Permalänk
Medlem

1-2 omstarter vid varje boot

Hallåj!

Varje gång datorn varit avstängd en längre stund och man ska sätta på den så måste den alltid starta om sig själv 1 gång för att sen boota normalt. Nu igår klockade jag även mitt grafikkort, och då verkade det som att den inte ville boota (idag) överhuvudtaget då den skyllde på felaktig överklockning eller något i den stilen. Det gik dock fint efter att jag gått in i BIOS och sen startat om en tredje gång utan att ha ändrat några inställningar i BIOS.

Någon som vet vad problemet kan vara? Får grafikkokrtet/prollen för lite ström eller vad kan det vara?

setup:

Processor: intel i5 2500K
Grafikkort: MSI gtx 570 (Twin Frozr III)
RAM: Corsair Vengeance XMS3, 8 gb, 1600 mhz
PSU: Corsair HX650
Moderkort: Asus z68v-pro
SSD: Corsair SSD Force series, 60 gb

Tack på förhand!

Visa signatur

NZXT H2 | Intel i5 2500K | MSI gtx 570 (Twin Frozr III) @930Mhz | 8 gb, 1600 mhz Vengeance | Corsair HX 650 | Asus Z68V-pro | Corsair SSD Force series, 60 gb

Permalänk
Medlem

Har den alltid hållit på sådär?
Menar problem du hade innan du höll på med grafikkort.

Vissa datorer ska vara så. För andra blev det så helt plötsligt. En Tredje grupp blev av med problemet när de höll på att rota inne i datorn.

Ta isär allt, Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt. Även moderkort och processorn. Kylaren till processorn är många dåliga på att sätta fast ordentligt och upptäcker inte det förrän de känt efter med handen.

Du behöver bara 4 av delarna du räknade upp.

Grafikkort, SSD och ALLT annat är det viktigt att ta bort för det mesta kan orsaka konstiga problem. ALLT utanför chassit UTOM strömkabeln tar du bort. Tex Förra veckan här i forumet var det en lösa SATA/IDE kablar eller kontakten de kopplades till som orsakade allvarliga fel.

Egentligen kan man kasta hela chassit i förrådet och starta datorn med en skruvmejsel istället. Moderkortet läggs på något som inte leder ström tex kartongen den levererades i.

Permalänk
Medlem

Har du uppgraderat till senaste bios? Hjälpte mig iallafall.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Hade samma problem förrut med den gammla steppingen, fick mitt kort utbytt och har fungerat bra sen dess.

Jag testade att uppdatera BIOS och olika saker mer som rekomenderades hör på SC men inget hjälpte förutom att byta ut det.

Visa signatur

NZXT H2|Corsair CX600W|Corsair 8GB XMS3 1600MHZ|IntelCore i5 2500&Corsair HydroSeries™ H50 PnP|MSI 660TI 2GB Power Edition OC|Asus P8P67|OCZ Aglility 3 & INTEL 330|OS WIN 7
Platta: iPad 3+4G 16GB
Mobil: Samsung Galaxy SIII Marble White

Permalänk
Medlem

Fick PRECIS samma problem när jag bytte mitt 460 mot ett 570 för 1 månad sedan. Dock ett Gigabyte kort.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Hjälpte min kompis att bygga ihop sin dator för någon vecka sedan och han har repcis samma fenomen! Kommer hålla ögonen på denna tråden.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Hjälpte min kompis att bygga ihop sin dator för någon vecka sedan och han har repcis samma fenomen! Kommer hålla ögonen på denna tråden.

Jag har dessutom läst ytterligare 2-3 trådar här på sweclockers de senaste dagarna, där ungefär samma problem behandlas, kommer också följa detta.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hej!

Förtydligande: Datorn är nyinköpt, byggde ihop den förra veckan, så allting BORDE vara helt uppdaterat. Har också läst det hela om att det behövs en omstart när datorn är kall, men nu startade den alltså om sig 2 gånger innan den gick igång helt och hållet. Nu har jag aldrig uppdaterat BIOS förut, men det är väl min enda ledtråd antar jag. Bör inte BIOS vara helt uppdaterat när allting är nytt? Hur gör man när det ska uppdateras?

Tack för svaren!

Visa signatur

NZXT H2 | Intel i5 2500K | MSI gtx 570 (Twin Frozr III) @930Mhz | 8 gb, 1600 mhz Vengeance | Corsair HX 650 | Asus Z68V-pro | Corsair SSD Force series, 60 gb

Permalänk
Medlem

Du läser manualen och tillverkarens hemsida om hur man uppdaterar bios. I många fall får du bara en chans så följ instruktionerna exakt.

Glöm inte att nollställa bios efteråt. Det kan du testa en extra gång redan nu. Glöm inte att dra ur strömkabeln så det blir ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan56:

Hej!

Förtydligande: Datorn är nyinköpt, byggde ihop den förra veckan, så allting BORDE vara helt uppdaterat. Har också läst det hela om att det behövs en omstart när datorn är kall, men nu startade den alltså om sig 2 gånger innan den gick igång helt och hållet. Nu har jag aldrig uppdaterat BIOS förut, men det är väl min enda ledtråd antar jag. Bör inte BIOS vara helt uppdaterat när allting är nytt? Hur gör man när det ska uppdateras?

Tack för svaren!

Uppdaterade precis mitt Asus mobo, enkelt som tusan. Hoppas bara det ger resultat nu! Återkommer.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Två raka kallstarter utan problem! Håller tummarna och hoppas på att det fortsätter så!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Har den alltid varit slö på att starta? bios/uefi körs två gånger?

Isåfall finns nog lösningen här http://www.overclock.net/intel-motherboards/1012874-official-...
Rulla ner till "Double POST at Cold Boot Fix"

Tråd -> http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1014613-16-sekunder...

EDIT: Ett hett tips är iaf att stänga av allt onödigt du inte använder t.ex. Marvell, JMicron, bluetooth, USB3 osv då kommer den boota snabbare än blixten

Permalänk
Medlem

Dum fråga måhända, men ska uppdatera BIOS och såg att det går att göra i OS. Behöver man fortfarande reseta BIOS efter man gjort detta? Ingen risk för dataförlust eller dylikt?

EDIT: Uppdaterar alltså via Asus AI Suite II och följer instruktionerna i manualen. Står inget om att reseta BIOS där.

EDIT2: Vill tillägga att jag disable:ade marvell och jmicron och SATAN vilken skillnad det är! Istället för att se post-message 2 gånger kommer jag DIREKT in på windows loggan älskar det!

Visa signatur

NZXT H2 | Intel i5 2500K | MSI gtx 570 (Twin Frozr III) @930Mhz | 8 gb, 1600 mhz Vengeance | Corsair HX 650 | Asus Z68V-pro | Corsair SSD Force series, 60 gb

Permalänk
Medlem

Grattis.

Nollställa bios är alltid bra att göra. Det är lika själv klart som att folk försöker starta sin datorn igen oavsett vilka problem de hade vid första försöket.

Nej, det har ingenting med hårddiskarna att göra. Är du rädd för data förluster så kan du alltid koppla ur hårddiskarna.

Andra saker som inte alltid står är att man INTE ska ha massa saker igång (program, spel osv) medan man uppdatera bios. Självklart för många här men inte alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan56:

Dum fråga måhända, men ska uppdatera BIOS och såg att det går att göra i OS. Behöver man fortfarande reseta BIOS efter man gjort detta? Ingen risk för dataförlust eller dylikt?

EDIT: Uppdaterar alltså via Asus AI Suite II och följer instruktionerna i manualen. Står inget om att reseta BIOS där.

EDIT2: Vill tillägga att jag disable:ade marvell och jmicron och SATAN vilken skillnad det är! Istället för att se post-message 2 gånger kommer jag DIREKT in på windows loggan älskar det!

Har hört många påståenden om att det är större chans att något går fel om man uppdaterar via OS, dock kan jag inte intyga det själv då jag aldrig testat. Jag laddade bara ner rätt firmware från Asus hemsida, la den på ett usb-minne och följde instruktionerna i min moderkortsmanual, piece of cake! Tog mindre än 3min att göra det via bios.

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Nu verkar det ju sig som att disable av marvell och jmicron löste allt :S Någon vits med att uppdatera BIOS ändå?

Visa signatur

NZXT H2 | Intel i5 2500K | MSI gtx 570 (Twin Frozr III) @930Mhz | 8 gb, 1600 mhz Vengeance | Corsair HX 650 | Asus Z68V-pro | Corsair SSD Force series, 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan56:

Nu verkar det ju sig som att disable av marvell och jmicron löste allt :S Någon vits med att uppdatera BIOS ändå?

Nej strunta i Bios då, funkar det utan är det bara bra Alltid en liten risk att uppdatera.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Hedersmedlem

Där lärde man sig något nytt. Med tanke på att Asus har marknadsfört sina moderkort som energieffektiva så är det kanske inte helt orimligt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."