Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det någon här som har bra koll på NYA slutna lurar med bra prestanda för rimliga pengar, säg max 5000kr, jag tycker inte det verkar ha hänt nått speciellt bland lurarna i den typen på väldigt länge, men jag kan ju ha missat nått intressant så finns det någon sluten lur som konkurrerar med öppna i ljudkvalitet och inte kostar skjortan som Sony och Pioneers värstinglurar ?

Sennheiser Momentum vore kanske nåt att kolla närmare på? Är dock såpass nya så finns väl inte så värst mycket feedback men det jag läst har varit positivt. De har iallafall en otroligt läcker design i mitt tycke.

En annan ny lur med en lite ovanlig feature är Beyerdynamic Custom Pro One, kommer med en "bass-slider" som har 4 olika profiler så du kan skifta nivån beroende på musiken du lyssnar på.

Har dock inte lyssnat på någon av dessa.

Permalänk
Medlem

Sennheiser Momentum var galet snygga. Frågan är hur bra de är. De verkade väl inte bli så fruktansvärt dyra.

Frågan är om man ska satsa på en öppen lur och försöka hålla större avstånd mellan sig och barnen

Det kan ju vara bra att höra ifall det händer något extremt så att man måste springa och hjälpa till... samtidigt som man vill maximera ljudkvaliteten när man ensam hemma. Kanske blir ett ljudisolerat musik/arbetsrum i framtiden..

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wh1sp:

Sennheiser Momentum vore kanske nåt att kolla närmare på? Är dock såpass nya så finns väl inte så värst mycket feedback men det jag läst har varit positivt. De har iallafall en otroligt läcker design i mitt tycke.

En annan ny lur med en lite ovanlig feature är Beyerdynamic Custom Pro One, kommer med en "bass-slider" som har 4 olika profiler så du kan skifta nivån beroende på musiken du lyssnar på.

Har dock inte lyssnat på någon av dessa.

Momentum låter lite basigt och är sämre än Amperior, Jag funderade mest på om det finns bättre lurar än Amperior och Beyer DT1350, Custom pro one kan ju vara nått att leta reda på och ta en lyssning på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Denon AH-D2000 är en klockren lur så länge man byter kabel. Musiken man lyssnar på hörs inte så jättebra utifrån men man hör ändå vad som händer runt om en.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Momentum låter lite basigt och är sämre än Amperior, Jag funderade mest på om det finns bättre lurar än Amperior och Beyer DT1350, Custom pro one kan ju vara nått att leta reda på och ta en lyssning på.

Förutom Momentun, Amperior och Denons nya lurar så har det nog inte kommit så mycket mer. V-Moda M-100 är fortfarande på väg och den enda "nya" stängda som jag kommer på som är av den mer dyrare varianten är ATH-W3000ANV (som jag personligen skulle väldigt gärna vilja höra eller ha på hyllan eftersom de är ju bara så läckra).

EDIT: Sen finns ju AKG K550 men de kan nog inte klassas direkt som nya längre.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Skrivet av CazeW:

Förutom Momentun, Amperior och Denons nya lurar så har det nog inte kommit så mycket mer. V-Moda M-100 är fortfarande på väg och den enda "nya" stängda som jag kommer på som är av den mer dyrare varianten är ATH-W3000ANV (som jag personligen skulle väldigt gärna vilja höra eller ha på hyllan eftersom de är ju bara så läckra).

EDIT: Sen finns ju AKG K550 men de kan nog inte klassas direkt som nya längre.

Sony MDR-1R ska ju komma nu i Oktober/November.

Permalänk
Avstängd

Tjena allihop! mycket trevlig tråd. Jag är själv en hörlursgalning och har flera olika hörlurar i mitt sortiment. Just nu är det dock Beyerdynamic T1 + A1 förstärkare som gäller för min del. Någon mer här inne som sitter på samma setup eller kanske samma hörlurar och har några åsikter om ljudet, hur man kanske kan få det ännu bättre? kanske någon mod eller något sådant? vore trevligt o höra i så fall!

