Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/6308746/be-quiet-darkrock-pro-c1 denna funkar för ditt ändamål om du inte gillar noctua, annars kör på vattenkylning men där måste du också byta fläktarna för att få den tyst

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred || PSU: Antec CP-1000 || Processor: Core I7-970 hexacore @ 4.6Ghz + Noctua NH-D14 || Mobo: Asus Rampage III Extreme || Ram: 24GB G.Skil Ripjaws @1500 Mhz 20-9-9-9 1T || Grafikkort: 2X HD6970 CF @950/1450 || HDD: Corsair F90 SSD + WD Raptor 150

Permalänk
Medlem

Har letat runt lite mer sen igår och Xigmatek Aegir var intressant med, samma stuk som de flesta, men två staplade heatpipes för att få mer koncentrerad spridning i basen. Den ligger tvåa på Frostytechs lista över kylare för AMD 125Whttp://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=739376

Men NH-D14 är ju med i toppen också som sagt (8 på den listan), jag har den kvar som backup i bakhuvudet iaf. Men Aegir klår den med någon grad eller två även på andra testsidor och håller samma eller lägre ljudnivå.

Tror jag passar på Vattensystemen den här gången, just för att helt eliminera risk för olyckor. Luftkylare på den här nivån är ju väldigt bra ser det ut som.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

varför köra stora fläkt kylningar skaffa corsairs vattenkylningar istället >_>

Permalänk

Jag kör på Antec Kuhler hnågonting, den som är typ exakt som corsair h50.
Fungerar perfekt på 4.1ghz

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Har letat runt lite mer sen igår och Xigmatek Aegir var intressant med, samma stuk som de flesta, men två staplade heatpipes för att få mer koncentrerad spridning i basen. Den ligger tvåa på Frostytechs lista över kylare för AMD 125Whttp://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=739376

Men NH-D14 är ju med i toppen också som sagt (8 på den listan), jag har den kvar som backup i bakhuvudet iaf. Men Aegir klår den med någon grad eller två även på andra testsidor och håller samma eller lägre ljudnivå.

Tror jag passar på Vattensystemen den här gången, just för att helt eliminera risk för olyckor. Luftkylare på den här nivån är ju väldigt bra ser det ut som.

hmm udda, jag kollade ett par reviews på Xigmatek Aegir och på alla jag läste va NH-D14 både svalare och tystare än Xigmatek Aegir

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

hmm udda, jag kollade ett par reviews på Xigmatek Aegir och på alla jag läste va NH-D14 både svalare och tystare än Xigmatek Aegir

Tittade lite mer och det är ju i princip en grad och en dB det skiljer mellan dem, och Noctuan ligger väl bättre till i fler test även om några har placeringarna tvärtom.

http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?p=2027465
Silver Arrow kanske är intressant med, bygger ju på samma dubbel-tornsprincip som NH-D14, men med 4 tjocka heatpipes istället för fler smalare. Passar iaf i chassit jag ska ha men finns ju inte i lager än, vad jag kan se.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av doskrille:

varför köra stora fläkt kylningar skaffa corsairs vattenkylningar istället >_>

Om en fläkt går sönder stänger datorn av för överhettning, om vattenkylning går sönder, stänger datorn av för gott X)

Även om det är väldigt liten chans och företagen dessutom brukar ersätta för skadade delar ifall det händer en olycka så är ju frågan om det är värt det när de kostar lika mycket, låter lika mycket eftersom det är samma fläktar man får ha på radiatorn och sen kyler ungefär lika.

Hade de haft någon markant fördel förutom storleken på själva kyldelen, kanske de hade varit mer intressanta, men testerna säger ju att de inte slåss med de stora tornkylarna?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Om dina kärnor är 56vid full load så är CPU-tempen egentligen 66 (eller mer). AMD rekomenderar max temp på 62C. Core tempen ligger nästan alltid ca 10 C lägre än vad CPU-tempen är. Någon får gärna rätta mig om jag har fel

Läst på en del och väldigt många säger att 56 grader max inte är några bekymmer whatsoever. Har läst flertalet personer säga nåt i denna stil "AMD states a max. operating "core" temp of 62c with it's Phenom II CPU's."

Min dator går hur stabilt som helst och det gjorde den när jag körde längre stresstester för att se att klocken var stabil.

Men rätta mig gärna om "jag" har fel. Gäller maxtempen CPU eller Core?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Läst på en del och väldigt många säger att 56 grader max inte är några bekymmer whatsoever. Har läst flertalet personer säga nåt i denna stil "AMD states a max. operating "core" temp of 62c with it's Phenom II CPU's."

