HD5850. Micro stuttering och risers

Permalänk
Medlem

HD5850. Micro stuttering och risers

Hejsan!

Jag har lite frågor angående micro stuttering och PCIe-risers.

För er som undrar vad en riser är, så ser de ut så här: Bild

Jag har ett system med två stycken HD5850, och har därför lite problem med stuttering.

Jag undrar om man kan minska mängden hack och stuttering genom att överklocka korten. Är mer beräkningskraft ekvivalent mot mindre hack?

Min andra fråga är som sagt om risers.
Ett sätt att minska stuttering är som jag förstått det att köra tri-fire?
Mitt moderkort (Asus P5Q-Deluxe) har stöd för quadfire, men jag har inte den fysiska platsen att få dit det tredje kortet.
Skulle det fungera att sätta kortet i en riser, placera kortet där det finns utrymme, och sedan ha det som tredje kort i min tri-fire-rigg?
Eller styper en riser kortets överföringshastighet på ett sådant sätt att hela systemet blir lidande?

Tackar för eventuell hjälp!

Permalänk
Medlem

Har redigerat min förfrågan lite. Vore jättekul att få veta om jag kan köra med en riser.

Mvh

Permalänk
Medlem

stuttering kan du 'kanske' minska med överklockning, dvs om du lyckas klocka dem rätt bra så kan du komma till det att du har så pass hög fps att några stuttering frames här och där inte syns.
men skulle tro att det inte fixar det, beror på spel och vilken fps du har (då vid högre fps så är microstuttering mindre uppenbart)

har inte använd riser själv och kan väl inte säga att jag vet så mycket om det men det borde fungera fint att använda en riser till ett tredje kort. allafall finns det ju folk som moddar datorer som använder risers och vad jag vet så fungerar det fint för dem att spela. men kom ihåg att du behöver fortfarande ha det någonstans där crossfire bryggan når till de andra korten

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5