.. och du inte bryr dig så mycket om den förbättrade upplösningen på Air:en så skulle jag kört på Pro'n. Betydligt skönare att arbeta med och använda - enligt mig(!!) - eftersom den känns mera stabil. Den är tjockare men inte klumpig på något sätt. Den är bara.. helt.. lagom. Och eftersom du lika gärna kunde tänka dig att köpa en extern optical drive så skulle jag i så fall plocka ut superdriven ur Pro'n, flytta din hdd till den platsen och sen lägga i en SSD på vanliga hårddisk-platsen.

Och eftersom du först tänkte dig att du skulle ta Air:en och den har högsta tum på 13" så skulle jag ta 13" för Pro'n också.

För att summera:
- Kör på Macbook Pro
- 13"
- 4GB RAM ( detta kan du uppgradera själv genom att köpa tredjeparts minnen som är 10x billigare än det som Apple vill sälja på dig )
- i5 processor ( du behöver inte hyperthreading som är på i7an )

Alltså, minsta modellen.
10.995kr

Lägg till köp av SSD: +1500-2000kr~ ( du behöver inte större än 120GB eftersom du enbart ska ha OS X och de mest använda programmen ).
Lägg till köp av 8GB RAM: +500kr~
Lägg till köp av TB Display: +9495kr

Totalt: 23.000kr~

Lite bättre än 38.000kr ....
Givetvis, detta är mina synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Angående i5 vs i7, det du får med i7:n är Hyperthreading

And here we go again...

Samtliga, ja 100%, av Intel's 'Mobile' processorer har Hyperthreading. i3? Ja. i5? Ja. i7? Ja.

Det är bara just mellan 2500 (i5) och 2600 (i7) som 'Hyperthreading' är det största argumentet.

Permalänk
Avstängd

tackar så mkt för din tid Tanax!

det blev totalt 31.373kr tillsammans med Promise Pegasus R4 4 TB (4 x 1 TB) RAID System, som kostar: [+ 7.990,00 kr]

och jag valde 128 GB SSD-hårddisk [+ 2.275,00 kr], processorn kunde man inte välja, men den har i5 i sig redan.
en extern optical drive vill jag helst slippa, vill ha en superdrive som är inbyggt.

men iaf ca: 31.373kr kmr det kosta totalt. är det nu prisvärt?

Permalänk
Medlem

Om det är prisvärt eller inte är upp till dig att bestämma eftersom det är dina pengar.

Mac mini, macbook pro eller macbook air väljer du efter vilken typ av dator du behöver
- En vanlig stationär dator med relativt mycket kraft = mac mini
- Bärbart med mer kraft och framför allt ram = macbook pro
- Riktigt bärbart = macbook air

Thunderbolt display har jag aldrig använt men den verkar riktigt fin samtidigt som det är praktiskt om du har en bärbar dator då allt stationär kopplas in i skärmen och sedan går via TB kabeln.

Det jag inte anser prisvärt är pegasus raiden för om du i princip bara ska kolla på film så räcker usb2. Sedan är det klart att pegasus är sjukt mycket snabbare om du ska redigera film eller föra över fram och tillbaka konstant. Om du väljer mac mini skulle jag definitivt inte köra ssd raid, visserligen borde det bli snabbt men det känns som att det borde bli billigare att köpa fina ssd diskar själv i efterhand om du upptäcker att du har behovet snarare än att köpa apples dyrare diskar.

Hoppas att du får ihop ett paket du blir nöjd med!

Permalänk
Avstängd

japp, laptoppen kmr inte ha tillräckligt med utrymme för mina filmer/musik, därför behöver jag en pegasus raid,
det kommer överföras mycket från pegasus till laptoppen, eller kan man se filmer direkt via pegasus raiden utan att överföra till laptoppen? eller måste man först överföra till laptoppen innan man kan se filmen?

Permalänk
Medlem

Du kan ha filmen (1080p) på en 2TB usb2 disk och det kommer flyta på fint också (jag är ganska säker på detta men någon kanske kan rätta mig annars). Det blir mycket billigare att ha 2st 2TB usb2 diskar än en pegasus raid om du enbart är ute efter att ha det som lagring för filmer. Men känner du att du vill ha det senaste och snabbaste och att pengar inte är ett bekymmer så kan du köra på raiden.
Men jag skulle hellre sparat de pengarna nu och köpt en liknande raidlösning om något år när man förhoppningsvis kan få 12TB för halva priset mot vad 4TB pegasus raid kostar nu.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt en Pegasus. Visst, den är riktigt snabb, men den är allt annat än bärbar. Köp en NAS istället så att du kan komma åt dina filmer överallt.

Permalänk

Herregud att köpa en thunderbolt NAS känns väldigt onödigt om man inte håller på med ljud/film-redigering eller liknande med extremt stora scratch filer som behöver extrem hastighet i form av raid 0/10 eller liknande system. För lagring har jag en NAS över gigabit och jag för över till den genom vanlig nätverkskabel med ca 90-100MB/s, kan säga att det går inte mycket snabbare med en intern disk och rent teoretiskt så ska man kunna komma upp runt 125MB/s över gigabit ethernet, bra skillnad mot USB 2 där du har ett teoretiskt max på 60MB/s men i praktiken ligger det runt 30MB/s p.g.a. flera anledningar t.ex. gör usb massa checkar hela tiden, kan bara skicka åt ett håll åt gången, har högre latency, osv. Inga problem att streama 1080 HD film till min MacBook Pro över ethernet, funkar t.o.m. över w-lan men då krävs också att du har en bra router och bra mottagning. Men med ethernet-kabel bör det aldrig vara några problem.
Tycker du som jag att det är kul att byggar datorer så kan du ganska billigt bygga en liten NAS med en Intel Atom, AMD Fusion eller liknande och annars finns det rätt många färdiga lösningar som jag kan tänka mig är bra mycket billigare.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]