Söker Android platta för bruk i bilen

Permalänk

Söker Android platta för bruk i bilen

Som topic säger så letar jag efter en platta för att kunna ha i bilen.

Kraven jag har är:

Minst 10"
Bilhållare som tillbehör
Usb ingång för bruk av tex extern hd
Bluetooth (för att streama till stereon bla, detta kommer att göras via en extern mottagare som sitter i aux porten)
GPS (skall kunna ersätta min gamla slitna tomtom)
Wifi
Möjlighet att ladda i bilen under färd
Kortläsare för mera internminne

Det tror jag var det viktigaste jag kan komma på just nu.

Jag har ingen koll alls på vad marknaden erbjuder inte heller vad saker kostar.
Skall jag sätta en gräns så säg runt 4000 (om det är möjligt).

Sedan skadar det ju inte att man kan roota den och att tilverkaren släpper ICS till den.

En enhet som jag tittat på är: acer iconia a500 dock är den ju 12 månader gammal.

Tipps mottages och andras erfarenheter.

Mvh Jonny Karlsson

Permalänk
Medlem

Jag har ersatt min navigationsenhet i bilen med en ipad2, funkar kalas till allt och extra bra nu när jailbreak precis släpptes till den, vilket utöker möjligheterna Såsom att använda camera connetion kit (som tar SD-kort) och använda för att lägga in eller spela upp musik/filmer direkt från minneskortet.. Har för mig att man kan mounta extern hårddisk också men ska inte säga att jag är säker på detta, det medföljer iaf en usb-adapter med ovanstående kit.

Annars har den allt du eftersöker och jag använder även den för exakt samma saker som du tänkt göra vilket funkar utmärkt! (förutom ovanstående som jag själv skall fixa till min padda)
Batteritiden är också oerhört bra och att ladda den behövs väl endast efter att man suttit i bilen i 10timmar.. hehe. Men självklart skall man också kompletera med laddare för det är alltid trevligt att ha den fulladdad.

Nu vet jag ju inte om du vill ha en apple-pryl eller ens kan tänka dig en sån pga olika skäl, men jag kan säga att jag är jättenöjd!
Du kan lätt köpa en helt ny från någon på blocket för 3500-4000kr en wifi+3G modell av ipad2 med 16 till 32GB internminne, kanske 64GB om du har lite tur med letandet.

Garanti får man kolla via serienumret när man köper en (alltså begagnad) går att göra via apples hemsida där all info bör stå, vilket du knappar in här: https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do om du nu skall kolla på en beggad padda. Kvitto behövs därför inte när man köper en beggad ipad för allt sånt lagras elektroniskt hos apple.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Det jag ser som ett litet problem är att jag vill kunna läsa av bilens dator via odb2 uttaget. Lösningarna jag sett till apples produkter kostar ca 200 dollar för dongeln och program vet jag inte alls något om. Den lösningen jag har tänkt använda kostar 25 dollar för dongeln och programet ca 30kr i market. Jag kan ju inte säga med 100% att den inte finns andra lösningar till apples produkter, men detta är den infon jag har just nu. Lite offtopic men senast jag lämnade in bilen på verkstad tog dom 2000kr för att läsa av datorn. Tanken är att slippa detta och själv kunna göra det. Tackar för ditt utförliga svar

Permalänk
Medlem

Ok jag förstår
Har själv kollat runt på det du nämner, dock inte funnit något användbart för min gamla brukshäck som kör obd 1 (BMW 5serie touring från 1992). Men däremot funnits dussintal olika OBD2 varianter, billigaste jag hittat är för runt 55 dollars för wifi-dongeln och runt 30-40kr för billigaste programmet (FuzzyCar), sen finns de dyrare program som kostar uppåt 380kr, men finns alltid en lösning kring mjukvarubiten..

Men å andra sidan så är 200dollars ingenting i jämförelse mot en engångskostnad av felkodsläsning ala 2000:-

Inga problem, försöker alltid ge ett så utförligt svar som möjligt, och som jag alltid brukar säga så i slutändan är det man själv som väljer vad man vill ha och det är vad som räknas!

EDIT: Frågan är om samma dongel som körs till android även funkar till iphone.. Ser inte någon anledning till varför de inte skulle göra detta, har en som tänkt försöka detta snart, så återkommer med svar

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini