Anlita företag för att rädda data från kraschad hårddisk?

Permalänk
Medlem

Anlita företag för att rädda data från kraschad hårddisk?

Hej!

Jag sitter och felsöker en kollegas externa 2,5 tums-hårddisk. Jag är ganska van vid att felsöka hårddiskar och brukar rätt enkelt kunna ta reda på om jag kan rädda data från disken. I det här fallet går det inte, då hårddisken är fysiskt sönder vilket visar sig genom att motorn låter lite grann men inte kan spinna igång (Jag har naturligtvis testat att plocka ur disken ur det externa chassiet och koppla in den via en USB-adapter, dessutom ser kretskortet helt ut) . Normalt sett ser jag det som att det är sådana här fel som gör att hårddiskens innehåll för alltid är förlorat och att den bör förpassas till lämplig byrå- eller skrot-låda.

Kollegan vill ändå väldigt gärna kunna få tillbaka sina foton och därför undrar jag vad det kan kosta att låta ett företag rädda innehållet? Framför allt undrar jag om det finns någon som har personlig erfarenhet av att anlita företag för sådant och kanske har någon rekommendation? Jag har själv sett priser mellan 4000-10000 kr för den här typen av fel?

Tacksam för råd!

Visa signatur

Akta så att du inte trillar i drickat!

Permalänk
Medlem

Jag känner endast till 2 företag, varav en som jag har anlitat via jobbet.

http://www.ibas.se pris 5000-10000 kr privatpersoner. Jag har anlitat dom åt företagskunder via jobbet, och har bara bra erfarenhet av dom. Jag har dock inte anlitat dom åt privatpersoner pga priserna som ingen velat betala.
http://www.ahlbergdata.com - Har aldrig skickat något dit via jobbet eller privat. ungefär samma priser som ibas.

Notera att båda tar en analysavgift på 1300-1500, så man kan få reda på om det går att göra något + pris på räddning. Så kan ju bli "billigt" om det är en enkelt fel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Ja, då känns det ju som att priset hamnar där någonstans. Då jag säkert vet att det är ett mekaniskt fel på hårddisken så kommer det ju kosta minst 5000-10000 kr om någon data ska räddas, då känns det inte som att det är värt att låta dem analysera den. Det känns som att en analys bara bekräftar det jag redan vet och att kostnaden blir minst runt 5000 kronor.

Jag får låta min kollega överväga kostnaden, för egen del hade det inte varit värt pengarna. Man får hoppas att det blir en läxa och att hon i framtiden ser till att ha sina viktiga filer på mer än ett ställe.

Tack för ditt svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas du påpekat backup för henne innan. Låt henne grina en stund (förbannad på folk som inte lär sig att ta backup). Så låt detta bli en läxa för henne i framtiden. Jag kan dock garantera att det kommer hända igen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Hoppas du påpekat backup för henne innan. Låt henne grina en stund (förbannad på folk som inte lär sig att ta backup). Så låt detta bli en läxa för henne i framtiden. Jag kan dock garantera att det kommer hända igen.

Jag känner inte henne tidigare egentligen, men jag brukar hjälpa kollegor med deras problem med datorer lite då och då. Hälften av det jobbet brukar vara att fixa själva problemet och den andra hälften att lära folk hur man använder och inte använder en dator för att slippa fixa samma sak igen. De allra flesta fel är ju användarfel eller börjar med ett användarfel helt enkelt. Det känns inte som att alla "normala" Svenssons därute har lärt sig att en hårddisk inte fungerar i evigheter heller. Hade den här tjejen haft backup på sina fotografier så hade det ju varit en utgift på 500 kr för att köpa en ny hårddisk, nu kostar det minst 10 gånger så mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Antingen är det motorn som är slut eller så har det blivit så varmt så lödningar har släppt på kretskortet.
Det sista behöver inte synas utan kan vara små sprickor bara..
Lagade två grafikkort till en bärbar dator åt en kompis för ett tag sedan..
Han hade köpt ett "nytt" grafikkort när det som satt i gick sönder. Dock tog det inte länge förrän
det "nya" också gick sönder. Hur som helst så "bakade" jag dem i ugnen.. 7-8 min i 175 grader.
Bägge fungerade igen..
Om det är ett sådant fel så kan det ju vara värt att prova, om hon ändå kastar hd:n..
Googla på "Baka grafikkort" så får du lite länkar att gå på..
Det är ju ändå kretskort som kretskort.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD