Permalänk
Medlem
Skrivet av mujun:

Ok, jag har förstått att det inte är bra för datorn att bli för kall. Finns det inget man kan göra för att den skall bli varmare än noll grader då? En doppvärmare som ligger i en av slottarna vid hddnarna? Någon annan lösning? Det borde ju inte vara så speciellt svårt att lyckas hålla tempen över noll grader med någon form av värmekälla?

Jag har tidigare tänkt att flytta datorn till hallen och in i en garderob, men då måste jag köpa minst 10 meter monitorsladd och usbsladd. Har räknat det till en tusenlapp. Ställer jag ut den på balkongen måste jag bara köpa någon enstaka meter monitor+usb-sladd.

Nej det är inte så svårt - gäller bara att göra det! Ett annat problem är kondens och fukt på moderna moderkort är verkligen no-no - strömsätter du ett fuktigt moderkort som inte är lackat så är risken för skador mycket stor.

Stoppa in en frostvakt i lådan så fungerar det säkert bra! http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=158413524

Permalänk
Rekordmedlem

Med tanke på att datorn i sig producerar värme så räcker det bra med en isolerad låda som den står i, att sätta in tillskottsvärme är bara dumt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset bengt-re! Då känns det som att problemet är löst. Frostvakt - vilken smart grej, visste inte att det fanns. Och att den var så pass billig gör det hela inte sämre Då gäller bara att jag fattar vad jag ska ha för kablar och strömbrytare till förlängning av startknappen.

mrqaffe - men det förutsätter ju att datorn står på 24/7, och det vill jag inte.

Permalänk
Medlem

rekommenderar fortfarande verkligen inte att ha datorn utomhus dygnet runt i regn o allt möjligt, men du gör som du själv vill :/

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Fick detta förklarat för mig när det begav sig att bygga en bildator.

Alla kablar har motstånd, ju längre eller grövre kabeln är desto större motstånd.
Har man tillräckligt lång sladd så kommer moderkortet att tro att brytaren är på hela tiden.
Jag löste det smidigt med ett vanligt 12volts relä. Finns att köpa lite överallt inkl Biltema för en liten slant!

När det gäller att ha något utomhus så är det en dålig ide. Temperaturskiftningar, skadedjur och insekter är de största bovarna.
Kabeldragning kan också ställa till det. Dålig ide!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Fick detta förklarat för mig när det begav sig att bygga en bildator.

Alla kablar har motstånd, ju längre eller grövre kabeln är desto större motstånd.
Har man tillräckligt lång sladd så kommer moderkortet att tro att brytaren är på hela tiden.
Jag löste det smidigt med ett vanligt 12volts relä. Finns att köpa lite överallt inkl Biltema för en liten slant!

När det gäller att ha något utomhus så är det en dålig ide. Temperaturskiftningar, skadedjur och insekter är de största bovarna.
Kabeldragning kan också ställa till det. Dålig ide!

Nej, en lång kabel kommer i sämsta fall ha för stort motstånd så att den inte fungerar att släppa igenom strömmen, då kommer datorn inte att starta då modetkorter inte känner att knappen trycks in(dvs att strömmen flödar genom sladden)

Som jag fattar dig menar du att en för låg sladd med stort motstånd kommer leda till att strömmen alltid flödar igenom, vilket alltså är fel. Dock kanske jag tolkar dig fel då det var lite otydligt, beklagar i sådana fall!

En grov kabel har dock lägre motstånd än en tunn kabel såvida det är samma kabel i övrigt (material mm)

Permalänk
Medlem

Kan ha uppfattat det fel men killarna på cartft menade att jag skulle köra med ett relä istället för att dra en kabel från skuffen till brädan. De förklarade det med att det handlade om för lång kabel/motstånd. Kan försöka gräva fram mejlet, men de menade att man skulle undvika att göra denna kabel längre än 1 m.

Som du kanske märker som pratar jag i nattmössan förmedlar dock budskapet jag själv fick en gång i tiden!

