Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Killen visste inte vad PSU var för något då han inte är så kunnig på datorer, jag tvivlar på att han skulle våga byta kylpasta. tänk till ^^

Det är väl ett perfekt tillfälle att lära sig. Hårdvaran har inget direkt pengavärde och det går att få tag på grejer som passar väldigt billigt begagnat.

OnT: Jag håller fortfarande fast vid det jag skrev ett par inlägg upp

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av benzinlol:

Lol, men läser du inte tråden? fläkten kyler ju redan men inte tillräckligt, om jag köper en usb bordsfläkt och riktar mot procerssorn blir den svalare då??

Nej är svaret på det.

Under en kylare sitter ''värmeledningsrör'', en heatsink, som ska leda bort värmen från processorn. Denna ligger diktan mot processorn, värmen strålas ut genom kopparrören och kylflänsarna och ut i chassit. En fläkt skulle bara distribuera värmen från heatpipes och kylflänsar runtom chassit, du kommer inte sänka temperaturen med 0,1°C på processorn.
Men om du dock tittar på filmen jag postade innan, så ser du när killen lägger på ny kylpasta på processorn, det är för att heatsinken aldrig får ligga direkt på processorn, då den kommer bränna. Då har man det tunnaste lagret med kylpasta för att eventuellt bli kvitt problemet.

Eftersom du inte är haj på datorer, kanske du har en kompis som är lite mer inne på området?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg, så jag vet inte om ngn nämnt detta redan… du bör fundera på att byta ut den befintliga kylpastan eftersom denna med stor sannolikhet torkat ut - eller på annat sätt påverkats så att värme spridning från processor till kylfläns inte längre är optimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Har inte läst alla inlägg, så jag vet inte om ngn nämnt detta redan… du bör fundera på att byta ut den befintliga kylpastan eftersom denna med stor sannolikhet torkat ut - eller på annat sätt påverkats så att värme spridning från processor till kylfläns inte längre är optimal.

Läs alla inlägg då
Och kom med den ultimata lösningen

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av benzinlol:

Jo, men nu var inte frågan den. Utan passar den från jula att koppla in på moderkortet och på något sätt luta så att den blåser kallt mot processorn, har 50 spänn på mig, måste ha något som funkar någolunda tills 25:de...

så kan ni nu svara mig, passar den från jula på mitt moderkort?

bOR DU I SKellefteå gå in på clas ohlsson och köp en fläkt , men hur stor öär ju frågan köp en 120mm som du kan koppla via en vanlig 4pin molex samma strömkabel du kopplar in i en brännare,cd,HDD mm dem är ej dyra där tror jag.. skulle du bo i skellefteå har ja en gäng fläktar annars du kan få

edit : jo har du en bordsfläkt så är det betydande bättre än att ha ett chassi utan chassifläktar alls .. själv har ja en bordsfläkt och då det är kallt i rummet säkner ja cpu tempen 10grader full load...

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Läs alla inlägg då
Och kom med den ultimata lösningen

Det får TS själv göra... inte mitt datorproblem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Killen visste inte vad PSU var för något då han inte är så kunnig på datorer, jag tvivlar på att han skulle våga byta kylpasta. tänk till ^^

Dags att lära sig då, för att bygga en dator är otroligt svårt, eller hur?

Permalänk
Medlem

Vad folk tjatar om fel saker då? Han har ju en kylare och en fläkt som går halvdåligt, då kan man smocka på den lilla 80mm med buntband om det så behövs och den kommer att kyla hyfsat. Sätter man den så den iaf blåser mot befintliga kommer det också att hjälpa.

Vill man ha en billig kylare till gammal CPU skaffar man en TX3 som ligger på 160+ kr

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX