Permalänk
Medlem

XHTML & <a target> ?

om man skriver en sida i XHTML Strict, kan man göra så att fönster öppnas i nytt fönster då genom något annat sätt än < a href="" target="_blank"> eller måste man köra transitional då?

Permalänk
Medlem

Man ska inte öppna nya fönster.

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem

det är inte min fråga, man kan ju inte ens använda target, det är inte med i Strict alls ju.
sen har jag en länk som jag vill öppna i nytt fönster då den inte har någonting med min sida att göra.
då är det Transitional som gäller alltså?

Permalänk
Medlem

I XHTML 2 lägger de in target igen har jag hört... De tänkte inte så mycket på frame-användarna verkar det som

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan tillägga att detta är den främsta orsaken till att jag inte kommer konvertera mitt forum till XHTML 1.0 Strict (jag var 3/4 på vägen när jag körde in i den här väggen). Att tvinga websidesnickare att använda javascript för att öppna nya fönster är INTE bra.

Permalänk
Medlem

Att öppna nya fönster är ju olagligt... i nåt land
Man diskrimenerar dem som har problem med det där

Fast det där skulle man kunna säga om allt möjligt =/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mirza

Att öppna nya fönster är ju olagligt... i nåt land
Man diskrimenerar dem som har problem med det där

Fast det där skulle man kunna säga om allt möjligt =/

Inte när man låter användaren bestämma huruvida länkar skall öppnas i nya fönster eller inte.

Permalänk
Medlem

Aha... men ska man låta användaren bestämma så behöver man ju inte köra target.

Vill användaren ha nytt fönster så blir det högerklick > nytt eller shift+klick eller vad som nu funkar på browsern han/hon kör...

Användaren kan bestämma själv utan att behöva ställa in det i forumets inställningar

(även om det kanske kan vara bekvämt att slippa shift+klick)