Permalänk
Rekordmedlem

Du är säker på att det inte har något att göra med en funktion som stänger av datorn så den inte drar ur bilens batteri om du glömmer den på? där är ju ett relä ganska praktiskt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ganska säker... ifragasatte det aldrig.
Kopplade relät till centrallåset i bilen, när dörrarna låstes upp så startade datorn, när dörrarna låstes så släcktes datorn. DET är praktiskt!

Permalänk
Medlem

När balkongdatorn är död och du ska köpa en ny kom då ihåg att välja ett tyst chassi och tysta fläktar!!!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Om vi bortser från alla diskussioner om huruvida det är bra att ha datorn ute eller inte, är det inte värt att kolla om moderkortet funkar via wake-on-lan? Hyfsat säker på att det finns mobila applikationer för det med.

Permalänk
Medlem

Voultner - ja verkligen. Hälften av inläggen i den här tråden har skapats av enskilda personer som inte har en aning. Men ändå känner sig tvungna att skriva angående ute-inne-frågan som jag inte ens ställt "Ja!" "Nej!". Jesus. Jag HAR wake-on-lan! Men har ingen aning om vad det betyder? Vet du och kan förklara?

Vänta.. måste skriva något.. JA!... nej, jag menar... NEJ! osv.

Permalänk
Medlem

Wikipedia har en utmärkt artikel angående ämnet: http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN
Men kortfattat så innebär det att en annan enhet i ditt nätverk (Dator, Smartphone) skickar ett meddelande till den avstängda datorn att vakna till liv igen. Kanske värt att kika på?

Permalänk
Medlem

Grymt tips. Har redan hittat appar till iphonen för det. Tack, tack, tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mujun:

Json_81 - Har du lust att länka till typ clas ohlson om vilka kablar jag behöver köpa för att förlänga? Sen är det väl bara att köra eltejp och tvinna istället för att löda? Hänger inte med exakt på kortslutningsgrejen, som uppenbarligen verkar ganska viktig. Så, länka gärna till både vilka kablar jag behöver och vilken typ av strömbrytare. Personligen älskar jag den här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164028529

Den där "funkar" men bara om du slår den fram och tillbaka snabbt för att starta datron. Om du bara slår om den så kommer datorn stänga av sig själv efter 5 sekunder igen. Det är som om du skulle hålla in powerknappen och inte släppa, det är ingen bra idé

Men om du verkligen gillar den där så kan du absolut använda den, men tänk på att du måste slå på sen av den direkt för att starta datorn.

Och vad gäller det du sagt om att göra en liten låda: låter vettigt. Du kan säkert dra diod för Hårddisk/power on, resetswitch, om du vill. Säkert fläktcontroller också. Är man händig kan man göra det mesta själv. Elfa och Clasohloson så är du redo för allt!

Lycka till med datorn

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mujun:

Är det på riktigt ett problem med is och värme så kanske en lösning där datorn står i viloläge lösning på båda problemen? Lika med att jag slipper tänka på startknapp och eventuella kylproblem? Ni som är datorintresserade och har datorerna på dygnet runt - skadar inte det datorn i långa loppet att inte få vila?

Nej det skadar inte datorn alls att stå på detsamma för i stort sett all elektronik med.
Det mest skadliga för dator,elektronik (inom normala arbetsförhållanden) är uppstarten då allt ska ha ström samtidigt och kondingar ska fyllas på etc,etc.
Det är samma sak med en hårdisk.
Om vi tar tex en hd som snurrar dygnet runt och har 5-10 spinups på 4-5 år och en annan som går 6 timmar om dan men har 4000-6000 tusen spinups på 4-5 år ja då skulle jag låta MYCKET mera på den som alltid stått på då den troligen har 50% mindre slitage än den andra hd'n.

Går vi utöver normala arbetsförhållanden så finns det en hel del saker som är mer skadligt än en uppstart av sytemet.
Tex för hög volt (blixtnedslag,etc) kortslutning (vatten bla) värme (beroende på komponenter 70-100+°).
Som ett exempel kan vi ta extrem överklockning då vcore (volt) kan bli för hög och även värme vilket kan leda till att processorn bryts ner inifrån och således blir sämre o sämre med tiden.