Permalänk
Medlem

Väntar otåligt på mina Alessandro Music Series One, som starta sin resa mot Finland förra onsdagen. Har inga tidigare erfarenhet av "grado sound" så ska bli intressant och pröva

Visa signatur

DR.DAC 2 DX | AKG K7XX / Ultrasone HFI-2400 / Alessandro MS1i

Permalänk

Fick hem en ENORM låda från Thomann.de i dag..Lådan inehåll bland annat dessa. En av dom bästa budgetlurar jag provat faktiskt...Ska låta dom bakas ett par timmar till så får vi se vart det bär hän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag tycker att Denon AH-D2000 är en klockren lur så länge man byter kabel. Musiken man lyssnar på hörs inte så jättebra utifrån men man hör ändå vad som händer runt om en.

Vad kör du för kabel till dina D2000 lurar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Vad kör du för kabel till dina D2000 lurar?

Tyvärr orginalkabeln fortfarande. Den dagen jag får tummen ur arslet så ska jag beställa hem lite smidigare silikonkabel och byta ut eländet.
Tänkte man ha D2000 för portabelt bruk så bör man byta kabel till något kortare och smidigare. En 3m lång kabel styv som en pinne är inte speciellt portabelt tyvärr.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Tyvärr orginalkabeln fortfarande. Den dagen jag får tummen ur arslet så ska jag beställa hem lite smidigare silikonkabel och byta ut eländet.
Tänkte man ha D2000 för portabelt bruk så bör man byta kabel till något kortare och smidigare. En 3m lång kabel styv som en pinne är inte speciellt portabelt tyvärr.

Ok, jag har bara mina vid datorn så just den aspekten är inget större problem. Tänkte om du märkt något lyft rent ljudkvalitetsmässigt av att byta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Ok, jag har bara mina vid datorn så just den aspekten är inget större problem. Tänkte om du märkt något lyft rent ljudkvalitetsmässigt av att byta.

Lär inte vara något lyft av att byta kabel, ljudmässigt alltså.
Du kan ju läsa här http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm
Rätt så mycket att läsa men väldigt intressant och givande.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Lär inte vara något lyft av att byta kabel, ljudmässigt alltså.
Du kan ju läsa här http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm
Rätt så mycket att läsa men väldigt intressant och givande.

Nä, förmodligen ingen skillnad. Men jag såg en kille som hade bytt på sina lurar och ledarna i orginalkabeln är verkligen extremt klen. Man blir lite lurad av den tjocka kabelstrumpan som klär in allt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Nä, förmodligen ingen skillnad. Men jag såg en kille som hade bytt på sina lurar och ledarna i orginalkabeln är verkligen extremt klen. Man blir lite lurad av den tjocka kabelstrumpan som klär in allt.

Behöver inte vara så tjock ledare. Det är så pass svag signal så det behövs inte så tjock ledare och det är inga enorma sträckor heller.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag är på jakt efter ett par lurar med "Noice cancelling" och har kollat efter akg k495 nc på nätet och hört en hel del bra. Någon här som har de eller liknande lurar med nc och som kan säga hur det låter?

Undrar även om ni vet om det finns någon stans i Stockholm där man kan lyssna på dessa?

Permalänk
Medlem

Du har ju Reference Audio på Götgatan 35 i Stockholm. De har även K495NC, så det är nog bara att titta in.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns en butik som kan ersätta sladdar till hörlurar i Stockholm?

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Gigabyte Geforce GTX 770 | Asus P8Z68-V GEN3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Har kollat rundor på nätet nu i ett antal dagar på Sennheisers HD700 och på Head-Fi verkar ingen gilla dom mer än de som an Sennheiser fanboys. Nämn även att Q 701 presterar minst lika bra. Sen är det vissa som säger att dom helt enkelt är för dyra för vad de ger. Är på jakt efter en hörlur som presterar bättre än mina nuvarande Q 701 och till första början verkade Sennheiser som ett bra val. Någon som har erfarenheter av dessa lurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Har kollat rundor på nätet nu i ett antal dagar på Sennheisers HD700 och på Head-Fi verkar ingen gilla dom mer än de som an Sennheiser fanboys. Nämn även att Q 701 presterar minst lika bra. Sen är det vissa som säger att dom helt enkelt är för dyra för vad de ger. Är på jakt efter en hörlur som presterar bättre än mina nuvarande Q 701 och till första början verkade Sennheiser som ett bra val. Någon som har erfarenheter av dessa lurar?

Har du lyssnat på Audeze LCD-2?