Min dator går hur stabilt som helst och det gjorde den när jag körde längre stresstester för att se att klocken var stabil.

Men rätta mig gärna om "jag" har fel. Gäller maxtempen CPU eller Core?

För min del visar alltid Core lägre temp än CPU med 5-10 grader, så jag går på att CPU inte ska bli högre än 62, men om det skulle visa tvärtom antar jag att man går på den högsta av dem för säkerhets skull.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

För min del visar alltid Core lägre temp än CPU med 5-10 grader, så jag går på att CPU inte ska bli högre än 62, men om det skulle visa tvärtom antar jag att man går på den högsta av dem för säkerhets skull.

Lästa på lite igen om detta igår. Och det verkar vara så att CPU-tempen är en sensor som sitter på själva Socketen som moderkortstillverkarna har satt dit. medan Core tempen är CPU:ns inbyggda sensor. Det verkar dock väldigt oklart vilken man ska gå efter. Om det är core tempen man ska gå efter så kanske min H50 presterar mkt bättre än vad jag trodde, kommer nog upp i max 52-55c på core.

Konstigt att det inte fins några tydliga anvisningar om detta från AMD:s håll. Dvs. dom har en rekommenderad max temp, men dom säger inte vilken sensor det är man ska läsa av.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Lästa på lite igen om detta igår. Och det verkar vara så att CPU-tempen är en sensor som sitter på själva Socketen som moderkortstillverkarna har satt dit. medan Core tempen är CPU:ns inbyggda sensor. Det verkar dock väldigt oklart vilken man ska gå efter. Om det är core tempen man ska gå efter så kanske min H50 presterar mkt bättre än vad jag trodde, kommer nog upp i max 52-55c på core.

Konstigt att det inte fins några tydliga anvisningar om detta från AMD:s håll. Dvs. dom har en rekommenderad max temp, men dom säger inte vilken sensor det är man ska läsa av.

Läste på ett annat forum:

"The 62 degrees reference is for the processor's maximum case temperature, and is usually referred to as "Tcase max". It basically represents the maximum allowable temp of the metal heat spreader, which contacts the heat sink.

The core temp is not the same as the Tcase temp, and will usually be higher. Phenoms have a thermal trip which will begin throttling the clock speed after it exceeds the Tcase max temp by a certain margin. If it goes much higher than that, it will reset and force a reboot, or BSOD.

It's a bit more complicated than that, but that's a pretty good explanation in non-engineering terms."

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Läste på ett annat forum:

"The 62 degrees reference is for the processor's maximum case temperature, and is usually referred to as "Tcase max". It basically represents the maximum allowable temp of the metal heat spreader, which contacts the heat sink.

The core temp is not the same as the Tcase temp, and will usually be higher. Phenoms have a thermal trip which will begin throttling the clock speed after it exceeds the Tcase max temp by a certain margin. If it goes much higher than that, it will reset and force a reboot, or BSOD.

It's a bit more complicated than that, but that's a pretty good explanation in non-engineering terms."

Fast de där gör ju att man blir ännu mer förvirrad. Fore Core Temp är ju alltid lägre iaf för mig. Men enl. de där uttalandet så ska de ju vara tvärt om? Vilken sensor är det isf som är "tcase" i t.ex. Hwmonitor?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Fast de där gör ju att man blir ännu mer förvirrad. Fore Core Temp är ju alltid lägre iaf för mig. Men enl. de där uttalandet så ska de ju vara tvärt om? Vilken sensor är det isf som är "tcase" i t.ex. Hwmonitor?

Eftersom Core heter just Core i HWMonitor och är samma antal som kärnorna, så är ju CPU=tcase i såna fall.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Eftersom Core heter just Core i HWMonitor och är samma antal som kärnorna, så är ju CPU=tcase i såna fall.

Fast då borde ju Core ligga högre i temp än CPU enl uttalandet från det forumet

Kanske bäst att bara konstatera att om CPU:n är stabil så är det ok

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kör på en H80 .
Jag kör med en 1090T och har 44 grader i lod @ 4Ghz och 56 grader@4.6 Ghz.
Kör med två Noctua NF-S12B FLX p&p

Permalänk
Medlem

Fint, datorn stängde av sig själv för 10 minuter sedan när jag bara satt och surfade lite, så jag satte i lite mer högljudda fläktar tills imorrn då jag förhoppningsvis får HAF-lådan.

Tog bort mitt hemmagjorda fläktfilter på 120mm sidofläkten, satte dit en Everflow 80MM ovanför den där jag hade den övertäckta platsen som lufttunneln till orginalfläktar satt. Sist bytte jag min Slipstream 120mm i bak till TX3ans orginal Coolermaster 92mm-fläkt, den snurrar på i 2900rpm nu, så det låter jävel, men det håller CPUn kall över natten iaf.

Var bara tvungen att testa IntelBurnTest och jag låg runt 45-46 grader på både CPU/Cores efter 1 test. Så TX3an borde ju hänga med på stock i HAF-lådan iaf, det känns bra, så har jag lite mer tid att kolla på de stora kylarna.

Min sambo har vetoat bort vattenkylning X)

Så det är i princip Silver Arrow, Aegir eller eventuellt NH-D14 jag tittar mest på just nu. Jag ser ändå inte att H-serien eller Antecs Kühler ger någon vidare kylvinst förutom storlek mot de tre, (i tester låter de mer, så man får ju lägga på två GT eller liknadne på priset dessutom) och man får lite meck med att blåsa in varmluft i bak där man egentligen vill ha ut-blås, även om toppfläkten kan ta en del av övertrycket så blir det lite mycket med inblås fram, sidan och bak mot bara ett utblås.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Sådär, suttit hela natten och monterat in alla delar i mitt nya HAF 912 Plus, finfint chassi med bra luftflöde och tyst är det med medföljande 200mm fläkt i fram, mina 3 slipstreams och en Fractal Design 1000rpm (hade inte fler slipstreams, dessutom kommer de två i toppen ersättas med en till 200mm hade jag tänkt)

Med alla fläktar på max, vilekt fortfarande är väldigt tyst, så klarar min lilla TX3 iaf att hålla 1090T i stock 3,2GHz på runt 46-48 grader CPU, cores visar 40-42.

(EDIT: Stock men i full load, såklart)

Ska se hur det blir vid överklockning, men jag kan iaf ta det lugnt med att leta nya kylare ett tag och vänta tills Silver Arrow finns i lager t.ex.

HAF 912 plus får tummen upp, var lätt att gömma kablar och snyggt är det.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Med alla fläktar på max, vilekt fortfarande är väldigt tyst, så klarar min lilla TX3 iaf att hålla 1090T i stock 3,2GHz på runt 46-48 grader CPU, cores visar 40-42.
.

Som jämförelse så kan jag säga att min 1090t klockad till 3.6GHz är på 51-52c vid 100% load på alla kärnor

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Som jämförelse så kan jag säga att min 1090t klockad till 3.6GHz är på 51-52c vid 100% load på alla kärnor

Ah, bra att veta. Fick ordning på allt i BIOS och började prova överklockning. Redan vid 3,6GHz så kämpar min lilla TX3a dock, som jag misstänkte.

Blir tillbaks till letandet efter en bra kylare för överklockning. Vattensystemen är uträknade iaf, eftersom jag anser att de inte verkar prestera bättre vid hyfsad ljudnivå och det då är onödigt att ha den, om än lilla, risken för läckage i systemet. Dessutom innebär ju en radiator med inblåsande fläktar (vilket är bäst för tempen på CPUn i sig) att jag får inblås på tre ställen och bara toppfläkten blåser ut, blir lite väl högt övertryck då känns det som.

NH-D14 är väl kvar som reservplan iaf, svårt att kolla om den eller Silver Arrow är bäst. Bägge har fula fläktar X) men jag ser dem ju inte så jag är flexibel på den punkten har jag kommit fram till nu.

Har tittat mycket på Frostytech då de har så många kylare i sin lista --> http://www.frostytech.com/top5heatsinks.cfm

Vissa tester säger ju att Silver Arrow får problem vid högre spänning på överklockningen, men å andra sidan var den lite bättre och definitivt tystare med medföljande fläktar på bägge kylarna när man körde runt 4GHz. Den ligger ju bra till i pris nu samt att Misco fått den i sortimentet, och då jag bor ett par km från dem så är ju det en fördel i sig.

Satt nyss och tittade på Tuniq Tower 120 Extreme som verkar vara ett riktigt snyggt alternativ som dessutom matchar Silver Arrow i både kylning och ljudnivå med bara EN fläkt Tyvärr finns den inte i Sverige så jag får väl skippa den idén =(

EDIT: Thermalright har ju sin enkeltorniga Archon med, som kyler aningen bättre än Silver Arrow med samma fläktar monterade. Dock är den 17cm hög så jag får mäta om den passar i mitt HAF 912 plus X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Vad är det du ska göra med datorn? Tror inte du märker nått mellan 3,6GHZ och 4GHZ om du inte kör någonting som är riktigt CPU-krävande. I spel lär det knappast bli nån skillnad. Phenom II skenar iväg nått enormt i energiförbrukning efter 3,8-4+ ghz. En 1090T går från 111W i load vid original frekvens till SJUKA 440W vid 4,15ghz. Detta är mätt på hela systemet utan skärm. men en ökning på 330W är helt insane imo. Inte många kylare som klarar att flytta den värmeutvecklingen som blir.

Källa:
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Phenom_II_X6_1055T/12....

EDIT: jämför detta med sweclockers test av i7 2600K som vid 4.9GHZ enbart drar 250W full load och dessutom tål högre temps än vad Phenom II gör. Känns som intel har ett enormt övertag nu.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av godspeed:

---------------------------
Jag har jobbat med datorer sen win 3.1 tiden så jag kan nog montera en kylare, ska du se^^

Plus, att tycker du inte att originalfläkten låter, ja du, då har du nog som era säger, diskat dig själv från diskussionen

Jag vet inte med er men min 212 originalfläkt låter i alla fall inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Vad är det du ska göra med datorn? Tror inte du märker nått mellan 3,6GHZ och 4GHZ om du inte kör någonting som är riktigt CPU-krävande. I spel lär det knappast bli nån skillnad. Phenom II skenar iväg nått enormt i energiförbrukning efter 3,8-4+ ghz. En 1090T går från 111W i load vid original frekvens till SJUKA 440W vid 4,15ghz. Detta är mätt på hela systemet utan skärm. men en ökning på 330W är helt insane imo. Inte många kylare som klarar att flytta den värmeutvecklingen som blir.

Källa:
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Phenom_II_X6_1055T/12....

EDIT: jämför detta med sweclockers test av i7 2600K som vid 4.9GHZ enbart drar 250W full load och dessutom tål högre temps än vad Phenom II gör. Känns som intel har ett enormt övertag nu.

Tja, jag ska spela WoW/annat större spel samtidigt som 2-3 flash-spel, surfa och spela HD-film, så antalet kärnor är väl iofs det som mest gjorde att jag uppgraderade från min Athlon x4, sen kollade jag runt lite och såg att många körde 1090t i runt 4GHz, men om man kan ligga runt 3,6 och fortfarande ha Cool'n'Quiet på så är det ju helt ok egentligen.

Men även på 3,6GHz kämpar TX3, så jag lär få gå upp till minst en 212+, och då åker jag på extra fläktar eftersom orginalet låter för mycket så att man ändå kommer upp i priser i närheten av Silver Arrow och NH-D14, därför jag tittar på dem, plus att det inte lär skada att ha en sån ifall jag uppgraderar igen till Piledriver nästa år.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predator123:

Jag vet inte med er men min 212 originalfläkt låter i alla fall inte.

Är ju högst subjektivt vad man tycker låter mkt och inte. Onödigt att diskutera.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Vad är det du ska göra med datorn? Tror inte du märker nått mellan 3,6GHZ och 4GHZ om du inte kör någonting som är riktigt CPU-krävande. I spel lär det knappast bli nån skillnad. Phenom II skenar iväg nått enormt i energiförbrukning efter 3,8-4+ ghz. En 1090T går från 111W i load vid original frekvens till SJUKA 440W vid 4,15ghz. Detta är mätt på hela systemet utan skärm. men en ökning på 330W är helt insane imo. Inte många kylare som klarar att flytta den värmeutvecklingen som blir.

Källa:
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Phenom_II_X6_1055T/12....

EDIT: jämför detta med sweclockers test av i7 2600K som vid 4.9GHZ enbart drar 250W full load och dessutom tål högre temps än vad Phenom II gör. Känns som intel har ett enormt övertag nu.

Läs lite bättre.
111W var vid idle!
Systemet med 1090T gick från 228W (load) @stock till 440W@4.15,
men då hade de ju fläskat på med 1.50V också till nästan ingen nytta.
De nådde ju 4.06GHz med 1.46V vilket sparade 102W.

Och, jo Intel's drar mindre ström och AMD satsade på fel processor (ingen nämd men vi vet vad den heter) men det är ju därför som trådskaparen köpte en Phenom X6:a och frågar om råd för kylningen av densamma

On-topic:
Hyper 212 är billig och kyler ganska bra men är kanske lite klen för sådan här överklockning.
Om Noctua inte lockar (måla om fläktarna ) så finns väl TRUE (fortfarande?
Då kan ju TS välja fläktarna själv.
Edit: Hoppsan.. verkar som TR nästan har slutat med TRUE.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Min CPU drar 58.13w i detta nu när jag spelar samt har en Minecraft server igång samtidigt.