Men så länge det inte är nån extrem OC heller för hög värme så mår allt endast bara bra av att stå på.

Faran med att ha skiten stå ute är både kyla och frost (vilket är fruset vatten).
Kylan för hårddiskar,fläktar (allt som snurrar och behöver smörjning) som inte får rätt smörjning (om dom ens orkar snurra) då oljan är för tjock testa att lägga in tex raps,oliv,motor oljan i frysen över natten så ser du.
Sen frosten för elektroniken det finns elektronik som fungerar i frost MEN då är dessa tex lackade kan även vara limmade vilket endast finns i elektronik som är gjort för minus grader,vatten och är väldigt mycket dyrare än en likadan pryl som ej är lackad.
Ett exempel kan vara ett usb minne (enbart kretskortet,kontakt) häller man epoxy så att epoxyn täcker all el så är det vatten säkert vilket man lätt kan göra själv.

Själva frosten är ju inte det stora problemet utan det är ju när frosten smälter till vatten det STORA bekymret kommer!
Om det skulle vara så pass kallt att frosten inte smälter alls på något ställe så borde en dator kunna fungera ok.
MEN hur många Watt värme ger inte en processor,grafikprocessor ifrån sig vid belastning det är ju ett par watt.
Jämför med tex en 15,25,40,60Watt vanlig glödtråds lampa om du hade den ute,frysen i 20- hur länge tar det innan den vore frost fri?
Sen finns ju problemet med att moderkort,grafikkort inte har samma temp över hela ytan så det kan ju börja bildas frost på en del som sen smälter när cpu,gpu börjar arbeta mera.

Så skulle jag ha en dator ute (utan hd,fläkt) så om det vore +7-8° och högre så skulle jag kunna stänga av den (om jag är säker på att det inte ska bli kallare).
Under +7° då vore jag inte alls säker och under +3° aldrig att jag skulle våga slå av den.
Och sen hur låg temp går det åt för att frost ska börja bildas på det kallaste stället i datorn?
Så det enda rätta vore en tempraturstyrd "box" men ska man köpa?(troligen många tusenlappar) bygga?(billigare men hur mycket?).
Den måste ju klara att hålla allt i den i plus° inte bara i 20-25 minus° utan även ha ventilation när det är varmt ute så inget går upp i rök pga för hög temp.
Så min gissning är att det skulle kosta en jävla massa för att få till det och sköta tex ventilationen manuellt visst det kan ju gå MEN om du råkar glömma det (ej hemma,sjuk,tänkte inte på´t) och nån av tex cpu,gpu,psu skulle paja för för hög värme? Hade det inte varit billigare med 3-4 tystare fläktar + lite ljuddämpning?

Visserligen är ju detta bara mina tankar men va fan förhoppningsvis räddar det väl nån jävel nån gång

Men känner du dig trygg så kör på för alldel.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Så länge den inte står på en inglasad balkong så måste det vara ett skämt. Sen är det höst nu.
Tror att värmen kan vara till nytta inomhus istället.

Permalänk
Antielefant

Även på en glasveranda blir det ett livsfarligt ställe för en dator. Luftfuktigheten utomhus är inte att leka med och inga lager gillar att jobba i minusgrader.

Betydligt billigare lösning att köpa ett tyst chassi istället.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ok, så om jag låter datorn stå på 24/7 och har en frostvakt i + bygger in datorn i ett litet träskåp så är kylan inget problem alltså?
Kanske bör förtydliga - jag har ingen fransk balkong. Jag har en stor balkong, med djupt tak och cementväggar på sidorna. Inget regn från sidorna och inget regn når in längre än 50% av balkongens djup.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen lust att köpa ett nytt chassi eller nya fläktar. Det är ingen ny dator så jag har inte lust att satsa på det. Dessutom står datorn ½ meter från skärmen och eftersom jag bygger musik och har en mikrofon en meter från datorn vill jag ha det absolut tyst. Inte någon sänkning av ljudet. Jag vill ha det absolut knäpptyst. Capiche?

Permalänk
Medlem

Ang luftfuktighet utomhus så är det ju ett problem under sommaren. Kall luft bär mycket litet fukt. Det är med all säkerhet fuktigare inomhus än utomhus under höst/vinter. Alltså - sommarproblemet med luftfuktighet och värme är ett senare problem. Det förstår jag faktiskt, att datorn inte mår bra av att stå på balkongen under varma dagar pga fukten och värmen. Men nu gäller min undran höst och vinter.

Permalänk
Medlem

Luftfuktigheten är ett relativt begrepp
Som många andra har sagt så är det främst temperaturskiftningar (kondens) samt skadedjur/insekter som är ditt största problem.
WOL funkar alldeles utmärkt, men jag har bara haft strul med billiga inbyggda NICs. Kör på ett kvalitetsNIC från ex Intel!

Permalänk
Medlem

Temperaturskiftningar i en trälåda med frostvakt, hur går det till?

Skadedjur/insekter i min dator under höst och vinter? Vilka då? Och på vilket sätt skadar en insekt min dator till skillnad från exempelvis damm i en dator inomhus? Jag har väldigt svårt att tro på att insekter i en dator under vintern ens skulle existera.

WOL verkar vara ultimat lösning på mitt problem. Dessutom helt gratis!

Permalänk
Medlem

Förklara gärna: "Luftfuktigheten är ett relativt begrepp". På höst och vinter är luftfuktigheten minimal. Jämför känslan i hyn under sommar och vinter. Under vintern skrynklas hyn ihop och faller nästan av ansiktet pga den torra luften.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av mujun:

Ok, så om jag låter datorn stå på 24/7 och har en frostvakt i + bygger in datorn i ett litet träskåp så är kylan inget problem alltså?
Kanske bör förtydliga - jag har ingen fransk balkong. Jag har en stor balkong, med djupt tak och cementväggar på sidorna. Inget regn från sidorna och inget regn når in längre än 50% av balkongens djup.

Jo, 110% relativ luftfuktighet är ett bekymmer oavsett. Sedan kan en frostvakt inte kompensera för att flera 120mm-fläktar drar in -30-gradig luft direkt mot hårddiskar och grafikkort, att fläktlagren som gör detta fryser sönder eller att kretskorten krymper och bryter sönder lödningarna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag ska ha datorn i en trälåda. Har du fuktig luft på vintern så kan jag bara gratulera. Man kan ju bara önska.

Permalänk
Medlem

Är det ljudet som irriterar = Ljudisolera
Är datorn i vägen för dig = Sälg skiten och köp en laptop

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Man kan nog konstatera att TS vill ha datorn på balkongen. Dina alternativ är:

* WOL
* 12v relä
* Förlängd USB/Wake on Mouse, Wake on Keyboard etc

Har du uttag på balkongen? Du kan koppla in en trådlös brytare typ Nexxa för 199 kr hos Classe.
I BIOSet väljer du att datorn slås på efter strömavbrott. Kör likadant i min HTPC.

Permalänk
Medlem

Angående BIOS och Wake on (PS2) Keyboard.
Det finns också en bios inställning som bestämmer hur datorn ska göra efter ett strömavbrott,
dvs ska den starta upp igen när strömmen kommer tillbaka, slå av istället eller tillbaka till senast läge (av/på).
I mitt bios så finns den under Power-fliken och APM Configuration-menyn.
"Restore on AC Power Loss [Power off]"

Jag har satt den till "Power On" vilket gör att datorn startar så fort jag slår på grenuttagets strömbrytare.
Någonting liknande skulle kunna funka även i ditt fall. Grenuttaget har du då inomhus och sedan en skarvsladd ut till datorn på balkongen, alternativt skaffar du en skarvsladd med inbyggd strömbrytare.

Fördelen är väl att du då slipper ha strömmen på ut till datorlådan på balkongen då du inte använder datorn.
I vissa hus finns det t.o.m uttag utomhus för balkongbelysning/infravärme som är kopplad via en strömbrytare.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3