Visa signatur

| I7 950 @ 4.0GHz w/ Corsair H50 PnP Scythe 120 GT 1850 |
| Gigabyte GeForce GTX 470 SOC | Fractal Design R3 |
| Acer GD245HQ 120Hz |
--------------------------------------------------------------------------
| Burson HA-160D > Audeze LCD-2 Rev. 1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napkin:

Har du lyssnat på Audeze LCD-2?

LCD2 är ju trevliga, men med moms och frakt går de ju på typ 3000kr mer än HD700, så kanske inte rättvis jämförelse

Och vill man ha Q701-liknande ljud är kanske inte heller LCD2 kanske den bästa matchningen. LCD2 har inte samma stora skira ljudbild som 701orna, men den har å andra sidan mer kontroll och kraft i lägre register.
Sennheiser HD800 känns nog mer "lik" Q701 isåfall, men den är även den långt från gratis

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

LCD2 är ju trevliga, men med moms och frakt går de ju på typ 3000kr mer än HD700, så kanske inte rättvis jämförelse

Och vill man ha Q701-liknande ljud är kanske inte heller LCD2 kanske den bästa matchningen. LCD2 har inte samma stora skira ljudbild som 701orna, men den har å andra sidan mer kontroll och kraft i lägre register.
Sennheiser HD800 känns nog mer "lik" Q701 isåfall, men den är även den långt från gratis

Det du säger är sant men samtidigt hamnar man nog att spendera rejält mycket mer än vad Q701 kostade för att verkligen *uppgradera*, annars är det väl mer fråga om att byta till ett annat slags ljud

Sen lär t.ex. HD800 vara ganska kräsna vad gäller förstärkare och källa, också värt att tänka på. Men som uppgradering tänker till Q701 jag direkt på HD800 och Beyerdynamic T1. Bara att försöka hitta nånstans att provlyssna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

LCD2 är ju trevliga, men med moms och frakt går de ju på typ 3000kr mer än HD700, så kanske inte rättvis jämförelse

Och vill man ha Q701-liknande ljud är kanske inte heller LCD2 kanske den bästa matchningen. LCD2 har inte samma stora skira ljudbild som 701orna, men den har å andra sidan mer kontroll och kraft i lägre register.
Sennheiser HD800 känns nog mer "lik" Q701 isåfall, men den är även den långt från gratis

Du kan ju alltid leta efter ett begagnat par på Head-fi till exempel så lär du slippa momsen i alla fall. Sen kan jag hålla med om att dem inte har så jättestor ljudbild, men ljudbilden är riktig och storleken varierar mellan olika förstärkare. Djupet är det dock inget fel på. Det beror ju på vilken ljudkaraktär du är ute efter, HD800 är mer analytisk och mindre musikalisk, enligt min mening (baserat på mina erfarenheter med LCD-2 och provlyssningstillfällen av HD800) och blir således tråkigare att lyssna på i längden. Vill du ha stor ljudbild kan du kolla på AKG K1000

Visa signatur

| I7 950 @ 4.0GHz w/ Corsair H50 PnP Scythe 120 GT 1850 |
| Gigabyte GeForce GTX 470 SOC | Fractal Design R3 |
| Acer GD245HQ 120Hz |
--------------------------------------------------------------------------
| Burson HA-160D > Audeze LCD-2 Rev. 1 |

Permalänk
Rekordmedlem

Om man vill ha nått bättre än 701 och inte tänkt köpa dyrt så får man nog leta beg, 701 an är mycket bra och så mycket bättre blir det inte helt oavsett vad man väljer, snarare annorlunda, men nån elektrostatisk lur kan ju vara nått att kolla efter, Koss esp, Stax eller Sennheiser he dyker upp ibland till överkomliga priser.
En liten bubblare som inte är så vanlig är Ultrasone, jag har inte lyssnat på dem men deras större modeller verkar intressanta att lyssna på iallafall, är det någon som har en lur i edition serien eller har lyssnat på dem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Håller med om mycket som sagts i inläggen här ovan

En grej dock: Ultrasone kan nog ha sin charm beroende på ens smak, men verkar rätt sällan rent tekniskt mäta speciellt bra... Dvs räkna inte med en neutral frekvensgång, och se till att prova innan inköp! Smaken är som baken!

Ni har väl tex sett/läst Tyll's sågning av Edition 10?

http://www.innerfidelity.com/content/ultrasone-edition-10

Mätningar ed10:
http://www.innerfidelity.com/images/UltrasoneEdition10.pdf
Mätningar ed8:
http://www.innerfidelity.com/images/UltrasoneEdition8.pdf

ED8 har jag hört lite kort, och i det sammanhang jag hörde den, så lät den förvånansvärt tråkig. (Det var en helt annan öppenhet och ljudbild i HD800 som satt i samma stärkare) ED8 är gryyyymt snygga dock

Ultrasone Signature pro har jag hört lite mer positivt om iallafall dock...
http://www.innerfidelity.com/images/UltrasoneSignaturePro.pdf

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Har kollat rundor på nätet nu i ett antal dagar på Sennheisers HD700 och på Head-Fi verkar ingen gilla dom mer än de som an Sennheiser fanboys. Nämn även att Q 701 presterar minst lika bra. Sen är det vissa som säger att dom helt enkelt är för dyra för vad de ger. Är på jakt efter en hörlur som presterar bättre än mina nuvarande Q 701 och till första början verkade Sennheiser som ett bra val. Någon som har erfarenheter av dessa lurar?

Du får vara mer specifik i vad du menaar med "presterar bättre" om du vill ha några vettiga tips. Det finns ingen hörlur som presterar bäst på allt utan det är alltid olika trade-offs man får göra, trots sitt ringa pris (i hifi-kretsar) är k701 extremt svårslagen på sina starka punkter.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Du får vara mer specifik i vad du menaar med "presterar bättre" om du vill ha några vettiga tips. Det finns ingen hörlur som presterar bäst på allt utan det är alltid olika trade-offs man får göra, trots sitt ringa pris (i hifi-kretsar) är k701 extremt svårslagen på sina starka punkter.

Blev HD700 och upplever de som lite mer mångsidiga än Q 701 ljudmässigt och bekvämare.

Blir att lyssna mer till helgen antar jag så man får lära känna hörlurarna mer

Permalänk
Medlem

Är relativt ny och stolt ägare av AKG K400, vilka otroliga lurar dessa är. Använde mig tidigare av ett par Grado SR-60 och AKG K240 Monitor, upplever dessa som en perfekt mix av Grado och AKG. Dessa lurar verkar något sällsynta vilket känns tråkigt då de är både snygga och låter riktigt bra.

Trevliga öppna lurar som är något mer lättdrivna än mina monitor (dessa ligger på 120 Ohm). Ganska stor soundstage och riktigt framträdande mids. En riktigt bra lur för akustiskt men tycker även dom funkar väldigt bra till metal och techno.

Fyndade mitt exemplar på tradera i originalkartongen (något sliten men ack så trevligt att få med) och dom är verkligen i nyskick, ser helt oanvända ut.

Om någon har några frågor eller vill ha bilder är det bara att hojta till.

Edit:
Sådärja, fyndat ett par AKG K340 också till ett väldigt förmånligt pris, på med nya kuddar och dom låter underbart!

//

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Har testkört HRT Headstreamer ett tag nu, och visst är den en hel del bättre än Realtek-kretsar (främst Zenbook den är testad på). Inte så jättemycket kräm så öronsprängande volym blir det ju inte, men den låter relativt klart.

http://imageshack.us/a/img109/6179/20155640010144560771163.jp...

DACen påminner om USB Box från Pro-Ject men låter snäppet mer detaljerad enligt mig. Förstärkarsidan är inte så mycket att skryta om, även med relativt lättdrivna DT770 80ohm.

Behöver man "ultraportabel" DAC/Amp så kanske man borde fundera på Audioquest DragonFly eller Audioengine D1 som alternativ.

Overall är jag nöjd med ljudet med tanke på hur lite den väger och dess kompakta yttermått.

Tänkte inhandla ett par DT770. Sitter med en Audioengine D1, vilken Ohm-version tror du passar bäst? 80 eller 250?

Specs för D1:

Headphone output is 2V rms max, output impedance is 10 ohms. So 32 ohm HP would run about 100mw, and 300 ohm would run about 12mw

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av simonw:

Tänkte inhandla ett par DT770. Sitter med en Audioengine D1, vilken Ohm-version tror du passar bäst? 80 eller 250?

80 utan tvekan, jag tror att D1an kan få problem att driva 250 fullt ut. STX har inte världens bästa förstärkningsdel men den ska tydligen vara kraftig, den är på gränsen till att inte orka ibland känns det som.

Vill du vara säker så 80 helt enkelt.