Man får tänka på att när det är så insane höga watt som folk får så har dem kanske inte överklockat på det mest kostnadseffektiva sättet..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

On-topic:
Hyper 212 är billig och kyler ganska bra men är kanske lite klen för sådan här överklockning.
Om Noctua inte lockar (måla om fläktarna ) så finns väl TRUE (fortfarande?
Då kan ju TS välja fläktarna själv.
Edit: Hoppsan.. verkar som TR nästan har slutat med TRUE.

Vad gäller 212 så ligger den ju runt 300kr + 2st vettiga fläktar ca 2x100kr, och när de stora kylarna ligger på 600kr+ så är det inte så långt steg dit.

Färgen spelar inte så stor roll längre, men däremot är den lite väl bred och går ut över minnena på de flesta bilder jag sett, precis som Silver Arrow.
Ju mer jag tittar på Xigmatek Aegir och Thermalright Archon som är stora enkeltornkylare med fler heatpipes, ju mer lockande är det att skaffa en sån.

Aegir är rätt billig och ligger nära NH-D14 i frostytechs tester vad gäller temperatur, men har sagts vara högljudd med medföljande fläktar.

Thermalright Archon (se bild) är ruskigt hög, 17cm, men mitt HAF 912 plus ska klara 17,5cm så det ska gå, dock finns den inte i lager knappt alls. Dessutom varierar testerna, så att en del hävdar att Archon med samma dubbla fläktar som Silver Arrow klår den och därmed NH-D14 också i kylning, och är väldigt tyst samtidigt, låter ju som win-win.

"With one default 140 mm fan the new Thermalright Archon didn’t yield even 1 degree to Thermalright Silver Arrow super-cooler in its default configuration with two such fans! This is a pretty impressive result for a single-array tower cooler, don’t you think so? But Archon looks even more impressive with two fans: it simply cools an overclocked six-core processor better than Silver Arrow by 3°C in quiet mode at 810 RPM and by 2°C at maximum 1310 RPM speed of two TY-140 fans. The difference is small, but if you have been reading our reviews, you should remember that Silver Arrow had about the same advantage over Noctua NH-D14, which remained the best of the best for almost 9 months!"

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Läs lite bättre.
111W var vid idle!
Systemet med 1090T gick från 228W (load) @stock till 440W@4.15,
men då hade de ju fläskat på med 1.50V också till nästan ingen nytta.
De nådde ju 4.06GHz med 1.46V vilket sparade 102W.

Och, jo Intel's drar mindre ström och AMD satsade på fel processor (ingen nämd men vi vet vad den heter) men det är ju därför som trådskaparen köpte en Phenom X6:a och frågar om råd för kylningen av densamma

On-topic:
Hyper 212 är billig och kyler ganska bra men är kanske lite klen för sådan här överklockning.
Om Noctua inte lockar (måla om fläktarna ) så finns väl TRUE (fortfarande?
Då kan ju TS välja fläktarna själv.
Edit: Hoppsan.. verkar som TR nästan har slutat med TRUE.

Du har självklart rätt. Missade de där. Är dock ändå faktum att energikonsumtionen ökar kraftigt, speciellt när man drar på mer v.core, mitt exemplar av 1055T fixar inte 4ghz tex om inte v.core är över 1.5. Vet inte hur det är med 1090T och 1100T dock, dem kanske fixar 4+ghz med lägre v.core.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Du har självklart rätt. Missade de där. Är dock ändå faktum att energikonsumtionen ökar kraftigt, speciellt när man drar på mer v.core, mitt exemplar av 1055T fixar inte 4ghz tex om inte v.core är över 1.5. Vet inte hur det är med 1090T och 1100T dock, dem kanske fixar 4+ghz med lägre v.core.

Du har en viktig poäng i alla fall.
Jag har sagt det förr, överklockar gör man om man tycker det är roligt, inte för att vinna prestanda, skulle jag öka min klocka från 3,2 till 4,0 med allt besvär detta skulle innebära, skulle min 25% högre klocka kanske ge 10-15% ökning i praktiken.
Klockar skall man som sagt göra endast om man tycker att det är roligt, annars är det inte värt tiden och pengarna.

Angående vattenkylning, noterar jag att en del låter den varma luften i lådan sugas ut genom kylaren, håller lådan 10 grader mer än rummet, ger det 10 grader högre temp på CPUn.

Noctuas kylare är fina, min 12a håller temperaturen runt 35 grader, vid stresstest men oklockat och svalt chassi.

Deras 14cm är säkerligen bättre, men börjar den inte bli lite väl klumpig?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

CM V8 e en gammal men underbar kylare

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT