Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Hej, jag kopplade upp min Samsung Odyssey G9 igår (Fr komplett) och idag drar jag på semester så naturligtvis strulade något som fick mig att sitta uppe till 0230 imorse för att försöka lösa X-)

Jag har några frågor till andra ägare av denna skärm, eller er som kan ha input i övrigt:

Har ni problemet att ni inte kan gå in i bios/uefi? (X99-a plattform med ett Asus Strix 2080ti här)? Skärmen är helt död(standby) tills loginskärmen i Windows visas. Men problemet är större än så för det går inte ens att komma in i uefi, via DEL eller avancerad startup.

Vid Cold boot (från helt avstängd alltså) så måste jag manuellt trycka igång skärmen för att systemet skall gå igång. Innan jag gjort det startar inte tangentbord mm upp och det förefaller som om datorn väntar på att jag ska starta skärmen.

Om man kör skärmen i 240hz säger Nvidias kontrollpanel att skärmen inte är hdcp-certifierad. Är det så för er med?

För övrigt händer andra märkligheter när skärmen körs i 240hz. GPU har då endast fyra upplösningar att välja från (ur minnet 5120x1440, 1920x1200, 1600x1440 och någon till skum variant). Dvs spel har problem sätta rätt upplösning i fullscreen exclusive. Det här verkade eventuellt lösa sig genom att gå fram och tillbaka mellan 120hz och 240hz ett par gånger. SAMT sätta skärmskalning till display (inte GPU).

Jag misstänker att pga av ovanstående var det problem öppna vissa spel där skärmen fastnade i ngn blinkande loop. Specifikt DMC5. När jag använde task manager för att döda processen var vänstra hälften av den blåa ctrl alt delete skärmen ljusblå och den andra mörkare. Gick till sig efter en power cycle av skärmen.

Allt som allt .misstänker jag att en annan DP kabel kan ev lösa problemet. Kan detta vara pin20 problematiken (se annan tråd här). Jag använde såklart den medföljande vid testet igår kväll.

Några tankar eller feedback? Ngn som känner igen eller har liknande problem?

Uppdaterade firmware till senaste .1004 btw. Min förra CRG9 skärm funkar perfekt på samma system.

Vänliga hälsningarä

Döpte om tråden från "Odyssey G9 märkligheter" då denna tråd börjar bli den officiella Odyssey G9-tråden
Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

@leadc4ge: Har samma problem när jag bootar så är skärmen svart tills login skärmen visas.

HDPC verkar vara inte fungera i 240hz här heller och jag har samma problem med upplösningarna.

Jag har dock kört med skärmen i 120hz för jag når aldrig 240hz ändå i spel, men jag såg även att jag bara kan använda 8bpc i 120hz och 10bpc i 240hz.
Nvidia är på g med en drivrutin som stödjer denna skärmen, hoppas det löser en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axor:

@leadc4ge: Har samma problem när jag bootar så är skärmen svart tills login skärmen visas.

HDPC verkar vara inte fungera i 240hz här heller och jag har samma problem med upplösningarna.

Jag har dock kört med skärmen i 120hz för jag når aldrig 240hz ändå i spel, men jag såg även att jag bara kan använda 8bpc i 120hz och 10bpc i 240hz.
Nvidia är på g med en drivrutin som stödjer denna skärmen, hoppas det löser en del.

Tusen tack för svar. Intressant att du har liknande problem. Jag har dammsugit alla reddit trådar och reviews medan jag väntade på skärmen och ingen har hittils nämnt något liknande vad jag sett. Men det betyder nog bara att man inte letat efter fel direkt man packat upp skärmen. Jag är nog lite skadad att jag fungerar på det sättet men man vill ju att det ska funka liksom

Jag är som sagt på väg på semester så det är lite störigt att inte kunna testa ny kabel. Om du orkar och vill så testa t ex denna om som @laxpudding pratar om i tråden om farliga displayportkablar: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4660089 för det finns folk där som har liknande symptom som löste problemet genom att byta ut kablaget (även fast man kan tycka att medföljande kabel skall fungera så är det tydligen inte alltid fallet). I övrigt blir det intressant om kommande uppdaterad drivrutin löser problemet också men just pga att det är strul komma in i uefi tror jag mer på kablage eller firmwareuppdatering om det inte är rent hårdvarufel.

Alltid spännande om the bleeding edge...

Hoppas någon annan som också fått sin skärm kan berätta lite om sina upplevelser och fylla i bilden

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

@leadc4ge: Tog och beställde en kabel, hoppas det löser uppstartsproblemen.

Permalänk
Medlem

Please let me know how it works out

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Samsung har väl dragit tillbaka den skärmen just på grund av problem?

https://www.computerbase.de/2020-07/samsung-odyssey-g9-gaming...

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

Samsung har väl dragit tillbaka den skärmen just på grund av problem?

https://www.computerbase.de/2020-07/samsung-odyssey-g9-gaming...

Ja det där har jag sett, men det är inte en generell recall från Samsung eftersom Samsung inte kommunicerat ngt via offentliga kanaler. Ryktena säger att osålda lager skall genomgå ytterligare QA, eventuellt pga att lim i chassit släpper, eller flimmer med VRR, men Inget som påminner direkt om problemen jag har vad jag kan se dock. Men vem vet om vi inte får till det så lär skärmen gå tillbaka

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Jag ser oftast inte UEFI/BIOS menyn men om jag väcker skärmen med dess meny samtidigt som jag jag slår på datorn så hinner jag se "F2/DEL for setup".

Det finns en passus i manualen oxå om just UEFI/BIOS:
"
――If the PC has entered BIOS mode and the BIOS screen does not appear, go to the following path and then
select the mode. → System → DisplayPort Ver. → 1.1 or 1.2.
――The DisplayPort Ver. option is disabled if Adaptive-Sync is set to On and there is a signal input.
"

Jag kör kabeln som följer med och den funkar bra. Jag kan se flimmer i två spel (Three Kingdoms och UBOAT) i 120 Hz så jag kör dessa i 60 Hz. Allt annat (Dirt Rally 2, Wreckfest, IL-2 Sturmovik, Assetto Corsa går jättebra i 240 Hz (om inte i prick 240 Hz nota bene ).
Det enda spel som bråkar för mig är Project Cars 2 med en jättekonstig skalning.

Windows i 60 Hz för annars så klockar inte grafikkortet ner ordentligt.

Jag har inte provat HDCP så det kan jag inte svara på.

Ryzen 3900x / X570 / Asus Strix 2080 Ti.

PS. Som jag har skrivit i en annan tråd så känns det som skärmen trivs bäst i 60 eller 240 Hz.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jag ser oftast inte UEFI/BIOS menyn men om jag väcker skärmen med dess meny samtidigt som jag jag slår på datorn så hinner jag se "F2/DEL for setup".

Det finns en passus i manualen oxå om just UEFI/BIOS:
"
――If the PC has entered BIOS mode and the BIOS screen does not appear, go to the following path and then
select the mode. → System → DisplayPort Ver. → 1.1 or 1.2.
――The DisplayPort Ver. option is disabled if Adaptive-Sync is set to On and there is a signal input.
"

Jag kör kabeln som följer med och den funkar bra. Jag kan se flimmer i två spel (Three Kingdoms och UBOAT) i 120 Hz så jag kör dessa i 60 Hz. Allt annat (Dirt Rally 2, Wreckfest, IL-2 Sturmovik, Assetto Corsa går jättebra i 240 Hz (om inte i prick 240 Hz nota bene ).
Det enda spel som bråkar för mig är Project Cars 2 med en jättekonstig skalning.

Windows i 60 Hz för annars så klockar inte grafikkortet ner ordentligt.

Jag har inte provat HDCP så det kan jag inte svara på.

Ryzen 3900x / X570 / Asus Strix 2080 Ti.

PS. Som jag har skrivit i en annan tråd så känns det som skärmen trivs bäst i 60 eller 240 Hz.

