Permalänk
Medlem

För svagt nätagg - Risker?

Nu är det så att mitt nätagg är för svagt för mitt nya grafikkort, radeon 6950 2gb. Det står att det behöver 500w, medans jag har 300.... Är detta en akut risk för datorn? Vad kan hända?
Min processor är intel i3 530 @ 2.93 Ghz om detta spelar någon roll. 6 gig ram
Vill gärna ha snabbt svar, så inte burken exploderar eller dylikt

Permalänk
Medlem

Du kan förstöra komponenter i datorn.
Starta inte datorn förrens du skaffat nytt nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Din dator drar absolut inte 300w under arbete. Så länge du inte har typ 10 hårddiskar eller liknande.
Men få 300w nätagg har 2st 6pin pcie kontakter, så du behöver säkert en adapter.

Permalänk
Medlem

nu blir Nu blir jag förvirrad? Vad är det som gäller? Jag vill inte riskera att förstöra något, och det står att grafikkortet behöver 500w? Men du håller inte med, mooter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av merhawie:

Nu är det så att mitt nätagg är för svagt för mitt nya grafikkort, radeon 6950 2gb. Det står att det behöver 500w, medans jag har 300.... Är detta en akut risk för datorn? Vad kan hända?
Min processor är intel i3 530 @ 2.93 Ghz om detta spelar någon roll. 6 gig ram
Vill gärna ha snabbt svar, så inte burken exploderar eller dylikt

Skrivet av merhawie:

nu blir Nu blir jag förvirrad? Vad är det som gäller? Jag vill inte riskera att förstöra något, och det står att grafikkortet behöver 500w? Men du håller inte med, mooter?

De som skrivs är oftast inte det som verkligen krävs. De skriver ett högre wattantal än vad som behövs då de med dåliga "budget" nätagg ska kunna klara av komponenterna.

Wattantalet är tillräckligt, men det viktigare är vad för nätaggregat du har.

Permalänk
Inaktiv

Om de nu rekommenderar 500W så är det väl jävligt dumt att chansa?

Permalänk
Medlem

om det är ett budget 300w skulle jag avråda dig från att testa det utan att köpa nytt eftersom hela datorn kan smälla om det går fel jag körde gtx 275 och en e8500 med 8gb ram och 500gb hdd med ett corsair cx 430w 80+ och det slet som satan

Permalänk
Medlem

el-raspberry: precis så känner jag med!*Jag har testat, och det fungerade, men den är avstängd nu.. Den har två stycken pci-kontaker, och allt fungerar mycket bra. Men det kan bli farligt för komponenter efter ett tag?
Om någon kan hitta en källa som kan stärka det de säger hade varit trevligt

Permalänk
Medlem

teoretiskt funkar ett 300w nätagg men dom tappar sin kraft efter ett par år och budget nätagg är dåliga direkt vid leverans som tex ace of sweden som inte klarade av överbelastning och började brinna direkt.. och man vill inte bränna datorn eftersom man snålade in på nätagget eller hur?

http://www.inet.se/artikel/6900305/fractal-design-tesla-550w-... detta skulle jag skaffat om jag var du !

Permalänk

Det som står på grafikkortets rek nätstyrka är väll vad som ungefär är beräknat tas av allt i datorn har jag för mig? Alltså att den räknar med att du har andra grejer + nätagg så behöver det ungefär det.. Själva grafikkortet drar inte så mycket..

Permalänk
Medlem

själva graffen drar väll närmare 200w i max load, men graffarna brukar vilja ha en viss ampere vilket kan vara problemet i detta fall och nätagget säckar om du pressar det, i spel exempelvis...

Permalänk
Medlem

Öppna chassit och skriv ner (eller ta kort) på nätagget, vad det heter och vad det har för specifikationer. Kolla speciellt vad de är för specifikationer på 12v-linan, 300w kanske du kan klara dig på precis men agget kanske ger för få watt ändå till grafikkortet

Permalänk
Medlem

Det du ska tänka på är att det är totalt meningslöst att bara rabbla antal watt. Gör inte som andra amatörer som stirra sig blind på antal watt.

Nätaggets märke, modell och ålder är ALLTID viktigare. Speciellt ju bättre grafikkort som belastar nätagget. Tex finns det DÅLIGA 650W agg som är svagare/klarar mindre än ett BRA 400W av ett BRA märke, modell.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte chansat om jag var du, 300w låter väldigt lite. Men det handlar dock mycket om vad där är för tillverkare och för certifikat som flera har nämnt ovan.

http://www.inet.se/artikel/6900281/xfx-xxx-edition-750w-80-si...

Köp detta agg. så kan du köra SLI senare också.

Permalänk
Medlem

Köper du ett kvalitetsagg på 400w kan du känna dig säker. Typ http://www.inet.se/artikel/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

själva graffen drar väll närmare 200w i max load, men graffarna brukar vilja ha en viss ampere vilket kan vara problemet i detta fall och nätagget säckar om du pressar det, i spel exempelvis...

HD6950 äter inga 200 Watt. Dessutom hänger Ampere och Watt ihop helt linjärt med spänningen (12 volt).
Så ett grafikkort kräver inte 16 A och sen bara förbrukar 100 Watt. Ska den ha 16 A får den 192 Watt; Ohms lag.

HD6970 + i5 drar mindre än 350 Watt

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Dumt att chansa säger jag. Men beror som sagt vad andra redan sagt, märke samt ålder. Jag körde med ett agg av sämre kvalité och på gränsen med effekt för några år sedan.
Mitt under lite GTA-spelande small det till och det bolmade rök ur datorn. Bar ut den men lukten satt i flera dagar i huset. Som tur var strök ingenting med i smällen, men det var nog enbart mycket tur.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

tack för alla svar! jag har tänkt köpa ett nytt, förhoppningsvis imorgon om man kan få tag på ett i någon butik i stan/närheten (?)

Men för säkerhets skull så låter jag nog bli att ha på datorn tills dess

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/corsair_cx_600w_v2_atx12v_2.3_%2...
skulle detta duga tycker ni? har inte koll på märken och olika kvalitetsmodeller när det gäller nätaggregat...

Permalänk
Medlem

1. Köp en E-meter (wattmätare)
2. Spara kvittot
3. Mät datorn vid uppstart,(skriv upp maxvärdet), om det är mellan 200-300W, så fortsätt till punkt 7.
4. Mät datorn vid idle (skriv upp maxvärdet), om det är mellan 200-300W, så fortsätt till punkt 7.
5. Mät datorn vid load (skriv upp maxvärdet), om det är över 300W så fortsätt till steg 7.
6. Köp en kall läsk\öl.
7. Lämna tillbaka E-metern genom att säga att den inte klarar att mäta cos(phi) (fasvinkeln), vilket du tycker är riktigt synd.
8. Köp ett bättre nätagg, i.e 450W "kvalitetsagg" för en skälig summa pengar.
9. Häll inte läsken\ölen på det gamla nätagget medans det ligger i din köksvask och är inkopplat, utan drick vätskan istället.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av merhawie:

http://cdon.se/hemelektronik/corsair_cx_600w_v2_atx12v_2.3_%2...
skulle detta duga tycker ni? har inte koll på märken och olika kvalitetsmodeller när det gäller nätaggregat...

CX och GS serierna är lägre kvalite än vanliga Corsair agg så välj något annat.

Permalänk
Skrivet av walp:

1. Köp en E-meter (wattmätare)
2. Spara kvittot
3. Mät datorn vid uppstart,(skriv upp maxvärdet), om det är mellan 200-300W, så fortsätt till punkt 7.
4. Mät datorn vid idle (skriv upp maxvärdet), om det är mellan 200-300W, så fortsätt till punkt 7.
5. Mät datorn vid load (skriv upp maxvärdet), om det är över 300W så fortsätt till steg 7.
6. Köp en kall läsk\öl.
7. Lämna tillbaka E-metern genom att säga att den inte klarar att mäta cos(phi) (fasvinkeln), vilket du tycker är riktigt synd.
8. Köp ett bättre nätagg, i.e 450W "kvalitetsagg" för en skälig summa pengar.
9. Häll inte läsken\ölen på det gamla nätagget medans det ligger i din köksvask och är inkopplat, utan drick vätskan istället.

Riktigt fult gjort. Detta är sådant som gör att garantiärenden blir krångligare och kontrollerna hårdare då man måste räkna med att det finns oärliga människor som bara är ute efter att utnyttja andra.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av merhawie:

http://cdon.se/hemelektronik/corsair_cx_600w_v2_atx12v_2.3_%2...
skulle detta duga tycker ni? har inte koll på märken och olika kvalitetsmodeller när det gäller nätaggregat...

Jag tycker du ska köra på den. Jag kör själv med sådant. Mitt har fungerat klockrent sedan jag köpte det.

Permalänk
Medlem

Ok, kör på det som någon länkade tidigare, http://www.inet.se/artikel/6900305/fractal-design-tesla-550w-... , antar att det duger?
Men det står att den har 8-pins pcisladdar, men jag har för mig att grafikkortet skulle ha 6-pins. Men det kanske är helt lugnt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Riktigt fult gjort. Detta är sådant som gör att garantiärenden blir krångligare och kontrollerna hårdare då man måste räkna med att det finns oärliga människor som bara är ute efter att utnyttja andra.

Vad är fult? Trådskaparen är trevlig i butik och lånar helt enkelt mätaren och lämnar tillbaka den utan att göra någon inverkan på den?
(Tänk bibliotek?)

Hävda din rätt som konsument så får vi en bättre värld.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walp:

Vad är fult? Trådskaparen är trevlig i butik och lånar helt enkelt mätaren och lämnar tillbaka den utan att göra någon inverkan på den?
(Tänk bibliotek?)

Hävda din rätt som konsument så får vi en bättre värld.

Vilken rätt? Ok om han köper den för att använda funktionen du pratar om, och sedan inte kan det, men inte precis så du tänkte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vilken rätt? Ok om han köper den för att använda funktionen du pratar om, och sedan inte kan det, men inte precis så du tänkte.

Rätt? Konsumenträtten.

Standby-effekten kan han i varje fall inte mäta, hur man än vrider och vänder på det. Är bara reklamera skiten, köpa en fem gånger så dyr produkt och se glad ut.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

HD6950 äter inga 200 Watt. Dessutom hänger Ampere och Watt ihop helt linjärt med spänningen (12 volt).
Så ett grafikkort kräver inte 16 A och sen bara förbrukar 100 Watt. Ska den ha 16 A får den 192 Watt; Ohms lag.

HD6970 + i5 drar mindre än 350 Watt

200w är väll att ta i, normalanvändningen ligger väll närmare 150w om man kör oklockat utan powertune så... Processorn verkar ha en TDP på ca 75w så tillsammans når de upp till åtminstone 225w vilket man kan tycka ska fungera. Det kan ju också vara kul att se hur uppdelningen ligger på de olika linorna och hur agget är utformat. Dock har jag grillat flertalet (noname) 350-580w agg på system som lätt ska passa inom ramarna på någolunda kort tid så det är inget jag rekommenderar även om man kan passa in detta på ett 350w agg. Frågan är om nätagget är av bra kvalite nog att leverera en jämn ström utan att gå varmt och nära sin gräns på linorna.

Starta går nog bra, men börjar nätagget varva så skulle jag stänga ner på en gång... Jag skulle ändå inte köra med agget på längre sikt.