GTX 560Ti/570 eller 580!

Permalänk
Medlem

GTX 560Ti/570 eller 580!

Hej ärade medlemmar!

Sitter i valet och kvalet när det gäller att köpa grafikkort till mina nya rigg. Det är en standard gaming som innehåller i5 2500k, 128gb ssd, 8gb 1600mhz ripjawz, 850W osv. Spelen jag kommer lira är mestadels StarCraft II, Skyrim, SWTOR och BF3. Jag vill gärna kunna spela alla spelen på ultra med bra fps i 1920x1080 upplösning, enda undantaget är BF3 då jag nöjer mig med high inställningar i multiplayer.

Vad rekommenderar ni? Vill gärna ha ett välkylt och tyst grafikkort som klarar ovan nämnda krav. Ge mig råd och tips, jag behöver det!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lelle85:

Hej ärade medlemmar!

Sitter i valet och kvalet när det gäller att köpa grafikkort till mina nya rigg. Det är en standard gaming som innehåller i5 2500k, 128gb ssd, 8gb 1600mhz ripjawz, 850W osv. Spelen jag kommer lira är mestadels StarCraft II, Skyrim, SWTOR och BF3. Jag vill gärna kunna spela alla spelen på ultra med bra fps i 1920x1080 upplösning, enda undantaget är BF3 då jag nöjer mig med high inställningar i multiplayer.

Vad rekommenderar ni? Vill gärna ha ett välkylt och tyst grafikkort som klarar ovan nämnda krav. Ge mig råd och tips, jag behöver det!

Jag tror nog att alla dom korten kommer klara av spelen enligt dina förhoppningar.
Har själv ett GTX 580 och kan starkt rekommendera det. Eftersom GTX 580 är snäppet bättre än GTX 570 och GTX 560 men om du vill ha ett kort som du kan ha en väldigt lång tid framåt utan att behöva byta så kanske GTX 580 är ett bättre val.

Säkert fler personer som har andra åsikter om detta och kan förklara bättre om vad du skall välja.

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit du hade jag kört på ett 580. Mera framtidsäkert plus att du kan köra på hög grafik på bf3, du kan nästan maxa spelet med ett gtx 580. Jag gjorde det med mitt kort iaf, ett gigabyte gtx 580 soc, fabriksöverklockat till 855mhz.
Har ett till salu om du är sugen

Visa signatur

[Gigabyte Z97X-Gaming 3 | 4790k 4,7Ghz | Gtx Titan SLI | Yamakasi Catleap Q270 2560 x 1440 | Corsair Dominator 1600Mhz 16Gb | Noctua NH-D15 | Crucial m4 128Gb + Samsung 840 EVO Series 120Gb + Samsung 850 EVO 250gb | Western Digital 500Gb | QPAD 5K | Ducky Shine 3 Cherry MX Red | Fractal Design Define XL R2 Black | DT990 Pro 250ohm | Sennheiser HD650 | Audio Technica ATH-M50 | Audioengine a5+ | Asus Essence STX
Ljudanläggning: Högtalare | Dali Rubicon 8 | Förstärkare | Yamaha 3050 + Primare i32

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Jag tror nog att alla dom korten kommer klara av spelen enligt dina förhoppningar.
Har själv ett GTX 580 och kan starkt rekommendera det. Eftersom GTX 580 är snäppet bättre än GTX 570 och GTX 560 men om du vill ha ett kort som du kan ha en väldigt lång tid framåt utan att behöva byta så kanske GTX 580 är ett bättre val.

Säkert fler personer som har andra åsikter om detta och kan förklara bättre om vad du skall välja.

Tack för svaret. Det har lutat lite åt antingen GTX570 eller 580. Båda känns relativt framtidssäkra. Vilken kylare använder du på ditt gtx580? Går den tyst och nätt?

Permalänk
Medlem

ser ut som du bygger min rigg
Jag har ASUS gtx 580 DirectCu II och är mycket nöjd med det. Spelar samma spel som du nämner. Kortet är tyst, välkylt, klockvänligt och prisvärt tycker jag.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=814242

lagt till länk
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Alltså dom är ju inte i samma prisklasser. 580 är ju bäst och antagligen mer framtidssäkert. 560Ti kan jag tänka mig är prisvärt dock men inte säker.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

ser ut som du bygger min rigg
Jag har ASUS gtx 580 DirectCu II och är mycket nöjd med det. Spelar samma spel som du nämner. Kortet är tyst, välkylt, klockvänligt och prisvärt tycker jag.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=814242

Har samma kort och är grymt nöjd, lite feg fläktkurva som standard. Ledde till lite hög temp när jag klockade upp till 900 Mhz, men med lite justering så ligger den stadigt på 70 grader vid ca 50% fläkthastighet.

Kör man stock inställningar så hör man knappt att fläktarna snurrar, sjukt tyst.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett 1gb 560ti på BF3 och jag tycker inte det pallar High. Det blir för stora frame drops. Jag säger köp minst 570, helst 580.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk

Jag tror CDON.com har ett erbjudande för sweclockers medlemmar med GTX570 för ca 2500, det är nog det mest prisvärda kortet du kan få tag i just nu. Har för mig att det är med Asus DCuII kylare också, så det är en bonus.

Permalänk
Inaktiv

Om du inte är helt insnöad på Nvidas Geforce så kan du titta lite på AMD 7970 som inte ligger särskilt mycket högre i pris än 580 och presterar betydligt bättre. Själv kör jag 580 sedan nästan ett år tillbaka och är nöjd med allt utom strömförbrukning och ljudnivå. Det finns kylare såsom Artics extreme (vilken jag har) och asus variant som kyler kortet väldigt bra även om det är överklockat men då måste du tänka på att all den värmen dumpas i chassit vilket värmer upp övriga komponenter. De är dock betydligt tystare än standardkylaren till kortet, att kalla dem tysta är dock enligt mig att ljuga.

Sammanfattning: GTX 580 är ett kort som presterar väldigt bra men som, oavsätt kylare enligt mig, låter mycket och drar mycket ström vilket i sin tur leder till en hög värmeutveckling. AMD´s 7970 presterar betydligt bättre till ett högre pris och kommer, när eftermarknadskylare börjar komma ut, sannolikt låta mindre då det drar mindre ström. Du får välja själv vad du tycket blir bäst.

m.v.h.
/Setesh

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla snabba svar. Har inte riktigt bestämt mig men lutar definitivt åt 570/580 hållet. Tack igen!

Permalänk

Tycker det är helt sanslöst att folk kan rekommendera någon att köpa ett 580 i dagsläget när 7950 finns för nästan samma pris som 1,5GB modellen av 580. Man får ett bättre kort, som drar mindre ström och därmed bör vara tystare.

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1085339-asus-7950...

Går du ner lite i prisklass finns det ju både gtx570 och AMD 6970/6950 att välja på, här är det väll mest en smakfråga/märkespreferens som avgör antar jag. Dock kan jag inte rekommendera att gå längre ner i prisklasen till ett 560ti, 1GB minne är helt enkelt för begränsande för att kalla det framtidssäkert!

Permalänk
Medlem

Hade man i tankarna att kasta ut pengar på ett GTX580 kan man lika gärna göra det på ett AMD 7950 eller 7970, dom tankarna hade jag haft i omloppsbana i alla fall.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lelle85:

Tack för svaret. Det har lutat lite åt antingen GTX570 eller 580. Båda känns relativt framtidssäkra. Vilken kylare använder du på ditt gtx580? Går den tyst och nätt?

Jag har en av dom tidiga varianterna av GTX 580 så jag har original kylaren.
http://4.bp.blogspot.com/-xgCxO784h44/TexA4SutCnI/AAAAAAAAAB8/RFobJAo-ypQ/s1600/GIGABYTE-GV-N580D5-15I-B-GeForce-GTX-580.jpg
Det är väldigt tyst och svalt
Hör knappt något från min dator. Men det har ju också och göra med chassit jag använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tycker det är helt sanslöst att folk kan rekommendera någon att köpa ett 580 i dagsläget när 7950 finns för nästan samma pris som 1,5GB modellen av 580. Man får ett bättre kort, som drar mindre ström och därmed bör vara tystare.

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1085339-asus-7950...

Går du ner lite i prisklass finns det ju både gtx570 och AMD 6970/6950 att välja på, här är det väll mest en smakfråga/märkespreferens som avgör antar jag. Dock kan jag inte rekommendera att gå längre ner i prisklasen till ett 560ti, 1GB minne är helt enkelt för begränsande för att kalla det framtidssäkert!

Finns 2GB på de sistnämnda om man önskar (560Ti) men är fortfarande lite för klent för framtiden.
http://cdon.se/hemelektronik/gainward_geforce_gtx_560_ti_-_20...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Finns 2GB på de sistnämnda om man önskar (560Ti) men är fortfarande lite för klent för framtiden.
http://cdon.se/hemelektronik/gainward_geforce_gtx_560_ti_-_20...

sant, men då ligger de i ett prisläge där de konkurrerar med 69X0 korten, och då är AMD ett bättre alternativ.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

sant, men då ligger de i ett prisläge där de konkurrerar med 69X0 korten, och då är AMD ett bättre alternativ.

Sen så kan det ju också vara en smak sak.
Han kanske föredrar Nvidia istället för AMD.

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Hade man i tankarna att kasta ut pengar på ett GTX580 kan man lika gärna göra det på ett AMD 7950 eller 7970, dom tankarna hade jag haft i omloppsbana i alla fall.

Om alina har kvar sitt erbjudande på 3500 för ett gtx580 tycker jag nog att det är tillräckligt stor skilnad i pris för att kunna rättfärdiga ett köp. Gentemot 7950 är det väl unegfär som GTX580 mot HD6970 både vad gäller pris och prestanda.

Permalänk
Medlem

Under de senaste åren har jag kört AMD och känner att det är dags att gå tillbaka till GeForce.. En utav anledningarna varför jag postade i denna delen av forumet. Tack för alla svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av whiskerer:

Om alina har kvar sitt erbjudande på 3500 för ett gtx580 tycker jag nog att det är tillräckligt stor skilnad i pris för att kunna rättfärdiga ett köp. Gentemot 7950 är det väl unegfär som GTX580 mot HD6970 både vad gäller pris och prestanda.

[URL="http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=ZT-50105-10P"]http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=ZT-50105-10P[/URL
Tycker det är ett jävla bra pris för ett GTX 580

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lelle85:

Under de senaste åren har jag kört AMD och känner att det är dags att gå tillbaka till GeForce.. En utav anledningarna varför jag postade i denna delen av forumet. Tack för alla svar.

Samma här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle85:

Tack så mycket för alla snabba svar. Har inte riktigt bestämt mig men lutar definitivt åt 570/580 hållet. Tack igen!

Men hur mycket tänkte du lägga på grafikkortet?

max ~3000 :- HD6790/GTX570
max ~3500:- GTX580
max ~4000:- HD7950
max ~4500:- HD7970

Lite hårddragna priser, men i dom trakterna. Vill du ha en speciell kylare som är tyst som du nämner får du lägga på ett par till tre hundringar.

Finns säkert bra begnade 580 att hitta också, själv är jag sugen på att sälja mitt som jag haft i 3 månader och köpa ett värre. Men det innebär att jag måste lägga ut en annons och plocka ut kortet...och det är ju jobbigt!

.

Permalänk
Medlem

Vänta en-två månader till så släpps Kepler.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlp:

Men hur mycket tänkte du lägga på grafikkortet?

max ~3000 :- HD6790/GTX570
max ~3500:- GTX580
max ~4000:- HD7950
max ~4500:- HD7970

Lite hårddragna priser, men i dom trakterna. Vill du ha en speciell kylare som är tyst som du nämner får du lägga på ett par till tre hundringar.

Finns säkert bra begnade 580 att hitta också, själv är jag sugen på att sälja mitt som jag haft i 3 månader och köpa ett värre. Men det innebär att jag måste lägga ut en annons och plocka ut kortet...och det är ju jobbigt!

.

7950 presterar som ett 580(?) så det är väl väldigt ovärt att betala mer för det isf?

Permalänk
Skrivet av Noobenu:

7950 presterar som ett 580(?) så det är väl väldigt ovärt att betala mer för det isf?

7950 presterar lite bättre än ett 580 3GB men ligger mellan 580 1,5 och 3GB i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

7950 presterar som ett 580(?) så det är väl väldigt ovärt att betala mer för det isf?

För TS att köpa 7950 ist för 580 ? Jag skulle nog lägga på lite extra för ett nyare kort som drar mindre osv.

Men vill man Nvidia och vill ha ett kort nu så är gtx580 inget dåligt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlp:

För TS att köpa 7950 ist för 580 ? Jag skulle nog lägga på lite extra för ett nyare kort som drar mindre osv.

Men vill man Nvidia och vill ha ett kort nu så är gtx580 inget dåligt kort.

Va? Haha förlåt men missade du ett ord där?

Ja det kan det ju vara värt i så fall.

Permalänk
Skrivet av Noobenu:

7950 presterar som ett 580(?) så det är väl väldigt ovärt att betala mer för det isf?

Det klockar bättre dock. Så jag skulle säga att båda är helt okej alternativ.

Permalänk
Medlem

Ingen fanboy av vare sig nVidia eller AMD, men om jag hade råd med ett 7950 eller 7970 skulle jag absolut inte köpa ett 580 då båda AMD korten går cirklar runt 580.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vänta en-två månader till så släpps Kepler.

och när kepler släpps så kommer nästa grafikkort om nån månad.

är ALLTID så med grafikkort. Finns alltid nått nytt runt hörnet.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]