Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Sitter och lyssnar på lite musik med mina nya RS 170, och kan inte säga annat än att JAG ÄR NÖJD. Så länge de har ett långt liv så var det helt klart en prisvärd investering!

Edit: Absolut inget brus heller, ganska så naaaaaajs!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Fint att höra

Kanske är min källa som jäklas i mitt fall med min RS180. (hörlursuttaget på min Onkyo 607:a)
Jag får prova andra källor nångång när jag orkar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Missade denna tråd, dum som jag är..

Tänkte fråga i alla fall, kan någon rekommendera ett headset för gaming + musik? Alternativt hörlurar + bra bordsmick (föredrar nästan det senare alternativet mer, men vet inte alls vart jag ska leta)

Budget upp till 2500 kronor.

Såg något om Roccat Kave på föregående sida och blev lite nyfiken, har någon annan upplevt att mikrofonstödet gått sönder?

Permalänk
Medlem

kolla på typ hd598 som hörlurar, typ https://www.inet.se/produkt/6361022/mikrofon-zalman-med-clip-... som mic

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Hej! Jag vill helst ha en stående bordsmick och gärna USB, blivit rekommenderad att testa det eftersom de jag köper som går in i det vanliga ljudkortet brukar ge taskigt brus och så.

Glömde nämna, men vill ha slutna hörlurar också. Hade tidigare philips shp 8900/00 och de var helt underbara tyckte jag, plus väldigt billiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av libchh:

Hej! Jag vill helst ha en stående bordsmick och gärna USB, blivit rekommenderad att testa det eftersom de jag köper som går in i det vanliga ljudkortet brukar ge taskigt brus och så.

Know that feel. Jag köpte en Logitech USB mic och är väldigt nöjd. Inga drivrutiner, typ inget brus(verkligen lågt), enkel att använda (bara power-knapp) och helt OK ljud.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Vill köpa ett par snygga hörlurar. Dom ska vara snygga , så man kan gå runt på stan med dom osv
Sen är ljudkvaliten också viktigt . Har kollat på Beats By Dre , Fast jag undrar om det är värt pengarna och om "in ear" är bra ?
Annars kanske Solo HD modellen ? kom gärna med andra förslag också

EDIT : Lyssnar mycket på dubstep så skulle vilja ha ett par då man inte hör ut så mycket (dvs kunna ha dom på lektionerna ) och gärna mycket bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

har du kunnat utläsa vad det är som gör skillnaden?
är det O2an som lyfter upp i jämförelse med stx hörlursamp eller är förtjänsten jämt delat mellan den och ODACen?

ODAC lär inte vara bättre än stx dac. Förstärkaren möjligtvis, sen om det är hörbart är en annan femma och är nästan garanterat beroende på vilka lurar du använder (stx headphone-out har 10ohm impedans så med låg-impedanslurar borde det vara en skillnad).

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

ODAC lär inte vara bättre än stx dac. Förstärkaren möjligtvis, sen om det är hörbart är en annan femma och är nästan garanterat beroende på vilka lurar du använder (stx headphone-out har 10ohm impedans så med låg-impedanslurar borde det vara en skillnad).

jag kör med ett par hd 700, så det är 150 ohm, inte superlite, men inte direkt 300 heller.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabbeee:

Vill köpa ett par snygga hörlurar. Dom ska vara snygga , så man kan gå runt på stan med dom osv
Sen är ljudkvaliten också viktigt . Har kollat på Beats By Dre , Fast jag undrar om det är värt pengarna och om "in ear" är bra ?
Annars kanske Solo HD modellen ? kom gärna med andra förslag också

EDIT : Lyssnar mycket på dubstep så skulle vilja ha ett par då man inte hör ut så mycket (dvs kunna ha dom på lektionerna ) och gärna mycket bas

Har bara lyssnat kort på Beats-lurar, tyckte inte att de var värda pengarna. Ganska "platt" ljud, ska tilläggas att materialet kom från Spotify. Dock ger mina AKG 272 HD bättre ljud på alla fronter jämfört med Beats med Spotify.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

ODAC lär inte vara bättre än stx dac. Förstärkaren möjligtvis, sen om det är hörbart är en annan femma och är nästan garanterat beroende på vilka lurar du använder (stx headphone-out har 10ohm impedans så med låg-impedanslurar borde det vara en skillnad).

Jag skulle nog säga att ODAC absolut är bättre, eller iaf lika bra. Då nwavguy med ODAC uppnått "transparens" med ODAC (den återger källan exakt inom det hörbara spektrat), om du har en annan DAC som låter annorlunda så skulle det innebära att den INTE återger källan såpass exakt som ODACen gör. Även om man kanske kan tycka att en annan DAC låter "bättre" är det isåfall en subjektiv bedömning.

Ang. hans förstärkare så har han designat den för att hantera även låg-impendanslurar bra. Kika gärna hans sida och den artikel han skrivit om förstärkaren Sen kan han såklart snacka trams också, men känns som han vet vad han pysslar med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Jag skulle nog säga att ODAC absolut är bättre, eller iaf lika bra. Då nwavguy med ODAC uppnått "transparens" med ODAC (den återger källan exakt inom det hörbara spektrat), om du har en annan DAC som låter annorlunda så skulle det innebära att den INTE återger källan såpass exakt som ODACen gör. Även om man kanske kan tycka att en annan DAC låter "bättre" är det isåfall en subjektiv bedömning.

Men det är ju ungefär det triffid är inne på: det han säger är att ODAC:s dac inte lär vara direkt bättre än STX:ens då båda bör vara transparenta redan.
Fast vad som gör att just nwavguys kriterier och mätmetoder ska garantera transparens är lite skrivet i stjärnorna kan jag tycka. Jag tror förvisso på att man med mätningar kan fånga allt som örat kan uppfatta, men jag är inte lika säker på att de mätningar han (och många andra gör) är tillräckligt omfattande och detaljerade för att registrera alla hörbara skillnader det kan finnas mellan olika dac:ar... Men det kanske är en diskussion för en annan tråd?

Skrivet av Ibis:

Ang. hans förstärkare så har han designat den för att hantera även låg-impendanslurar bra. Kika gärna hans sida och den artikel han skrivit om förstärkaren

Ja, även det är också triffids egentligen poäng: det han säger är att STX är sämre på att hantera lågohmiga lurar pga sin 10 ohms utgångsimpedans. O2 är bättre där, och det bör kunna göra skillnad.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Har lagt in en beställning på de nya Denon AH 600 på HIFI klubben idag. Får dem på Onsdag. Så dags att utöka Flac-samlingen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3, PSU: Fractal DesignNewton R2 800W,
Moderkort: AsRock Z68 Extreme3 Gen 3, CPU: Intel® Core i5-2500K, (Noctua NH-U9B SE2)
GPU: Powercolor GeForce GTX 680 2GB Reference,
RAM: Corsair VENGANCE DDR3 16GB, HDD: Samsung SSD 830 Series
Ljudkort: Asus xonar Essence STX, Högtalare: Coirsair SP2500 Lurar: Denon AH D600

Permalänk
Medlem
Skrivet av freaky FilureN:

Har lagt in en beställning på de nya Denon AH 600 på HIFI klubben idag. Får dem på Onsdag. Så dags att utöka Flac-samlingen.

Det vart bra pris på dom ihelg, tyvärr så var man själv ett par dagar för tidigt ute och fick betala fullt pris.

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Know that feel. Jag köpte en Logitech USB mic och är väldigt nöjd. Inga drivrutiner, typ inget brus(verkligen lågt), enkel att använda (bara power-knapp) och helt OK ljud.

Köpte en likadan mick för ett par år sedan..Smidig lösning som fungerar bra. Det bästa är ju att man slipper använda ett skitsunkigt headset och kan istället köra med precis vilka lurar/ kringutrustning man vill.

Permalänk
Skrivet av Fabbeee:

Vill köpa ett par snygga hörlurar. Dom ska vara snygga , så man kan gå runt på stan med dom osv
Sen är ljudkvaliten också viktigt . Har kollat på Beats By Dre , Fast jag undrar om det är värt pengarna och om "in ear" är bra ?
Annars kanske Solo HD modellen ? kom gärna med andra förslag också

EDIT : Lyssnar mycket på dubstep så skulle vilja ha ett par då man inte hör ut så mycket (dvs kunna ha dom på lektionerna ) och gärna mycket bas

Audio Technica ath-m50

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk

Tänkte bara dela ett litet tips för dem som inte vill lägga flera tusen på ett par lurar.

American Audio HP700

Extremt bra lurar för ett väldans överkomligt pris, ynka 495:-

Specifikationer (copypastade från tillverkarens hemsida http://www.adjaudio.com/ProductDetails.aspx?ItemNumber=1225&MainId=&Category=Headphones)

• Speaker Driver Unit: 57 mm diameter
• Max Power: 3500mW
• Impedance: 64 Ohms
• Frequency Response: 5Hz to 30KHz
• Sensitivity: 107dB (+/-3dB) (S.P.L. at 1 KHz)
• Cord Length: 9 feet/3 meters

Plus
+Bekväma, förutsatt att man byter till sammetskuddarna som medföljer.
+Lång kabel, som dessutom är snoddad((?)som på kabeln till teleluren på äldre telefoner).
+Löjligt bra ljud, inte för mycket bas och inte för mycket diskant. Men heller inget platt ljud, dock tillräckligt för öronorgasmer när det spelas grym musik.
+Minimal färg på ljudet (jag har inte märkt nån vidare färgning iaf och jag producerar ändå en del).
+Tål en sju H-vetes hög output, hela 3500mw (har lyckats spräcka ett par och då kopplade jag ett av elementen till stärkaren och bottade den, tog cirka 5 sek innan det började ryka för att sedan smälla till och dö och det var ändå 150W).
+Hög precision, hela 64Ω.
+Sluter ut omvärlden nåt ordentligt. man behöver inte ha särskilt hög volym för att inte höra någon som pratar i normal samtalston brevid en.
+Det medföljer två st 3,5mm till 6,3mm adaptrar, varav en är vinklad.
+Guldpläterade kontakter, dock ej den vinklade adaptern.

Minus
-Lite plastigt utseende.
-Plasten på bygeln har en förmåga att spricka efter ett tag, dock ändrar det inte stabiliteten på lurarna.
-Läcker lite väl mycket, dock är dom gjorda för DJing så läckande lurar inte spelar nog inte så stor roll.
-Lite väl pilligt att byta kuddar, inte särskilt svårt bara väldans pilligt.
-Kabeln är lite väl hård, den kränger en del och svårt att dra ut snodden ordentligt utan att kontakten åker ur.

Av mig får dessa lurar 4 noter av 5 möjliga då dom är sjukt bra för det priset, men dom har ju trots allt lite småfel.

Visa signatur

Machines have less problems.
i'd like to be a machine,
wouldn't you?

-Andy Warhol

Permalänk
Medlem

Sennheiser RS 180-är supernöjd med dom..Inget brus här nej..För filmtittande är de kanonbra..sitter bra..knapparna aningen konstigt placerade, dock en vanesak..Det sved i plåboken, men ett bra köp är det definitivt...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Men grabbar och tjejer, säg nu inte att ni har missat Sennheisers nya MOMENTUM

Dom kommer i en brun bärväska.

Anpassad för ett visst fruktföretag...
Om man kollar på 3.5mm kontakten så ser det ut som att den är vridbar.

Riktigt snygg och fräsch design.

Dessa skönheter kommer landa på ett pris runt $350 framåt hösten. Har inte sett något exakt release datum än (Eller så har jag bara missat)

Fler bilder finns på Head-Fi's hemsida

Permalänk
Medlem

Sitter och försöker bilda mig en snabb uppfattning om Denons nya AH-D600 som kom på posten idag. Väldigt trevliga lurar, skönare än föregångarna att ha på sig. Ljudmässigt ligger dom väldigt nära D5000 med härligt drag i basen och bra diskant, kan hända att mellanregistret känns lite fattigare än på dom äldre lurarna, måste köras lite mera AB med dom.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Hennnkee:

Men grabbar och tjejer, säg nu inte att ni har missat Sennheisers nya MOMENTUM

http://cdn.head-fi.org/b/bd/900x900px-LL-bd32b8dd_DSC_0126.jp...

Dom kommer i en brun bärväska.

http://cdn.head-fi.org/d/da/900x900px-LL-daf50d1a_DSC_0164.jp...

Anpassad för ett visst fruktföretag...
Om man kollar på 3.5mm kontakten så ser det ut som att den är vridbar.

http://cdn.head-fi.org/b/b1/900x900px-LL-b1eaa5fe_DSC_0184.jp...

Riktigt snygg och fräsch design.

Dessa skönheter kommer landa på ett pris runt $350 framåt hösten. Har inte sett något exakt release datum än (Eller så har jag bara missat)

Fler bilder finns på Heaf-Fi's hemsida

Wow! Snygga

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Denon:s nya flaggskepp modell

http://www.denon.co.uk/uk/Product/Pages/Product-Detail.aspx?C...

Tycker jag är rätt snygg. Kostar bara 10k

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Denon:s nya flaggskepp modell

http://www.denon.co.uk/Assets/images/products/AH-D7100/EL_AH-...

Tycker jag är rätt snygg. Kostar bara 10k

Gillar inte formen på den... Ska troligen in på hifiklubben en sväng på onsdag, får se ifall dom har fått hem dom nya modellerna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det är den här modellen som jag lätt skulle kunna tänka mig.

http://www.denon.co.uk/uk/Product/Pages/Product-Detail.aspx?C...

Den dagen man vinner lite chash då kanske man kan tänka att slänga några tusen tals kronor på ett par hörlurar. Tills dess får man hålla sig till tåls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Är det någon som äger en Schiit Asgard? Lite sugen på en sådan, men lite trist att köpa grisen i säcken (även om man har returrätt)

Äger en Asgard/Bifrost combo. Hörlurar är HD 650, förstärkaren driver dem hur lätt som helst. Ett minus är att den blir rätt så varm, annars helt klockren.

Permalänk
Medlem

Fått hem min Little dot i+ nu. Förvånande snabb frakt från Hongkong, den skickades i fredags.

Än så länge är jag nöjd med den. Tycker mig uppfatta lite detaljer som tidigare inte varit lika tydliga.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Fått hem min Little dot i+ nu. Förvånande snabb frakt från Hongkong, den skickades i fredags.

Än så länge är jag nöjd med den. Tycker mig uppfatta lite detaljer som tidigare inte varit lika tydliga.

Ser gärna fram mot en mindre review/utvärdering av den då jag är lite sugen på den med.
Vad har du för tidigare referenser?

Visa signatur

Signaturer är mesigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Äger en Asgard/Bifrost combo. Hörlurar är HD 650, förstärkaren driver dem hur lätt som helst. Ett minus är att den blir rätt så varm, annars helt klockren.

Låter bra! Inga problem med klickljud vid på/avstängning? Det blev ju en massa bråk om det om jag inte minns fel?

Är väldigt kluven har jag ska göra. Klart överkomligt pris på Asgarden samtidigt som jag vill se vad den kommande ODA går för...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Låter bra! Inga problem med klickljud vid på/avstängning? Det blev ju en massa bråk om det om jag inte minns fel?

Är väldigt kluven har jag ska göra. Klart överkomligt pris på Asgarden samtidigt som jag vill se vad den kommande ODA går för...

DAC:en klickar men något problem vet jag inte om det är, det är väl ett medvetet val av företaget.

Kring Asgarden var det något tjorv med spänningen vid av/påstängning med de tidiga modellerna. De har dock rättat till det problemet nu.

ÄR du suge, slå till. Inget direkt dyrt pris, du lär heller inte få problem att sälja om du så skulle vilja då förstärkaren driver så pass många olika sorters lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rawall:

Ser gärna fram mot en mindre review/utvärdering av den då jag är lite sugen på den med.
Vad har du för tidigare referenser?

Tyvärr är jag inte allt för erfaren på ljud så kan inte riktigt göra en bra utvärdering. Det jag tidigare använt är Förstärkaren på Xonar stx, som jag nu då bara använder som dac. Jag upplever det dock som en förbättring och att det blir ett mer naturtroget ljud, lite så att backgrundsgitarrerna kommer fram lite extra.

Ska pröva sen någon dag hur den klarar av mina akg k701, dock behöver jag öka gainen innan skulle jag tro.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell