Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Självrisk vid skada på tjänstefordon

Permalänk
Medlem

Självrisk vid skada på tjänstefordon

Hej alla sakkunniga!

Jag har en kollega som varit med om en olycka med en utkvitterad tjänstebil och nu vill vår gemensamma arbetsgivare att hon står för självrisken för försäkringen, vilket jag tycker är förbannat oetiskt av företaget.

Vi har en så kallad "Policy för Tjänstebil" där vår arbetsgivare friskriver sig skyldigheten att betala självrisk vid utkvitterad tjänstebil.
Får arbetsgivare verkligen skriva sådana friskrivningsklausuler när vi faktiskt måste använda oss av tjänstebilar i vårt dagliga arbete?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Hej alla sakkunniga!

Jag har en kollega som varit med om en olycka med en utkvitterad tjänstebil och nu vill vår gemensamma arbetsgivare att hon står för självrisken för försäkringen, vilket jag tycker är förbannat oetiskt av företaget.

Vi har en så kallad "Policy för Tjänstebil" där vår arbetsgivare friskriver sig skyldigheten att betala självrisk vid utkvitterad tjänstebil.
Får arbetsgivare verkligen skriva sådana friskrivningsklausuler när vi faktiskt måste använda oss av tjänstebilar i vårt dagliga arbete?

Var han i tjänst när olyckan skedde?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Ja, det var hon.
Osäker på om det var utanför ordinarie arbetstid eller inte, men utkvitteringen av tjänstebilen var jobbrelaterad

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Oavsett tjänstebil eller inte så tycker jag ju det är en SJÄLVKLARHET att FÖRAREN är den ansvariga. O.o

Det beror helt på situationen oftast har föraren inte ens möjlighet att teckna någon försäkring på tjänstebilen då det är arbetsgivaren som står för försäkringen. Om arbetsgivaren då känner att det räcker med en trafikförsäkring så känns det väl lite taskigt?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja nu är väl tjänstebilarna i de flesta fall försäkrade av respektive företag som äger dem, och alla kostnader för dem står företagen för.

Sedan så vet jag inte om det finns någon LAG som säger att företaget MÅSTE stå för kostnaden? Allt detta ska väl finnas med i anställningsavtalet? Jag menar, som anställd så ska man väl ta reda på vad som gäller?

Men att man som förare ska vara ansvarig för fordonet som sagt, det tycker jag är rent idiotiskt att de flesta företag är så nonchalanta med. Trafiksäkerheten borde väl prioriteras lite bättre.

Du är ansvarig för bilen och hur den framförs i laglig mening. Det är ur försäkringssynpunkt relevant vem det är som står för försäkringen. Om företaget står för försäkringen så ska ju inte föraren stå för kostnaderna. Annars så bör personen istället teckna försäkring själv om det är han som skall vara ansvarig för t.ex. sådana saker som självrisk. Det är en enorm skillnad på en självrisk för ett fordon ägt av ett företag än ett fordon ägt av en privatperson. I många fall är det lika bra att inte ha någon försäkring överhuvudtaget för att självrisken för företagsägda fordon är så pass hög på grund av osäkerhet vem det är som kör den samt andra liknande faktorer.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Försäkringarna på respektive tjänstebil är skrivna på företaget och naturligtvis så kommer ju företaget betala självrisken, men göra avdrag på lönen för min kollega.

Situationen var den att min kollega fick möte på en smal väg ute på Ekerö, där föraren fipplade på telefonen och körde mitt i vägen. För att undvika en frontalkrock så gick hon så pass långt ut på sidan att hon gick in i räcket på vägen och repade ner hela passagerarsidan.

Är hon ansvarig för skadan? Ja, hon blev inte påkörd, men att vår gemensamma arbetsgivare kräver henne på självrisken när det kunde gå så mycket värre tycker jag är lite väl magstarkt...

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Försäkringarna på respektive tjänstebil är skrivna på företaget och naturligtvis så kommer ju företaget betala självrisken, men göra avdrag på lönen för min kollega.

Situationen var den att min kollega fick möte på en smal väg ute på Ekerö, där föraren fipplade på telefonen och körde mitt i vägen. För att undvika en frontalkrock så gick hon så pass långt ut på sidan att hon gick in i räcket på vägen och repade ner hela passagerarsidan.

Är hon ansvarig för skadan? Ja, hon blev inte påkörd, men att vår gemensamma arbetsgivare kräver henne på självrisken när det kunde gå så mycket värre tycker jag är lite väl magstarkt...

Varför får inte den andra personen ett civilmål på sig om det där hände. Smet den personen från olycksplatsen?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Varför får inte den andra personen ett civilmål på sig om det där hände. Smet den personen från olycksplatsen?

Jag vet att hela händelsen är polisanmäld, men inget mer

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Jag vet att hela händelsen är polisanmäld, men inget mer

Bifoga anmälan till försäkringsbolaget. Så är ju saken löst. Det blir mig veterligen ingen självrisk om det är en smitning. Det är ju inte personen som är vållande.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"