Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

7970 VRAM problem?

Hej alla glada Swec användare, satt nyss och bytte ut mina fläktar på radiatorn till processorn mot nya tystare fläktar och passade på att rengöra chassi samt komponenter noterade jag någon form av oxidering på mitt nya Radeon HD 7970's PCB på baksidan precis runt alla VRAM kretsar, så naturligtvis blev jag lite orolig även om jag förmodar att det inte är någon fara, men efterssom föregående grafikkort inte haft dem här symptomen i flera led så tänkte jag att det är bäst att fråga här

Så jag tänkte se om någon kan kasta lite information kring ämnet, själv gissar jag på att det är värmeutvecklingen från minnes kretsarna som "svettat" brädan lite men jag frågar ifall någon vet om det är något jag bör veta om tex att det skulle vara några problem.

Jag har extremt bra luftflöde i chassit och inget som blokerar kortet och GPU temperaturen är väldigt bra vid stress.

Bör jag vara orolig?

Edit: Vid beröring med finger lossnar inte missfärgingen/oxideringen, har dock inte provat med tops och passande rengöringsmedel ännu.

Edit: Ursäkta den dåliga bildkvalitén.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Jag tror mig ha sett detta på flertalet grafikkort jag tidigare haft. Högst troligen inget att oroa sig för. Om något vet med säkerhet vad detta är så är ni välkomna att upplysa.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte det samma, dock tänkte efterssom det var längesedan jag noterade det på ett grafikkort så är det bäst att jag frågar
Har någon liknande på sitt 7970 skriv gärna

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.