Nvidia släpper Geforce 295.51 Beta

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper Geforce 295.51 Beta

En ny drivrutin till grafikkorten i Geforce-serien bjuder inte på några jättenyheter, men väl ett par mindre buggfixar och en mängd uppdateringar för SLI och 3D Vision.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

gott med sli till Oil Rush

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte det där med flera skärmar bredvid varandra.
Vore det inte bättre att bygga en kurvad skärm med dom måtten som dom tre skärmarna bildar?
Man skulle ju slippa kanterna.

Idiotiskt om ni frågar mig.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

Och ändå så pissar dom på SWTOR.

Medans Bioware pissar på oss kunder och klagar att GTX 580 är low-end grafikkort.

Permalänk
Inaktiv

Vad är detta...femte betan i rad? När får vi några officiella drivisar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalohux:

Jag fattar inte det där med flera skärmar bredvid varandra.
Vore det inte bättre att bygga en kurvad skärm med dom måtten som dom tre skärmarna bildar?
Man skulle ju slippa kanterna.

Idiotiskt om ni frågar mig.

http://www.youtube.com/watch?v=FvI3WMYc6W4

Sedan så blir det flera gånger dyrare än motsvarande 3 skärmar. Sedan kan du inte byta ut en del av den utifall ena sidan får skador/döda pixlar/med mera på sig. Modulärt vinner nästan alltid över en enda stor pryl.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Yay, SLI till Amalur

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Sammyc51:

Och ändå så pissar dom på SWTOR.

Medans Bioware pissar på oss kunder och klagar att GTX 580 är low-end grafikkort.

Vad är det för problem med 580 och SWTOR? Har inte märkt några men vet inte heller vad jag ska leta efter =P

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Vad är det för problem med 580 och SWTOR? Har inte märkt några men vet inte heller vad jag ska leta efter =P

Har följt threaden "Horrid FPS" på SWTOR Customer Support forumet rätt länge nu.

Finns många reports att i7 och GTX560ti/570/580 får otroligt låga fps och det finns inget man som privatperson kan göra åt. Medans man sitter och har sjukt bra fps med high/ultra på BF3 så kan man inte ha 40-50 fps med low 1920x1080 på SWTOR.

Bioware har sagt att det är våra "low-end" datorers fel men att dom "skall anpassa sig till lowends också".

Jo, i7 och 570/580 är lowend.

Dessutom finns det rätt många fanboys på forumet som säger att spelet saknar driver-support. Vilket leder till mitt klagomål;

nVidia ser inte ut som att bry sig om SWTOR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Har följt threaden "Horrid FPS" på SWTOR Customer Support forumet rätt länge nu.

Finns många reports att i7 och GTX560ti/570/580 får otroligt låga fps och det finns inget man som privatperson kan göra åt. Medans man sitter och har sjukt bra fps med high/ultra på BF3 så kan man inte ha 40-50 fps med low 1920x1080 på SWTOR.

Bioware har sagt att det är våra "low-end" datorers fel men att dom "skall anpassa sig till lowends också".

Jo, i7 och 570/580 är lowend.

Dessutom finns det rätt många fanboys på forumet som säger att spelet saknar driver-support. Vilket leder till mitt klagomål;

nVidia ser inte ut som att bry sig om SWTOR.

De menar väl snarare att de har behövt anpassa spelet efter lowend maskiner vilket har fått någon typ av negativ effekt på highend (i7+570/580) konfigurationer.

Hur som helst flyter SWTOR på för mig i konstant 110-150 fps i 2560x1440 med 2st 580 så inga problem där (dock har jag inte uppdaterat drivisarna på ett tag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vad är detta...femte betan i rad? När får vi några officiella drivisar?

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt deras eget forum så sa forum mastern att de kommer först en beta sen en officiel, från nu vad jag förstår, så om några veckor kanske det kommer en.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Segas:

Vad är detta...femte betan i rad? När får vi några officiella drivisar?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Åkan:

Enligt deras eget forum så sa forum mastern att de kommer först en beta sen en officiel, från nu vad jag förstår, så om några veckor kanske det kommer en.

Sanning med modifikation. NVidias betadrivrutiner är officiella. Det som gör att de heter "beta" är för att de inte fått dem stämplade som WHQL, men det görs inte av NVidia utan av Microsoft, vilket tar minimum 2-4 veckor.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Fungerar fortfarande inte med att ha över 60hz med de här drivrutinerna heller... Nvidia har verkligen strulat till något i 29x.xx serien. Kör man 100-110hz borde kortet klocka ner sig i idle, men det gör den inte utan kör på fult blås hela tiden. Sanslöst irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Fungerar fortfarande inte med att ha över 60hz med de här drivrutinerna heller... Nvidia har verkligen strulat till något i 29x.xx serien. Kör man 100-110hz borde kortet klocka ner sig i idle, men det gör den inte utan kör på fult blås hela tiden. Sanslöst irriterande.

Är du säker på att det inte är något annat då som orsakar det? Missat någon inställning eller så?

Edit: Har du kollat här inne http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Är du säker på att det inte är något annat då som orsakar det? Missat någon inställning eller så?

Nej, det är drivrutinerna. Det finns även andra som har raporterat samma sak på Nvidias officiella forum.

Skärmen på 60hz = Kortet faller till 50MHz som det ska
Skärmen på 100hz/110hz = Kortet fast i 900MHz.

Har dessutom backat tillbaka till 285.61 där det fungerar som det ska, alltså allting förutom 120hz (som enligt Nvidia inte ska klocka ner sig) resulterar i korrekt idle klock.

Permalänk
Medlem

Fungerar dessa drivrutiner om man har zotac 580? Eller bara Geforce? i och med dessa drivrutiner inte finns med på nvidias hemsida,.

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Nej, det är drivrutinerna. Det finns även andra som har raporterat samma sak på Nvidias officiella forum.

Skärmen på 60hz = Kortet faller till 50MHz som det ska
Skärmen på 100hz/110hz = Kortet fast i 900MHz.

Har dessutom backat tillbaka till 285.61 där det fungerar som det ska, alltså allting förutom 120hz (som enligt Nvidia inte ska klocka ner sig) resulterar i korrekt idle klock.

Vad händer om du sätter en högre refresh rate i ett spel och sen har det på en lägre i windows, funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrP*:

Fungerar dessa drivrutiner om man har zotac 580? Eller bara Geforce? i och med dessa drivrutiner inte finns med på nvidias hemsida,.

Bara med Geforce? 580 är ett Geforce kort och ja dom ska fungera med 580.

Här har du dom iallafall bara att fylla i vad du har.
http://www.geforce.com/Drivers/Beta

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrP*:

Fungerar dessa drivrutiner om man har zotac 580? Eller bara Geforce? i och med dessa drivrutiner inte finns med på nvidias hemsida,.

Ja, för zotac 580 är ett Geforce, Zotac är ju bara en partner tillvärkare som gör Geforce kort åt Nvidia. Nvidia och Geforce sidan är ju samma sak kan man säga bara det att geforce sidan är inriktad på de som sitter och spelar och överklockar osv och sen har de väll inte hunnit lagt upp den på Nvidia sidan än därför finns den kanske inte där än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Vad händer om du sätter en högre refresh rate i ett spel och sen har det på en lägre i windows, funkar det?

Fungerar gör det väl, men det säger väl inte särskilt mycket?

Problemet är ju inte att man inte kan köra den refresh rate man vill utan att GPUn i säg inte trillar ner till idle frekvensen (50MHz istället för 900MHz på ett 560TI OC) om man har högre än 60hz på skärmen. Kör man igång ett spel så ska ju kortet köra på för fullt.

Permalänk
Medlem

Blir att testa!
Hoppas dom löst hur instabila drivrutinerna är om man överklockar i BF3.

925mhz är max i BF3, högre så kraschar dom - 950 går i alla andra benchmark/spel.
Är ju dock bara BF3 som har nytta av det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Cimlite:

Fungerar gör det väl, men det säger väl inte särskilt mycket?

Problemet är ju inte att man inte kan köra den refresh rate man vill utan att GPUn i säg inte trillar ner till idle frekvensen (50MHz istället för 900MHz på ett 560TI OC) om man har högre än 60hz på skärmen. Kör man igång ett spel så ska ju kortet köra på för fullt.

Fungerar utmärkt för mig...

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

det var bra!

Permalänk
Medlem

Det låter trevligt detta. Jag hoppas att jag även kan pressa ut lite mer av min äldre maskin med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Fungerar gör det väl, men det säger väl inte särskilt mycket?

Problemet är ju inte att man inte kan köra den refresh rate man vill utan att GPUn i säg inte trillar ner till idle frekvensen (50MHz istället för 900MHz på ett 560TI OC) om man har högre än 60hz på skärmen. Kör man igång ett spel så ska ju kortet köra på för fullt.

Jag läste på en tråd att det man skulle göra var att sätta den i windows på t.ex 110 och sen i spelet 120, då skulle det funka.

Permalänk

Uppdateringsnörd som man är blev det en liten julafton nu igen.

KUL!

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Fråga varför står det 6-serien i artikelen? menar ni 2,4 eller 5?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Cimlite:

Nej, det är drivrutinerna. Det finns även andra som har raporterat samma sak på Nvidias officiella forum.

Skärmen på 60hz = Kortet faller till 50MHz som det ska
Skärmen på 100hz/110hz = Kortet fast i 900MHz.

Har dessutom backat tillbaka till 285.61 där det fungerar som det ska, alltså allting förutom 120hz (som enligt Nvidia inte ska klocka ner sig) resulterar i korrekt idle klock.

Intressant, då jag just lade in 295.51. Alla mina tre skärmar kör 120 Hz och kort 1 ligger just nu på 400 MHz (halva 3D-klockningen) och kort 2 på 50. 50 MHz på kort 1 får jag inte, det vore lite väl att kräva när man kör skrivbordet i 5760x1080.

Varför kör du 100/110 Hz däremot? TFT kör ju antingen 60 eller 120? Eller kör du någon gammal CRT-skärm där kortet även måste analogkonvertera?

Skrivet av simon253:

Fråga varför står det 6-serien i artikelen? menar ni 2,4 eller 5?

Du har inte varit med så länge va?

Nvidias grafikserier heter, i ordning;

Riva TNT
Riva TNT2
Geforce 256
Geforce 2
Geforce 3
Geforce 4000
Geforce FX 5000
Geforce 6000
Geforce 7000
Geforce 8000 (G80/G92)
Geforce 9000 (G92 v2)
Geforce 100 (enbart mobila kort)
Geforce 200 (Tesla)
Geforce 300 (Tesla v2, enbart OEM)
Geforce 400 (Fermi)
Geforce 500 (Fermi v2)
Geforce 600 (Kepler)
Geforce 700 (gissningsvis Kepler v2)

Med 6-serien menas alltså 6000-serien, dvs i princip tio år gamla kort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Fungerar utmärkt för mig...

Hmm... va konstigt, vilken skärm kör du ? Många av de som klagat på detta på Nvidias forum verkar förvisso ha samma skärm som jag, Samsung 2233rz.

Skrivet av Åkan:

Jag läste på en tråd att det man skulle göra var att sätta den i windows på t.ex 110 och sen i spelet 120, då skulle det funka.

Aha, jo det stämmer. Vill man att kortet går ner så kan man inte köra 120hz och/eller ha två skärmar, om jag förstått det rätt är det nån hårdvarubegränsning. Dock så har 110hz på en skärm alltid fungerat förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Fråga varför står det 6-serien i artikelen? menar ni 2,4 eller 5?

Woot, hur menar du nu? Vad de menar med 6 serien är dessa kort 6800GT, 6700GT osv.

För det första nummret är det nummer som talar om vilken serie de tillhör.