Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Raid olika SSD

God kväll! Jo, min fråga är angående raid med olika SSD'er. T.ex. finns min nuvarande SSD tillverkad i både 34/28nm, går det att köra en av varje i Raid 0? En annan fråga är: går det att köra 2 SSD'er i Raid ifrån olika tillverkare, så länge som styrkretsen är densamma? T.ex OCZ Vertex 2 och Corsair Force?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Antielefant

Ja, men du bör vara medveten om nackdelarna med RAID, exempelvis att TRIM inte längre fungerar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ja, men du bör vara medveten om nackdelarna med RAID, exempelvis att TRIM inte längre fungerar.

Ok, några fler exempel? Anledningen till att jag undrar är för att jag funderat på att försöka hitta en billig disk att köra i Raid för att få mer utrymme, istället för att behöva köpa en ny disk när jag ändå har en befintlig.

EDIT: Hittade en tråd där en snubbe har dokumenterat prestandan i ett Raid 0-system och prestanda-förlusten över tid verkar ganska minimal. Värt att notera är att jag bara har Sata 3Gbit/s på mitt moderkort och jag antar att jag kommer träffa taket för överföringshastigheten.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Antielefant

Spelar ingen större roll, överföringshastigheten är sekundär ens i bästa fall då få program klarar av att utnyttja mer än ca 200 MB/s (RAID-0 för mekaniska diskar)... just för att de är optimerade för just mekaniska diskar. Vad man märker skillnad på är att en SSD har sisådär en tusendel av en mekanisk disks accesstider samt klarar av flera tusen gånger fler IOPS.

Ska du bara få ut en större disk är det bättre att skapa dynamiska diskar och stripa dem. Går att göra i PartitionMagic före Windowsinstallation, eller i Windows efter installation även om det tar längre tid.

Prestandaförlusten han räknar på är enbart överföringshastigheten. Det är inte den som påverkas i första hand, utan IOPS samt accesstiden, vilket som tidigare sagt är exakt vad SSD ger sin hastighetsökning av.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Spelar ingen större roll, överföringshastigheten är sekundär ens i bästa fall då få program klarar av att utnyttja mer än ca 200 MB/s (RAID-0 för mekaniska diskar)... just för att de är optimerade för just mekaniska diskar. Vad man märker skillnad på är att en SSD har sisådär en tusendel av en mekanisk disks accesstider samt klarar av flera tusen gånger fler IOPS.

Ska du bara få ut en större disk är det bättre att skapa dynamiska diskar och stripa dem. Går att göra i PartitionMagic före Windowsinstallation, eller i Windows efter installation även om det tar längre tid.

Prestandaförlusten han räknar på är enbart överföringshastigheten. Det är inte den som påverkas i första hand, utan IOPS samt accesstiden, vilket som tidigare sagt är exakt vad SSD ger sin hastighetsökning av.

Ok, så detta kan nästan liknas med någon form mjukvaru-raid (eller "JBOD"?)? Hur blir prestandan med stripade diskar?

Som du säger är det access-tiden som är grejen med SSD, men utgick ifrån att det enbart var Sek. Läs-hastigheten som blev märkbart sämre.

Och för att klargöra: det fungerar alltså att både köra olika tillverkningsteknik och tillverkare, så länge styrkretsen är densamma?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Antielefant
Skrivet av scienta:

Ok, så detta kan nästan liknas med någon form mjukvaru-raid (eller "JBOD"?)? Hur blir prestandan med stripade diskar?

Som du säger är det access-tiden som är grejen med SSD, men utgick ifrån att det enbart var Sek. Läs-hastigheten som blev märkbart sämre.

Och för att klargöra: det fungerar alltså att både köra olika tillverkningsteknik och tillverkare, så länge styrkretsen är densamma?

JBOD och striping är nästan exakt samma sak och för dig som användare ser du inte skillnaden. Striping är mjukvara medan JBOD är hårdvara.

Det fungerar som sagt med olika diskar, styrkretsarna måste inte ens vara desamma, men i RAID-0 begränsas du till att båda diskarna tillsammans blir lika stora som dubbelt av den minsta (exempelvis 128+120 = 240). Hastighetsmässigt blir det, återigen, ca 80% ökning från den långsammaste.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

JBOD och striping är nästan exakt samma sak och för dig som användare ser du inte skillnaden. Striping är mjukvara medan JBOD är hårdvara.

Det fungerar som sagt med olika diskar, styrkretsarna måste inte ens vara desamma, men i RAID-0 begränsas du till att båda diskarna tillsammans blir lika stora som dubbelt av den minsta (exempelvis 128+120 = 240). Hastighetsmässigt blir det, återigen, ca 80% ökning från den långsammaste.

Ok, tack så mkt för hjälpen! Blir till att leta ytterliggare en SSD för att få plats med lite extra spel då

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

JBOD och striping är nästan exakt samma sak och för dig som användare ser du inte skillnaden. Striping är mjukvara medan JBOD är hårdvara.

Vad menar du med detta? JBOD kan mycket väl vara mjukvara, likaså kan striping mycket väl sitta i hårdvara. Skulle till och med säga att JBOD i hårdvara är ganska meningslöst om man inte sitter på en risig processor.
JBOD och striping är heller inte ens nästa samma sak. JBOD lägger ihop alla diskar (därav namnet, Just a Bunch Of Disks) till en stor.
Med "striping" så placeras "varannan" bit på disk ett och varannan bit på disk två, därför får du med striping (RAID 0) bara "utrymmet" av den minsta disken multiplicerat med två. I JBOD får du den totala summan av diskarna eftersom datan INTE sprids ut.
Slutsats: JBOD ger ingen prestandavinst, men det gör RAID 0. JBOD ger den totala storleken av diskarna, RAID 0 ger minsta multiplicerat med antal diskar.

I alla fall, kan inte säga med säkerhet, men ser ingen anledning till att TRIM _inte_ skulle fungera om du använder Windows mjukvaruraid, och då finns det massa alternativ, från JBOD till RAID 0,1,5. Du kan dock inte räkna med någon prestandavinst, men det verkar du inte vara ute efter.
Ett annat, kanske bättre alternativ, är att använda den ena disken som "speldisk" och installera alla spel på, och den andra användas för att installera Windows och program på..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Vad menar du med detta? JBOD kan mycket väl vara mjukvara, likaså kan striping mycket väl sitta i hårdvara. Skulle till och med säga att JBOD i hårdvara är ganska meningslöst om man inte sitter på en risig processor.
JBOD och striping är heller inte ens nästa samma sak. JBOD lägger ihop alla diskar (därav namnet, Just a Bunch Of Disks) till en stor.
Med "striping" så placeras "varannan" bit på disk ett och varannan bit på disk två, därför får du med striping (RAID 0) bara "utrymmet" av den minsta disken multiplicerat med två. I JBOD får du den totala summan av diskarna eftersom datan INTE sprids ut.
Slutsats: JBOD ger ingen prestandavinst, men det gör RAID 0. JBOD ger den totala storleken av diskarna, RAID 0 ger minsta multiplicerat med antal diskar.

I alla fall, kan inte säga med säkerhet, men ser ingen anledning till att TRIM _inte_ skulle fungera om du använder Windows mjukvaruraid, och då finns det massa alternativ, från JBOD till RAID 0,1,5. Du kan dock inte räkna med någon prestandavinst, men det verkar du inte vara ute efter.
Ett annat, kanske bättre alternativ, är att använda den ena disken som "speldisk" och installera alla spel på, och den andra användas för att installera Windows och program på..

Ok, ett mer utförligt svar - det tackar vi för! Nej, som sagt är det utrymme och inte prestanda jag är ute efter. Är inte så jättesugen på att köra 2 separata diskar till att lägga program på, utan vill ha 1 ihopsydd. Risker för krasch osv. gör mig inget då ingen viktig data någonsin sparas på C:

Med detta sagt, vilket blir troligen det bästa alternativet för mig? Ett enkelt sätt att klumpa ihop 2 diskar utan prestandaförlust.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Antielefant

Enklast? Gör C: till en dynamisk volym i Windows diskhanterare och utöka den till att även inkludera den andra SSD'n.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Enklast? Gör C: till en dynamisk volym i Windows diskhanterare och utöka den till att även inkludera den andra SSD'n.

Det var det jag också tänkte föreslå. Men kom på att Windows inte tillåter "expandering" av boot/system-partitionen. (testade även själv, men den tillåter det inte)
Finns säkert andra mjukvarulösningar som löser problemet på ett smidigt sätt, dock inga som jag har kommit i kontakt med.
Men annars är alternativet att köra på moderkortets RAID-lösning, då tappar du dock garanterat TRIM-funktionen.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Enklast? Gör C: till en dynamisk volym i Windows diskhanterare och utöka den till att även inkludera den andra SSD'n.

Skrivet av anden12:

Det var det jag också tänkte föreslå. Men kom på att Windows inte tillåter "expandering" av boot/system-partitionen. (testade även själv, men den tillåter det inte)
Finns säkert andra mjukvarulösningar som löser problemet på ett smidigt sätt, dock inga som jag har kommit i kontakt med.
Men annars är alternativet att köra på moderkortets RAID-lösning, då tappar du dock garanterat TRIM-funktionen.

Att installera om OS'et är ju inget problem. Fungerar det då att göra en partition över båda diskarna (vilket jag förstått att JBOD ungefär fungerar som?)?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Antielefant
Skrivet av anden12:

Det var det jag också tänkte föreslå. Men kom på att Windows inte tillåter "expandering" av boot/system-partitionen. (testade även själv, men den tillåter det inte)
Finns säkert andra mjukvarulösningar som löser problemet på ett smidigt sätt, dock inga som jag har kommit i kontakt med.
Men annars är alternativet att köra på moderkortets RAID-lösning, då tappar du dock garanterat TRIM-funktionen.

Hmm, jag vet att det går, men frågan är om man i så fall behöver ett annat partitioneringsprogram...

Jo, ska fungera att expandera systempartitionen i exempelvis partitionmagic.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Hmm, jag vet att det går, men frågan är om man i så fall behöver ett annat partitioneringsprogram...

Jo, ska fungera att expandera systempartitionen i exempelvis partitionmagic.

Du råkar inte veta något annat program eftersom partitionmagic kostar runt 70$ :/

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
Medlem

Hmmm... Detta var nog vad jag sökte!

Farsan har en 40Gb SSD som system-disk som börjar bli smetfull. Jag har en likadan liggande och skräpar... Så det vore ju trevligt om man med Striping kan jag lägga till min disk och vi får dubbla utrymmet - men det går inte på systemdiskar?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite