Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Skärmarna säljs enligt internationellt standardiserade klasser, och det är inga problem att köpa skärmar ifrån klass 1 om man vill det, däremot alla budgetskärmar som brukar diskuteras på det här forumet är troligen klass 2 men de har i praktiken mycket få fel idag även om de inte klassificeras som 1, vilket däremot många "proffs" skärmar gör, det kan även vara krav på klass 1 i en del tillämpningar typ medicin.
http://sv.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2

Jag har själv haft många skärmar i snart 15 år och jag har bara råkat ut för ett subpixelfel på en skärm från början av 2000talet, däremot har belysningen havererat oftare, så det verkar vara ett mera verkligt problem.

Jag vet inte vad du menar med budgetskärmar och proffsskärmar, men om budgetskärmar är benqs billigaste 21 tummaren på denna sidan missisippi så får jag ursäkta mig. Men lägger jag t.ex. 4000+ på en dell eller hp skärm så förväntar jag mig en som inte funkar endast nästan som den ska. misslyckas sömmar på kläder, vilket är relativt vanligt, så säljs dessa sepparat till ett motsvarande pris eller kasseras.

Och om det nu är så få skärmar som har dessa problem så ser jag ännu mindre anledning till denna för kunden mindes trevliga hantering av dessa i min mening smått defekta skärmar. Jag hade gärna lagt till 1% på skärmpriset för att gardera mig mot döda pixlar, vilket jag ändå kär återfå vid eventuell försäljning. Jag skulle åtminstone inte ge samma peng för en skärm med döda pixlar som utan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheJerk:

Kan du hänvisa till bestämmelsen i Konsumentköplagen som ger dig rätt att göra återköp av vara i obruten förpackning. Vilken bestämmelse är det?

Jag gjorde det med ett grafikkort från Komplett.

Dock hade jag kvar allt, så de behövde nog i värsta fall tvätta av det lite lätt o sedan skeppa det till nästa kund

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Rekordmedlem

4000 får nog betraktas som budgetskärm, bra skärmar är tex de bättre serierna hos eizo och nec, eller man kanske kan säga alla de som stödjer hårdvarukalibrering.
Hos datortillverkarna finns det nog få skärmar som kan klassas som bra, dells populära modeller är snarast mellanklass.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

4000 får nog betraktas som budgetskärm, bra skärmar är tex de bättre serierna hos eizo och nec, eller man kanske kan säga alla de som stödjer hårdvarukalibrering.
Hos datortillverkarna finns det nog få skärmar som kan klassas som bra, dells populära modeller är snarast mellanklass.

vad är det du vill få fram med dina inlägg?
att det finns bättre skärmar? och om man inte betalar multum för en skärm så får man skylla sig själv?

Permalänk
Rekordmedlem

Man får helt enkelt leta efter klass 1 skärmar om man vill ha garantier på att de saknar pixelfel, men som sagt pixelfel är mycket ovanliga även hos klass2 skärmar, problemet är att vissa konsumenter tycker det är en trasig skärm om man köper en klass 2 skärm och begär att den ska vara en klass 1, köp en skärm med den prestanda du vill ha eller acceptera att det finns budgetskärmar som inte håller klass 1.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inet svarar helt korrekt. Väljer kunden däremot att hänvisa till distansköplagen så kan ju denna såklart göra det.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man får helt enkelt leta efter klass 1 skärmar om man vill ha garantier på att de saknar pixelfel, men som sagt pixelfel är mycket ovanliga även hos klass2 skärmar, problemet är att vissa konsumenter tycker det är en trasig skärm om man köper en klass 2 skärm och begär att den ska vara en klass 1, köp en skärm med den prestanda du vill ha eller acceptera att det finns budgetskärmar som inte håller klass 1.

Saken är ju bara den att som du själv säger så är inte detta en del av klass 2 skärmars standard utan handlar om udda exemplar, väldigt ovanligt. Jag står fast vid att jag mer än gärna skulle betala det tillägg som det skulle kosta att kassera skärmar med pixelfel eftersom just som du säger så är det väldigt ovanligt. Jag tror inte att det är någon som köper en, vad du kallar för budgetskärm vad jag kallar för skärm avsedd för konsumentbruk, och räknar med ett pixelfel eller två för att det "följer standarden" jag kan säga att jag skulle vara enormt missnöjd om jag fick hem en ny skärm med pixelfel och göra så mycket jag kunde för att häva köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finfint tips: får du en död eller fastnad pixel kan man trycka lite lätt där pixeln sitter, det kan rätta till problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur