Hjälp! Kommer inte åt servern via domänen!

Permalänk
Medlem

Hjälp! Kommer inte åt servern via domänen!

Tjenare! Har en server som jag har installerat DCPromo och lite skit på.

När jag försöker ansluta till den via en user i en OU, via domänen så fungerar det helt enkelt inte. Tydligen ska det inte vara någon server konfigurations fel utan något på min laptop. Har testat allt och kan inte hitta en lösning..

Väldigt ny i server delen och det här så kan inte alla termer och kanske inte förstår vad ni menar ibland, skulle ändå uppskatta hjälp.

Felmeddelandet lyder följande när jag försöker ansluta.
(Har tagit bort möjlig känslig information.)

Obs! Den här informationen är avsedd för nätverksadministratörer. Om du inte är nätverksadministratör bör du kontakta din nätverksadministratör. Den här informationen har sparats i filen C:\Windows\debug\dcdiag.txt som du kan använda som referens. Följande fel uppstod när DNS tillfrågades om den SRV-resurspost som används för att hitta en Active Directory-domänkontrollant (AD DC) för domänen *****.local: Följande fel uppstod: DNS-namnet finns inte. (felkod 0x0000232B RCODE_NAME_ERROR) Frågan gällde SRV-post för _ldap._tcp.dc._msdcs.Jonas.Martin.Ninos.Petter.Andreas.local Detta kan ofta bero på: - De DNS SRV-poster som krävs för att hitta domänkontrollanter på domänen har inte registrerats i DNS. De här posterna registreras hos en DNS-server automatiskt när en domänkontrollant läggs till i domänen. De uppdateras av domänkontrollanten regelbundet. Den här datorn är konfigurerad för att använda DNS-servrar med följande IP-adresser: 172.16.2.11 172.16.2.10 - En eller fler av följande zoner inkluderar inte delegering till sin underordnade zon: *****.*****.****.*****.******.local ****.****.*****.******.local ****.*****.******.local *****.******.local ******.local local . (rotzonen)

Permalänk
Medlem

1. Spontant säger jag att det är ett DNS-fel. Har du installerat DNS-tjänsten och konfigurerat den rätt? I Server 2003 är DNS en förutsättning för att installera AD. Jag antar att det är så på 2008 - dock har du inte angivit vilket serverOS du använder.

Du måste alltså se till att tjänsten för DNS är installerad och rätt konfigurerad. Det verkar ju som om den är installerad åtminstone, men du måste se till att A-posterna (och PTR-posterna) för dina klienter är inlagda på rätt sätt.

2. Det kan vara fel på DHCP också. Antingen delar den ut fel DNS-server ELLER så har du två DHCP-tjänster igång och då kan det verkligen bli konstigt. Se till att slå av alla DHCP-tjänster utom serverns och se till att servern delar ut IP för DNS.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede