Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur är musikutbudet i Tidal i dagsläget? I närheten eller långt ifrån Spotify?

Lutar åt att testa, 40kr är i sammanhanget småpengar ändå.

Fanns oheligt mycket att välja på.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur är musikutbudet i Tidal i dagsläget? I närheten eller långt ifrån Spotify?

Lutar åt att testa, 40kr är i sammanhanget småpengar ändå.

Relativt dåligt, men bra ljudkvaliten på tidal masters, så absolut värt att testa för 40kr. Önskar att spotify fick ändan ur vagnen och erbjöd bättre ljudkvalite.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

Jag har ju det mesta jag lyssnar på som egen rippad FLAC, köper CDs fortfarande, samt en hel del FLAC's från bandcamp.com. Så därför sa jag upp mitt Tidal Hifi, behåller Tidal och kör på 99kr varianten istället.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Relativt dåligt, men bra ljudkvaliten på tidal masters, så absolut värt att testa för 40kr. Önskar att spotify fick ändan ur vagnen och erbjöd bättre ljudkvalite.

Det är bara det att för att kunna köra MQA fullt ut måste man ha en produkt från de märken som är listade under MQA. Det säger Tidal ingen om. Det är en licens som produkt makarna måste köpa från Meridian. Tidal Hifi kostar 200kr/månaden och inte 40kr. Det är Hifi abonnemanget då må ha för att få lyssna på masters samt att enheten må stödjas.
Själv har jag nyligen gått ut från det hela. Blev trött på att betala och har börjat rippa min egen musik. Bättre och lättare att hantera.

Permalänk
Skrivet av anon8870:

Jag har ju det mesta jag lyssnar på som egen rippad FLAC, köper CDs fortfarande, samt en hel del FLAC's från bandcamp.com. Så därför sa jag upp mitt Tidal Hifi, behåller Tidal och kör på 99kr varianten istället.

Heter site bandcamp. Letar efter några skivor jag ej kan hitta längre. Sänder dde till hela världen.

Permalänk
Medlem

Helt nöjd med Tidal HiFi med masters, ger det lilla extra i ljudkvalitet.

Man måste inte ha en MQA-certifierad enhet. Windows-klienten kan avkoda själv. Eftersom jag också har en de facto MQA-certifierad enhet(LG G7) så kan jag säga att ljudet inte blir ett dugg bättre pga certifieringen.

Det som är bra med Masters är tillgången till just oförstörda(ej söndermastrade) versioner av massor av album. Ofta är Tidal-versionen bättre än den CD-version som för tillfället finns att köpa. Det är alltså inte tekniken som är fördelen, det är katalogen.

Bäst ljud har gamla CD från före loudness wars, så bryr man sig om ljud skall man köpa second hand eller NOS CD från 80-talet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Fanns oheligt mycket att välja på.

Skrivet av Mindfighter:

Relativt dåligt, men bra ljudkvaliten på tidal masters, så absolut värt att testa för 40kr. Önskar att spotify fick ändan ur vagnen och erbjöd bättre ljudkvalite.

Skrivet av the squonk:

Helt nöjd med Tidal HiFi med masters, ger det lilla extra i ljudkvalitet.

Man måste inte ha en MQA-certifierad enhet. Windows-klienten kan avkoda själv. Eftersom jag också har en de facto MQA-certifierad enhet(LG G7) så kan jag säga att ljudet inte blir ett dugg bättre pga certifieringen.

Det som är bra med Masters är tillgången till just oförstörda(ej söndermastrade) versioner av massor av album. Ofta är Tidal-versionen bättre än den CD-version som för tillfället finns att köpa. Det är alltså inte tekniken som är fördelen, det är katalogen.

Bäst ljud har gamla CD från före loudness wars, så bryr man sig om ljud skall man köpa second hand eller NOS CD från 80-talet.

Tack alla, och någon mer som varit inne på samma spår. Får bli att prova, småpengar trots allt. Har inte ens Spotify i dagsläget då jag tröttnade på tjänsten och ändå toksnöade in på podcasts i början av året och bara kört Pocket Casts för att stilla mitt beroende.

Permalänk
Inaktiv

Fått hem mina HyperX Orbit S. Har hunnit prova lite, långt ifrån klar. Jag är ingen audiofil, min ljudlösning jag använt primärt vid min huvuddator har varit ett par AKG K242HD ihop emd ett Asus Xonar DX eller något sådant (deras PCIe x1-ljudkort som kom för... 8-10 år sedan eller något).

Körde ett varv runt kartan i Forza Horizon 4 och provade de fyra 3D-lägena. Föredrog att köra utan huvudrörelse funktionaliteten, iallafall i detta spel. Blir lite Division 2 ikväll, samt prova en hel del annat i helgen.
Suttit och lyssnat på en del musik sedan dess. Gillar ljudet, väldigt behagligt om jag nu får säga det. Speciellt för att vara ett par gamerlurar hehe. Fokuserar på mitt utbud av flac-filer men blir att prova Tidal för mer att få ett större utbud.

Definitivt ingen känsla av att skicka tillbaks de omedelbart, vilket jag var lite oroad över.

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Helt nöjd med Tidal HiFi med masters, ger det lilla extra i ljudkvalitet.

Man måste inte ha en MQA-certifierad enhet. Windows-klienten kan avkoda själv. Eftersom jag också har en de facto MQA-certifierad enhet(LG G7) så kan jag säga att ljudet inte blir ett dugg bättre pga certifieringen.

Det som är bra med Masters är tillgången till just oförstörda(ej söndermastrade) versioner av massor av album. Ofta är Tidal-versionen bättre än den CD-version som för tillfället finns att köpa. Det är alltså inte tekniken som är fördelen, det är katalogen.

Bäst ljud har gamla CD från före loudness wars, så bryr man sig om ljud skall man köpa second hand eller NOS CD från 80-talet.

Det är för att Windows stödjer en del utav det hela. Har du en annan enhet som inte är certifierad vill det inte. Jag får det inte på min Marantz streamer. LG är med där. Jag får det inte på min Samsung. Sedan bör du se så att den kör full kedja. Det är där det krånglar.
På hemsidan står det att enbart dessa producenter har det beroende på enhet. Där finner man LG under telefoner. Därmed kan du få det på din LG. Är du med på vad jag menar. Därav att säga att det fungerar på allt är fel när det står klart och tydligt att det fungerar enbart på viss enhet. MQA är implementerat i Tidal däremot om du skall spela det med separat enhet kommer det att krångla eftersom du tror inte på allvar att Meridian släpper mjukvaran fri till vem som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Tidal blev ett jäkla lyft hos mig iallafall. Tror du kan få 4 månader för 40kr just nu

Och glöm inte ställa in Bitperfect Wasapi om du kör Windows. Då förbikopplas din eventuella uppsampling till 192kHz, 48KHz, 24-bit eller vad du nu har inställt. Min rekommendation är bitperfect med orginal samplingfrekvens och bitdjup låter bättre än att låta datorn sampla om.
Digital EQ med bitperfect signal fungerar dock inte vad jag vet, så därav är jag anti-EQ. Men många gillar EQ och struntar i bitperfect, upp till lyssnaren.
https://inspiringheadphones.com/are-you-getting-the-best-out-...

Gällande DAC:en i Audioengine 2+ eller ZEN DAC så tror jag ZEN DAC kommer låta bättre men samtidigt får du längre analog signalväg. Testa vilket du gillar, men jag tror på koppling via ZEN DAC.

Ah, stort tack. Ska klippa dealen på Tidal direkt! Borde jag ställa in något annat än 32-bitar 48khz under egenskaper som den ställt in som standard?

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buddaz112:

Heter site bandcamp. Letar efter några skivor jag ej kan hitta längre. Sänder dde till hela världen.

De sänder antagligen till alla länder, skatt läggs på beställningen. Jag använder paypal där. Sedan så har de inte alla skivor med artisterna, är väl något avtal som blockerar det. bandcamp.com OBS du får en nedladdningslänk av låtar eller så kan du köpa skivor hos en del grupper också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Ah, stort tack. Ska klippa dealen på Tidal direkt! Borde jag ställa in något annat än 32-bitar 48khz under egenskaper som den ställt in som standard?

Om du kör Windows bör det se ut så här:

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av anon8870:

De sänder antagligen till alla länder, skatt läggs på beställningen. Jag använder paypal där. Sedan så har de inte alla skivor med artisterna, är väl något avtal som blockerar det. bandcamp.com OBS du får en nedladdningslänk av låtar eller så kan du köpa skivor hos en del grupper också.

Hittade inte det jag letade efter, provade site, den gav fel resultat. De här sidor med FLAC fungerar de eller är det skiva som är bäst att få tag u.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buddaz112:

Hittade inte det jag letade efter, provade site, den gav fel resultat. De här sidor med FLAC fungerar de eller är det skiva som är bäst att få tag u.

Nej bandcamp.com har inte allt, när man köper ett album får man välja vilket format man vill ladda ned det i. Jag tar alltid flac, sedan skapas en zip fil med låtarna i.

Permalänk
Inaktiv

Skaffar man DRmare Audio Capture så kan man spela in all musik man lyssnar på i Tidal, Spotify och typ alla ställen där man kan streama musik från och spara de i valfritt format, MASTER musiken sparar jag som FLAC 24/96.

Går att spara i vilket format som helst och kvalitet.

Flac, MP3, M4A, ACC, WAV och M4B och sample rate från 8 till 96.000Hz och Bit Depth 16 eller 24 bit.

Blir en ren kopia av de man lyssnar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Skaffar man DRmare Audio Capture så kan man spela in all musik man lyssnar på i Tidal, Spotify och typ alla ställen där man kan streama musik från och spara de i valfritt format, MASTER musiken sparar jag som FLAC 24/96.

Går att spara i vilket format som helst och kvalitet.

Flac, MP3, M4A, ACC, WAV och M4B och sample rate från 8 till 96.000Hz och Bit Depth 16 eller 24 bit.

Blir en ren kopia av de man lyssnar på.

Har den funktionen inbyggd i drivrutinen för mitt ljudinterface

Men varför, hinner ändå inte lyssna på allt och det går klart snabbast att bara navigera Tidal/Spotify gui:t.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Har den funktionen inbyggd i drivrutinen för mitt ljudinterface

Men varför, hinner ändå inte lyssna på allt och det går klart snabbast att bara navigera Tidal/Spotify gui:t.

Jag har ett bibliotek på ca 20 tusen låtar och jag köper fortfarande cd skivor och rippar och jag köper även 24 bit musik från Hd Tracks online och jag har ett antal grupper där jag vill ha alla album och jag tänker inte ha Tidal i all evighet och just därför passar jag på att spela in samtidigt som man lyssnar, är ganska enkelt, om jag lyssnar på en helt album på tidal och samtidigt spelar in, är ju liksom inget mer man behöver göra, appen känner av och taggar all musik så de blir lika dant som när man rippar en cd skiva.

Kör med Jriver som jag kan navigera från min telefon när jag sitter och lyssnar på min musik som jag har på min NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag har ett bibliotek på ca 20 tusen låtar och jag köper fortfarande cd skivor och rippar och jag köper även 24 bit musik från Hd Tracks online och jag har ett antal grupper där jag vill ha alla album och jag tänker inte ha Tidal i all evighet och just därför passar jag på att spela in samtidigt som man lyssnar, är ganska enkelt, om jag lyssnar på en helt album på tidal och samtidigt spelar in, är ju liksom inget mer man behöver göra, appen känner av och taggar all musik så de blir lika dant som när man rippar en cd skiva.

Kör med Jriver som jag kan navigera från min telefon när jag sitter och lyssnar på min musik som jag har på min NAS.

Vi har helt olika perspektiv, jag samlar inte alls, jag lyssnar bara för avkoppling eller för att jag behöver lära mig spela en låt(men då är Youtube bäst)

Jag har samlat, för massa år sen, men det var också flera år sen jag insåg att jag kommer aldrig att lyssna på allt det där. Bättre att låta sakerna samlas i serverhallar.

Vill jag ha HiFi-nirvana har jag fortfarande något tusental vinyl kvar och en Denon DL-103R att avnjuta dom med.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Apropå spelbibliotek har ett på PS 3. PS 3an snurrar förvisso fortfarande men vore kul få ut det till PC. Vete gudarna om de går på något vänster. Var lite kortsiktigt tänkande men de var så smidigt bara stoppa in cdn i PS 3 och konvertera.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Jag har ett bibliotek på ca 20 tusen låtar och jag köper fortfarande cd skivor och rippar och jag köper även 24 bit musik från Hd Tracks online och jag har ett antal grupper där jag vill ha alla album och jag tänker inte ha Tidal i all evighet och just därför passar jag på att spela in samtidigt som man lyssnar, är ganska enkelt, om jag lyssnar på en helt album på tidal och samtidigt spelar in, är ju liksom inget mer man behöver göra, appen känner av och taggar all musik så de blir lika dant som när man rippar en cd skiva.

Kör med Jriver som jag kan navigera från min telefon när jag sitter och lyssnar på min musik som jag har på min NAS.

Har bara det jag verkligen gillar. Blir ca 1000 låtar när jag är färdig. Jag hör knappt skillnad på 16bit och 24bit och min musik består ej utav opera/klassiskt så det behövs ej mer än CD kvalitet. Navigerar via HEOS appen. Skall prova ROON, har som sagt tillgång till 14 dagars prov nu när Marantz har fått tillgång till ROON. Sedan kör jag Fiio Player på telefonen när jag är ute. Tror jag får besöka HDtracks. Letar efter en gammal grupp. Verkar vara svårt att få tag på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Apropå spelbibliotek har ett på PS 3. PS 3an snurrar förvisso fortfarande men vore kul få ut det till PC. Vete gudarna om de går på något vänster. Var lite kortsiktigt tänkande men de var så smidigt bara stoppa in cdn i PS 3 och konvertera.

Det låter osannolikt. Stream och läsa BD går ju fast det är en spel konsoll. Känns limiterat på så vis. Om inte någon ful fw finns.. fast då raderas väl all data så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Vi har helt olika perspektiv, jag samlar inte alls, jag lyssnar bara för avkoppling eller för att jag behöver lära mig spela en låt(men då är Youtube bäst)

Jag har samlat, för massa år sen, men det var också flera år sen jag insåg att jag kommer aldrig att lyssna på allt det där. Bättre att låta sakerna samlas i serverhallar.

Vill jag ha HiFi-nirvana har jag fortfarande något tusental vinyl kvar och en Denon DL-103R att avnjuta dom med.

Har kastat ut tvn för flera år sedan och jag lyssnar nog minst 5-6 timmar per dag ibland mer och jag lyssnar på nästan allt jag har och mycket av de jag har finns inte att få tag i någons stans, har även massor med vinyl så de lyssnar jag också mycket på.

Har bara Tidal nån månad här och där mest för att komma åt nya album som jag inte vill köpa på cd, har runt 500-600 cd skivor och som sagt så köper jag nya skivor hela tiden, även vinyl och ljudmässigt så har jag de bästa ljudet från min skivspelaren, Tidal låter bra men vinyl ljudet är ändå helt speciellt och går inte att återskapa på något annat sätt.

Har en Rega RP3 skivspelare som är lite ombyggd och med en riktigt bra nål och en RIAA från Lejonklou som låter riktigt bra så ska jag fin lyssna så är de vinyl som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Det låter osannolikt. Stream och läsa BD går ju fast det är en spel konsoll. Känns limiterat på så vis. Om inte någon ful fw finns.. fast då raderas väl all data så.

Allt kakas ihop i någon slack backupfil så möjligen går de få över till PS 4 Men även den låter ju som en trumvirvel emellanåt tyvärr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Alright! Ändrat Vad skiljer dom olika formaten åt egentligen? Rent generellt så brukar man ju vilja använda sig av det "högsta" för att få det "bästa" så att säga. Bara nyfiken på att lära mig lite mer, kan inte påstå att jag hör någon större skillnad!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av the squonk:

jag samlar inte alls...
Vill jag ha HiFi-nirvana har jag fortfarande något tusental vinyl kvar

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det mer än att du är en rätt extrem samlare när du tom håller kvar vid lp som tar en enorm plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det mer än att du är en rätt extrem samlare när du tom håller kvar vid lp som tar en enorm plats.

Njae inte är har varit, jag har inte köpt en vinyl på 30 år, men dom jag har kvar är klassiker. Och jag har plats för dom. Varför? Dom tar trots allt plats även om dom är undanskuffade till en hylla i ett förråd, svaret har redan nämts många har ett sound som inte går att få från Digitala källor och är man LJUDNÖRD till skillnad från samlare måste man bita i det sura äpplet och bevara dom ljudkällorna pga kvaliteten/upplevelsen

Dom försvann från framskjuten plats i vardagsrummet för drygt 30 år sen, eftersom dom tar enorm plats.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Alright! Ändrat Vad skiljer dom olika formaten åt egentligen? Rent generellt så brukar man ju vilja använda sig av det "högsta" för att få det "bästa" så att säga. Bara nyfiken på att lära mig lite mer, kan inte påstå att jag hör någon större skillnad!

Det "högsta" har ingen mening om inte ljudkällan är i samma format. OM den inte är det drabbas du av Windows omsamplings algoritm som är destruktiv för ljudet. För att undvika det bör Windows och källan ha samma format, det vanligaste samplings formatet för digital musik är 44.1kHz så därför bör man välja det. Kör man exclusive mode som i bilden så skall Windows dessutom kringgå omsampling och tanken är att musiken skall vara bitperfect dvs samma in i ljudkortet som ut från ljudfilen.

Det andra värdet, bitrate, dvs antal bitar bör vara samma som ljudkortet klarar av. Dom flesta ljudkort klarar 24-bitar, därför bör man välja det. Musikfilerna är oftast 16 bitar, men det hörs ingen skillnad om man har valt 16- eller 24-bitar eftersom ljudkortet omvandlar det på samma sätt ändå. Fördelen med 24 bitar är bara om ljudfilen har det formatet, då får man en teoretisk dynamik på 140dB vilket egentligen är fullständigt onödigt för konsumentljud. Det är få ljudfiler som har större dynamik än 50-60dB och pratar man om modern dansmusik så är dynamiken i praktiken 0. Däremot är det väldigt användbart vid inspelning i studio, eftersom man inte behöver vara rädd för att ljudfilerna skall bli överstyrda.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av SYRE:

Alright! Ändrat Vad skiljer dom olika formaten åt egentligen? Rent generellt så brukar man ju vilja använda sig av det "högsta" för att få det "bästa" så att säga. Bara nyfiken på att lära mig lite mer, kan inte påstå att jag hör någon större skillnad!

Om du lyckas ställa in "bitperfect playback" så kommer din bitrate/samplingsfrekvens inställning i ljudkortet inte spela någon roll. Själva iden med bitperfect är att spela upp med samma bitrate/samplingsfrekvens/antal kanaler som ljudfilen har (med ljudfil menar jag filen på din hårddisk eller på Spotifys och Tidals servrar). Utan att den digitala signalen samplas om på vägen. Det man vill uppnå är samma ettor och nollor in och ut, utan någon förändring av signalen. Personligen vill jag alltid nå bitperfect, min åsikt är att jag inte vill trasha signalen digitalt tidigt i kedjan via omsampling i windows mixern, via ett EQ program etc. Och bitperfect låter förstås bättre tycker jag.

Om du inte kan köra bitperfect är min rekommendation att ställa in samma värden som ljudfilen har. Så oftast 44.1KHz som Squonk skriver ovan. Jag kör nästan alltid 16bit/44.1 om jag inte kan nå bitperfect uppspelning.

Dom flesta DAC tillverkare rekommenderar att man ställer in bitperfect uppspelning, och vägen dit är oftast via ASIO eller WASAPI på Windows. En indikation på att Bitperfect fungerar är att windows volymen är låst på högsta, detta gäller Win7 och med JRiver tex. Men på Tidal fungerar volymen ändå.

Bitperfect på Tidal ska fungera med windows ljudinställningar i Exclusive mode etc och med Tidal inställningarna enligt tidigare instruktioner.

Vill man spela ljudfiler i bitperfect så är JRiver min rekommendation. Där lyser även en lampa i programmet när bitperfect uppnås
Men det kanske finns någon bättre player numera.
https://wiki.jriver.com/index.php/Bit-perfect_Audio

Bitperfect på Spotify (Windows) gick tidigare om man använde Fidelify. Tyvärr fungerar den playern inte längre, vilket är synd för det lät bäst hittills på Spotify tycker jag. Ett alternativ är att bygga en Raspberry PI player och köra Volumio/Spotify på den, men jag är inte 100% på att Volumio spelar Spotify bitperfect, eventuellt via den inbyggda Spotify playern men inte via Spotify Connect. Ett annat alternativ är en Spotify streamer typ Bluesound Node 2i, Primare NP5 etc men där är det oklart hur de processarer Spotify signalen och om det är bitperfect eller inte.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Angående Spotify, om du tittar på min bild tidigare med Tidal, man kan ställa in på samma sätt med Spotify om man har Windows 10 nyare än Maj 2019. Enda skillnaden att det inte finns något GUI för det i Spotify, men det fungerar på samma sätt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av the squonk:

Angående Spotify, om du tittar på min bild tidigare med Tidal, man kan ställa in på samma sätt med Spotify om man har Windows 10 nyare än Maj 2019. Enda skillnaden att det inte finns något GUI för det i Spotify, men det fungerar på samma sätt.

Dags att byta till win10 då
Vet du om det går att bekräfta att det verkligen är bitperfect och ingen omsampling eller windows mixer är inblandad?

Hittade dessa sätt annars, ej provat ännu
https://www.head-fi.org/threads/finally-a-solution-for-asio-o...

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=63966&full...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.