Ah intressant, man borde läsa manualen alltså. Det kan då förklara varför jag inte ser bios/uefi iaf. Då skulle nog teoretiskt sett resten kunna lösas viadrivrutinsuppdatering. Ser fram emot feedback på om utbytt displayportkabel hjälper

Men Windows i 60hz ger inte den där känslan av smörad teflon

Kul höra era intryck av skärmen

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Här är några till med problemet att endast fyra olika upplösningar går att välja när man kör 240hz

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/hretzn/...

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/hud9ii/...

Ingen fix ännu, men om fler ser detta problem är väl chanserna goda för en fix från nvidia

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Långskott här: Hade exakt samma problem efter att jag pillat lite i BIOS på mitt nya mobo+10900k. Kunde inte boota Bios, inte ens tvingad bios-omstart från Windows fungerade utan gav precis som allt annat svart skärm till loginskärmen.

Det löste sig lustigt nog efter en reset av CMOS.

Lite offtopic rambling:
Körde ett tag med 34" ultrawidescreen och upplevde också olika problem, dock inte lika mycket som dina, i olika appar/spel. Allt som frångår mainstream är mindre utvecklat och ibland finns inte något stöd alls.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Långskott här: Hade exakt samma problem efter att jag pillat lite i BIOS på mitt nya mobo+10900k. Kunde inte boota Bios, inte ens tvingad bios-omstart från Windows fungerade utan gav precis som allt annat svart skärm till loginskärmen.

Det löste sig lustigt nog efter en reset av CMOS.

Lite offtopic rambling:
Körde ett tag med 34" ultrawidescreen och upplevde också olika problem, dock inte lika mycket som dina, i olika appar/spel. Allt som frångår mainstream är mindre utvecklat och ibland finns inte något stöd alls.

Ja det vore ju inte första gången en clear CMOS hjälper. Lägger till det på listan över sådant att testa när jag får möjlighet.

Jag tycker det var relativt enkelt ändå köra CRG9 i 32:9. Visst får man acceptera att några spel lirar bäst i 16:9 men förutom lite black borders funkar den ju som en vanlig 27" i upplösningen 2560x1440 tex.

Hoppas fler av er får sina g9 snart för det är en bra skärm bara barnsjukdomarna löses. Förutom vad man kan läsa sig till i alla reviews så kan jag bidra med att det är en del overshoot vid snabba rörelser vilket leder till att bilden upplevs lite hård och kontrastig. Men därmed också betydligt mindre smear...

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Ni som har denna skärm, har Samsung lyckats förbättra textrenderingen på G9 jämfört med CRG90? Sen senare hade som många Samsung VA paneler lite svårt att rendera skarp text på Windows (förmodligen beroende på subpixelstrukturen) och även med inställningar på skärmen och i Windows lyckades jag aldrig få det riktigt "IPS bra" med texten.

Permalänk
Medlem

@improwise: Är ingen expert men jag ser ingen skillnad mot min förra IPS skärm, enda gången jag märker något med texten är när jag scrollar den liksom hoppar efter lite, men jag läser ju ändå inte när jag scrollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axor:

@improwise: Är ingen expert men jag ser ingen skillnad mot min förra IPS skärm, enda gången jag märker något med texten är när jag scrollar den liksom hoppar efter lite, men jag läser ju ändå inte när jag scrollar

Jag tycker texten är bättre än min gamla (IPS) Dell U3415W men den har ju några år på nacken. Och bättre betraktningsvinklar än min mellangamla (VA) AOC AG35UCG.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ni som har denna skärm, har Samsung lyckats förbättra textrenderingen på G9 jämfört med CRG90? Sen senare hade som många Samsung VA paneler lite svårt att rendera skarp text på Windows (förmodligen beroende på subpixelstrukturen) och även med inställningar på skärmen och i Windows lyckades jag aldrig få det riktigt "IPS bra" med texten.

Det är väl ingen revolutionerande natt och dag skillnad mot förut men skillnaden är nog till det bättre. Men skärpekontrollerna är förfinade så det påverkar nog också hur jag upplever texten. Men jag har inte lidit på något sätt tidigare av hur text renderas på min CRG9. Hoppas TFT central eller rtings får till en detaljerad recension snart.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Det är väl ingen revolutionerande natt och dag skillnad mot förut men skillnaden är nog till det bättre. Men skärpekontrollerna är förfinade så det påverkar nog också hur jag upplever texten. Men jag har inte lidit på något sätt tidigare av hur text renderas på min CRG9. Hoppas TFT central eller rtings får till en detaljerad recension snart.

Ska erkänna att jag som kodknackare är rätt så kräsen när det gäller just textkvalite och har vant mig med rätt bra skärmar som jag benchmarkar mot. Men på CRG9 blev det "fringes" runt vissa bokstäver, vilket inte är helt ovanligt på VA paneler från Samsung. Den relativt låga upplösningen i förhållande till skärmstorleken gör väl det hela mer synligt också (samma sak på min 55" OLED som jag har på skrivbordet nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Har ni problemet att ni inte kan gå in i bios/uefi? (X99-a plattform med ett Asus Strix 2080ti här)? Skärmen är helt död(standby) tills loginskärmen i Windows visas. Men problemet är större än så för det går inte ens att komma in i uefi, via DEL eller avancerad startup.

Om "Fast Boot" är satt till "Ultra Fast" så är det inte säkert att du kommer in i UEFI/BIOS utan att antigen:
*Gå in i UEFI/BIOS via Windows
*Göra CMOS reset
*Ta ut disken med Windows Boot-loader.

Om "Fast Boot" är satt till "Ultra Fast" så är det inte ens säkert att USB-enheter initieras förens "Boot-sekvensen" "lämnar över" till Windows.

https://www.tenforums.com/tutorials/21284-enable-disable-fast...

En feature introducerad med Windows 8 och UEFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ska erkänna att jag som kodknackare är rätt så kräsen när det gäller just textkvalite och har vant mig med rätt bra skärmar som jag benchmarkar mot. Men på CRG9 blev det "fringes" runt vissa bokstäver, vilket inte är helt ovanligt på VA paneler från Samsung. Den relativt låga upplösningen i förhållande till skärmstorleken gör väl det hela mer synligt också (samma sak på min 55" OLED som jag har på skrivbordet nu).

Jag förstår. Jag har förmodligen svårt se det du ser men förmodligen finns modellen snart i en butik nära dig så du får känna och klämma lite. Bäst avgöra själv i detta läget

Skrivet av Viita:

Om "Fast Boot" är satt till "Ultra Fast" så är det inte säkert att du kommer in i UEFI/BIOS utan att antigen:
*Gå in i UEFI/BIOS via Windows
*Göra CMOS reset
*Ta ut disken med Windows Boot-loader.

Om "Fast Boot" är satt till "Ultra Fast" så är det inte ens säkert att USB-enheter initieras förens "Boot-sekvensen" "lämnar över" till Windows.

https://www.tenforums.com/tutorials/21284-enable-disable-fast...

En feature introducerad med Windows 8 och UEFI.

Jag är med på det. Men jag har bara bytt skärmen och mest troligt är det som skrivs ovan av @Dragnet att man måste fippla på med display port versionen i iställningarna för skärmen för att det ska fungera. Låter rimligt och troligt, fast inte så smidigt. Får testa när jag är hemma igen

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Provade precis igen, om jag väcker skärmen när jag slår på PC och håller igång menyn så ser jag UEFI menyn och kan enkelt komma in i UEFI. Adaptiv synk på och inget fipplande med DP-portar.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ska erkänna att jag som kodknackare är rätt så kräsen när det gäller just textkvalite och har vant mig med rätt bra skärmar som jag benchmarkar mot. Men på CRG9 blev det "fringes" runt vissa bokstäver, vilket inte är helt ovanligt på VA paneler från Samsung. Den relativt låga upplösningen i förhållande till skärmstorleken gör väl det hela mer synligt också (samma sak på min 55" OLED som jag har på skrivbordet nu).

Om du kollar linustechtips videon så tittar han närmare på just detta. Det är ett segment i klippet då han zoomar in på en text och jämför. Det ska tydligen vara till de bättre nu på denna skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inzani:

Om du kollar linustechtips videon så tittar han närmare på just detta. Det är ett segment i klippet då han zoomar in på en text och jämför. Det ska tydligen vara till de bättre nu på denna skärm.

Så här ser min ut på lite nära håll:

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inzani:

Om du kollar linustechtips videon så tittar han närmare på just detta. Det är ett segment i klippet då han zoomar in på en text och jämför. Det ska tydligen vara till de bättre nu på denna skärm.

Menar du den infomercial där han även säger att QLED är färgkorrekt eller har han/dom släppt en riktigt recenssion nu? Ska man vara helt ärlig så säger han väl, med entusiastisk röst, "All the color accuracy you can expect from a QLED"

(Jag gillar iof den typen av bild där man fläskar på ordenligt med färger och så och har inte behov av färgkorrekt själv så länge det inte är väldigt fel men säg inget till @laxpudding bara )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Så här ser min ut på lite nära håll:
https://i.imgur.com/BNFkuke.jpg

Tack! Dessvärre tycker jag mig se lite av de fringes som jag talar om här, dvs avvikande färger i bokstävernas kanter,. Har dock inte kvar den CRG9 jag hade tidigare så därför har jag svårt att själv jämföra om det blivit bättre än innan.

Och ja, jag är som sagt rätt känslig för text som jag tycker inte ser nog bra ut så ni som har skärmen och är nöjda bortser med fördel från mina synpunkter här Textstorleken gör så klart en del också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axor:

@leadc4ge: Tog och beställde en kabel, hoppas det löser uppstartsproblemen.

@Axor, Hur gick det med nya kablaget? Ngn skillnad på något sätt?

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

@leadc4ge: Glömde bort att svara :), inte märkt någon större skillnad fast nu ser jag boot skärmen när jag startar om datorn.
Men på det stora hela efter att jag använt skärmen ett tag är jag super nöjd, haft lite flickering med g-sync men sätter man på det och stänger av några gånger så fixar det till sig, hoppas nya drivrutiner kan lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axor:

@leadc4ge: Glömde bort att svara :), inte märkt någon större skillnad fast nu ser jag boot skärmen när jag startar om datorn.
Men på det stora hela efter att jag använt skärmen ett tag är jag super nöjd, haft lite flickering med g-sync men sätter man på det och stänger av några gånger så fixar det till sig, hoppas nya drivrutiner kan lösa det.

Ingen fara! Det är ju en signifikant skillnad att se bios skärmen nu. Om du kikar i kontrollpanelen är skärmen möjligtvis hdcp certifierad i 240hz nu också?

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

LTT verkar gjort en egen icke sponsrad review nu:

https://www.youtube.com/watch?v=oDMlKOKr9bA

@ Mods Föreslår fortfarande att denna tråd görs om till en officiell tråd för skärmen då den lär vara populär och det annars lär dyka upp 15 trådar som alla handlar om samma sak

(Verkar tydligen finnas en användare som heter Mods )

Permalänk
Medlem

@leadc4ge: Nej HDCP funkar inte i 240 hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

...
@ Mods Föreslår fortfarande att denna tråd görs om till en officiell tråd för skärmen då den lär vara populär och det annars lär dyka upp 15 trådar som alla handlar om samma sak
...

^^Håller med!

Jag har bytt DP-kabeln som följde med nu till en Deltaco 8k kabel. Jag ser fortfarande inte UEFI-menyn vid boot men om jag väcker skärmen innan med menyknappen så är det inga problem (samma som innan).

När jag bytte kabel så passade jag på att sätta dit en USB-förlängningskabel i serviceporten så slipper jag riva av bakplåten när det är dags att uppdatera.

(Och överlag väldigt nöjd med skärmen )

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.