Permalänk
Medlem

Coolt bygge

Då kan du ju ha en en liten motor som petar till en hink med skit så den ramlar ner i huvet på en ev inbrottstjuv också. Hoppas den inte buggar sig bara och ramlar ner på dig en dyster måndagsmorgon i november.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas du använt någon rfidvariant med Challenge-response. De "vanliga" 125/134.2 khz taggarna är busenkla att klona.. Coolt bygge hursomhelst

Visa signatur

fire walk with me.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag skäms lite smått för den magra uppdateringen när ni har visat sådant intresse och stöd! Ha en trevlig söndagkväll!

Skrivet av fille3002:

Nice bygge! Tänk på att det fortfarande inte är helt säkert bara.

Vad tycker du behöver förbättras?

Skrivet av usilusken:

Coolt bygge
Då kan du ju ha en en liten motor som petar till en hink med skit så den ramlar ner i huvet på en ev inbrottstjuv också. Hoppas den inte buggar sig bara och ramlar ner på dig en dyster måndagsmorgon i november.

Så bra programmerare är jag inte att jag skulle våga bygga en sådan funktion

Skrivet av Leloy:

Hoppas du använt någon rfidvariant med Challenge-response. De "vanliga" 125/134.2 khz taggarna är busenkla att klona.. Coolt bygge hursomhelst

Nope, använder vanliga RFID-taggar. Tanken bakom detta är jag kan samma tagg till jobb, kunder, serverhall och hemmet. Och för att klona min tagg måste du komma inom 10 centimeter från mig, veta var jag bor, samt givetvis veta om att jag överhuvudtaget har ett RFID-lås. Om jag var en inbrottstjuv med kokain-abstinens skulle jag troligen bara slå in fönsterrutan.

Skrivet av jycken:

Ingen update? Har dörren gått i baklås så du inte kommer in och kan jobba vidare eller?

Very funny!
Dörrlåset har nu varit igång i en vecka. Alla gånger jag lämnat hemmet har jag haft nyckel med mig, utom två gånger. Gissa hur nervös jag var då! Men ta i trä, det har fungerat utan problem hela tiden.

Permalänk
Skrivet av Supreme8001:

Jag skäms lite smått för den magra uppdateringen när ni har visat sådant intresse och stöd! Ha en trevlig söndagkväll!

Vad tycker du behöver förbättras?

Så bra programmerare är jag inte att jag skulle våga bygga en sådan funktion

Nope, använder vanliga RFID-taggar. Tanken bakom detta är jag kan samma tagg till jobb, kunder, serverhall och hemmet. Och för att klona min tagg måste du komma inom 10 centimeter från mig, veta var jag bor, samt givetvis veta om att jag överhuvudtaget har ett RFID-lås. Om jag var en inbrottstjuv med kokain-abstinens skulle jag troligen bara slå in fönsterrutan.

Very funny!
Dörrlåset har nu varit igång i en vecka. Alla gånger jag lämnat hemmet har jag haft nyckel med mig, utom två gånger. Gissa hur nervös jag var då! Men ta i trä, det har fungerat utan problem hela tiden.

RFID i sig är inte så himla säkert. https://media.defcon.org/dc-18/video/DEF%20CON%2018%20Hacking...

(jag tror det är den, orkar inte vänta en timme på att ladda - hurra för felia)

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Förstår att din plast/akryl/plexi skiva sprack, det gör dom nästan alltid
Kör på polykarbonat/makrolon/lexan i stället, det spricker inte.

Sen känndes låset väldigt jävla as dyrt för sitt syfte.

Jag hade nog kört med någonting billigare, typ någonting sånt.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

coolt! nån som vet om det finns hänglås med RFID?

vore lite fräckt att ha i skolan och låsa upp skåpet med mobilen!

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

RFID i sig är inte så himla säkert. https://media.defcon.org/dc-18/video/DEF%20CON%2018%20Hacking...
(jag tror det är den, orkar inte vänta en timme på att ladda - hurra för felia)

Mycker intressant video, tack för länken.
Men om jag inte missförstår videon totalt, så beskriver den en helt annan typ av RFID tag (900MHz med inbyggd passiv elektronik som är intelligent nog att anpassa sig efter rådande förhållande). Jag använder 125KHz taggar, vars avläsningsmöjlighet sjunker extremt kraftigt när avståndet ökas.

Rätta mig gärna om jag har missuppfattat.

Permalänk
Skrivet av Supreme8001:

Mycker intressant video, tack för länken.
Men om jag inte missförstår videon totalt, så beskriver den en helt annan typ av RFID tag (900MHz med inbyggd passiv elektronik som är intelligent nog att anpassa sig efter rådande förhållande). Jag använder 125KHz taggar, vars avläsningsmöjlighet sjunker extremt kraftigt när avståndet ökas.

Rätta mig gärna om jag har missuppfattat.

Det kan mycket väl stämma. Oavsett vilket så är det säkrare än ett pin/tumbler lock.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Mer såna här trådar på swec.. mycket intressant 5/5 helt klart! Ska bli spännande att se slutresultat!

Permalänk
Medlem

Hur kommer man ut/in vid strömavbrott?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Mycket intressant! Väntar ivrigt på mera..

Permalänk

Trevligt bygge. Vart köpte du touchscreenen?

Permalänk

Känner ett visst vill-ha-begär när jag ser dina bilder! Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Imponerande!

Följer detta med spänning varje kväll, har redan blivit ett måste av det Hur styr du designen till GUI:t? HTML/CSS?

Permalänk
Medlem

Måste säga att det är ett väldigt häftigt bygge du håller på med! Riktigt intressant att följa!

Skrivet av pecill:

Precis, är en fråga jag också tänkt på?

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Går att öppna med nyckel också.

Permalänk

Otroligt imponerande!

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=GsfZT6X7weg
Access Denied samt
http://www.youtube.com/watch?v=1STEV4nXHaI&NR=1
En Welcome-fras i samma härliga Umbrella-anda=) Du kan ju även lägga till en Umbrella-logo i bakgrunden på GUI;)

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67-M B3 Processor: Intel i5 2500k @ 3,3GHz Grafikkort: XFX Radeon HD6970 2048MB Internminne: Corsair 8GB Vengance 1600MHz LP Nätagg: NZXT HALE90 750w 80+ Gold HDD: Samsung Spinpoint 1Tb
Fraktfritt Inet.se: http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk

det är ju en fetingmarkering "jag är nörd och är GALET stolt över det" bra iofs. kul initiativ. och det jag sett hittills är jävligt proffsigt gjort (nåja kanske inte betongväggen men där kompenserar manlighetsbeviset ). önska man kunde lura päronen att låta en sätta in nå sånt på ens egen dörr :P.

Däremot skulle jag rekomendera en aning större inställningsknappar i meny, eller snarare, om inte du tänker att hela raden ska vara knappen utan bara ikonen. Jag tänker i det här fallet på att skärmen är precis vid dörren, och där har man en tendens att vara lite stressad. Då är det bra med lite övertydlighet

Visa signatur

Lian V3000 plus | Asrock x870e Taichi | AMD 9800x3d, Watercool IV Pro| G.Skill Trident Z5 Neo RGB 32GB @ 6000 MT | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | LG UltraGear 34GN850-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pizzabulle:

Access Denied samt
En Welcome-fras i samma härliga Umbrella-anda=) Du kan ju även lägga till en Umbrella-logo i bakgrunden på GUI;)

Snarare

http://www.youtube.com/watch?v=2dZy3cd9KFY&feature=related

När tjuven försöker komma in

Permalänk

Kanske vore en bra ide med att ha någon specifik bakgrund för när dörren är olåst, och en helt annan när den är låst. Tänker mig att man långt ifrån vill kunna se om dörren är låst eller olåst utan att behöva gå nära för att se.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Är det yttervägg på baksidan så måste du isolera riktigt annars finns risk för kondens & kallras å de vore ju lite tråkigt.

Permalänk
Skrivet av Kvillen:

Finns det någon Access granted från HL?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67-M B3 Processor: Intel i5 2500k @ 3,3GHz Grafikkort: XFX Radeon HD6970 2048MB Internminne: Corsair 8GB Vengance 1600MHz LP Nätagg: NZXT HALE90 750w 80+ Gold HDD: Samsung Spinpoint 1Tb
Fraktfritt Inet.se: http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk

Riktigt roligt idé, har länge haft viljan att kunna göra något liknande.

