Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Workstation -> HEPC

Hej

Jag står inför en stundande flytt och har då tänkt att lägga en del krut på att fixa i ordning en bra media-uppsättning till vardagsrummet.

Till en början kommer det bestå av en 3d LED tv Se här , samt ett enklare 5.1 system (som kommer bytas ut när övrig möblering är klar, jag återkommer säkert om detta.)

Som det sur ut nu så består min dator av följande.

* Antec Sonata II - detta skall givetvis bort.
* Chieftec 450W nätagg - lär byta ut detta, om jag inte kan byta fläkten till en tystare.

* MSI 880gma e55 m-Atx - köpte ett m-Atx mobo för att kunna ha ett mindre chassi i framtiden.
* Phenom 2 955BE - kommer klockas ner för film, samt klockas upp för spel. Behöver tips på kylare.
* 8 Gb G-skill Ripjaws 1600 MHz minnen
* Club 3d hd4870 512mb
* En 250 GB systemdisk och en 1,5 TB lagringsdisk.
* CD/DVD kombo - kan komma att bytas ut mot en bluray-kombo i framtiden.

Jag har för tillfället en Arctic cooling freezer 64pro liggandes som jag hade i datorn innan jag bytte moderkort och cpu. Den har samma fäste som nya moderkortet, men ramen på detta sprack när jag försökte montera den. Detta löstes genom att sätta dit ramen från mitt gamla am2+ moderkort. Jag vågade dock inte prova med freezern igen, av rädsla att förstöra denna ram också. Så jag har sedan dess kört med stock-kylaren.Den måste bytas! Den låter något fruktansvärt.

Vad rekommenderar ni för kylare till detta? Vågar man prova med freezern igen?

När det gäller chassi så är jag ute efter något enkelt och avskalat i 1000-kronors klassen. Det viktigaste är att det går att sätta i ett ATX nätagg, 120mm fläktar och att det är av HTPC/Liggande modell. Jag vill ha ett chassi som är så litet som möjligt men som fortfarande rymmer mina komponenter, samt helst en någorlunda stor cpu-kylare.

Hittills har jag inte hittat så många bra alternativ. Antec verkar stå för de bästa konstruktionerna, men de ligger lite över budget i pris.

Antec:
Fusion remote serien ser väldigt trevlig ut och får goda omdömen, men är lite högt prissatt för mig. Det absolut bästa med detta chassi är att nätagget och cd/dvd-enheten sitter i en egen kammare, med hårddiskar och moderkort i en annan. Detta gör att man kan montera stora kylare utan risk att dvd-enheten är i vägen och bråkar.

Antec NSK2480 380W är också ett chassi som jag gillar, frågan är hur nätagget pallar med min dator.

Silverstone:
Silverstone har även de ett par trevliga chassin ur LaScala och Grandia serierna. Problemet här är att gentemot Antec så sitter dvd-läsaren i samma kammare som moderkortet. Detta gör att den hänger ut över cpu-kylaren och begränsar storleken på denna.
Detta är väldigt intressant t ex Silverstone Grandia GD04B

Har ni några andra tips på chassin i min storleks/prisklass, eller är jag tvingad till att gå upp något i pris.

Detta är vad jag kan komma på just nu. Stort tack för att ni tar er tiden att hjälpa till.

God fortsättning!
/Lajning

Permalänk
Medlem

Jag utför en skamlös bump samtidigt som jag kommer med en ny fråga till er.

Det börjar nu brinna i knutarna och jag måste knyta alla lösa trådar och bestämma mig vad som skall köpas.

Något som verkar skita sig är grafikdelen. Moderkortet har bara version 1.3 och mitt grafikkort är lanserad innan hdmi 1.4 kom, alltså lär den medföljande adaptern vara av version 1.3.
Finns det någon möjlighet att mitt hd4870 kan spela upp 3d material och skicka via hdmi till tv'n? Finns det dvi -> hdmi 1.4 adaptrar som fungerar till mitt kort, eller fungerar detta inte över huvud taget?

Om så skulle vara fallet så behöver jag kolla på ett nytt grafikkort. Jag är nöjd med prestandan jag har nu, så allt som är i klass med mitt kort men med 3d möjlighet och helst lägre strömförbrukning är av intresse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lajning:

Jag utför en skamlös bump samtidigt som jag kommer med en ny fråga till er.

Det börjar nu brinna i knutarna och jag måste knyta alla lösa trådar och bestämma mig vad som skall köpas.

Något som verkar skita sig är grafikdelen. Moderkortet har bara version 1.3 och mitt grafikkort är lanserad innan hdmi 1.4 kom, alltså lär den medföljande adaptern vara av version 1.3.
Finns det någon möjlighet att mitt hd4870 kan spela upp 3d material och skicka via hdmi till tv'n? Finns det dvi -> hdmi 1.4 adaptrar som fungerar till mitt kort, eller fungerar detta inte över huvud taget?

Om så skulle vara fallet så behöver jag kolla på ett nytt grafikkort. Jag är nöjd med prestandan jag har nu, så allt som är i klass med mitt kort men med 3d möjlighet och helst lägre strömförbrukning är av intresse.

Jag rekommenderar dig att köpa ett nytt kort.

OffT så har jag ett antec fusion remote du kan få köpa för en billig peng (står och dammar)

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Bra läsning om du ska köpa nytt grafikkort till din HTPC:

http://www.anandtech.com/show/4380/discrete-htpc-gpus-shootou...