Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Ljudet i mikrofonen eller ljudet i lurarna? Vad är de kopplade till?

Ljudet i hörlurarna är lågt upplever jag det som.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av ZyntaX:

Är det verkligen korrekt det han säger? Så vitt jag vet är Airpods max AAC som allt annat med Apple (iOS).

Fortfarande oklart. Notera att jag skrev "verkar" och "om det stämmer". Märkligt att ingen annan uppmärksammat detta. Vi får se med tiden.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av M89:

Ljudet i hörlurarna är lågt upplever jag det som.

Hur är hörlurarna kopplade, direkt bak i moderkortet direkt eller frontpanel audio?

Tycker ditt ASUS STRIX Z370-F borde kunna driva dom till höga nivåer, men jag är inte säker.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Hur är hörlurarna kopplade, direkt bak i moderkortet direkt eller frontpanel audio?

Tycker ditt ASUS STRIX Z370-F borde kunna driva dom till höga nivåer, men jag är inte säker.

Kopplat direkt bak i moderkortet. Jag använder mig utav Realtek ALC1220 drivrutiner version 6.0.9065.1

Mina inställningar:

EDIT:

Ställde amplifier nivå på Extrem och valde även enhet som hörlur, blev något bättre men fortfarande kunde varit liiite högre ljudnivå. Har en känsla att hörlurarna har väldigt mycket mer potential.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Är det verkligen korrekt det han säger? Så vitt jag vet är Airpods max AAC som allt annat med Apple (iOS).

Äpple hanterar 16/44.1 genom ALAC. Airplay är också satt till 16/44.1 som max via M4a containern. Problemet är inte att det går att stödja utan att Äpplet envisas att köra sina egna format. Tekniken är där.

Permalänk

Hej är på jakt efter ett bra headset för både musik och spel om det finns ? Några rekommendationer? Är kass på hörlurar men har provat Syrrans Razer Nara Essentials som jag tycker lät bra , vad får man om man går upp några kronor i priset ?

Permalänk

+ En mikrofon är ett måste för gejmandet

Permalänk

Bra lurar som inte kostar Skjortan

Skrivet av Lars Mandel99:

Hej är på jakt efter ett bra headset för både musik och spel om det finns ? Några rekommendationer? Är kass på hörlurar men har provat Syrrans Razer Nara Essentials som jag tycker lät bra , vad får man om man går upp några kronor i priset ?

https://www.youtube.com/watch?v=OJ3yb3Unlaw&ab_channel=ZRevie...

Ska vara en väldigt bra allt i ett. Speciellt med tanke på priset

Annars hade jag personligen testat dessa, men jag har redan extern dac/hörlursförstärkare (absolut inte ett krav men interna ljudkort kan ofta ha störningar eller andra svagheter)
https://www.youtube.com/watch?v=F5QKOR_CL3Y&t=22s&ab_channel=...

Googla dom båda och skaffa en uppfattning. Men jag tror absolut att dom slår alla razer och turtlebeach lurar med råge

Visa signatur

__________________
CM Centurion 5 | Intel Core i5 760 2.8 GHz | Gigabyte GA-P55A-UD3 | Corsair XMS3 1333 MHz 4 GB | AMD Radeon HD 6950 Series (2048 MB) | Corsair CSSD-F60GB2 | Corsair 550TX | Windows 7 x86

Permalänk

Tack så mycket! @lovgren87

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Fortfarande oklart. Notera att jag skrev "verkar" och "om det stämmer". Märkligt att ingen annan uppmärksammat detta. Vi får se med tiden.

Absolut. Min gissning på att ingen annan uppmärksammat det beror på att det helt enkelt är han som missuppfattat. Annars borde det som du säger ha uppmärksammats överallt.

Skrivet av Buddaz112:

Äpple hanterar 16/44.1 genom ALAC. Airplay är också satt till 16/44.1 som max via M4a containern. Problemet är inte att det går att stödja utan att Äpplet envisas att köra sina egna format. Tekniken är där.

Ursäkta mig men vad är det här för svammel till svar? Vi pratar om trådlöst över bluetooth med hörlurar. Jag vet mycket väl att Apple har ett eget lossless format som heter ALAC. Men inte över bluetooth!
Airplay är över wifi och inga trådlösa hörlurar stödjer airplay, de använder bluetooth!
Vad 16 bitar och 44.1 kHz sampling rate ska spela för roll i den här frågan förstår jag inte heller. Tom SBC är 16/44.1...

Exempelvis Sony WH-1000XM4, Bose NCH 700, Bose QC35 med flera har stöd för aptX (samt aptX LL, aptX HD, och aptX Adaptive) och/eller LDAC. Apple gillar inte att betala licenser så de stöder ej Sonys eller Qualcomms format och erbjuder endast AAC med 256kbps.

Vad den här reviewern pratar om har jag ingen aning om men skulle vilja veta mer ifall det är något jag missat. Då jag inte hittar någon information att Airpods max använder annat än AAC precis som Airpods och Airpods pro.

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Absolut. Min gissning på att ingen annan uppmärksammat det beror på att det helt enkelt är han som missuppfattat. Annars borde det som du säger ha uppmärksammats överallt.

Ursäkta mig men vad är det här för svammel till svar? Vi pratar om trådlöst över bluetooth med hörlurar. Jag vet mycket väl att Apple har ett eget lossless format som heter ALAC. Men inte över bluetooth!
Airplay är över wifi och inga trådlösa hörlurar stödjer airplay, de använder bluetooth!
Vad 16 bitar och 44.1 kHz sampling rate ska spela för roll i den här frågan förstår jag inte heller. Tom SBC är 16/44.1...

Exempelvis Sony WH-1000XM4, Bose NCH 700, Bose QC35 med flera har stöd för aptX (samt aptX LL, aptX HD, och aptX Adaptive) och/eller LDAC. Apple gillar inte att betala licenser så de stöder ej Sonys eller Qualcomms format och erbjuder endast AAC med 256kbps.

Vad den här reviewern pratar om har jag ingen aning om men skulle vilja veta mer ifall det är något jag missat. Då jag inte hittar någon information att Airpods max använder annat än AAC precis som Airpods och Airpods pro.

M4a är containern och i containern kan apple lagra högre data. Kruxet ligger i att Apple ej vill göra det hela. Nu helt plötsligt marknadsför Apple en teknik som egentligen ej är direkt ny. Är du med mig nu då. Det är Apple som själv har valt att låsa AAC till 256kbs i överföringen. När du använder Airplay är det m4a container fast upplåst med högre ljud data.
Hela Apple bygger på M4a/M4v där i kan de fritt välja hur hög data som skall användas.
Det jag vill komma fram till är att Apple vill elda på brasan att deras teknik är ny och ger bättre ljud. Egentligen är det inget nytt för tekniken finns redan i form utav Aptx och så vidare i BT protokollet. När CD kvalitet är tillräckligt för våran hörsel. Apple gör ju det bara värre. Varför inte enas. Hade varit mycket enklare för användarna. Samma visa existerar även på video sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

M4a eller AAC eller what ever det heter är containern och i containern kan apple lagra högre data. Kruxet ligger i att Apple ej vill göra det hela. Nu helt plötsligt marknadsför Apple en teknik som egentligen ej är direkt ny. Är du med mig nu då. Det är Apple som själv har valt att låsa AAC till 256kbs i överföringen. När du använder Airplay är det AAC container fast upplåst med högre data.
Hela Apple bygger på M4a där i kan de fritt välja hur hög data som skall användas.

LDAC är Sony som äger rättigheterna.

Ok, du behöver läsa på. M4A (mp4) är en container och AAC är en codec.
Nej jag är inte med dig. Vad är det för teknik du påstår att Apple "helt plötsligt marknadsför"?
Ja Apple har valt att låsa AAC till 256kbps. AAC codec i sig har så vitt jag vet en teoretisk maxbitrate på 576kbps i stereo. Men jag har aldrig sett högre än 320kbps användas i stereo. Men korrekt, Apple har valt att låsa till 256kbps.
Och nej sen har du helt fel igen. Apple använder antingen AAC eller ALAC för olika syften. Ej AAC med högre bitrate!
Använder du Airplay lokalt så är det ALAC som streamas oavsett källa. Streamar du från cloud eller Apple music så är det AAC 256kbps.
Oavsett hur du nu snubblade in på Airplay som inte har med hörlurarna alls att göra förstår jag fortfarande inte.

Ja, som jag skrev Apple använder inte LDAC eller aptX pga licenser och att tekniken är dålig (LDAC).
Vad är poängen med dina inlägg? Du har bara skrivit dina missuppfattningar om saker som inte har med bluetooth eller Airpods max alls att göra.
Över bluetooth har Apple historiskt enbart haft stöd för AAC 256kbps. Jag ser inte att det ska ha förändrats i Airpods max, men Youtubern pratar som om det skulle vara så. Om så är fallet vill jag veta mer om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Hi-Fi Insider har uppmärksammat en grej som verkar riktigt intressant med Airpods Max.

Apple verkar kunna streama ljuddatat (förhoppningsvis lossless) direkt till hörluren och sedan processa ljudet i hörluren istället för att förstöra signalen med standard bluetooth codec. Har väntat på denna typ av funktionalitet i trådlösa hörlurar sen många år, om det stämmer är det jäkligt koolt.

"not actually streaming you the low bitrate data to the headphone, only getting the data from the track, and then being processed on the headphone" ca: 8:35 in i videon

Jag håller med om att detta är framtiden för trådlöst ljud.

https://www.youtube.com/watch?v=CzstD1Z4avM

Jag lyssnade på videon en gång till och jag tror att han bara uttrycker sig klumpigt.
Det är ganska solklart att det han pratar om är själva DSP som sker i hörlurarna.
Vilket är riktigt coolt och bra! Trist att han blandade in codec och aac i snacket.
Vet inte om han missuppfattat eller förklarar dåligt. Förhoppningsvis det senare.
Så det är fortfarande AAC 256kbps. Det han beskriver är att dsp inte läggs på innan stream utan live i hörluren. Vilket i sig är jävligt coolt. Men ljudinformationsmässigt känns det inte som någon större fördel.
Han fick det av någon anledning att låta som något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag lyssnade på videon en gång till och jag tror att han bara uttrycker sig klumpigt.
Det är ganska solklart att det han pratar om är själva DSP som sker i hörlurarna.
Vilket är riktigt coolt och bra! Trist att han blandade in codec och aac i snacket.
Vet inte om han missuppfattat eller förklarar dåligt. Förhoppningsvis det senare.
Så det är fortfarande AAC 256kbps. Det han beskriver är att dsp inte läggs på innan stream utan live i hörluren. Vilket i sig är jävligt coolt. Men ljudinformationsmässigt känns det inte som någon större fördel.
Han fick det av någon anledning att låta som något helt annat.

Låt oss vara ärliga, han hade ingen aning om vad han pratade om. Hela hans ”bitrate = kvalitet” var patetisk, och sedan ville han sälja det han hypade.

Har lyssnat på AirPods Max i ca. 45 min. Tillräckligt för att avgöra att de inte har några större problem i något ljudande avseende, man är inne på nyanser och preferenser. Har ett antal riktigt bra lurar hemma, och har varit intresserad i 40 år. Behöver ett par nya lurar lika mycket som en kula i pannan, men AirPods Max går ju att lura på sig själv på andra grunder än de rent ljudande.

Men såpass mycket kan jag säga, att de är bra. (Det finns lurar för ungefär halva priset, och det flerdubbla, som skulle få samma omdöme under lyssningsomständigheterna.) Rak frekvensgång, (hade kunnat få vara lite tyngre i basen under grundtonsområdet för att kompensera för bristen av kroppsförnimmelse), inga tecken på kåpresonanser, ingen förnimbar intermodulationsdistorsion, inga vassa kvinnoröster eller mullriga mansröster, ljudkaraktären var oberoende av vinkel på skallen respektive närvaro/frånvaro av glasögon, satt bra även när jag flyttade runt huvudet och jag kände inte av tyngden. (Mina push-pull Hifi-man blir t.ex. för tunga efter ett par timmar.) Deras ANC är riktigt bra, utan att skapa de där konstiga undertrycksförnimmelserna.

De är bra nog för att lyssna in i musiken, vilken musik som helst. Men det är de ju inte ensamma om. Skulle vilja testa dem mot mina STAX elektrostater hemma. Å andra sidan erbjuder de ju kvaliteter som ingen trådad lur kan matcha.

Värda att prova, för alla som är intresserade av bra hörlursljud. Om man accepterar Apples implementation av AAC som akustiskt transparent, (och det är den för mig, annars rekommenderar jag ABX-testning om man inte gjort det,) så kan AirPods Max potentiellt ersätta alla andra kåp-lurar med mindre än man inte har några särskilda krav på ljudprofil och inte kan tänka sig digital EQ för att fixa det. De har en ”trådad” option för de som så önskar eller behöver beroende på ljudkälla.

Jag testade inte vid extrema lyssningsnivåer. Jag vill behålla min hörsel så länge det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Låt oss vara ärliga, han hade ingen aning om vad han pratade om. Hela hans ”bitrate = kvalitet” var patetisk, och sedan ville han sälja det han hypade.

Jag försökte på något vis vara lite snäll Men ja, han representerar min syn på större delen av audiofil folket.
Roligt att ingen i kommentarerna kritiserar honom heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag försökte på något vis vara lite snäll Men ja, han representerar min syn på större delen av audiofil folket.
Roligt att ingen i kommentarerna kritiserar honom heller.

Det är en bransch som sedan länge i huvudsak lever på att sälja placebo. I princip all kommersiell kommunikation går ut på att förstärka det.
Det hindrar inte att det ibland lanseras riktigt bra produkter! Men det är svårt att ha en vettig diskussion på forum när så många egentligen föredrar desinformation.

Jag testade AirPads Max för att kunna avfärda dem som överprisade och onödiga. Blev inte så, skulle vilja ha dem hemma och nörda med dem några veckor. De är det kanske bästa exemplet på digitalt korrigerad ljudåtergivning idag, och det skulle naturligtvis vara spännande att jämföra med riktigt bra puristljud. Det är jättesvårt/omöjligt att testa hörlurar objektivt eftersom man rent fysiskt måste byta lurar på skallen. Men ändå.

Man kan hoppas på en prisutveckling i stil med AirPods Pro (tillgängliga för 2/3 av Apples pris).

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är en bransch som sedan länge i huvudsak lever på att sälja placebo. I princip all kommersiell kommunikation går ut på att förstärka det.
Det hindrar inte att det ibland lanseras riktigt bra produkter! Men det är svårt att ha en vettig diskussion på forum när så många egentligen föredrar desinformation.

Jag testade AirPads Max för att kunna avfärda dem som överprisade och onödiga. Blev inte så, skulle vilja ha dem hemma och nörda med dem några veckor. De är det kanske bästa exemplet på digitalt korrigerad ljudåtergivning idag, och det skulle naturligtvis vara spännande att jämföra med riktigt bra puristljud. Det är jättesvårt/omöjligt att testa hörlurar objektivt eftersom man rent fysiskt måste byta lurar på skallen. Men ändå.

Man kan hoppas på en prisutveckling i stil med AirPods Pro (tillgängliga för 2/3 av Apples pris).

Håller med dig fullt ut. Jag har också en stor samling lurar och älskar mina Airpods Pro. Har med mig dom överallt och fullständigt älskar dem.
Hemma är det Sennheiser 800S och DT177X Go som gäller. Har Bose NC 700 som jag i princip aldrig använder. Bara när jag flyger. Om någon minns hur man gjorde sånt innan covid....
För mig är Airpods Max för opraktiskt byggda annars hade jag kunnat överväga dem. Jag ratar dem inte iaf även om fodralet ger mig kväljningar. Mitt användningsområde gör Max ointressant för mig, men inte för att det skulle vara en dålig produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Håller med dig fullt ut. Jag har också en stor samling lurar och älskar mina Airpods Pro. Har med mig dom överallt och fullständigt älskar dem.
Hemma är det Sennheiser 800S och DT177X Go som gäller. Har Bose NC 700 som jag i princip aldrig använder. Bara när jag flyger. Om någon minns hur man gjorde sånt innan covid....
För mig är Airpods Max för opraktiskt byggda annars hade jag kunnat överväga dem. Jag ratar dem inte iaf även om fodralet ger mig kväljningar. Mitt användningsområde gör Max ointressant för mig, men inte för att det skulle vara en dålig produkt.

Heh. Har liknande produkter inklusive AirPods Pro och ett par generationer av Boses och Sonys brusreducerande lurar.
AirPods Max överlappar dina befintliga lösningar.

I princip kan de för många användare bli de enda hörlurar som behövs på överskådlig framtid. Med förbehåll för de som vill ha något riktigt portabelt då brusreducerande plupplurar passar bättre. (Rekommenderar inte länge lösningar som Etymotic Research, både av komfortskäl och på grund av stimulerad öronvaxproduktion + risk att trycka in vaxet mot trumhinnan. Annars bra.) Med tanke på att de har 15 timmars batteritid kan batteriet i praktiken hålla intill döden givet måttlig användning om man inte misshandlar det med fullständiga ur- och uppladdningscykler. Tyvärr är det väl trådlösa överföringsstandarder som kommer att begränsa livslängden. Ironiskt om den "trådade" kopplingen medger längre aktiv livstid. Det sagt - vi pratar mer än ett decennium här.

Permalänk

Va svårt det är att välja pojkar , har tittar på både drop SENNHEISER PC38x och Någon modell av steel series arctis de är ju så dyra i wireless utförande dock

Permalänk

Har hört att turtlebeach ska vara bra med

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp! Letar efter ett par open back headphones runt 4000kr.

Uppgradering från mina nuvarande AKG K550.
Dac/AMP - L30/E30 Topping

Alla tips välkomnas ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Behöver lite hjälp! Letar efter ett par open back headphones runt 4000kr.

Uppgradering från mina nuvarande AKG K550.
Dac/AMP - L30/E30 Topping

Alla tips välkomnas ❤️

Med den uttömmande och fullständiga beskrivning av vilka preferenser du har och vad du söker efter så får du ett svar på din fråga här
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s459117435

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Behöver lite hjälp! Letar efter ett par open back headphones runt 4000kr.

Uppgradering från mina nuvarande AKG K550.
Dac/AMP - L30/E30 Topping

Alla tips välkomnas ❤️

Skrivet av ZyntaX:

Med den uttömmande och fullständiga beskrivning av vilka preferenser du har och vad du söker efter så får du ett svar på din fråga här
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s459117435

Fast nu bad han ju om open back lurar, så en majoritet av de du skickade är ju irrelevanta. Både LCD-1 och Sundara går att hitta för närmare 3500 på svenska amazon, hade varit mina go-tos om jag skulle spendera 4k idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawgizz:

Fast nu bad han ju om open back lurar, så en majoritet av de du skickade är ju irrelevanta. Både LCD-1 och Sundara går att hitta för närmare 3500 på svenska amazon, hade varit mina go-tos om jag skulle spendera 4k idag.

Testade ett par Sundara i butik för några månader sedan, men tyckte att de var en liten hotspot på huvudet. Kanske är något man vänjer sig vid när det kommer till tyngre lurar? 😅

Annars var de väldigt trevliga. ☺️

Ska användas som musik & lite diverse spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Testade ett par Sundara i butik för några månader sedan, men tyckte att de var en liten hotspot på huvudet. Kanske är något man vänjer sig vid när det kommer till tyngre lurar? 😅

Annars var de väldigt trevliga. ☺️

Ska användas som musik & lite diverse spel.

Vänjer man sig vid tyngd? Antar att det är individuellt, men min erfarenhet är att tyngd blir ett större problem ju längre man bär lurarna. Jag skulle inte köpa mina (tyngre än Sundara) magnetostater igen, trots att de har utmärkta ljudande egenskaper. Var gränsen går beror på individ och konstruktion. Tyvärr kan man ju inte riktigt utvärdera den aspekten utan att ha på sig lurarna just länge. Svårt i butik.

Så i ditt prisintervall blir det dynamiska lurar. Som väl är finns det ypperliga alternativ i intervallet - AKG, Sennheisser och Beyerdynamic har modeller som är väldigt välrenommerade, konstruktion som putsats länge och är lätta att driva.
Spel är lite som film att det kan finnas en del explosioner som gynnas i tryck av lite extra lyft i lågbasen. Fast du kommer ändå aldrig att få kroppskänslan av lågbas, så om det är viktigt, komplettera med en fläskig subwoofer istället.
Personligen, om jag måste välja, (vilket i praktiken nästan alltid behövs) så väljer jag rakast möjliga frekvensgång med betoning på ett helt jämnt mellanregister, och kompletterar istället med lite digital EQ under 60Hz om jag vill få extra tryck när Commander Shepards rymdskepp slungas iväg av en Mass Relay. (Med måtta, skydda din hörsel!) Alla tre tillverkarna ovan har produkter som tål det utan att få för hög distorsion eller få mekaniska burr-ljud.

Om du tyckte Sundara blev tung vid butikslyssning, låt mig rekommendera att du provar AKGs 712. En väldigt lätt och luftig konstruktion, som putsats av AKG länge nu. Snabbtestade dem hos en kompis, och de gjorde allt viktigt rätt. En doldis, som prismässigt inte följt med marknaden upp i pris utan till och med gått ner sedan konstruktionen introducerades i K500, så du kan få fatt i dem för just över 2000:-. Mer pengar behövs inte. Jag tror de är lite okända just för att de saknar nyhetsvärde. Ungefär som STAX lambda.

audiocheck.net hittar du testsignaler både för dina lurar och dina öron.

Permalänk
Medlem

Du tränar upp nackmusklerna så absolut "vänjer" du dig vid tyngd. Sen så är ju lättare alltid bättre ur ett komfortperspektiv

Sen så finns det lätta magnetostater också. Hifiman Ananda är inte många gram.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Vänjer man sig vid tyngd? Antar att det är individuellt, men min erfarenhet är att tyngd blir ett större problem ju längre man bär lurarna. Jag skulle inte köpa mina (tyngre än Sundara) magnetostater igen, trots att de har utmärkta ljudande egenskaper. Var gränsen går beror på individ och konstruktion. Tyvärr kan man ju inte riktigt utvärdera den aspekten utan att ha på sig lurarna just länge. Svårt i butik.

Så i ditt prisintervall blir det dynamiska lurar. Som väl är finns det ypperliga alternativ i intervallet - AKG, Sennheisser och Beyerdynamic har modeller som är väldigt välrenommerade, konstruktion som putsats länge och är lätta att driva.
Spel är lite som film att det kan finnas en del explosioner som gynnas i tryck av lite extra lyft i lågbasen. Fast du kommer ändå aldrig att få kroppskänslan av lågbas, så om det är viktigt, komplettera med en fläskig subwoofer istället.
Personligen, om jag måste välja, (vilket i praktiken nästan alltid behövs) så väljer jag rakast möjliga frekvensgång med betoning på ett helt jämnt mellanregister, och kompletterar istället med lite digital EQ under 60Hz om jag vill få extra tryck när Commander Shepards rymdskepp slungas iväg av en Mass Relay. (Med måtta, skydda din hörsel!) Alla tre tillverkarna ovan har produkter som tål det utan att få för hög distorsion eller få mekaniska burr-ljud.

Om du tyckte Sundara blev tung vid butikslyssning, låt mig rekommendera att du provar AKGs 712. En väldigt lätt och luftig konstruktion, som putsats av AKG länge nu. Snabbtestade dem hos en kompis, och de gjorde allt viktigt rätt. En doldis, som prismässigt inte följt med marknaden upp i pris utan till och med gått ner sedan konstruktionen introducerades i K500, så du kan få fatt i dem för just över 2000:-. Mer pengar behövs inte. Jag tror de är lite okända just för att de saknar nyhetsvärde. Ungefär som STAX lambda.

audiocheck.net hittar du testsignaler både för dina lurar och dina öron.

Tack för din Input. Problemet är inte vikten i sig, utan med Sundara så var det att huvudbandet inte hade någon vaddering.

Har kollat på DT1990 - HD650/660s - AKG K702 men har inte kunnat testa någon av dem.

Brorsan har ett par DT880 som låter ganska bra, men kanske känns som en liten uppgradering.

Ska ta och läsa lite om K712! ☺️

Permalänk
Samsung Sverige

Vad skulle tråden rekommendera för hyfsat prisvärd hörlursförstärkare till Beyerdynamic DT990? Jag har en Focusrite Scarlett 2i2 och den är nog lite på gränsen med bara USB-strömförsörjningen. Kvaliteten på själva förstärkardelen verkar inte ligga extremt högt heller, och det kan ju vara kul att testa något annat.

Budget kanske mellan 1000:- och 2000:-.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du tränar upp nackmusklerna så absolut "vänjer" du dig vid tyngd. Sen så är ju lättare alltid bättre ur ett komfortperspektiv

Sen så finns det lätta magnetostater också. Hifiman Ananda är inte många gram.

De ligger på nästan 400g med samma "skit" huvudband 😂

Skulle säkert sitta toppen med paddering ovanför, men nu är så inte fallet ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

De ligger på nästan 400g med samma "skit" huvudband 😂

Skulle säkert sitta toppen med paddering ovanför, men nu är så inte fallet ☺️

Huvudbandet var klockrent på min skalle. Perfekt viktdistribution. Var lite orolig först med tanke på ingen svivel. Mina Kennerton har liknande konstruktion fast de går iaf att böja så som man vill ha dem. Inte 100 på att det är safe med Hifiman

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x