Håll oss uppdaterad.

Permalänk
Medlem

Jävligt häftigt!

Istället för att superläsa tråden snabbt, i brist på tid, frågar jag en ev. redan ställd fråga åter.
Det är alltså till ytterdörren? Om någon förstör skärmen kommer du inte in?
Snyggt, häftigt, nästan lite framtida hur som. Bra jobbat!
Själv hade jag inte ens varit nära i att få ihop allt det där.

Med vänliga hälsningar,
Richard

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Jävligt häftigt!

Istället för att superläsa tråden snabbt, i brist på tid, frågar jag en ev. redan ställd fråga åter.

Med vänliga hälsningar,
Richard

Skärmen används väl bara för handhavande/läsa väder epost & liknande öppna låsa gör man väl via RFID "tagg" som man kan sätta i vad som helst egentligen (liten "plupp" typ) finns färdiga till bland annat ASSA stor som en femkrona ca~.
Men den kan troligtvis läggas under skalet på mobilen eller liknande.
Vet inte riktigt författarens lösning men det jag pratar om är passiva läsare kanske finns andra lösningar.

Permalänk
Medlem

Skitsnygg lösning. Vi arbetar på jobbet med ett projekt där taggen istället ska lämnas från telefonen - bara inte så många telefoner som har stöd för det än. Folk som säger att RFID är osäkert osv kan ju lägga ner. Även om du skulle få min tagg så har du inte den blekaste aning om vilken dataidentifierare jag har i min läsare om du inte har tillgång till mitt datorsystem. Och har du tillgång till det så är du redan i mitt hus

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk

Sjukt coolt!
Synd att man inte har kompetensen att göra det själv, får hoppas att det kommer enklare lösningar om några år. RFID borde ju bli vanligare och vanligare

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinden:

Följer detta med spänning varje kväll, har redan blivit ett måste av det Hur styr du designen till GUI:t? HTML/CSS?

Yes. GUI:t är en webbsajt som jag tänkt ska köras fullscreen på LCD-touchscreenen. Har inte kommit så långt med designen, men målet är att det ska vara hyfsat enkelt att styra det mesta med CSS.

Skrivet av LillOgi:

Måste säga att det är ett väldigt häftigt bygge du håller på med! Riktigt intressant att följa!
Precis, är en fråga jag också tänkt på?

Dörren kan låsas upp precis som vanligt med nyckel. På insidan sitter en ett vanligt vred som även det kan användas.

Skrivet av Pizzabulle:

Access Denied samt

Att använda ljud tänkte jag inte på från början, men du och många andra har ju insett hur coolt det kan bli att använda ljudeffekter. Hoppas jag blir klar snart med programmeringen så att jag kan leka med lite ljudeffekter

Skrivet av T.sripakdee:

det är ju en fetingmarkering "jag är nörd och är GALET stolt över det" bra iofs. kul initiativ. och det jag sett hittills är jävligt proffsigt gjort (nåja kanske inte betongväggen men där kompenserar manlighetsbeviset ). önska man kunde lura päronen att låta en sätta in nå sånt på ens egen dörr :P.

Däremot skulle jag rekomendera en aning större inställningsknappar i meny, eller snarare, om inte du tänker att hela raden ska vara knappen utan bara ikonen. Jag tänker i det här fallet på att skärmen är precis vid dörren, och där har man en tendens att vara lite stressad. Då är det bra med lite övertydlighet

Skrivet av Fredarp:

Är det yttervägg på baksidan så måste du isolera riktigt annars finns risk för kondens & kallras å de vore ju lite tråkigt.

Helt rätt, jag måste ha koll i början om fuktig luft tränger in. Än mer viktigt är att hålla koll på temperaturen med tanke på hur mycket elektronik det ska klämmas in i hålet.

Skrivet av inkui:

Jävligt häftigt!

Med vänliga hälsningar,
Richard

Yes, låset sitter i ytterdörren. Men skärmen sitter på insidan. Jag känner att idén med en "lås upp"-knapp i GUI´t inte vore lika lyckad om skärmen satt på utsidan.
Dörren och elektroniken kan operera självständigt utan kontakt med datorn, vilket var ett design-mål eftersom en dator förr eller senare crashar.